Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-09@00:30:23 GMT

جایگزینی که سالم نیست

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۱۶۵۴۲

جایگزینی که سالم نیست

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه مردم می‌پندارند که سیگار‌های الکترونیکی، جایگزینی سالم برای سیگار‌های عادی هستند و همین موضوع باعث شده است که نوعی همه‌گیری را در استفاده از این سیگار‌های جدید شاهد باشیم.

این در حالی است که براساس یافته‌های یک مطالعه جدید، افراد جوانی که در کنار سیگار معمولی، اقدام به مصرف سیگار الکترونیکی می‌کنند، تقریباً دو برابر بیشتر از افراد سیگاری معمولی احتمال ابتلا به سکته مغزی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بر این اساس، چنین احتمالی در این افراد، سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

تارانگ پارخ، محقق مدیریت و سیاست‌های بهداشتی در دانشگاه جورج میسون فرفاکس آمریکا، در این خصوص می‌گوید: «این یافته‌ها، پیام مهمی برای افراد سیگاری به‌حساب می‌آیند که می‌پندارند سیگار‌های الکترونیکی دارای ضرر کمتری بوده و از آن‌ها به‌عنوان جایگزین ایمن سیگار‌های معمولی استفاده می‌کنند».

علیرغم ادعا‌هایی که توسط مدافعان سیگار‌های الکترونیکی یا اصطلاحاً «ویپ» بیان می‌شود، این سیگار‌ها نمی‌توانند روشی مطمئن و سالم برای ترک سیگار معمولی باشند.

در این خصوص، اگرچه محققان هنوز در ابتدای مسیر تحقیقاتی خود برای نشان دادن عواقب سیگار الکترونیکی برای سلامت انسان هستند، ولی به دلیل یافتن شواهدی درخصوص آسیب‌زا بودن دود این سیگار‌ها برای ریه، پرونده‌هایی علیه آن‌ها گشوده شده است.

ضمناً علاوه بر آسیب ذکرشده، مطالعات نشان داده‌اند که سیگار‌های الکترونیکی یا اصطلاحاً «ای-سیگار» ها، به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود جوانان به دنیای دود و دم عمل می‌کنند و افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، در مدت‌زمان کوتاه‌تری ممکن است به این دنیا وارد شوند. همچنین بر این اساس، این سیگار‌ها می‌توانند به‌عنوان منبعی درازمدت برای تجمع نیکوتین در بدن محسوب شده و با ایجاد یک شبکه التهابی، موجب بنا گذاشتن بیماری‌های قلبی عروقی شوند.

برای انجام این تحقیق جالب‌توجه، محققان از داده‌های یک بررسی سالانه ملی که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ توسط مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا انجام شده بود و همه ایالت‌ها و سرزمین‌های ایالات‌متحده در آن مشارکت داشتند، بهره گرفته‌اند.

در بررسی سالانه فوق، بیش از ۱۶۰ هزار نفر شرکت کرده بودند که ۵۳ درصد آن‌ها زن، ۵۱ درصد سفیدپوست و ۵۰ درصد مجرد بودند. بر اساس گزارش ارائه‌شده در این بررسی علمی، مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی، میزان بالاتری از ترک تحصیل دانشکده یا دبیرستان، مجرد ماندن، چاقی و نوشیدن زیاد مشروبات الکلی را در مقایسه با افراد غیر سیگاری نشان داده‌اند.

به گفته مجریان تحقیق مورد اشاره، اگرچه برخی از سیگار‌های الکترونیکی به‌عنوان گزینه‌ای ایمن‌تر برای ترک سیگار معرفی می‌شوند، باید دانست که حتی در این سیگار‌ها نیز خطر وابستگی به نیکوتین و سمیت حتی در جوانانی که صرفاً برای طعم یا به‌اصطلاح خودشان، تفریحی به مصرف آن‌ها می‌پردازند، یک نگرانی بزرگ است.

آن‌ها معتقدند یافته‌های این تحقیق که در نشریه American Preventive Medicine منتشر شده‌اند، تنها به‌عنوان یک هشدار اولیه و زنگ بیدارباش برای مصرف‌کنندگان ویپ، پزشکان و سیاست‌گذاران مراقبت‌های بهداشتی به‌حساب می‌آید؛ لذا برای جلوگیری از عواقب اقتصادی و جمعیتی این سیگارها، نیاز جدی به انجام تحقیقات بیشتر احساس می‌شود.

منبع: سیناپرس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت استعمال سیگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۶۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| آغاز ثبت‌نام الکترونیکی کلاس اولی‌ها

دریافت 4 MB

خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی my.medu.ir نزدیکترین مرکز به محل سکونت خود را برای نوبت‌دهی انتخاب کنند و پس از سنجش سلامت فرزندان خود، ثبت‌نام الکترونیکی را انجام دهند.

دیگر خبرها

  • عرضه نقدی ریسپکت ۲ در طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده
  • خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در این افراد کمتر است
  • عرضه نقدی ریسپکت ۲ در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
  • فیلم| صندوق اخذ رای الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟
  • فیلم/ صندوق اخذ رای الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟
  • فیلم| آغاز ثبت‌نام الکترونیکی کلاس اولی‌ها
  • مصر: اسکله آمریکا هرگز جای گذرگاه رفح را نمی‌گیرد
  • سیگار کشیدن چگونه به قلب آسیب وارد می‌کند؟
  • چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟/ ۸ دلیل افزایش وزن غیرارادی
  • محققان عنوان می کنند؛ نقش موثر رژیم غذایی گیاهی برای سیگاری ها