Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مسلم رحیمی رحیمی مدیرکل صدا و سیما مرکز خوزستان در جلسه شورای مدیران صدا و سیما که بابا حضور علی دارابی معاون امور استان‌ها صدا و سیما کشور برگزار شد، گفت: امسال ۴ بحران خیلی مهم را در ۹ ماه گذشته پشت سر گذاشتیم که اولین بحران سیل بود.

او افزود: علیرغم خسارت‌ها در سیل برکات مهمی نصیب استان شد که از آن جمله می‌توان به تولید بالای برنج در کشور و کسب رتبه اول در این زمینه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحیمی با اشاره به اینکه بیشتر تعهدات تولید برنامه‌ای سیما در طول سال تعلق به سیل گرفت، اظهار داشت: رضایتمندی بسیار خوبی در حوزه سیل در جغرافیای استان به وجود آمد.

مدیرکل صدا و سیما مرکز خوزستان، بحران دوم در استان را زلزله عنوان و بیان کرد: در مسجد سلیمان و نقاطی از ایذه رخ داد که بازهم همکاران سنگ تمام گذاشتند و با پخش زنده برنامه‌های مختلف و مطالبه گری از مسئولین پیگیر رسیدگی به خواسته‌های مردم بودیم.

این مقام مسئول ادامه داد: بحران سوم اغتشاشات آبان ماه بود که اثراتی در استان برجای گذاشت و با توجه به توطئه‌های دشمنان، خدا را شکر این بحران با کمک رسانه و سایر دستگاه‌ها پشت سر گذاشته شد و بحران مدیریت شد.

مسلم رحیمی به آبگرفتگی کلانشهر اهواز به عنوان بحران چهارم اشاره کرد و ادامه داد: با هدایت ناصر بهرام معاون امور استان‌ها به صورتی عمل شد که مردم با مراجعه به رسانه و اعتماد به آن نیازمندی‌های خود را دنبال می‌کردن و اجازه موج سواری به دشمنان ندادند.

او در خصوص شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در خوزستان گفت: با اعلام رسمی سپاه مبنی بر تشییع شهید سلیمانی در اهواز در کمتر از ۱۲ ساعت مسیر تشییع مشخص شد با ۸ واحد سیاری که در اختیار داشتیم در کنار سایر واحد‌ها بهترین پوشش ممکن را به کار بردیم.

به گفته رحیمی، در حوزه صدا در مورد تعهدات تولیدی همین حالا به ۱۰۰ درصدی رسیدیم و در سیما هم بیشتر تعهدات ما انجام شده است و همچنان به تولید برنامه‌های مختلف در زمینه‌های مختلف تا پایان کامل سال ادامه می‌دهیم.

این مقام مسئول بیان کرد: در موضوع مشارکت‌ها بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با شرکت‌ها قرارداد امضا کردیم که عمدتا اختصاص به تولید برنامه برای ۳ ماه آخر سال اختصاص می‌یابد.

او اذعان داشت: در ۲ سال اینده هم ۷ میلیارد تومان برای دولت در زمینه فنی تعریف پروژه کردیم و تاکنون ۶۴۰ نفر از هنرمندان را در بانک اطلاعاتی هنرمندان شناسنامه دار کردیم، ضمن اینکه در حوزه صدا و سیما برنامه‌های پژوهش محور برای تولیدات فاخر در دستور کار قرار گرفته است.

صدا و سیما خوزستان جز مراکز با رتبه بالا در میان استان‌ها

علی دارابی معاون امور استان‌ها در صدا و سیما کشور در این نشست با اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد آمریکا در کشور عراق در ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد امروز، چهارشنبه ۱۸ دی ماه گفت: سرافرازی رزمندگان اسلام در اجابت درخواست مردم در پاسخگویی به تجاوز آمریکا و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی قابل تقدیر است و این پیروزی و سیل اول ایران به جنایتکاران آمریکایی را به ملت ایران و همرزمانش تبریک می‌گویم.

