Web Analytics Made Easy - Statcounter

بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» به همراه «ابومهدی المهندس» از فرماندهان مقاومت در حمله پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند. بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور صادر کرده بود. در پی این اقدام تروریستی، حضرت ‌آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی سه یادآور شدند که انتقام سختی از عوامل این جنایت گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روسای قوا و مسئولان عالیرتبه کشورمان هم در کنار شورای عالی امنیت ملی تاکید داشتند که در زمان و مکان مناسب آمریکایی ها تقاص این کار را به واسطه انتقام سختی که چشم انتظارشان است، پس خواهند داد.

به گزارش «تابناک»، پس از این رویداد، آمریکایی ها و در رأس آنها «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بارها جمهوری اسلامی و مقامات کشورمان را تهدید کرد که در صورت هرگونه حمله به پایگاه ها، مواضع و منافع آمریکایی ها در منطقه و خارج از منطقه، ایالات متحده بواسطه برخورداری از قوی ترین و پیشرفته ترین ارتش دنیا، پاسخ محکمی به اقدام احتمالی ایران که از آن به عنوان «انتقام سخت» یاد می شد، خواهد داد.

تهدیدهای بی پایان ترامپ علیه ایران قبل از حمله موشکی

ترامپ حتی در یک موضع گیری عجیب که مورد انتقاد بسیاری از نهادهای بین المللی قرار گرفت و در درون آمریکا هم انتقادات زیادی را به سمت او، دولت و مشاورانش روانه کرد، مدعی شد که در صورت هدف قرار گرفتن مواضع آمریکایی از سوی جمهوری اسلامی، آمریکایی ها 52 نقطه فرهنگی ایران را هدف قرار خواهند داد. موضوعی که یک جنایت علیه بشریت محسوب می شود. در عین حال شاید همین اعدادی که ترامپ استفاده کرد، باعث الهام گیری ایران جهت زدن سیلی به آمریکایی ها شد.

بالاخره روز موعود فرا رسید و ایران تصمیم گرفت که برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم که هیچ کشوری نتوانسته بود مواضع آمریکایی ها را مورد هدف قرار بدهد، به فاصله 5 روز بعد از شهادت سردار سلیمانی 2 پایگاه مهم و استراتژیک آمریکا در منطقه را ممورد هدف قرار بدهد. بر همین اساس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از تدفین سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» ، این عملیات را انجام داد.

ایران رسما مواضع آمریکا را زد و مسئولیت پذیرفت

 این عملیات با نام عملیات شهید سلیمانی، با رمز مقدس یا زهرا (س) آغاز شد و بر همین اساس پایگاه عین الاسد، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا و محل استقرار چهار هزار نیروی ویژه آمریکایی در عراق هدف قرار گرفت. ایران همچنین پایگاه نظامی التاجی در اربیل عراق را هدف حمله موشکی خود قرار داد. این برای نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم بود که یک دولت تصمیم گرفت و توانست که رسما به یک پایگاه آمریکا حمله کرده و پاسخ حملات آمریکا را به صورت «رسمی» بدهد.

بعد از انجام این عملیات که شاید آمریکایی ها تصورش را هم نمی کردند، ساعت ها طول کشید که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور به همراه تیم همراه او متشکل از تیم امنیت ملی کاخ سفید، پنتاگون، وزیر خارجه اش، معاونش و برخی مشاورانش برای خواندن بیانیه بین خبرنگاران بیاید. چیزی که شاید کمتر کسی در جهان از آمریکایی ها انتظار داشت. او آمد و جدای از چند درشت گویی اولیه، دست فرمانش بسیار نرم و آهسته شده بود و دیگر خبری از رجزخوانی برای ایران علیرغم حمله به مواضع آمریکایی ها در منطقه نبود.

البته او تلاش زیادی کرد که اوضاع را آرام نشان دهد، اما واقعیت امر چیز دیگری بود. او در حالی مدعی عدم آسیب دیدن آمریکایی ها در حمله ایران به دو پایگاه آمریکایی شد که تلاش زیادی برای پنهان کردن حقایق از سوی آمریکایی ها در این خصوص صورت گرفته است و آنها همه قدرت رسانه ای و پروپاگاندایشان را به میدان آورده اند تا موضوع را کم اهمیت جلوه بدهند و تبعات آن را برای آمریکا به حداقل ممکن برسانند. اما واقعیت چیست؟

چرا ایران به عین الاسد حمله کرد؟

درباره پایگاه عین الاسد (چشم شیر) که آمریکایی ها بسیاری از عملیات ها و اقدامات خود را در منطقه به پشتوانه آن انجام می دهند، بر اساس منابع داخلی ایران نه، بلکه بر مبنای گزارش خبرنگار بی بی سی، گفته می شود که «هیچ چیز حتی آب سربازان امریکایی مستقر در عین الاسد هم از عراق نیست و تمام آن از امریکا می آید». همچنین پس در سال ۲۰۰۷ هم امریکایی در عین الاسد یک بیمارستان پیشرفته نظامی ساخته اند. آنطور که در تصاویر گوگل ارث مشخص است، حداقل ۲۰ هلی کوپتر و ۲۵ جنگنده در این پایگاه قرار دارد.»

«عین الاسد» یک پادگان-شهر نظامی امریکایی است که واشنگتن روی آن حساب ویژه باز می کند و به نوعی آن را مرکز فعالیت های خود در عراق و تاحدودی منطقه قرار داده یا آنطور که برخی رسانه ها تیتر زده بود، آن را (پایتخت امریکا در عراق) می دانند. مهمتر اینکه تمامی مقامات آمریکایی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در سال های گذشته به این پایگاه استراتژیک آمریکایی ها که حساب ویژه ای روی آن باز می کنند، سفر کرده اند.

از طرفی دیگر، بعد از آنکه مجلس عراق، چند روز پیش رأی به خروج نیروهای آمریکایی از عراق داده بود، «دونالد ترامپ» در این خصوص علیرغم تمام تهدیداتی که نسبت به تحریم عراق و مسائلی از این دست کرده بود، «مشخصا به پایگاه (عین الاسد) و هزینه های میلیارد دلاری که آمریکایی ها در این پایگاه کرده اند، اشاره می کند و یکی از شروط خود و آمریکا برای خارج کردن نیروهای شان از عراق را پرداختن هزینه های صورت گرفته توسط این کشور می خواند.»

بخش آمریکایی عین الاسد نابود شد

این را دیگر ایرانی ها و رسانه های کشور ما نمی گویند، بلکه رویترز. در گزارشی بعد از حمله موشکی ایران که تصاویر ماهواره ای را هم ضمیمه آن کرده، می نویسد: «در دو تصویر که توسط ماهواره‌های تجاری شرکت "پلنت لبز اینک. " (Planet Labs Inc) منتشر شده‌اند، نشان داده می‌شود که میزان خسارت‌های وارده در مقایسه عکس‌هایی که از حملات روز چهارشنبه گرفته شده‌اند با تصاویری که مربوط به ۲۵ دسامبر سال گذشته هستند، قابل تشخیص است. حداقل سه مورد از تاسیساتی که مشاهده می‌شود مربوط به مکان‌های نگهداری از هواپیما‌ها بوده است. بر اساس این تصاویر تعدادی از ساختمان‌ها یا تاسیسات به طور کامل ناپدید شده‌اند و برخی دیگر تنها قسمت‌هایی از آن‌ها باقی مانده است.

«جفری لوئیس» از موسسه مطالعات بین‌الملل در مونتری کالیفرنیا می‌گوید: «موشک‌ها، بخش آمریکایی پایگاه را هدف قرار داده بودند. این به آن معناست که شلیک آن‌ها تنها برای هدف قرار دادن این بخش بوده و آن‌ها توانسته‌اند این کار را کاملا انجام دهند.» همچنین «نعیم العبودی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق روز چهارشنبه، ساعاتی پس از حملات انتقام‌جویانه ایران از جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار «قاسم سلیمانی» گفت: در پاسخ موشکی ایران، بخش آمریکایی پایگاه عین الاسد که بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق محسوب می‌شود، به طور کامل نابود شد.»

حالا بسیاری از زیر ساخت هایی که آمریکایی ها با هزینه میلیارد دلاری در «پایگاه چشم شیر» ایجاد کرده بودند و ترامپ قصد گرفتن غرامت آن در قبال خروج نیروهای آمریکایی از عراق را داشت، از بین رفته و سربازان ایالات متحده می توانند نسبت به آنچه ایران بعد از شهادت سردار سلیمانی روی آن تاکید زیادی داشته است، یعنی خروج نیروهای آمریکایی از منطقه با خیال راحت اقدام کنند.

82 آمریکایی کشته و 224 نفر زخمی شدند

نکته دیگری که در سخنان روز گذشته ترامپ تاکید زیادی روی ان صورت گرفت و تلاش بسیاری هم در بنگاه های رسانه ای آمریکا شد تا این مساله درشت نمایی شود، این بود که آسیبی به هیچکدام از 4 هزار آمریکایی مستقر در عین الاسد وارد نشده است! در حالی که بسیاری از منابع خبری عراقی و ایرانی تاکید می کنند بیش از 82 نفر از نیروهای آمریکایی در این حمله موشکی کشته شده و بیش از 224 نفر زخمی و مجروح شده اند.

به اسناد تاریخی که مراجعه می کنید، متوجه می شوید که هنوز با گذشت 45 سال از پایان «جنگ ویتنام» در سال 1975 که البته یک افتضاح تاریخی برای آمریکایی ها به بار آورد؛ آنها از اعلام میزان تلفات و کشته شدن نیروهای شان امتناع می کنند و نمی گذارند کوچکترین خبری در این رابطه به بیرون درز کند، چطور انتظار دارید که آمار و ارقام در رابطه با کشته و زخمی های حمله اخیر سپاه پاسداران به دو پایگاه شان را تائید کنند؟

آمریکایی ها از لحظه ای که حمله موشکی به عین الاسد و التاجی صورت گرفته است به طور جدی مانع حضور نیروی های امنیتی، نظامی و حتی امدادی عراق به حوالی این دو پایگاه نظامی می شوند و نمی گذارند کوچکترین خبری به بیرون درز کند؛ در حالی که هلی کوپترهای آمریکا به صورت مداوم بالای این دو پایگاه نظامی به پرواز در می آیند. به گفته یکی از تحلیل گران سیاسی شاید این پروازها برای «حمل گوجه و خیار صورت می گیرد!»

اقدامات آمریکا برای مخفی ماندن تعداد کشته‌ها و زخمی‌های‌شان

علیرغم اینکه تمامی منابع حتی خودآمریکایی ها بر نابودی بخش های زیادی از قسمت آمریکایی پایگاه عین الاسد که هدف اصلی حمله موشکی ایران بوده تاکید می کنند، اما تلاش های زیادی از سوی دولت آمریکا برای عادی نشان دادن اوضاع و اینکه آسیبی به هیچکدام از 4 هزار نیروی آنها در این پایگاه وارد نشده، صورت گرفته است. حتی آنها به خبرنگار اسرائیلی هم که در هماهنگی کامل با خودشان است، رحم نکردند و پس از آنکه او تعداد کشته ها را 80 نفر و مجروحان حمله موشکی را 220 نفر اعلام کرد، بلافاصله دست به کار شدند و در اقدامی عجیب نه تنها پست مربوطه، بلکه کل اکانت توئیتر او را پاک کردند.

یک پیشنهاد به آمریکایی ها این است که خیلی فوری و قبل از رفع اثر خسارت ها، ویرانی ها، کشته شدگان و آسیب دیدگان، یک تیم رسانه ای مستقل از سراسر دنیا را به پایگاه های عین الاسد و التاجی ببرد که البته خیلی بعید است آنها دست به چنین اقدامی بزنند. علی ایحال ما در همین حد که امروز یا فردا یک تیم رسانه ای آمریکایی برای دادن گزارش از وضعیت فعلی داخل پایگاه ها و اهدافی که منهدم شده اند، ببرند را هم می پذیریم؛ هرچند تصاویر ماهواره ای موجود گویای عمق فاجعه است.

ایران؛ اولین کشوری که بعد از جنگ جهانی دوم به آمریکایی‌ها حمله کرد

جمهوری اسلامی ایران، تبدیل به اولین کشوری شده که بعد از جنگ جهانی دوم بدون هیچ واهمه ای پایگاه ها و مواضع آمریکایی ها را هدف قرار داده است و همین موضوع یکی از دغدغه های جدی دولتمردان آمریکایی است که می تواند منجر به شکسته شدن هیمنه ای بشود که آمریکا برای ساختن آن میلیاردها دلار پول خرج کرده و سال های زمان صرف کرده است؛ چون ممکن است بعد از این دیگر کشورها به تبعیت از ایران در مقابل هرنوع تهدید و زورگویی آمریکایی ها بیاستند و دست به اقدام متقابل بزنند.

به نظر می رسد که هدف قرار گرفتن شدن عین الاسد یا همان «چشم شیر» که آمریکایی ها حساب ویژه ای برای انجام اقدامات خود در منطقه روی آن باز می کردند، علاوه بر خساراتی که به ثبت رسانده، باعث شود سیاستگذاران آمریکایی و هیات حاکمه این کشور «دونالد ترامپ» و اطرافیان او را مجبور به واکنش بسیار ملایم در قبال ایران بکنند و حتی پیشنهاد صلح بدهند تا مبادا سال ها زمان و بودجه ای که آمریکایی ها برای نشان دادن ابرقدرتی خود صرف کرده اند، سر یک حرکت اشتباه به باد برود.  

سامانه‌های دفاع ضدموشکی آمریکا کجا بودند؟

از دیگر دستاوردهای حمله موشکی ایران که باید به جد مورد توجه قرار بگیرد، این است که جمهوری اسلامی قدرت موشکی اش را این بار نه برای آمریکا و اسرائیل، بلکه برای کل منطقه و جهان اثبات کرد و آمریکایی ها علیرغم ادعای داشتن پیشرفته ترین سامانه های دفاع ضد موشکی، نتوانستند موشک های نقطه زن ایرانی را رهگیری و منهدم کنند. این موضوع مهمی است که حتما تاثیرگذاری ایران در شکل گیری معادلات منطقه ای را خیلی جدی تر از گذشته خواهد کرد.

شاید در سال های گذشته خیلی نمایش موشک های ایرانی را جدی نمی گرفتند و حتی در مورد آن از عبارات نا بجایی هم استفاده می کردند. اما ایران علیرغم اینکه تاکنون چند بار این مساله را به اثبات رسانده بود؛ این دفعه به شکلی قدرت خود را به نمایش گذاشت که حتی برخی از فرماندهان نظامی آمریکا اذعان کردند که توان مقابله با موشک های ایرانی و رهگیری و انهدام آن را نداشتند.

سپاه در این عملیات از دو موشک فاتح313 با برد 500 کیلومتر و قیام با برد 800 کیلومتر استفاده کرده است.ازجمله نکات مهم در این حمله این بود که سامانه‌های دفاعی آمریکا نتوانستند موشک‌های مهاجم را مورد اصابت قرار دهند که از جمله دلایل آن سرعت بسیار بالای موشک‌های فاتح313 است که مورد اصابت قرار گرفتن آن را سخت می‌کند.اما آنچه در این عملیات بسیار مهم است و برای اولین بار اعلام می‌شود این است که موشک‌های قیام در این عملیات از سامانه مختل‌کننده رادار برخوردار و مجهز به کلاهک‌های بارانی بودند.

ایران با آمریکا حداقل در دوران ترامپ مذاکره نمی‌کند

نکته آخر هم اینکه، حتما دنیا، دنیای جنگ و خشونت نیست و برای همزیستی مسالمت آمیز انسان ها با رنگ، زبان، نژاد، فرهنگ و آئین های مختلف در کنار یکدیگر آفریده شده است، اما در این بین برخی کشورهای مدعی ابرقدرتی در دنیا همه چیز و همه کس را در خدمت خود می خواهند و حاضر به احترام گذاشتن به ملت ها نیستند. نمونه چنین مساله ای آمریکاست. آنها قدرت سیاسی، اقتصادی، رسانه ای و نظامی را تماما در خدمت به منافع خود می خواهند و کوچکترین سهمی برای دیگر کشورها قائل نیستند.

آنها بعضا دیپلماسی و گفت و گو را حربه ای برای ضربه زدن به کشورهای دیگر بکار می گیرند که نمونه آن را در ماجرای برجام و مسائلی نظیر آن در 40 ساله انقلاب علیه جمهوری اسلامی ایران شاهد بوده ایم. حالا به نظر می رسد، آمریکایی ها چیزی جز زبان زور نمی فهمد و اگر به مقابله به مثل با آنها برنخیزی سیاستمداران و دولتمردان این کشور جسارت بیشتری پیدا می کنند و تلاششان را برای ضربه زدن به منافع کشورها بیشتر و بیشتر می کنند.

تا همین دو روز پیش هم «دونالد ترامپ » رجزخوانی زیادی می کرد و به صورت مداوم ایرانی ها را به اشکال مختلف تهدید کرده و خواستار عدم واکنش جمهوری اسلامی به ماجرای شهادت سردار سلیمانی می شد. اقدام به موقع ایران در زدن آنچه به تعبیر رهبر انقلاب فقط یک سیلی چنان آنها را به عقب راند که موضوع صلح و حربه مذاکره را بار دیگر مطرح کردند؛ اما رویکرد جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا حداقل تا زمان آمدن رئیس جمهور بعد از ترامپ رفتن به سمت مذاکره با آنها نخواهد بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پایگاه عین الاسد قاسم سلیمانی سقوط بوئینگ 737 پایگاه اربیل نیروهای قدس سپاه پاسداران هادی طارمی موشک بالستیک حمله به پایگاه هوایی عین الاسد نکته های مهم سخنرانی ترامپ حمله موشکی ایران چشم شیر عین الاسد عقب نشینی آمریکا 82 کشته 224 زخمی موشک فاتح 313 موشک قیام سامانه دفاع ضد موشکی آمریکا مذاکره صلح دونالد ترامپ پایگاه عین الاسد قاسم سلیمانی سقوط بوئینگ 737 پایگاه اربیل نیروهای قدس سپاه پاسداران هادی طارمی موشک بالستیک حمله به پایگاه هوایی عین الاسد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۴۴۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوادث ترافیکی در ایران سالانه منجر به ۷۰۰ هزار زخمی می‌شود

