Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک سال است که از صدور حکم پرونده کلاهبرداری پردیسبان می‌گذرد اما هنوز 8 هزار سهامدار در این پرونده آواره‌ این دادگستری و آن دادستانی هستند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی خبرگزاری فارس، ​آن روزها انگار «پردیسبان» تبلیغات تلویزیون را قرق کرده بود! هر کانالی که می‌زدی شهر رؤیایی قزوین را نشان می‌داد.خب خیلی‌ها هم اعتماد کردند؛ برای سرمایه‌گذاری.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای ساختن آینده‌ بچه‌هایشان.

8هزار نفری می‌شوند که از سال ۹۲ تا امروز آواره‌ این دادگستری و آن دادستانی هستند. دادگاه هم برگزار شده و حکم هم صادر شده اما مشکل این‌جاست که اجرا نمی‌شود؛ «بعد از گذشت ۵ سال تنها حکم پرداخت اصل پول و رد مال از طرف مفسدین با وجود تورم ۱۰ برابری صادر شده است. خواهشی که از رئیس قوه قضاییه داریم این است که این پرونده به شکل ویژه رسیدگی و از پایمال شدن حق 8هزار سهامدار مظلوم جلوگیری شود.» 

23 بهمن 97 اولین جلسه دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در مشهد برگزار و اقدامات خلاف قانونی متهمان پرونده شرکت پردیسبان تشریح شد.

در این پرونده اعلام شد که حدود ۸ هزار نفر سهامدار در این پرونده وجود دارد و مسیری را که متهمان پیموده اند در واقع در جهت مقابل سیاست‌های پولی و مالی کشور بوده و با تبلیغات گمراه کننده و اغواگرانه از طریق رسانه‌ها آغاز و موجب شد تا برخی از مردم منتظر معجزه اقتصادی از سوی مسؤولان این شرکت باشند.

این پرونده که 4 متهم به نام‌های محمدحسن قناعتی(متهم ردیف اول)، محسن دهقان نیری، سعید اسفندیاری گرگری و احمد قناعتی(برادر متهم اول) دارد با دادن قول پرداخت سود‌های غیرمتعارف و اغوا کننده و عدم انجام تعهدات خود، موجب ایجاد مشکلات فراوان برای مردم در شهر‌های مختلف شده و علی رغم فرصت‌های متعددی که به متهمان برای جبران اقدامات مخرب خود داده شده بود، این افراد متأسفانه به تذکرات توجهی نکرده و از فرصت‌های ارائه شده در جهت تأمین حقوق سرمایه گذاران استفاده نکرده و ضمناً به اقدامات غیرقانونی خود نیز ادامه دادند.

با این وجود حکم این متهمان 19 اسفند 97 از سوی دادگستری خراسان رضوی اعلام و در مجموع ۵۹ سال زندان برای متهمان پرونده پردیسبان صادر شد.همچنین رد مال معرفی شده از ناحیه متهمان به نفع سهامداران و ضبط تمامی اموالی که متهمان از این رهگذر بدست آورده‌اند نیز در حکم صادره قید شد.

حالا پس از گذشت نزدیک به یکسال، هنوز رد مال اتفاق نیفتاده و این مالباختگان به پول خود نرسیده‌اند؛ به همین دلیل این مالباختگان در سامانه «فارس من» سوژه ای با عنوان «پایمال شدن حق سهامداران شرکت پردیسبان با صدور رای دادگاه بعد از گذشت ۵ سال!» را با 1154 امضا به ثبت رسانده و درخواست پیگیری ان را داشتند.

به همین دلیل تعدادی از این مالباختگان به خبرگزاری فارس آمدند تا مشکل خود را با ما درمیان بگذارند.

 

این مالباختگان اینگونه صحبتهای خود را آغاز کردند که شرکت پردیسبان شرکتی برای ساخت و ساز در حوزه صنایع گردشگری بود که می‌خواست در جاده آب یک قزوین برج ۶۶ طبقه تاسیس کند.

از سال ۹۲ تبلیغات این برج آغاز شد و تا اواخر سال ۹۳ همچنان تبلیغات این برج ادامه داشت، می گفتند بیایید سهام بخرید آن موقع دفتر مرکزی شرکت در سعادت آباد تهران بود و ما با گروه مشاوران آنجا صحبت کردیم؛ شرکت کاملاً خصوصی بود اما تبلیغات بسیار گسترده ای در صدا و سیما راه انداخته بود و حتی برخی از نهادها از آن حمایت کرده بودند.

**شرکت مجوزهای لازم را داشت؟

بله - حتی برخی نمایندگان قزوین و شهرداری هم اعلام کرده بودند که این شرکت به صورت قانونی عمل می‌کند و پای برخی مجوزها امضای آقای مشایی بود،البته نمونه قرارداد را به ما ندادند، اما گفتند مشکل مجوز نداریم.

**خودتان از نزدیک برج را دیدید؟

نرفتیم، اما گفتند گودبرداری در اطراف دریاچه شروع شده، متاسفانه ۳ تا ۴ طبقه به صورت نمادین ساختند و هر کسی می‌خواست ببیند آن را نشانش می دادند، تبلیغات این شرکت کلاهبرداری با موج شرکت «پدیده» همزمان شد که خیلی ها سهام آن را می خریدند.

در پرونده پردیسبان دوتا سه برادر به نام قناعتی بودند و همزمان شرکت ایستا بهارستان نور شرق را نیز که پروژه ویلا سازی در شمال کشور بودکه آنجاهم کلاهبرداری کرده بودند و چون خیلی از مالباختگان در آن شرکت اندوخته خود را از دست داده بودند، آمدند و سهام پردیسبان را گرفتند.

**آیا استعلامی از گروه هیأت مدیره انجام شد؟

خیر- خیلی راحت شرکت را ثبت کرده بودند و مجوزها را گرفته بودند و از شهرداری آبیک و سازمان آب همه مجوز ها را دریافت کرده بودند.

**چه موقع متوجه کلاهبرداری شدید؟

از نظر زمانی همان موقع که جلوی پروژه پدیده گرفته شد دو تا سه هفته بعد نیز جلوی پدیده پروژه پردیسبان را گرفتند.

**میزان سهام چقدر بود؟

از حداقل ۶ میلیون تومان شروع می‌شد و تا یک میلیارد هم داشتیم؛شاهد بودیم زمانی که به آنجا می رفتیم کسی می گفت خانه ام را در خیابان پیروزی فروخته ام و همه آن را سهام خریدم، خیلی ها مستاجر شده بودند و پول مال و خانه خود را به این شرکت داده و سهم خریده بودند.

من خیلی ریسک پذیر نبودم و شش میلیون بیشتر سهام نخریدم.

**تعداد سهامداران چند نفر بود؟

۷ هزار نفری هستیم ،خیلی‌ها از اتفاقات البته خبر ندارند،کسانی که کمتر سهام داشتند همان اوایل و در سال‌های اول، بیخیال پرونده شدند.

**از روند دادرسی بگویید؟

شرکت دفتری در مشهد داشت و همین روند آنجا در تهران هم انجام می شد، بعد از اقدام دادستان مشهد که جلوی کار شرکت را در مشهد گرفت و دفتر پلمب شد، کم کم ماجرا به تهران رسید.آن موقع دفترشان در سعادت‌آباد نبود و به خیابان توانیر منتقل شده بود.

**پلمپ دفتر چقدر بعد از واریز پول‌های اتفاق افتاد؟

حدود یک سال و سه ماه بعد؛ دادستان به عنوان مدعی‌العموم ورود کرد و دفتر شرکت را در مشهد پلمب کرد و دیدند هزاران سهامدار در این پرونده وجود دارد.

 

**کل پولی که کلاهبرداری شد، چقدر بوده؟

رقم زیادی می گفتند، بین ۷۰ تا ۹۰ میلیارد تومان کلاهبرداری شد، سهامداران بیش از هفت هزار نفر بودند که با پرداخت های متفاوت از همه شهرها واریزی داشتند اما اکثرا ازمشهد و تهران بودند، خیلی ها هم تلفنی سهام خریده بودند و حتی دفتر را ندیده بودند.

به ما گفتند وقتی امضا می کردیم خیالتان راحت باشد، بانک تجارت پشت این پروژه است، اما مدارکی ندیدیم، بعد گفتند پس از خرید، ضمانت نامه بانکی را به ما می‌دهند و برای هر سهمی که می‌خریدیم ۱۵۰ هزار تومان بابت دادن ضمانت نامه از ما گرفتند اما ضمانت نامه ای که قرار بود صرف ۲ تا ۳ ماه آماده شود به دستمان نرسید.

**مجوزها را دیده بودید؟

این شرکت از شرکت ثبت سهام تهران مجوز داشت، بله- مجوزهای لازم را داشتند و همه قانونی بود، حتی نماینده قزوین در مجلس هم گفته بود این مجوزها مشکلی ندارد و سفت و سخت پشت ماجرا بود.

**پرونده چگونه به تهران رسید؟

نزدیک سه ماهه بود که آمد و شد می کردیم تجمع انجام می دادیم تا در نهایت کار به درگیری و شکایت رسید، هیئت مدیره دفتر خود را در تهران بست اما دفتر دیگری در خیابان گاندی داشتند که سرورها و مدارک آنجا بود و پلیس پس از شکایت ما آنجا را پلمب کرد .

**چه موقع بازداشت شدند؟

حدود دو سال پیش و اکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد است.

خیلی از سهامداران به نمایندگی از سایرین رفتند و پولشان را گرفتند، سهم ها را خرید و فروش هم می کردند، می گفتند پول ما را به صدا و سیما داده اند اما صدا و سیما میگفت چک‌ها برگشت خورده، آن زمان صدا و سیما تبلیغات گسترده‌ای روی این پروژه کرده بود، حتی در ایام تعطیلات سال نو و هر جایی را که می دیدیم، این تبلیغات وجود داشت با این عنوان که «سرمایه گذاری برای آینده فرزندانمان» کنیم؛ حتی در روزنامه همشهری هم تبلیغاتش چاپ شده بود و ما کاملاً به آن اعتماد کرده بودیم و می گفتیم هیچ کلاهبرداری در کار نیست.

 حسن اعتمادمان تبلیغات بود که جلو می رفتیم، صدا و سیما می گفت از زمانی که قوه قضاییه اعلام کرده این شرکت کلاهبرداری می‌کند تبلیغات منتفی شده.

** الان گره کار کجاست و درخواست تان چیست؟

حکم متهمان کمتر از یک سال است که صادر شده و به مرحله اجرای احکام رفته اما اجرایی نمی شود دادستانی مشهد می گوید آورده به اندازه رد مال شاکیان نیست، دو نفر را آزاد کرده‌اند که بروند و آورده بیاورند، مگر وثیقه از اینها نگرفتند؟ اینکه وثیقه سنگین است چرا جواب آورده ما را نمی‌دهد؟ ۹۰ میلیارد تومان پولی نیست که نتوانند بدهند.

اکثر ملکهای متهم معارض دارد و خیلی از ملکها به اسمش نیست و  هر چند وقت یکبار خانه خود را تغییر داده و اکثراً به اسم دختر و همسرش کرده که آنها را هم در سال ۹۳ به آلمان فرستاده اما دارایی های زیادی به نام برادرش احمد قناعتی است. باغی را به دادگاه معرفی کردند که ۵۰ میلیون تومان کارشناسی شده ولی برخی سهامداران که رفته و از نزدیک دیده اند، می گویند کل روستا ۵۰ میلیون تومان هم نمی ارزد.

 

روند کندی برای رد مال وجود دارد، ملاقاتهای مردمی با دادستان داشته‌ایم اما جواب درستی نگرفته‌ایم در تهران هم شکایت کرده‌ایم ولی پیگیری خاصی نشده و می‌گویند چون پرونده آن در مشهد باز است اینجا کاری نمی توان کرد.

یک ماه پیش به دبیرخانه قوه قضائیه رفتیم و گفتند نامه تان را بیاورید، پیگیری می کنیم اما متاسفانه یک سال است که پرونده در اجرای احکام اجرا نمی شود؛ گفتند به دادستانی مشهد نامه ارجاع داده شده، به مشهد رفتیم و دیدیم باز هم اتفاقی نیفتاده؛ اکنون دو تن از متهمان اصلی دستگیر شده و دهقان نیری که مسئول فروش سهام بوده وثیقه گذاشته و آزاد است و احمد قناعتی هم وثیقه گذاشته اما محمد حسن قناعتی متهم ردیف اول که مدیرعامل بوده همچنان در بازداشت است.

متاسفانه خیلی از سهامداران به اسم آبدارچی و راننده شرکت، پولهای خود را واریز کرده بودند اما در دستگاه پوز که پول ها را واریز کردیم رسید هایشان موجود است، سهامدارانی هم بودند که پول ندادند و به جایش کالا می دادند مثلا ۱۰ تن گردو داده بودند یا اقلام دیگر.

اینکه چگونه اداره ثبت شرکت های تهران به این شرکت مجوز داده خیلی جای سوال دارد، ما خیلی تلاش کردیم نمونه قرارداد را بگیریم اما به ما ندادند آنقدر تبلیغات گسترده بود که یک جاهایی از پروژه پدیده جلو میزد.

به گزارش فارس، در همین زمینه دادگستری خراسان رضوی در پاسخ به پیگیری فارس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه سابق در خصوص روند اجرای حکم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی کشور شعبه مستقر در مشهد مقدس در خصوص پرونده شرکت پردیسبان؛ به استحضار می‌رساند دستورات لازم برای به‌روز رسانی سرورها و بازیابی اطلاعات سهامداران و طلبکاران شرکت پردیسبان صادر شده است.

با توجه به اینکه در شرکت پردیسبان فقط بخشی از افراد سهامدار هستند و تعداد زیادی از افراد با وجود اینکه طلبکاری آنها از شرکت پردیسبان محرز است اما در ازای سهام، چک یا حواله دریافت کرده‌اند که باید رد مال نسبت به آنها هم صورت پذیرد بنابراین اقدامات لازم در این راستا صورت گرفته است و به محض شروع عملیات رد مال به افراد؛ اطلاعیه و فراخوان در خصوص نحوه مراجعه افراد و مدارک مورد نیاز در این زمینه صادر می‌شود.

فعلاً تا قبل از اعلام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مقدس نیازی به مراجعه حضوری افراد نیست.

همانطور که در اطلاعیه سابق هم اشاره شد اکثر اموال معرفی شده توسط محکومین «سهل البیع» نیستند و همین امر اجرای حکم در خصوص رد مال را با مشکل مواجه کرده است. اخیراً با یک شرکت مذاکراتی در خصوص خرید یک مجموعه تجاری متعلق به محکومان صورت پذیرفته است که چنانچه رصد فنی و عملیاتی موضوع مثبت باشد به زودی فرایند رد مال در یک چارچوب مشخص شروع می‌شود.

نکته حائز اهمیت اینکه روند رد مال با توجه به عدم شفافیت ثبت و ضبط امور در شرکت پردیسبان، نیازمند دقت است و سعی می‌شود در چند مرحله این مهم صورت پذیرد.

مرحله اول از اجرای حکم قطعاً بر مبنای اصل آورده مردم به شرکت برنامه ریزی و به زودی اجرایی می‌شود و سپس در صورت کفایت اموال و منابع مالی معرفی شده اقدامات لازم در راستای حفظ منافع سهامداران محترم صورت می‌گیرد هرچند محدودیت در این زمینه وجود دارد.

دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مقدس تمام سعی خود را بکار می‌گیرد تا در صورت امکان نسبت به جبران خسارات وارده به سهامداران نیز اقداماتی انجام شود.

دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی صرفاً در صورتی از دادگاه محترم صادر کننده حکم تقاضای تخفیف در میزان محکومیت محکومان را تقاضا می‌کند که رضایت سهامداران و طلبکاران شرکت پردیسبان حاصل شود.

همچنین از کلیه افراد ذی نفع در این پرونده و پرونده‌های مشابه خواسته شده تا اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود را تنها از طریق مرجع رسمی قضایی دریافت کرده و به شایعات توجه نکنند و به افرادی که در روند اجرای حکم پرونده‌های دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران در نظام اقتصادی اخلال ایجاد کرده و یا برای امور تبلیغاتی خود سوء استفاده می‌کنند نیز تذکر و هشدار داده شده است.

بنابراین به گفته مسؤولان قضایی، روند شناسایی و تکمیل لیست طلب‌کاران پردیسبان درحال انجام است. دادستانی مشهد هم‌چنین گفته به محض آن‌که بتواند اموال متهمین را تبدیل به پول کند، رد مال هم انجام خواهد شد. غیر از این‌، اگر بتوانند نسبت به جبران خسارت‌ و ضرر و زیان مردم هم اقدام خواهد شد.

مالباختگان اکنون تنها یک خواسته دارند؛ پولشان زنده شود!

این سهامداران می گویند، متهمان با قید وثیقه آزاد شده اند و دادستانی گفته رفته اند که وثیقه بیاورند؛ ما فقط می‌خواهیم پول ما زنده شود؛ قناعتی(متهم ردیف اول) اکنون در زندان است اما برای ما که پول نمی شود؛ خواسته ما این است که حداقل دادستانی بگوید، گره کار کجاست؟ پیگیر ماجرا هستند ولی چرا ردمال اتفاق نمی‌افتد، این ها ملک و دارایی زیادی دارند و می توانند این ۹۰ میلیارد را جمع و جور کنند، بهتر است زمانی را تعیین کنند و به ما بگویند چراکه ما در این پروژه زندگی خود را گذاشته ایم اکنون روز به روز ارزش پول ما دارد کم می‌شود.

اصل پول ما برگرداندنی نیست و ما مستاصل مانده ایم، اکنون شش سال است که پول ما رفته ارزش پول ما از بین رفته و خیلی ها پس انداز یک عمر خود را پای این پروژه گذاشته‌اند و حتی خیلی از سهامداران پول بازنشستگی خود را آورده اند؛ ما می‌خواهیم که اکنون پس از یکسال که از صدور حکم می‌گذرد مسؤولان به داد این 8 هزار مالباخته برسند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین مشهد تهران پردیسبان پرونده اجرای حکم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۲۵۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تاکید کرد اگر رژیم اشغالگر خواسته‌های عادلانه مقاومت را نپذیرد هیچ‌گونه پیشرفتی در مذاکرات حاصل نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بر وضوح خواسته‌های مقاومت که شامل توقف کامل جنگ، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از غزه، یک معامله تبادل جدی و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان است، تاکید کرد.

طبق گزارش المیادین، این جبهه افزود: هماهنگی کامل و مستمر و اتفاق نظر بین تمام گروه‌های مقاومت و همچنین درباره خواسته‌های مقاومت وجود دارد.

این جبهه تاکید کرد: تنها در صورتی که رژیم اشغالگر خواسته‌های عادلانه مقاومت را بپذیرد در مذاکرات پیشرفت حاصل می‌شود. توپ اکنون در زمین رژیم اشغالگر است که همچنان حیله‌گری و لجاجت می‌کند و نمی‌خواهد این خواسته‌ها را بپذیرد. به ویژه شخص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به دلیل محاسبات سیاسی با این خواسته‌ها مخالفت می‌کند.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تاکید کرد: گروه‌های مقاومت آماده تعامل با تمام گزینه‌ها و هرگونه تحولات میدانی و ادامه دفاع از مردم فلسطین و مقابله با هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی به ویژه به شهر رفح هستند.

همزمان با ادامه جنگ ژیم صهیونیستی در نوار غزه تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا ادامه دارد و جنبش حماس در کنار دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین در حال بررسی سند پیشنهادی برای توافق است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حماس: از خواسته‌های سه گانه خود کوتاه نخواهیم آمد
  • جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود
  • سفیر آمریکا در سازمان ملل از سخنرانی در دانشگاه ورمونت محروم شد
  • حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • پشت پرده ماجرای مفقود شدن یسنا دختر گمشده
  • پشت پرده ماجرای یسنا دختر گمشده
  • فراخوان داعش؛ به جای غزه در افغانستان «جهاد» کنید
  • فراخوان داعش؛ به جای غزه در افغانستان «جهاد» کنید
  • دستگیری کلاهبردار اینترنتی در چناران