Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@22:51:16 GMT

پشت‌بام‌های شهری به فضای عمومی تبدیل می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۱۴۶۹۶

پشت‌بام‌های شهری به فضای عمومی تبدیل می‌شود

افزایش بی‌رویه جمعیت در سراسر دنیا برنامه‌ریزان شهری را بیش از پیش به سمت توسعه مناطق مسکونی و کاری سوق داده است؛ به همین دلیل توجه به فضاهای عمومی و تفریحی از اولویت کم‌تری در بسیاری از شهرهای جهان برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمعیت انبوه کلانشهرها و مهاجرت روز افزون به آن‌ها، مقامات رسمی و معماران را به توسعه برج‌های مسکونی برای شهروندان سوق داده است و به همین دلیل فضاهای عمومی در شهرها روز به روز رو به کاهش رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی در بسیاری از شهرها، به علت کمبود فضای کافی برای احداث خانه‌های مسکونی و اداری، مقامات رسمی در فضاهای سبز بی‌نظیر آسمان‌خراش‌هایی برای سکونت شهروندان خود احداث می‌کنند.

امروزه، پشت‌بام‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای احداث فضاهای عمومی در بسیاری از شهرهای جهان به شمار می‌رود چرا که وجود آسمان‌خراش‌های شهری جای کمی برای احداث فضاهای سبز و مکان‌های تفریحی باقی گذاشته است.

در چند دهه اخیر، بسیاری از معماران از پشت بام خانه‌ها، به خصوص خانه‌های بزرگ، برای کاربردهای مختلف بهره گرفته‌اند؛ برخی از آن‌ها از فضای آزاد پشت بام‌ها برای احداث فضای سبز استفاده کرده‌اند، برخی از طراحان وسایل بازی مختلفی را در این مکان‌ها قرار داده‌اند تا کودکان ساکن در آپارتمان‌های تنگ و تاریک را به بازی در این مکان‌ها فراخوانند و برخی دیگر نیز باغ‌هایی مملو از درختان و سبزیجات در پشت‌بام‌ها احداث کرده‌اند تا ساکنان مجتمع‌های مذکور را از محصولات کشاورزی آن بهره‌مند سازند.

برای مثال برنامه‌ریزان شهر آمستردام بر بام یکی از مجتمع‌های بزرگ مسکونی که روی یکی از کانال‌های آب شهر واقع شده ، فضای طبیعی ایجاد کردند که نه تنها توسط ساکنان برای گذراندن اوقات فراغت مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه مکانی برای پرورش گیاهان و حیوانات بومی نیز هست؛ با این اقدام ساکنان می‌توانند بدون صرف وقت زیاد، از یک منظره سبز و  چشم‌نواز رو به شهر در کنار منزل خود لذت ببرند.

یکی از بهترین ایده‌هایی که در خصوص استفاده از پشت‌بام‌ها تا کنون صورت گرفته است، تبدیل این مکان‌ها به سینماهایی برای تماشای فیلم بوده است. مدیران در بسیاری از شهرهای آمریکایی نظیر لس‌آنجلس، نیویورک، سن دیگو و هیستون و همچنین کلانشهر لندن در انگلستان، روی پشت‌بام‌های ساختمان‌های شهر خود صندلی‌هایی به همراه یک صفحه نمایش بسیار بزرگ قرار داده‌اند. مردم می‌توانند از طریق هدفون‌های بسیار با کیفیتی که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، در فضایی مشرف به چشم‌اندازهای زیبای شهری، به تماشای فیلم‌های جذاب در آسمان بپردازند!

همین ایده ساده، علاوه بر اینکه شهروندان را از حالت انزوا خارج می‌کند می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های گروهی در بین افراد شود و به این ترتیب نشاط اجتماعی را با القای حس "لذت دسته جمعی" افزایش دهد. البته نیازی نیست که فضای عمومی الزاما در پشت بام مجتمع‌های مسکونی ایجاد شود بلکه هر خانه‌ای می‌تواند از وجود چنین فضاهای ساده اما پر نقش بیشترین بهره را ببرد.

کد خبر 404678

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فضاي سبز شهري فضای عمومی فضای عمومی شهر برنامه ریزی شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۴۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیل در روند اجرای بزرگراه شهید شوشتری ظرف ۱۰ روز آینده

 امیر شهرابی فراهانی شهردار منطقه در جریان این بازدید از محدوده خیابان رحیمی، سرای محله فیروزه و دوربرگردان سوم خرداد بازدید کرد و گفت: از عوامل خدمات شهری، ترافیک و عمران می‌خواهم که در روز‌های آینده با حذف موانع و زوائد ترافیکی موجود در خیابان‌ها موجب سهولت تردد در محدوده منطقه شوند.

شهردار منطقه ۱۴ با تاکید بر کاهش بار ترافیکی افزود: لازم است ظرف یک هفته، با حداکثر ۱۰ روز آینده مسیر مسدود در بزرگراه شهید شوشتری حدفاصل اتوبان بسیج_محلاتی و پل ابوذر بازگشایی و مسیر تردد شهروندان همواره شده و از بار ترافیکی شرق منطقه کاسته شود.

شهردار منطقه در حاشیه این بازدید با بیان آنکه طرح احداث آزاد راه شهید شوشتری به عنوان تثبیت کننده حریم نهایی شرق تهران شامل احداث بزرگراهی شمالی-جنوبی در منتهی الیه شرق تهران است و بزرگراه امام رضا (ع) در جنوب شرق پایتخت را به بزرگراه شهید یاسینی در شمال شرق تهران متصل می‌کند، یادآور شد: طول این معبر بزرگراهی کمربندی بالغ بر ۱۵ کیلومتر در دو مسیر رفت و برگشت به عرض پوسته تا ۷۶متر است که هر مسیر شامل ۳خط عبور بوده و در میانه مسیر از طریق تقاطع غیر هم سطح به بزرگراه شهید محلاتی متصل می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت این بزرگراه به عنوان کمربندی شرقی تهران و محور کمکی بزرگراه بسیج و نقش اساسی آن در هدایت ترافیک ترانزیتی برون شهری به خارج از شهر تهران و کاهش بار ترافیک در معابر شرقی، مدیریت شهری بر آن شد تا روند احداث این بزرگراه به عنوان یکی از اولویت‌های عمرانی از مسیر و محدوده منطقه تسهیل یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • تسهیل در روند اجرای بزرگراه شهید شوشتری ظرف ۱۰ روز آینده
  • راهکارهای بهبود فضای بالکن
  • ضرورت احداث تهران جدید
  • ضعف شدید پیشاهنگی کرج در زیرساخت‌های شهری
  • دست‌درازی به کاربری باغات خط قرمز شورای شهر کرج است
  • عملیات اجرایی احداث کمربندی شهر مهاباد آغاز شد
  • تکریم مقام معلم به یک فرهنگ و خیزش عمومی تبدیل شود
  • جنوب کرمان ظرفیت افتخارآفرینی بیشتر در زمینه ورزش دارد
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت