Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@07:01:10 GMT

یکی از عوامل بروز شیزوفرنی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۳۴۹۳۱

یکی از عوامل بروز شیزوفرنی را بشناسید

خبرگزاری میزان- بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران کودکی با خطر ابتلا به شیزوفرنی مرتبط است. تاریخ انتشار: 17:31 - 18 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۴۸۳۹

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، آلودگی هوا بی تردید بر سلامت جسم و روان تاثیر می‌گذارد و نتایج یک مطالعه جدید، نشان‌دهنده یکی دیگر از پیامد‌های آلودگی هوا برای سلامت روان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بررسی جدید آمده است کودکان در حال رشد که در معرض سطح بالایی از آلودگی هوا قرار دارند بیشتر احتمال دارد به بیماری شیزوفرنی دچار شوند.

«هنریئت تیستد هورسدال» از متخصصان ارشد این مطالعه از دانمارک گفت: هرچه سطح آلودگی هوا بالاتر باشد احتمال ابتلا به بیماری شیزوفرنی نیز بیشتر می‌شود. به ازای هر ۱۰ میکروگرم بر متر مکعب افزایش میانگین روزانه آلودگی هوا، خطر ابتلا به این عارضه روانی حدود ۲۰ درصد بیشتر می‌شود. همچنین کودکانی که در معرض بیش از ۲۵ میکروگرم بر متر مکعب از آلودگی هوا قرار دارند نسبت به اطفالی که در معرض کمتر از ۱۰ میکروگرم بر متر مکعب از آلودگی هوا قرار دارند ۶۰ درصد بیشتر احتمال دارد با خطر ابتلا به بیماری شیزوفرنی روبرو شوند.

به گفته متخصصان در عین حال خطر ابتلا به بیماری شیزوفرنی در صورت وجود پیش زمینه ژنتیکیِ ابتلا به این بیماری، افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: ترفندهای مغز برای کمک به یادگیری مهارت‌های جدید

به گزارش مدیکال اکسپرس، در این مطالعه در مجموع ۲۳ هزار و ۳۵۵ نفر حضور داشتند که ۳۵۳۱ نفر از آنان به بیماری شیزوفرنی مبتلا شدند. اگرچه یافته‌های بدست آمده نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به شیزوفرنی با میزان قرار گرفتن افراد در معرض آلودگی هوا در دوران کودکی است، اما نمی‌توان در مورد علت این رابطه اظهارنظر کرد و لازم است تحقیقات بیشتری در این رابطه انجام شود.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شیزوفرنی آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۳۴۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زهرا مهربان در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به اقدامات لازم در مواجهه با آلودگی هوا اظهار کرد: زمانی که غلظت گازها و ریزگردها در هوا افزایش می‌یابد هوا آلوده می‌شود؛ برخی از علت‌های مهم آلودگی هوا سوخت‌های فسیلی، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها و پودرهای شیمایی هستند. آلودگی هوای داخل منزل نیز می‌تواند به دلیل بسیاری از فعالیت‌های داخل منزل مانند پخت و پز، عطر و ادکلن و گرد و خاک ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: شنبه جایگزین پنجشنبه به عنوان روز تعطیل شود

وی افزود: اجزای اصلی آلودگی هوا یک سری ریزگردها و گازها شامل دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، اوزون، اسید سولفوریک هستند که خطرناک‌ترین نوع ذرات معلق اندازه ۲.۵ تا ۱۰ میکرون دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: برخی از این ریزگردها بر اساس حلالیت و سایزشان می‌توانند در سیستم تنفسی فوقانی رسوب کنند و یک سری علائم برای فرد ایجاد کنند. گروهی نیز خود را به سیستم تنفسی تحتانی می‌رسانند و رسوب می‌کنند و گاهی وارد خون می‌شوند.

وی با اشاره به علائم تنفسی آلودگی هوا افزود: خارش بدن، چشم، بینی و گلو، سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و گاهی تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و آلرژی و نیاز به بستری عده‌ای از این افراد در بیمارستان‌ها، در پی آلودگی هوا رخ می‌دهند.

مهربان گفت: در شرایط آلودگی هوا باید افراد به ویژه بیماران مزمن تنفسی و قلبی، سالمندان و کودکان و مادران باردار تا حد امکان از منزل خارج نشوند. همچنین باید از ورزش و پیاده‌روی تند خودداری و از ماسک‌های مناسب برای مقابله با آلودگی هوا استفاده شود و بهترین ماسک‌ها N۹۵، KN۹۵، FFP۲ هستند.

وی افزود: این ماسک‌ها تا ۹۵ درصد مانع ورود ذرات آلوده و ریزگردها به دستگاه تنفسی می‌شوند اما ماسک‌های نخی، پارچه‌ای و جراحی زیاد برای محافظت از ورود ریزگردها مفید نیستند. ماسک‌های معمولی تنها برای مقابله با ذرات بزرگ‌تر مناسب هستند و نمی‌توانند محافظت خوب و کاملی از ورود ریزگرد به بدن داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: توصیه می‌شود بعد از رسیدن به منزل حتما دست‌ها و صورت خوب شسته و بینی و گلو با سرم نمکی شست‌وشو شود. تغذیه مناسب برای افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن مانند استفاده از لبنیات تازه و کم چرب، سبزیجات و میوه‌های تازه و مایعات فراوان توصیه می‌شود و از مصرف غذاهای سرخ‌شده و فست فود نیز پرهیز شود یا کم استفاده شود.

وی ادامه داد: خواب کافی و دور از استرس، دوری از سیگار و دخانیات، استفاده از گیاهان خانگی برای تصفیه هوا توصیه می‌شود. دستگاه‌های خانگی تصفیه هوا درصدی از آلاینده‌ها را فیلتر می‌کنند اما نمی‌توانند بیشتر ذرات را فیلتر کنند بنابراین خرید این دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228889 برچسب‌ها آلودگی هوا

دیگر خبرها

  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم