Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، روزنامه گاردین روز گذشته در یادداشتی به قلم Simon Jenkins و با انتشار عکسی از مسجد آقا بزرگ کاشان نوشته است: تهدید دونالد ترامپ مبنی بر تخریب اماکن ایران باستان لرزه‌ای به ستون فقرات هر فرد متمدن می اندازد. آمریکایی ها چطور می توانند بمباران پرسپولیس یا مساجد اصفهان را توجیه کنند؟ فقط دیوانگان می توانند این اماکن را "تهدیدی برای آمریکا" بدانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار هم تراز اعمال خرابکارانه داعش در پالمیرا و موصل است.

تخریب آثار باستانی فرهنگی در جنگ طبق کنوانسیون لاهه سال ۱۹۵۴ و پروتکل های بعدی غیرقانونی است. این عمل همتراز با نسل کشی، سلاح های شیمیایی و بمباران "استراتژیک" غیرنظامیان و بسیار ناقض حقوق بشر است. ایالات متحده بیشتر این پیمانها را به رسمیت نمی شناسد، اما معمولاً از آنها پیروی می کند.

روشن است که فناوری پیشرفته تسلیحات مدرن باعث می شود قانونی بودن یا نبودن جنگ مضحک به نظر برسد چه برسد از نظر اخلاقی. هواپیمای بدون سرنشین در واقع یک بازی جنگی روی صفحه نمایش را به واقعیت تبدیل کرده است. آسیب ناپذیربودنش، آن را فراتر از قلمرو حقوق بین الملل مطرح کرده است. در واقع پهپاد ها تا حد زیادی خودکار عمل می کنند. حتی باراک اوباما در سال ۲۰۱۱ با این مشکل روبرو شد و با وجود قوانین و کنوانسیون های ملی و بین المللی، ترور با هواپیمای بدون سرنشین در یمن را توجیه کرد. دولت انگلیس نیزهمین کار را کرده است. ابرقدرت ها قوانین را رعایت نمی کنند بلکه آنها را وضع می کنند.

ترور سران ملت ها با انگیزه انتقام جویی مدتهاست بی معنی و بی فایده شده است. وجود پهپادها در واقع انگیزه چنین انتقام جویی ها را افزایش داده است. ترامپ اظهار کرده که ترور سردار قاسم سلیمانی به تلافی اقداماتی که در سفارت امریکا در عراق انجام شده و او ایران را مسئول آن می دانسته انجام شده است. این امر نشان دهنده این است که تمام کنوانسیون ها و حتی قوانین وضع شده در قانون اساسی امریکا برای مهار ترامپ بی فایده هستند.

تهدید ترامپ به تخریب مکان هایی که "برای ایران و فرهنگ ایرانی" مهم تلقی می شود، نوعی تندروی نوین است. بمباران تروریستی انگلیس در جنگ جهانی دوم در شهرهای تاریخی آلمان نمونه ای از این دست حملات نظامی است. آرتور هریس، رئیس فرماندهی بمب افکن RAF انگلیس، باورداشت که از بین بردن میراث آلمان روح دشمن را می شکند و آن را وادار به تسلیم می کند.

اینکه او و وینستون چرچیل فکر می کردند بمباران لوبک، نورنبرگ و درسدن؛ آدولف هیتلر را از راه خطایی که در پیش گرفته بود برمیگرداند، فقط نشان می دهد که جنگ مردان را مجنون می کند. هیتلر هم این حمله را با بمباران شهرهای مذهبی و کلیساهای انگلیس تلافی کرد. حالا هریس این بار به شکل ترامپ متولد شده است. هیچ چیز نمی تواند بیشتر از تخریب آثار تاریخی، ایرانیان را به رهبرانشان پیوند دهد و مردم را به درخواست انتقام جویی سوق دهد.بمباران تخت جمشید (پرسپولیس) دقیقاً راهی برخلاف هدف ترامپ خواهد بود. این کار در واقع یک واکنش خصمانه از سوی فردی جنگ طلب است.

ترجمه از محبوبه عزیزی

کد خبر 4819133

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی کاشان مسجد آقابزرگ سردار سلیمانی قاسم سلیمانی ترجمه میراث فرهنگی شهادت ادبیات جشنواره ملی اسباب بازی رایزنی فرهنگی کتاب و کتابخوانی گردشگری دونالد ترامپ سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ادبیات ایران اسباب بازی ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۵۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ورود سامانه بارشی جدید به ایران

آفتاب‌‌نیوز :

 امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در بیشتر مناطق واقع در نیمه غربی کشور رگبار و رعدوبرق وزش باد شدید و در برخی نقاط بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

فردا در برخی مناطق واقع در نیمه شمالی کشور و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی البرز رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • فیلم| ادعای مضحک مجری BBC و واکنش مهمان برنامه
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • هواشناسی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ورود سامانه بارشی جدید به ایران
  • بمباران سراسر نوار غزه طی بامداد امروز
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • ایران در مقابل هرگونه اقدام خصمانه‌ای ساکت نمی‌ماند