Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رای پارلمان عراق به خروج نظامیان آمریکایی از عراق از آغاز روند خاتمه حضور آنان در منطقه غرب آسیا خبر می‌دهد. تاریخ انتشار: 06:00 - 17 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۳۹۷۸ به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ رای پارلمان عراق به قطعنامه خروج نظامیان آمریکایی از عراق، می‌تواند دومین خروج اجباری نظامیان این کشور را از عراق در یک دهه گذشته رقم بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پارلمان عراق در نشستی اضطراری پس از شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از اعضای ارشد گروه مقاومتی «حشدالشعبی» عراق، قطعنامه اخراج نظامیان آمریکایی را از عراق تصویب کرد.


ورود نظامیان آمریکایی به عراق


حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور، مقدمه حضور گسترده و درازمدت آمریکا در این کشور نفت خیز غرب آسیا شد. تعداد نظامیان آمریکایی در عراق در سال ۲۰۰۷ به رکورد بی سابقه ۱۷۰ هزار نفر رسید. مذاکرات دولت وقت آمریکا با بغداد درباره توافق امنیتی دو کشور در سال ۲۰۰۸ تاریخ خروج نظامیان را مشخص کرد. ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۱ از عراق اخراج شد، اما از طریق کمک به گروه‌های تروریستی و احیای آن‌ها در عراق مجددا توانست به این کشور بازگردد.
تلاش‌های «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۰۹ برای تمدید قرارداد امنیتی با عراق به منظور ابقای هزاران نظامی آمریکایی در عراق پس از سال ۲۰۱۱ و درخواست مصونیت آنان از محاکمه در دادگاه‌های عراق بی نتیجه ماند و در نهایت آخرین سربازان عراقی در دسامبر ۲۰۰۸، عراق را ترک کردند.
تلاش واشنگتن برای احیای گروه‌های تروریستی به ویژه داعش در عراق و ناکامی دولت بحران زده عراق با گسترش گروه‌های تروریستی در خاک عراق و سوریه و از همه مهم‌تر سقوط «موصل»، در ژوئن ۲۰۱۴، در نهایت نتیجه داد و ۲۷۵ نظامی آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به عراق بازگشتند. در ماه آگوست همان سال آمریکا در قالب و هیئتی جدید موسوم به ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش بدون توافقی امنیتی وارد عراق شد. تعداد سربازان آمریکایی در سال ۲۰۱۷ در عراق به بیش از ۵۰۰۰ نفر رسید.
در ادامه وعده «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا برای خروج نظامیان از عراق که استعفای «جیمز متیس»، وزیر دفاع را تسریع کرد، در اوایل سال ۲۰۱۹ به موضع ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق با هدف آن چه نظارت بر رفتار ایران خوانده شد، تغییر کرد و در نهایت ۵۲۰۰ نظامی آمریکایی در عراق باقی ماندند.
این تصمیم خشم مردم عراق را در پی داشت. همزمان سیاستمداران، احزاب، جناح‌ها و گروه‌های عراقی خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق بودند. بیشتر بخوانید:  ترامپ بغداد را به اعمال تحریم تهدید کرد  پارلمان عراق رای به اخراج نیرو‌های آمریکایی داد
زبانه کشیدن شعله خشم ضد آمریکایی مردم عراق
با بالا گرفتن اعتراض‌های مردم در عراق و آشکار شدن نقش مخرب آمریکا در تداوم شرایط بحرانی در عراق، احساسات ضد آمریکایی افزایش یافته و در این میان سفارت آمریکا در بغداد سیبل خشم فروخورده عراقی‌ها از حضور نظامیان آمریکایی شد. ترامپ در مقابل به اعزام چند صد نظامی دیگر به بهانه تقویت سفارتخانه آمریکا در بغداد اقدام کرد.
اعتراض‌ها و تظاهرات ضد آمریکایی در عراق، با حمله تروریستی آمریکا به فرودگاه بغداد که سبب شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «ابومهدی المهندس»، معاون فرمانده گروه مقاومتی «حشدالشعبی» و شماری دیگر شد، پایه‌های لرزان حضور نظامیان آمریکایی در عراق را کاملا با خطر سقوط مواجه کرد. پارلمان عراق در مقابل خشم گسترده مردمی چاره‌ای جز تصویب قطعنامه خروج نظامیان آمریکایی از عراق نداشت و این مهم در نهایت محقق شد.
واکنش آمریکا و اروپا به تصمیم پارلمان عراق
ترامپ در مواجهه با تصمیم پارلمان عراق ضمن تهدید بغداد به تحریم‌های بی سابقه گفت: «بغداد باید هزینه پایگاه گران قیمت ما را بپردازد؛ وگرنه ما از عراق نمی‌رویم.»
انگلیس نیز از دولت عراق خواست به نظامیان این کشور اجازه بدهد تا در عراق بمانند. همزمان آلمان از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواست با برگزاری نشست وزرای خارجه اروپایی موضوع مذکور را مورد بحث قرار دهد. فرانسه نیز در تماس مستقیم با دولت عراق از این کشور خواست شرایط را مورد ارزیابی قرار داده و تصمیم گیری کند.
اما واکنش آمریکا به تصمیم پارلمان عراق که به عنوان انتقام سخت عراق از حمله تروریستی آمریکا مطرح است، محدود به گزافه گویی ترامپ نشد و این کشور اقدام به عقب نشینی از مواضع خود در آب‌های منطقه کرد.
پیامد‌های تصمیم پارلمان عراق برای نظامیان آمریکایی حاضر در منطقه
به نظر می‌رسد تصمیم پارلمان عراق مبنی بر اخراج نظامیان آمریکایی مقدمه‌ای بر آغاز روند خروج آن‌ها از کشور‌های منطقه و ناامن شدن تداوم حضورشان باشد. آمریکایی‌ها که هنوز "کابوس اکتبر" (بزرگ‌ترین عملیات استشهادی در لبنان علیه اشغالگران آمریکایی در بیروت در اکتبر ۱۹۸۳ که منجر به هلاکت ۲۴۱ تفنگدار نیروی دریایی آمریکایی شد) را در ادبیات سیاسی و حافظه تاریخی خود به یاد می‌آورند، در پی سخنرانی روز یکشنبه «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان، دریافتند که نبرد خاتمه حضور نظامی آمریکا در منطقه در اشکال و اندازه‌های مختلف آغاز شده است.
تاکید این مقام مقاومتی بر «قصاص عادلانه» حمله تروریستی آمریکا به شکل اخراج تمامی نظامیان آمریکایی از منطقه و تداوم محور مقاومت و تلاش سردار سلیمانی در لبنان، سوریه، افغانستان و یمن مهر تاییدی بر این موضوع است.
انفجار‌های پی در پی در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد را باید نخستین گام‌های روند مذکور و پایان بهانه تراشی‌های آمریکا برای حضور در منطقه و به ویژه در عراق دانست.
در واقع اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی که به اعتقاد «عادل عبدالمهدی»، رئیس کابینه پیشبرد امور در عراق، «تروری سیاسی»، بود به نقطه عطفی در سیاست غرب آسیا تبدیل شده که توانایی پنتاگون را برای ادامه حضور در منطقه با تردید‌هایی جدی مواجه کرده است.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عراق آمریکا دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۰۷۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروهک تروریستی سنتکام مدعی رهگیری و انهدام پهپادهای یمن شد

سنتکام مدعی رهگیری و انهدام پهپاد نیروهای یمنی شده و گفته این اقدام را با هدف تامین امنیت نیروهای آمریکایی در منطقه انجام داده است.

به گزارش مشرق، فرماندهی مرکزی نظامی آمریکا در غرب آسیا موسوم به گروهک تروریستی سنتکام در حساب کاربری خود در شبکه ایکس مدعی رهگیری و انهدام پهپاد نیروهای یمنی شد.

در همین ارتباط نیز، سنتکام ادعا کرده است که تقریباً ساعت ۲ بعد از ظهر (به وقت صنعا) در ۲ می ۲۰۲۴، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (USCENTCOM) با موفقیت سه سامانه هوایی بدون سرنشین (UAS) را در منطقه تحت کنترل یمن، رهگیری و منهدم کردند.

سنتکام افزود: «مشخص شد که این سیستم‌ها تهدیدی قریب الوقوع برای ایالات متحده، نیروهای ائتلاف و کشتی‌های تجاری در منطقه هستند. این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های آمریکایی، ائتلاف و کشتی‌های تجاری انجام می‌شود.»

روز گذشته نیز فرماندهی مرکزی نظامیان آمریکایی در منطقه موسوم به سنتکام با انتشار بیانیه‌ای در ایکس (توئیتر پیشین) اعلام کرده بود که بعد از ظهر (به وقت صنعا )۳۰ آوریل، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده با موفقیت یک قایق سطحی بدون سرنشین (USV) را در مناطق تحت کنترل نیروهای یمنی در یمن منهدم کردند. سنتکام در ادامه ادعای خود افزود: مشخص شد که قایق سطحی یک تهدید قریب الوقوع برای ایالات متحده، نیروهای ائتلاف و کشتی‌های تجاری در منطقه است. این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های تجاری ایالات متحده، ائتلاف و تجاری انجام می‌شود.

دو هفته پیش نیز، فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام در حساب کاربری خود در ایکس اعلام کرد که در ۱۶ آوریل بین ساعت ۱۰:۵۰ صبح تا ۱۱:۳۰ صبح (به وقت صنعا)، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده با موفقیت با دو هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) در یمن درگیر شدند و آن‌ها را سرنگون کردند.

سنتکام در ادامه ادعا کرده بود است که هیچ تلفات یا خسارتی توسط کشتی‌های تجاری ایالات متحده، ائتلاف یا تجاری گزارش نشده است و مشخص شد که پهپادها تهدیدی قریب الوقوع برای کشتی‌های تجاری ایالات متحده، ائتلاف و تجاری در منطقه هستند. این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های تجاری ایالات متحده، ائتلاف و تجاری انجام می‌شود.

پیشتر نیز ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام با صدور بیانیه‌ای مدعی شده بود که یک موشک بالستیک یمنی را منهدم کرده است. سنتکام ادعا کرد که نیروهای آمریکایی ساعت ۱ عصر روز پنجشنبه به وقت صنعا یک موشک بالستیک ضد کشتی یمنی را بر فراز دریای سرخ منهدم کرده‌اند. در ادامه این بیانیه آمده بود: گزارشی در خصوص آسیب جانی یا زیان مالی در کشتی‌های آمریکایی، کشتی‌های ائتلاف یا کشتی‌های تجاری گزارش نشده است.

گفتنی است یمن اعلام کرده که در راستای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین اجازه نخواهد داد کشتی‌های صهیونیست یا کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها بندرهای اراضی اشغالی است از دریای عرب و دریای سرخ عبور کنند. ارتش یمن عملیات‌های موفقیت‌آمیزی را در این چارچوب به انجام رسانده و آسیب‌های اقتصادی فراوانی را به بندرهای جنوبی اراضی اشغالی وارد آورده است. اما در مقابل، ائتلاف آمریکایی- انگلیسی در حمایت آشکار از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه، به بهانه حمایت از دریانوردی در دریای سرخ چندین بار اراضی یمن را مورد هجوم قرار داده است.

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • گروهک تروریستی سنتکام مدعی رهگیری و انهدام پهپادهای یمن شد
  • تشدید اعتراضات در مقابل پارلمان گرجستان
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • درگیری پلیس با معترضان به قانون ماموران خارجی در تفلیس