او در ادامه اظهار داشت: از تلاش‌های کارکنان صدا و سیمای خوزستان در همه بخش‌ها تقدیر می‌کنم چراکه استان خوزستان همیشه جز مراکز با رتبه بالا در میان استان‌ها محسوب می‌شود.

دارابی تصریح کرد: مردم خوزستان برای استقبال از پیکر پاک شهیدان حماسه بی نظیری برجای گذاشتند و این هنرمندی رسانه‌ای تاثیر شگرفی بر حضور پر شور مردم سایر استان‌ها برای استقبال پیکر شهیدان به حتی گذاشت که جا دارد از طرف رئیس صدا و سیما کشور از کارکنان صدا و سیمای این استان تقدیر ویژه کنم.

این مقام مسئول افزود: با توجه به عملکرد موثر ناصر بهرام در مدیریت خبر آبادان و همچنین خوزستان و خدمات ارزنده‌ای که به جای گذاشتند و را به عنوان مدیر کل مرکز آبادان برگزیدیم و آرزوی موفقیت می‌کنیم.

خوزستان در جشنواره تولیدات دفاع مقدس و مقاومت پیشگام باشد

معاون امور استان‌های صدا و سیمای کشور در ادامه گفت: از استان خوزستان تقاضا می‌کنم در جشنواره تولیدات دفاع مقدس و مقاومت پیشگام باشد، جشنواره‌ای که با جایزه شهید سپهبد قاسم سلیمانی با محوریت و مرکزیت استان خوزستان برگزار خواهد شد و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیاند.

علی دارابی افزود: نکته مهم دیگر، گسترش تولیدات مشترک در زمینه‌های مختلف با همسایگان است که استان‌خوزستان ظرفیت بالایی در این زمینه دارد.

مشکلات خوزستان، زیبنده این استان نیست

او بیان داشت: استان خوزستان مشکلات فراوانی دارد و این مشکلات زیبنده این استان نیست، مسئولیت‌های اجتماعی صنایع مختلف که نقش زیادی در همین مشکلات دارند باید مطالبه گری شود، سیل، ریزگرده، مسائل کارگری، اغتشاشات همه و همه را در خوزستان شاهدیم که باید با برنامه ریزی درست برای حل این مشکلات در حد توان رسالت خود را انجام دهیم.

دارابی ادامه داد: ما باید زبان مردم باشیم و تعارف هم نداریم، البته به منظور گفتمان امید باید خدمات دولت مردان را منعکس کنیم، اما وظیفه داریم با تولیدات جذاب و پژوهش محور مشکلات را بیان‌کنیم و مطالبه گر باشیم.

او با بیان اینکه انتخابات مجلس را پیشرو داریم، تصریح کرد: سیاست رسانه بی طرفانه این است که مجلسی لایق با مشارکت بالای مردمی رقم بخورد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: ۲۲ بهمن ماه امسال، با چهلمین روز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی مصادف شده می‌شود که جدول پخشی برای همه مراکز تا این روز ارسال کردیم و در صدا و سیمای خوزستان به‌عنوان محور، ۸ کارکرد را در نظر داریم.

علی دارابی، مستند سازی، نمایش، پویانمایی و انیمیشن، موسیقی و کلیپ، تولیدات ویژه رادیو، تولیدات ویژه در خصوص دفاع مقدس و مقاومت، اقوام و سنت ها، پرداختن به ظرفیت دو زبان بودن استان و برنامه سازمان برای برنامه سازی در این زمینه مواردی است که باید مرکز خوزستان به عنوان چراغ راهنما در نظر بگیرد و به پیش برود.

او در پایان گفت: باید روح اتحاد و انسجام در جامعه را باید به سهم‌خود تقویت کنیم و در حوزه صدا و سیما برنامه‌های پژوهش محور برای تولیدات فاخر در دستور کار قرار گرفته است.

مطرح کردن مطالبات مردمی در رسانه

ناصر بهرام معاون خبر صدا و سیما مرکز خوزستان بیان داشت: هر ۳ روز یکبار ما در استان به نوعی با موضوعات حساس و مهم خبری روبرو بودیم که با این وجود مجموعه ما با تلاش شبانه روزی توانسته مطالبات مردمی را مطرح کنند.

او در ادامه از همه همکاران و مدیران واحد خبر برای این موفقیت‌ها تشکر کرد و گفت: در بخش مجموعه خبری در کشور اول هستیم در رادیو نیز جز ۳ استان اول هستیم، ضمن اینکه در بحث فضای کجازی در کمترین زمان ممکن خبر‌ها منتقل می‌شود در کمال صحت و سلامت، در زمینه پخش گزارش‌های امید بخش رتبه اول را دارا هستیم و توانستیم در جشنواره استان‌ها هدهد برتر را کسب کردیم.

بهرام بیان داشت: در این مدت برای آن که دین خود را به مردم ادا کنیم مطالبات مردم را بخصوص در زمینه سیل زلزله به مسواین با تمام توان منتقل کردیم و در غالب برنامه گفتگو ویژه خبری برای اولین بار با استفاده از خبرنگاران به عنوان مجری کارشناس توانستیم پیگیری‌های خیلی خوبی برای رفع مشکلات استان صورت دهیم که در نهایت از همه همکاران در خبر تشکر و قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صدا و سیما برنامه تلویزیونی تولیدات رادیو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۳۷۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بحران آب در ایران از بزرگترین مشکلاتی است که تمام جوانب زندگی و صنعت را تحت تاثیر خود قرار داده است. دلایلی مانند شرایط آب و هوایی و اقلیمی و سو مدیریت در این حوزه به رخ دادن این بحران دامن زده است.

نرگس آذری (دکتری جامعه‌شناسی سیاسی) در مقاله‌ای با عنوان «در باب ضرورت یک انقلاب شناختی در جامعه‌شناسی ایرانی» به این موضوع اشاره می‌کند که دامنۀ بحران‌های محیط‌زیستی ایران اکنون به بحران‌های اقتصادی و انسانی رسیده است، برای مقابله با بحران آب، باید برنامه‌های جدی و جامعی را در سطح جهانی اجرا کرد تا تأمین منابع آبی، کاهش هدررفت آب و افزایش کارایی در استفاده از منابع آبی مورد توجه قرار گیرد.

*  گزارش بانک جهانی در راستای خسارت اقتصادی آلودگی هوا 

این نویسنده در این پژوهش می‌نویسد: به گزارش بانک جهانی خسارت اقتصادی آلودگی هوا سالیانه حدود ۸ میلیارد دلار است و به گزارش وزارت بهداشت و درمان، ذرات معلق کمتر از /۲ میکرون علت مرگ ومیر سالیانه ۲۷۰۰ نفر در تهران است. گزارش‌های رسمی از ویرانی ۶۰ درصد جنگل‌های کشور خبر می‌دهد به گونه‌ای که در بازه زمانی ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۷، بیش از یک میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های عمدتاً بلوط دچار خشکیدگی، آفت و تخریب شده‌اند.

آذری در ادامه به این مهم اشاره می‌کند که اکثر شهر‌های کشور فاقد سیستم‌های تصفیۀ فاضلاب مناسب یا هرگونه تأسیسات تصفیه فاضلاب هستند و در پی عدم مدیریت ۱۶ میلیون تن پسماند عادی تولید شده و ۱۰ میلیون متر مکعب شیرابه در روز، آلودگی آّب و خاک مناطق وسیعی از کشور در حال گسترش است.

* ارتباط کمبود آب با قدرت و سیاست

به زعم این پژوهشگر با وجود خسارات انسانی  فراوان مرتبط به انواع آلودگی‌ها و نابودی منابع مشترک ملی، این بحران کمبود منابع آبی بوده است که در سال‌های اخیر، توانسته آگاهی و بسیج اجتماعی حول محور منافع گروهی پدید آورد و بیشترین تنش‌های مربوط به محیط‌زیست را موجب شده است.

بحران کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر، آگاهی و بسیج اجتماعی حول محور منافع گروهی پدید آورد و بیشترین تنش‌های سیاسی مربوط به محیط‌زیست را موجب شد

این پژوهشگر بیان می‌کند که در ایران دو دهۀ اخیر، به دنبال خشک شدن آب رودخانۀ زاینده‌رود و کم آبی رودخانه کارون و مخالفت‌های شدید با پروژه‌های سدسازی، انتقال آب از سوی بهره‌برداران یا شهروندانی که متأثر می‌شوند، محیط‌زیست به عینی‌ترین صورت خود به سیاست و قدرت مربوط شده است.

این استاد جامعه شناسی توضیح می‌دهد که اعتراضات مربوط به عدم تأمین آب کشاورزی و شرب شهر‌ها و روستا‌ها در فلات مرکزی ایران به امری متداول بدل شده و به‌ویژه در فصل تابستان به نمادی از ناکارآمدی در فضای مجازی و در رسانه‌های خارج کشور تبدیل شده است.

* بحران آب و جامعه

آذری در این مقاله می‌نویسد: با وجود آن که شاید بحران‌های مربوط به هوا و خاک نیز به اندازه آب تأثیرات مهم بر کیفیت زیستگاه‌های کشور داشته است؛ اما این دسترسی به آب بوده است که با تشکل‌های صنفی و شهروندی پشتیبانی شده، توانسته آگاهی‌های طبقاتی و سیاسی نسبت به این موضوع را در میان ذینفعان برانگیزد.

این پژوهش به این موضوع اشاره می‌کند که بحران آب موجب کنشگری گروه‌های اجتماعی در عرصه‌های قدرت شده است و تأثیر واضح این امر را می‌توان در چالش‌های بزرگ اجتماعی و سیاسی پیرامون پروژه‌های عمرانی مربوط به انتقال آب میان دو عرصه مشاهده کرد.

در پایان باید گفت بحران آب در کشور مسألە آب را به مسألە دسترسی به منابع آبی تبدیل کرده و این دسترسی را با موضوع قدرت مرتبط کرده و بدین ترتیب آن را به امری سیاسی تبدیل کرده است.

* جامعه‌شناسی محیط‌‌زیست

 جامعه شناسی محیط‌‌‌زیست بنا به تعریف، مطالعۀ ارتباط میان جامعه و محیط‌‌زیست و تأثیراتی است که بر هم می‌گذارند. در این مطالعات، هدف یافتن پاسخ برای بحران‌های محیط‌زیستی نیز هست. با این تعریف، جامعه‌شناسی محیط‌زیست در واقع به دنبال نوعی جامعه‌شناسی است که شناخت طبیعت پیرامونی را نیز مدنظر دارد. دوگانه‌ای که لتور به شدت مورد انتقاد قرار می‌داد.

پارادایم طبیعت‌گرایی زمانی که به جامعه‌شناسی می‌رسد تبدیل به جامعه‌شناسی محیط- زیست می‌شود، رویکردی راست‌گرایانه که به دنبال رابطۀ میان جامعه و محیطزیست پیرامونش است بی‌آنکه واقعیتِ پیوستگی میان این دو و تأثیر توأمان آن از سیاست و قدرت را نادیده می‌گیرد

این که اساساً انسان و طبیعت را دو چیز جدا از هم بی‌نگاریم تصوری است که موقعیت هستی-شناسانۀ ما در جهان پس از مدرنیته آن را محقق ساخته و علوم مدرن آن را تثبیت کرده‌اند. این جایگاهِ هستی‌شناختی موجب ایجاد خطا‌های شناختی ما شده است، خطا‌هایی که بهایش را با بحران‌های کنونی محیط‌زیستی می‌پردازیم.

این درحالی است که جامعه‌شناسی به عنوان تفکری  نقاد نتوانسته بر این دوگانۀ ساختگی فائق آید و آن چه با عنوان جامعه‌شناسی محیط‌زیست پدید آورده نیز تکرار همین دوگانگی است.

جامعه‌شناسی محیط‌زیست جایی است که جامعه و محیط-زیست از هم جدا هستند. نقد اولریش بک به جامعه‌شناسی محیط‌زیست را هم در همین راستا می‌توان یافت:

در واقع جهت تحلیل جامعه‌شناسانۀ مسائل زیست‌بومی، باید یک چارچوب مفهومی را ارائه کنیم که ما را قادر می‌سازد آنها را به عنوان مسائلی نه مربوط به محیط‌زیست با دنیای پیرامون ما بلکه به‌عنوان مسائلی ببینیم که ناظر به دنیای درونی جامعه است. طبیعت به خودی خود طبیعت نیست، یک مفهوم، یک هنجار، یک مجموعه، یک اتوپیا، یک طرح بدیل است و امروزه بیش از هرچیز چنین است.

پارادایم طبیعت‌گرایی زمانی که به جامعه‌شناسی می‌رسد تبدیل به جامعه‌شناسی محیط-زیست می‌شود، رویکردی راست‌گرایانه که به دنبال رابطۀ میان جامعه و محیط‌زیست پیرامونش است بی‌آنکه واقعیتِ پیوستگی میان این دو و تأثیر توأمان آن از سیاست و قدرت را نادیده می‌گیرد. در این رویکرد، حفاظت از محیط‌زیست از حذفِ انسان از محیط‌زیست و مداخلۀ انسان در آن می‌انجامد بی‌آنکه قادر به مشاهده تأثیر قدرت و سیاست بر دسترسی به طبیعت باشد. نقطۀ مقابل ِجامعه‌شناسی محیط‌زیست، تعبیرِ محیط زیستی ِجامعه‌شناسی است به گونه‌ای که جز آن ممکن نباشد.

در سوی ِدیگر، اما محیط‌زیست دیگر در پارادایم طبیعت‌گرایانه نمی‌گنجد و تفکر انتقادی جامعه‌شناسی نیز قادر به حفظ محیط‌زیستی بودن خود نیست.

* ایجاد یک انقلاب هستی- شناسی و شناخت‌شناسی در جامعه‌شناسی

در نهایت اینکه نتایج این پژوهش بر موضعی انتقادی استوار است که فراخوانی برای ایجاد یک انقلاب هستی- شناسی و شناخت‌شناسی در جامعه‌شناسی برای به رسمیت شناختن پیوستگی میان انسان به معنای موجودیت اجتماعی و سیاسی‌اش و طبیعت به معنای هر آن چه بر کیفیت زندگی و دسترسی به منابع اثرگذار است.

این فراخوان از ضرورت اتخاذ این رویکرد با توجه به وضعیت کنونی جامعۀ ایرانی ِمتأثر از بحران‌های زیست محیطی سخن می‌گوید و بیش از هرچیز روایت و تاریخی را می‌سازد که برهه‌های هستی‌شناختی معینی را برجسته کرده است. در این تاریخ، طبیعت عاملیتی مهم در شکل‌گیری چیستی کنونی جامعۀ ایرانی دارد و هم چنان در حال اثرگذاری بر حال و آینده آن است. 

گفتنی است این مقاله در ششمین همایش پژوهش اجتماعی در جامعه ایران که توسط انجمن جامعه‌شناسی ایران اسفند 1402 برگزار شد، ارائه شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰.۷ میلیون دلاری در خراسان شمالی
  • تولیدات فاخر علمی از اهداف مهم بنیاد ملی علم
  • حرکت جدی بنیاد ملی علم ایران به سوی تولیدات فاخر علمی است
  • دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چهارم تولیدات علمی در فناوریهای سبز را به دست آورد
  • رتبه اول استان یزد در زمینه رشد بارندگی
  • دانشگاه اراک در میان برترین‌های آسیا قرار گرفت
  • برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب