Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@05:46:36 GMT

«مقام بندگی» انتهای سیر انسان به سوی خدا

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۳۲۳۳۲

«مقام بندگی» انتهای سیر انسان به سوی خدا

گروه اندیشه ــ یک کارشناس حوزه دین با اشاره به آیات قرآن بیان کرد: انسان به سوی خداوند در سیر است و روزی که به نفس مطمئنه برسد، مزد او برای این سیر وارد شدن در مقام بندگی خداوند است.

به گزارش ایکنا؛ مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) شب گذشته، 17 دی‌ماه‌، با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی‌تهرانی در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به طرح بحث در زمینه «مقام بندگی» پرداخت و بیان کرد: وجود نازنین حضرت علی(ع) به حضرت حق اینطور عرض می‌کنند که « إِلَهِي كَفَى لِي عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً»، یعنی خدایا، برای عزت من همین بس که بنده تو باشم که این جمله عزت است، آن هم برای کسی که بالاترین مقامات را دارد که می‌گوید عزت من در بندگی تو است و اساس این بندگی عهد بین بشر و خالق است. چنانکه در سوره یاسین در آیات 60 و 61 همین معنا را اشاره می‌کند که «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ. وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ»؛ یعنی آیا شما با من عهد نبستید که شیطان را پرستش نکنید و بنده او نباشید؟ او دشمن شما است. بنده من باشید که این راه درست است.

عزت انسان در بندگی است

علوی‌تهرانی تصریح کرد: بنابراین، هم عزت انسان در بندگی است و هم از طرفی عهد بشر با خداوند است که ما بنده خدا باشیم و هیچ تعریفی برای بنده بودن از این آیه که می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‌ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيه» نیست؛ یعنی ای انسان، تو داری به طرف حضرت حق سیر می‌کنی و بالاترین مرتبه سیر، رسیدن به نفس مطمئنه است؛ یعنی از صفر به صد برسید و وقتی به صد رسیدید نفس مطمئنه می‌شود.

وی در ادامه افزود: وقتی به آنجا رسیدید، خطاب این است که «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّة فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي». بنابراین در این مرتبه که انسان به نفس مطمئنه رسید داخل در بندگان خداوند می‌شود و بعد خداوند خطاب می‌کند که اکنون وارد بهشت شوید، آن هم بهشتی که مخصوص خداوند است.

این کارشناس حوزه دین تصریح کرد: یک جمله‌ای است که می‌گوید: «خدایا تو بگو بنده من، از عرش بگذرد خنده من». تو من را بنده خود حساب کن، لذت دنیا و آخرت را می‌برم. بنابراین اتمام سلوک، مساوی با ورود به مقام بندگی است. هر بار که نماز می‌خوانید در تشهد وقتی می‌خواهید مقام پیامبر(ص) را ترسیم کنید می‌گویید، اولین خصیصه‌ای که در این شخصیت عالی‌مقام، تبلور دارد، عبد بودن است و بعد رسول بودن را می‌گویید؛ یعنی مقام عبودیت نزد خدا مهم‌تر از مقام رسالت پیامبر(ص) است.

اگر زهد نباشد، عاقبت بخیری نیست

وی در ادامه به نقل روایتی از امام صادق(ع) پرداخت و گفت: حضرت(ع) فرمودند که اگر کسی بخواهد بنده خدا بشود، باید این سه خصلت را داشته باشد که این سه خصلت نزد خداوند از همه چیز محبوب‌تر است. اولین خصلت زهد در دنیا است. زهد در لغت به معنای تمایل نداشتن و بی‌رغبتی است، اما از نظر دانشمندان علم اخلاق دارای جایگاه ویژه‌ای است و یکی از بالاترین مقامات اهل سلوک است. امام صادق(ع) فرمودند که تمام خوبی‌ها در یک خانه قرار گرفته است که کلید آن زهد است.

علوی‌تهرانی بیان کرد: اگر زهد نباشد، عاقبت بخیری نیز در کار نیست. زبیر بن عوام، مجاهدت‌هایی برای اسلام کرد، اما چون زهد در دنیا نداشت، موجب شد که عاقبت به خیر نشود. اگر کسی بخواهد به امام زمان(عج) خدمت کند، راهش زهد در دنیا است و راه دیگری هم ندارد. پس اولین چیزی که نزد دانشمندان اخلاق مطرح می‌شود، این است که بالاترین مقام زهد است، چون در مسیر خیر بودن کلید می‌خواهد که زهد در دنیا است.

می‌توانیم می‌شود

 زهد دوای حب دنیا

وی در ادامه افزود: زهد در دنیا همیشه در مقابل حب در دنیاست و تمایل به دنیا نیز رأس همه خطرات است. اگر از شما سؤال کنند که واقعه کربلا چرا ساخته شد، باید توجه کنید که خود سیدالشهدا(ع) تحلیلی در این زمینه ارائه فرمودند. از مدینه به مکه آمدند که در مکه 60 هزار نامه نوشتند و پای برخی از نامه‌ها به صورت طومار تا 120 هزار امضا شد و همه ایشان را دعوت کردند که به کوفه بیایند و گفتند که رهبری را به دست بگیرید. امام(ع) بررسی کردند و در بین افرادی که نامه نوشتند، شبث بن ربعی نیز بود که سفاک بود، اما با بنی‌امیه میانه‌ای نداشت و امام حسین(ع) را تهدید کرد که اگر نیایی در روز قیامت باید پاسخگو باشی.

علوی‌تهرانی تصریح کرد: امام حسین(ع) در کربلا فرمودند که «الناسُ عبیدُ الدنیا»، یعنی شما بنده دنیا هستید و دنیاطلبیِ شما باعث شد که هم عوض شوید و هم عوضی و به بزرگ و کوچک من رحم نکنید. دوای حب دنیا نیز زهد در دنیا است. بنابراین مردم دو گروه هستند، یک عده دچار بلیه حب دنیا که پشت هیچ امامی نایستادند و پشت امام زمان(عج) را نیز خالی می‌کنند و خیلی هم تصور نکنید که امام زمان(عج) این جمعه می‌آید، خیر این طور نیست، چون مردم دنیا امتحانشان را پس داده‌اند و شما 10 نفر را نمی‌توانید نشان دهید که از دنیا گذشته باشند. طایفه دوم نیز زاهد هستند و تمایلی به دنیا ندارند که همه‌جا هم البته زهد نیست. گاهی زاهد است و میل به دنیا ندارد چون از درون مریض است و سلامت روح ندارد.

داستان ملااحمد نراقی

وی افزود: آدم‌هایی که اختلال گوارشی دارند، نمی‌توانند بهترین غذا را نیز بخورند و این اجتناب از خوردن به دلیل کسالت است و نه زهد. یک عده سلامت نفس ندارند و بیمار هستند و این‌ها ممکن است به دنیا رغبتی نداشته باشند، اما این‌ها زهد نیست و یک عده نیز ممکن است بی‌رغبت به دنیا باشند، اما دلیلش این است که دنیا را ندارند و شرایط برای آن‌ها فراهم نیست؛ یعنی این فرد رئیس نشده تا ببینیم چه خواهد کرد. این آدم شرایطش را نداشته که با نامحرم ارتباط داشته باشد و الا ممکن بود که دچار لغزش شود و این نمی‌تواند بگوید در مسئله قوای جنسی مبارز هستم.

وی در ادامه افزود: البته چه‌بسا انسان‌هایی در فقر به سر ببرند اما در همان میزان نداری دچار تمایل به دنیا باشند. می‌گویند یک درویشی با تبرزین و کشکول خدمت ملااحمد نراقی در کاشان رسید. ملااحمد عالم کاشان بود و مرجعیت داشت و باید کارها را رفع و رجوع می‌کرد. این درویش دید که در حدود دو ساعت، چندین آدم به خدمت ایشان رفت‌وآمد می‌کنند و ... . به آقا گفت شما خیلی به دنیا چسبیده‌اید و بعد پیشنهاد داد که باهم به کربلا بروند. ملااحمد نراقی ریاست و کارهایی که داشت را لغو کرده و با این درویش راهی کربلا شدند. در میانه راه این درویش دید که تبرزینش نیست. به ملااحمد گفت احتمالاً در منزل شما جا مانده است و باید برگردیم. ملااحمد گفت که من از ریاست و کارهایی که داشتم گذشتم و با تو راهی کربلا شدم حالا تو نمی‌توانی از یک تبرزین بگذری! بنابراین، این درویش نیز نشان داد که اگر پولی داشته باشد بی‌تمایل به دنیا هم نیست.

دانلود انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه مقام بندگی زهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۳۲۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان در آبان ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این رویداد ادای دین به باورهای دینی مردم و جزو نوآوری‌های جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) است. 

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدمحمد هاشمی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در دیدار مدیران و دبیران جشنواره امام رضا (ع) اظهار داشت: در دور جدید جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری رضوی چند ایده مرکزی برای این کار وجود داشت که برای تخصصی شدن به سمت کارهای مردمی و اثرگذار پیش برود.

وی افزود: دومین ایده استفاده از چهره‌های فرهنگی و هنری بود که در صدر آن فرهاد قائمیان با تعهد همیشگی و عشق به امام رضا (ع) این مسئولیت را پذیرفت و اهتمام کامل و ویژه به کار گذاشتند؛ دیگر افرادی که همت کردند تا جشنواره‌ای برگزار شود و با کارگاه‌ها و رویکرد آموزشی آن دامنه‌های جدیدی در عرصه فرهنگ و هنر شکل بگیرد. با این مجموعه کارها، به این هدف خود نزدیک‌تر شدیم.

قائم مقام وزیر فرهنگ اضافه کرد: تلاش شد با تجمیع جشنواره‌های همگون و با اهتمام اعضا در بخش‌های سیاستی و اجرایی، کار قوام بیشتری پیدا کرده است.

برگزاری جشنواره دینی فیلم رضوان در آبان ۱۴۰۳

هاشمی گفت: اختتامیه اولین فیلم دینی فیلم رضوان آبان ۱۴۰۳ با دبیری محمدحسین لطیفی در این دوره از جشنواره رضوی برگزار می‌شود که امید است نقطه عزیمتی در این کار شود و با این کار ادای دینی در باورهای دینی مردم کرده باشیم و کار مؤثری باشد و این رویداد جزو نوآوری‌های جشنواره امام رضا (ع) است.

وی عنوان کرد: تلاش شده تا خروجی‌های جشنواره‌ها را تا انتها دنبال کنیم تا نتایج اثرگذاری داشته باشد و در خروجی انتهایی کار این نیت را به منصه ظهور برسانیم و به سبد محصولات رویدادهای مردمی اضافه شود.

قائم مقام وزیر فرهنگ با بیان اینکه راهبری جشنواره دوره بیست‌ویکم با مدیریت فرهاد قائمیان انجام شده است، عنوان کرد: امسال در کنار دیگر رویدادها، روایت آوای رضوی با حضور هوشنگ جاوید و احمد صبری به دبیری سیدمجتبی ذبیحی در حال انجام است، همچنین جشنواره روستایی رضوی در سطح ملی و به صورت حرفه‌ای با دبیران تراز ملی شکل مطلوبی به خود گرفته است.

منبع: ایرنا کد خبر 748336

دیگر خبرها

  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • آمریکا عامل همه جنگ‌ها در دنیا است
  • امام جمعه قم: از نیروی انتظامی و کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند تشکر می‌کنیم
  • بهای خون ۱۴ هزار کودک غزه افق پیروزی را روشن می‌کند
  • عملیات وعده صادق از مصادیق امید به آینده بود
  • روایت مقام سابق موساد از «زیرساخت باور نکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران»