Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- در پی تهدید رییس جمهوری آمریکا مبنی بر تخریب مراکز فرهنگی ایران، سفیر ایران در یونسکو و مدیرکل یونسکو در دیداری ضمن بررسی این موضوع و تبعات آن بر حفظ میراث فرهنگی خاورمیانه تاکید کردند. تاریخ انتشار: 16:05 - 17 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۴۴۲۴

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، روز دوشنبه، ۶ ژانویه مدیر کل یونسکو، ادری ازوله با سفیر ایران در یونسکو، احمد جلالی دیداری داشت که طی آن تنش‌های منطقه خاورمیانه را با تأکید ویژه بر موضوع میراث و فرهنگ بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل، مفاد کنوانسیون ۱۹۵۴ در خصوص حفاظت از میراث فرهنگی در جریان جنگ مسلحانه و همینطور کنوانسیون ۱۹۷۲ در خصوص حفظ میراث فرهنگی و طبیعی را که هم آمریکا و هم ایران به آن ملحق شده اند، یادآور شد.

در کنوانسیون ۱۹۷۲ ضمن اشاره به موارد دیگر تصریح شده است که هر یک از کشور‌های عضو «متعهد می‌شوند هیچ‌گونه اقدام عامدانه‌ای را که ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم باعث تخریب میراث فرهنگی و طبیعی واقع در قلمرو سایر کشور‌های عضو کنوانسیون شود، انجام ندهند».

همچنین مدیرکل به مفاد قطعنامه ۲۳۴۷ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۷ با اکثریت آرا تصویب شد اشاره کرد که طی این قطعنامه، صراحتا اقداماتی را که باعث تخریب میراث فرهنگی می‌شوند، محکوم می‌کند.

بیشتر بخوانید: توضیحاتی در مورد نماز متفاوت رهبر معظم انقلاب برای سپهبد شهید قاسم سلیمانی

در نهایت، خانم ادری آزوله بر جهان شمولی میراث فرهنگی و طبیعی به عنوان محور‌های صلح و گفت و گوی میان ملت‌ها تأکید کرد و اذعان داشت که جامعه بین الملل موظف است از این میراث برای نسل‌های آتی حفاظت کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ ایران، پیش‌تر در واکنش به تهدید اخیر رییس جمهوری آمریکا نسبت به تخریب مراکز فرهنگی ایران، نامه‌ای اعتراضی به خانم اردی ازوله مدیرکل این نهاد بین‌المللی نوشت و در آن با استناد به مصوبه سازمان ملل متحد این اقدام دونالد ترامپ را ناقض هنجار‌های بنیادین جامعه جهانی برشمرد.

حجت‌الله ایوبی در این نامه خطاب به مدیرکل یونسکو، نوشت: با توجه به نقش کلیدی یونسکو در حفظ میراث فرهنگی و با توجه ویژه به کنوانسیون ۱۹۵۴ حفظ میراث فرهنگی در جریان جنگ مسلحانه و همین‌طور در راستای رسالت اصلی یونسکو که استقرار صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز میان ملت‌هاست، از سرکار عالی خواستارم ضمن محکوم کردن این اقدام، افکار عمومی را از خطرات چنین رفتار‌هایی آگاه نمایید.

بلافاصله در پی این نامه نیز یونسکو به تهدید ترامپ علیه اماکن فرهنگی واکنش نشان داد و تاکید کرد که واشنگتن به‌عنوان یک عضو معاهدات بین المللی مربوط به حراست از میراث فرهنگی بشر باید به خودداری از آسیب رساندن به اماکن فرهنگی و تاریخی متعهد باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: یونسکو میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۷۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاری ۱۵ متری در منزل شخصی و دستگیری ۳ نفر

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی کردستان از دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در منزل شخصی یکی از روستاهای قروه پس از حفر گودالی به عمق ۱۵ متر خبر داد. - اخبار استانها -

به ‌گزارش خبرگزاری تسنیم از قروه، سرهنگ محمدرضا زارعی اظهار داشت: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج مبنی بر حفاری غیرمجاز در منزل شخصی یکی از روستاهای شهرستان قروه بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با همراهی فرماندهی انتظامی بخش سریش‌آباد قروه، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی قروه و یگان شهرستان و پس از بازدید از منزل شخصی، 3 نفر با هویت بومی شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه از متهمان یک دستگاه خودرو کشف و ضبط شد، گفت: متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض 2 متر و عمق 15 متر به قصد کشف اشیای تاریخی کرده بودند.

وی عنوان کرد: پرونده قضایی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

 زارعی یادآور شد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران آثار تاریخی، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گزارش و ما را در حفاظت از این سرمایه ملی همراهی کنند.

انتهی پیام/486/

دیگر خبرها

  • استفاده از فلزیاب جرم است؟
  • دستگیری دو جستجوگر مسلح گنج در گرمدره
  • ۳ حفار غیرمجاز در حوزه میراث‌فرهنگی در آمل دستگیر شدند
  • دستگیری ۳ حفار غیر مجاز در شهرستان آمل
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • اجرای برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی؛ از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از کنشگران فرهنگی
  • حفاری ۱۵ متری در منزل شخصی و دستگیری ۳ نفر
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!