Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرایط نکاح و ازدواج نوعی عقد قلمداد می‌شود که طبق آن هر دو طرف می‌توانند شخصی را تا جایی که مخالف با قواعد امری نباشد، برگزینند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ براساس قانون این اختیار به زنان اصیل ایرانی داده شده تا زمانی که انتخاب آنها با قواعد امری مخالف نباشد، در ازدواج عملکردی آزادانه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازدواج با اتباع بیگانه از جمله این اختیارات است. اما از آنجایی که ممکن است در این نوع از ازدواج امنیت داخلی کشور به دلیل ورود یک عنصر خارجی به آن تحت تاثیر قرار گیرد، قانون‌گذار چند شرط برای این کار در نظر گرفته است که طرفین باید پیش از شرایط نکاح به این شروط توجه داشته باشند.

لازم به ذکر است علاوه بر مورد فوق، مسئله دین اتباع خارجی نیز در امر شرایط نکاح مطرح است. قانون‌گذار در این قسمت نیز شروطی را اعلام کرده است که باید پیش از عقد بدان توجه شود.

شرایط نکاح زن ایرانی

بر اساس قانون اجازه ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی بر عهده دولت است. چنانچه زنان ایرانی بدون کسب اجازه از دولت به شرایط نکاح چنین مردانی درآیند، دادگاه ایران هیچ‌گونه عملکردی در قبال آنان نخواهد داشت.

طبق آئین‌نامه زناشویی بانوان ایرانی با اتباع بیگانه غیر ایرانی این اجازه به وزارت کشور داده شده تا پروانه نکاح زنان ایرانی با مردان اتباع خارجی را صادر کند.

مسئله دین در نکاح زن ایرانی با اتباع خارجی

در صورتی که زن ایرانی مسلمان باشد و مرد تبعه خارج به دینی دیگر گرایش داشته باشد، ازدواج آنها از دید قانون ممکن نیست. مگر اینکه زوج در ادامه راه دین مبین اسلام را برگزیند. اما در صورتی که زن ایرانی بدون توجه به قانون کشور، به نکاح مردی غیرمسلمان در آید، دادگاه‌های ایرانی هیچ‌گونه عملکردی در قبال آن‌ها نخواهند داشت زیرا از دید دادگاه‌های کشور این شرایط نکاح نافذ نیست.

برای صدور پروانه زناشویی زن ایرانی با مرد تبعه خارج چه مدارکی لازم است؟

در نخستین گام باید زن و مرد درخواستی مبنی بر تقاضای صدور پروانه زناشویی از سوی وزارت کشور داشته باشند.

در گام بعدی گواهینامه‌ای از مرجع رسمی کشور مرد در رابطه با عدم ممنوعیت ازدواج با زن ایرانی و به رسمیت شناختن این نکاح صادر خواهد شد. چنانچه متقاضی بنا به دلایلی قادر به تهیه این گواهینامه نباشد، این امکان وجود دارد که وزارت کشور بدون دریافت گواهینامه و با اخذ رضایت از زن، پروانه زناشویی را صادر نماید.

در صورتی که مرد تبعه خارج مسلمان نباشد، باید گواهی و یا استشهاد تشرف به دین اسلام را ارائه دهد.

در مواردی که زن تقاضا داشته باشد، وزارت کشور مدارک دیگری از مرد تبعه خارج درخواست می‌کند. این مدارک شامل موارد ذیل می‌باشند:

 گواهی‌نامه‌ای مبنی بر متاهل و یا مجرد بودن مرد. این گواهی‌نامه از مراجع رسمی محلی و یا ماموران سیاسی و کنسولی متعلق به کشور مرد تبعه خارج تهیه می‌شود.

 گواهی‌نامه عدم محکومیت کیفری و نداشتن پیشینه بد. این گواهی‌نامه نیز از مراجع رسمی محلی و یا ماموران سیاسی و کنسولی کشور زوج گرفته می‌شود. در شرایطی که مرد تبعه خارج در کشور ایران اقامت داشته باشد، گواهی عدم سوءپیشینه کیفری از مرجع مرتبط در داخل کشور تهیه می‌شود.

 گواهی وجود استطاعت و مکنت زوج از دیگر مواردی است که زن ایرانی می‌تواند درخواست نماید. این گواهی باید مثل گواهی‌های فوق از مراجع محلی یا ماموران سیاسی و کنسولی کشور مرد تبعه خارج تهیه شود. علاوه بر اینکه زن می‌تواند تعهدنامه‌ای طلب کند که بر اساس آن مرد متعهد شود در صورت بدرفتاری، ترک و یا طلاق، نفقه زن و اولاد و سایر حقوق مربوط به آنها را پرداخت نماید.

عملکرد وزارت کشور در شرایط نکاح زن ایرانی با مرد تبعه خارج

با استناد به قوانین کشور و بر طبق مسائل مورد تائید وزارت کشور در زمینه حسن انجام وظایف زوج، این اختیار به زن داده شده است تا تضمینی مناسب و محکم از مرد طلب نماید. حسن رفتار، انفاق در طول مدت زناشویی، تامین مایحتاج زوجه، تامین واجبات مالی فرزندان تحت حضانت زوجه و پرداخت هزینه مراجعت همسر مطلقه تا محل سکونت در موارد تفریق از جمله رایج ترین وظایفی است که مرد در قبال زن دارد و زوجه می‌تواند تمامی و یا برخی از آنها را از همسر تبعه خارجی خود طلب کند. لازم به ذکر است که این فرم‌ها، تعهدنامه‌ها و ضمانت نامه‌ها از سوی وزارت کشور تامین می‌شود.

براساس قانون، وزارت کشور می‌تواند با موافقت وزیر خارجه کشور به ماموران سیاسی و کنسولی ایران در خارج از مرز و همچنین استانداری‌ها و فرمانداری‌ها این اختیار را دهد که در صورت پیروی از مقررات آئین‌نامه، پروانه زناشویی را در محل صادر نمایند و در ادامه مراتب را به ثبت احوال کشور اعلام کنند.

موارد مهم پس از شرایط نکاح در صورت اجازه وزارت کشور

چنانچه زن ایرانی با تبعه خارجی ازدواج نماید، تابعیت زوجه برقرار خواهد ماند. مگر در شرایطی که بر اساس قوانین کشور زوج، بر اساس ازدواج تابعیت کشور شوهر به زن تحمیل شود که البته در این شرایط هم تابعیت زن با تمامی امتیازات و حقوق پس از فوت و یا جدایی مجددا برقرار خواهد شد. فقط کافی است زن درخواستی همراه با ورقه تصدیق فوت شوهر و یا سند طلاق را به وزارت خارجه تحویل دهد.

در صورتی که براساس قوانین تابعیت کشور زوج، زن در میان حفظ تابعیت اصلی و یا تابعیت زوج حق انتخاب داشته باشد و بخواهد تا از تابعیت کشور همسرش برخوردار شود، می‌تواند با در دست داشتن عللی موجه تقاضای خود را به وزارت خارجه کشور ببرد. اگر تقاضانامه کتبی از علل مناسب و مطلوبی برخوردار باشد، امکان دارد تا وزارت خارجه با این درخواست موافقت نماید.

در صورتی که زن‌های ایرانی با ازدواج، از تابعیت خارجی برخوردار شوند، از حق داشتن اموال غیرمنقول که موجب سلطه اقتصادی خارجی می‌شود، محروم خواهند شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ازدواج دولت دین مبین اسلام زن و مرد قانون نکاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۰۸۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر «نادر نورمحمد» را به عنوان رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشورعراق منصوب کرد.

در حکم انتصاب نادر نورمحمد آمده است:

نظر به تعهد و تجارب ارزنده جناب‌عالی در امر آموزش عالی و بر اساس بند ۷ از بخش ج ماده ۲ قانون‌ تشکیل وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری مصوّب ۱۳۸۳.۶.۱ مجلس شورای اسلامی ایران به مدت دو سال به عنوان «رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق» منصوب می‌شوید. از شما انتظار می‌رود علاوه بر انجام وظایف مصرّح در قانون اعزام مصوّب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و رعایت کامل آیین‌نامه شرح وظایف رایزنان علمی مصوّب ۱۳۸۸.۲.۲۰ دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور مربوط به ارتباطات علمی و فناوری کشور محل مأموریت را به عنوان رایزن علمی در آن کشورها اجرا کنید.

همچنین بر شناسایی دقیق استعدادها و امکانات علمی موجود در آن کشور، ایجاد زمینه‌ بهره‌برداری از آنها و برقراری ارتباطات و همکاری‌های علمی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی میهن اسلامی و به ویژه جذب دانشجویان و فناوران، با هماهنگی سازمان امور دانشجویان، مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در آن کشور در چارچوب سیاست‌های دولت تأکید می‌کنم. تندرستی و توفیق روزافزون شما را در اجرای احسن مأموریت‌های محوله از خداوند متعال خواهانم.

کد خبر 6090123

دیگر خبرها

  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • توصیه سرمربی خارجی که به ایران آمد؛ هرگز اینگونه ازدواج نکن!
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور
  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم
  • چشم‌پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی تبعه ایرانی حمله کننده به بخش کنسولی