جعفر میعادفر رییس اورژانس کشور:شامگاه شنبه در نشست با مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: امدادگران پرتلاش و فداکار اورژانس سالانه بیش از پنج میلیون ماموریت امدادی برای خدمات رسانی به بیماران و حادثه دیدگان مختلف در سطح کشور انجام می‌دهند.

میعادفر ابراز کرد: این میزان خدمات بصورت هوایی، دریایی و زمینی به اقشار مختلف مردم بصورت رایگان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون یکی از چالش‌های اصلی دولت خدمت گذار بحث کاهش عوارض ناشی از حوادث ترافیکی که در سطح جاده‌های کشور است.

میعادفر عنوان کرد: تلاش ما در مجموعه سازمان اورژانس کشور توسعه متوازن و محرومیت زدایی در تامین پایگاه‌های اوژانس در سراسر کشور است.

وی بیان کرد: اورژانس هوایی با در اختیار داشتن ۵۲ پایگاه هوایی بزرگترین ناوگان هوایی کشور محسوب می‌شود.

رییس اورژانس کشور با بیان اینکه بیش از ۲۶ هزار نفر نیروی انسانی در بخش فوریت‌های پزشکی فعالیت می‌کنند گفت: بیش از سه هزارو ۳۰۰ پایگاه اورژانس در کشور وجود دارد که از این تعداد یکهزارو ۹۰۵ پایگاه آن جاده‌ای و یکهزارو ۳۸۵ پایگاه دیگر شهری است.

وی بیان کرد: در ترافیک‌های شهری بیش از ۴۰۰ موتورلانس در نقاط پر تردد انجام ماموریت می‌کنند و برای حوادث دسته جمعی بیش از ۶۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس در کشور وجود دارد.

میعادفر عنوان کرد: سه هزار دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور وجود دارد، که بیش از ۱۵ سال عمر دارند.

ضرورت استقرار بالگرد هوایی در گچساران و کهگیلویه

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون ۵۳ پایگاه اورژانس جاده‌ای زمینی و یک پایگاه اورژانس هوایی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد کار خدمات رسانی به حادثه دیدگان را به عهده دارند.

حوادث ترافیکی در ایران سالانه منجر به ۷۰۰ هزار زخمی می‌شود

امین نیکویی نژاد افزود: از این تعداد پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای بیش از ۱۹ مورد شهری مابقی جاده‌ای هستند.

وی بیان کرد: با توجه به سخت گذر بودن مناطق مختلف این استان استقرار بالگرد در شهرستان‌های گچساران و کهگیلویه نیاز ضروری است.

سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تلاش‌های شرکت نفت و گاز و رایزنی‌های انجام شده دومین پایگاه اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران راه اندازی خواهد شد.

نیکویی نژاد ابراز کرد: تاسیس پایگاه اورژانس هوایی مجهز به بالگرد و کادر امدادی متخصص به بهبود حال و سلامت مصدومان حوادث احتمالی در این منطقه حساس کمک زیادی می‌کند.

وی بیان کرد: به دلیل قرار گرفتن شهرستان گچساران در مسیر استان‌های جنوبی و بروز حوادث جاده‌ای متعدد و همچنین وجود تاسیسات نفتی و صنعتی، راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی در گچساران ضروری بود که با همت مسئولان شرکت نفت و گاز گچساران این مهم در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • گردباد در آمریکا/ ۵ نفر کشته و ۱۳۰ تَن زخمی شدند
  • طوفان و گردباد در اوکلاهمای آمریکا/ 3 کشته و 30 زخمی / ده‌ها خانه نابود شدند
  • طوفان و تگرگ شدید در جنوب چین؛ ۵ کشته و ۳۳ زخمی (فیلم)
  • حوادث ترافیکی در ایران سالانه منجر به ۷۰۰ هزار زخمی می‌شود
  • حمله موشکی حزب الله لبنان به میرون
  • بیانیه حزب الله لبنان درباره حمله موشکی به میرون
  • موضع تازه وزیر دفاع امریکا به حمله موشکی ایران
  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران