Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دیوید پاتریک در نیویورک‌تایمز نوشت: چهل سال پیش، اواخر فصل پاییز، یک جت گلف استریم سفید روی فرودگاه شهر فورت لادردیل در ایالت فلوریدا فرود آمد. این هواپیما حامل مسافر سلطنتی مریض حالی بود که هیچ کس انتظارش را نداشت.

مسافران جت شامل یک عامل اطلاعاتی حزب جمهوری خواه آمریکا، گروهی از افسران ارتش ایران، چهار سگ بدبو و همچنین محمدرضا پهلوی، شاه فراری ایران بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در زمان فرود هواپیما تنها یکی از مدیران ارشد بانک «چیس» منهتن، منتظر شاه خلع شده ایران بود. او نه تنها برای پناه دادن به شاه فراری با مقامات کاخ سفید مذاکره کرد، بلکه از هفته‌ها قبل اقدامات لازم را برای تایید ویزای همراهان محمدرضا، پیدا کردن ویلا و مدارس خصوصی برای خانواده شاه و اعزام جت گلف استریم، انجام داده بود. اما ورود شاه فراری ایران به آمریکا، موجب خشم بسیاری از ایرانی‌ها شد. محمدرضا پهلوی، از دولت آمریکا درخواست پناهندگی کرد. با این حال، جیمی کارتر، رئیس‌جمهور آمریکا، نگران امنیت کشورش بود.

به همین دلیل، شاه طی ۱۰ ماه اول دوران تبعید خود، نتوانست مجوز ورود به آمریکا را دریافت کند. در نهایت، کاخ سفید به رغم میل خود، به محمدرضا پهلوی اجازه داد برای درمان بیماری‌اش به آمریکا برود. اسناد به دست آمده از دفتر رئیس بانک چیس منهتن، نشان می‌دهند که راکفلر چگونه از نفوذ خود برای قانع کردن کاخ سفید استفاده کرد.

محمدرضا یکی از مهم‌ترین مشتری‌های این بانک محسوب می‌شد. تیم راکفلر برای رسیدن به هدف خود، شبکه‌ای قدرتمند از منابع نزدیک به کاخ سفید، شامل هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا و عضو هیئت مدیره بانک و آرچیبالد روزولت، افسر سابق سیا و یکی از مدیران بانک را به کار گرفت. در شروع سال ۱۹۷۹ به نظر می‌رسید که حکومت شاه برای مدت زیادی دوام نخواهد آورد. تیم راکفلر تلاش‌های خود را برای خارج کردن شاه از ایران شروع کرد. اما دولتمردان کاخ سفید، از نفرت عمومی از محمدرضا پهلوی بیمناک بودند. به این ترتیب، خدمات بانک چیس منهتن به محمدرضا نیز، نتوانست مانع سرنوشت شوم او شود.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محمدرضا پهلوی سلطنت پهلوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۴۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا

بامداد امروز در مسابقات پلی‌آف بسکتبال NBA تیم لس‌آنجلس لیکرز در ورزشگاه کریپتو آرنا به مصاف دنور ناگتس رفت و با نتیجه ۱۰۵ بر ۱۱۲ شکست خورد.

محمدرضا گلزار با حضور در محل برگزاری این مسابقه، از نزدیک تماشاگر بازی بود و تصویری هم از خودش به اشتراک گذاشت. از تصاویر منتشر شده مشخص است که گلزار در بخش VIP استادیوم نشسته است. در ورزشگاه‌های بسکتبال مخصوصا در NBA نزدیکترین جایگاه به زمین بازی و پشت نیمکت تیم‌ها گران‌ترین قیمت را دارند.

این تصویر نشان می‌دهد که محمدرضا گلزار تقریباً پشتِ نیمکت لیکرز و جایی که لبرون جیمز حضور دارد، نشسته است. بلیت‌های این جایگاه بستگی به اهمیت بازی دارد، اما برای این بازی تا حدود ۱۹۹۵ دلار (حدود ۱۲۵ میلیون تومان با نرخ دلار امروز) رسیده است.

در بازی‌های بعدی پلی‌آف همین جایگاه احتمالاً تا ۱۵ هزار دلار هم خواهد رسید.


منبع: خبرورزشی

دیگر خبرها

  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • مداخله جویی کاخ سفید درباره خواننده رپ ایرانی
  • تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • ادامه مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • ریزش شدید دلار در راه است | پیش‌بینی تکنیکالیست‌ها از قیمت دلار در روزهای آینده
  • جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس
  • (عکس) جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا