Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-02@02:48:10 GMT

مواد خوراکی اعتیاد آور در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۴۴۹۸۳

مواد خوراکی اعتیاد آور در ویکی آنا

برخی از خوراکی‌ها از لحاظ جسمی و ذهنی ما را به خود وابسته می‌کنند، این در حالی است که ما هیچ تلاشی هم برای ترک آنها نمی‌کنیم زیرا کنار گذاشتن آنها را مضحک می‌دانیم.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، از قدیم گفته‌اند ترک عادت موجب مرض است و هیچ شکی نیست که ترک اعتیاد کار دشواری است. در همین مورد موضوعی وجود دارد که اغلب ما از آن غافل می‌شویم، این که تنها داروها و مواد مخدر نیستند که باعث ایجاد اعتیاد می‌شوند، بسیاری از غذاها هم می‌توانند اعتیاد ایجاد کنند و حتی مواد تشکیل دهنده‌ی آنها نیز بسیار شبیه به مواد مخدر است و می‌توانند آثاری مشابه مخدرها را روی بدن انسان باقی بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنان بیشتر در خطر هستند

یک نکته جالب و البته بسیار مهم این است که در مورد اعتیاد به غذا احتمال اینکه زنان درگیر این اعتیاد شوند بیشتر از مردان است. دکتر گرهارد می گوید: «زنان به طور معمول سعی می کنند در مقابل وسوسه خوراکی ها مقاومت کنند اما بعد مقاومت آنها شکسته می شود و اینگونه می شود که مغز نسبت به این نوع رفتار حساس شده و یک چالش روحی و عصبی شکل می گیرد که حالت اعتیاد به غذاها را از یک حالت جسمی به یک حالت جسمی روحی بدل می کند و رابطه ناسالمی میان فرد و غذا شکل می گیرد.»

 

در حقیقت برخی از خوراکی‌ها از لحاظ جسمی و ذهنی ما را به خود وابسته می‌کنند. حالا با ما همراه باشید تا برخی از این مواد غذایی اعتیاد آور را به شما معرفی کنیم.

1-شکلات

شکلات از آن جمله خوراکی‌هایی است که می‌تواند به اندازه‌ی مواد مخدر در بدن ما وابستگی ایجاد کند. دلیل این موضوع هم وجود قند، چربی، انکفالین و کافئین در کاکائو است. مواد موجود در شکلات‌ها باعث گشاد شدن عروق، کاهش ضربان قلب و ایجاد فشار خون می‌شوند و همین اتفاقات در بدن ما حس آرامش را ایجاد می‌کنند. تحقیقاتی که روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهند که آنها در برابر مواد تشکیل دهنده‌ی شکلات همان واکنشی را نشان می‌دهند که در مقابل مصرف هروئین و مورفین از خود بروز می‌دادند. همچنین این مواد باعث شده تا موش‌ها به خوردن شکلات علاقه‌مند شوند و مصرفشان افزایش یابد.

2-چیپس

آیا تا به حال پیش آمده که فکر کنید چرا کنار گذاشتن یک بسته چیپس کار سختی است؟ چیپس‌ها هم دارای موادی اعتیاد آور هستند به همین خاطر وقتی یک بسته از آن را باز می‌کنید، احتمال این که حین خوردن متوقف شده و بسته را کنار بگذارید، بسیار کم است. همین تکه‌های کوچک چیپس باعث آزاد شدن دوپامین در بدن شده و حسی شبیه به مواد مخدر را ایجاد می‌کنند.

3-نوشابه

کمتر کسی می‌تواند در برابر نوشیدن برخی از نوشیدنی‌ها مانند کولا یا پپسی مقاومت کند. دلیل این موضوع چیزی نیست جز وجود کافئین در این نوع نوشیدنی‌ها که به شدت اعتیاد آور است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بیش از 80 درصد از آمریکایی‌ها هر روز کافئین مصرف می‌کنند. کافئین از طریق جریان خون وارد مغز می‌شود و سرعت سلول‌های عصبی مغز را کاهش می‌دهد در این حالت بدن ما همان عکس‌العملی را از خود نشان می‌دهد که باید در برابر تهدید و خطر نشان بدهد و آدرنالین آزاد شده و در نهایت باعث ایجاد هیجان می‌گردد. جالب اینجاست که بدن انسان به روندی که کولاها در آن ایجاد کرده‌اند به مرور عادت می‌کند به همین خاطر فرد معتاد باید نوشیدنی بیشتری مصرف کند.

4-قهوه

قهوه در اغلب کشورهای دنیا پرطرفدار است. بر اساس تحقیقاتی که روی آمریکایی‌ها صورت گرفت، هر آمریکایی به طور متوسط روزانه 3 فنجان قهوه می‌نوشد و این نشانه‌ی اعتیاد مردم این کشور به قهوه است. قهوه نیز به خاطر داشتن کافئین باعث ایجاد اعتیاد در فرد مصرف کننده می‌شود

5-قند

قند از آن دسته خوراکی‌هایی است که اگر درست مصرف شود مفید است و اگر نادرست مصرف گردد زیان‌های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. تحقیقاتی که در دانشگاه کوئینزلند انجام شد نشان داد که قند همان اثری را بر روی بدن دارد که کوکائین روی ما بر جای می‌گذارد. قند و کوکائین باعث آزاد شدن دوپامین در بدن می‌شوند و همین موضوع به اعتیاد مصرف‌کننده دامن می‌زنند و باعث مصرف بیشتر این مواد توسط فرد معتاد می‌شوند. کسی که به قند و شکر معتاد شده باشد به راحتی نمی‌تواند آن را ترک کند زیرا کاهش مصرف این ماده برای معتادان باعث ایجاد افسردگی در آنها می‌شود، درست همان حسی که معتادان در زمان ترک مواد مخدر تجربه می‌کنند.

6-پنیر

پنیر از آن خوراکی‌هایی است که بسیاری از ما کمبودش را هر چند وقت یکبار در زندگی خود احساس می‌کنیم. پنیرها دارای موادی هستند که اثری شبیه به مورفین‌ را روی بدن دارد. در نتیجه‌ی خوردن پنیر در جسم انسان دوپامین آزاد می‌شود که خود این موضوع فرد را معتاد می‌کند.

7-بستنی

بستنی‌ها هم روی مغز اثری شبیه به مواد مخدر دارند و همین موضوع باعث می‌شود که با خوردن آن‌ها پس از مدتی دوباره هوس بستنی کنید. افردای که به بستنی معتاد شده‌اند وقتی به این ماده‌ی خوشمزه می‌اندیشند و آن را نمی‌خورند دچار افسردگی و ناراحتی می‌شوند که دلیلش چیزی نیست جز عوارض اعتیاد به بستنی. برای نشان دادن تاثیر بستنی روی مغز و رفتار انسان‌ها تحقیقاتی انجام شد که نتایج آن نشان داد نوجوانانی که اغلب بستنی مصرف می‌کنند پس از مدتی دوست دارند که بستنی بیشتری مصرف نمایند. همچنین نوجوانانی که به خوردن بستنی علاقه‌ای نداشتند هم با قرار گرفتن در محیطی که همواره در آن بستنی وجود داشت، آن را مصرف کردند. در این آزمایش 151 نوجوان مورد مطالعه قرار گرفتند.

8-گوشت

گوشت منبع پروتئین است و همین موضوع باعث شده تا تشخیص افراد معتاد به گوشت و کسانی که آن را برای نیاز بدنشان مصرف می‌کنند دشوار شود. خوردن گوشت باعث ایجاد حس رضایت در افراد می‌شود که دلیل آن وجود هیپوگزانتین در گوشت است. هیپوگزانتین اثراتی شبیه به کافئین دارد و بد نیست بدانید که گوشت‌های مانده و گوشت حیوانات مسن دارای هیپوگزانتین بیشتری هستند. همین ماده باعث ایجاد حس اشتیاق در ما می‌شود و فرد معتاد به مرور باید میزان گوشت بیشتری مصرف کند تا به حس رضایت پیشینش برسد.

9-گندم

شاید برای شما هم جالب باشد که گندم در این فهرست قرار دارد. گندم ماده‌ای است که کمتر کسی به اعتیاد آور بودن آن توجه می‌کند. مصرف گندم زیانی ندارد اما خوردن آن به مقدار زیاد مضر است. باید توجه کنید که گندمی که این روزها مصرف می‌کنیم با گندمی که گذشتگان در حدود 100 سال پیش مصرف می‌کردند تفاوت‌های زیادی دارد زیرا امروزه گندم فرآوری می‌شود و دارای موادی چون نشاسته، گلوتن و پروتئین های اعتیاد آور است.

10-کوکی

استفاده‌ی زیاد کوکی‌ها شاید برای افراد زیادی به عادت تبدیل شده باشد اما اگر دقیق‌تر شوید، متوجه خواهید شد که ممکن است نتیجه‌ی یک اعتیاد باشد. مطالعه‌ای که جیمی هنوهان بر روی موش‌ها انجام داد، نشان می‌دهد موش‌هایی که به آنها کوکائین یا مورفین تزریق شده بود کوکی را برای خوردن ترجیح می‌دادند و بسیار هیجان‌زده بودند.

11-آب میوه‌ه

از آنجایی که آب میوه‌ها سرشار از فروکتوز هستند این قدرت را دارند که ما را معتاد کنند. قند موجود در این مواد غذایی، بخش‌هایی از مغز که مربوط به لذت می‌شود را فعال می‌کند. همین امر باعث گرایش به مصرف زیاد این مواد غذایی می‌شود.

12-سیب زمینی سرخ کرده

 سیب زمینی سرخ کرده کابوس تمام کسانی است که رژیم غذایی می گیرند. متخصصــان تغذیـــه می گویند که یکی از مهم ترین علت های عدم موفقیت بسیاری از افرادی که رژیم غذایی می گیرند همین سیب زمینی سرخ کرده است. سیب زمینی شکر طبیعی در خودش دارد و برای سرخ کردن به آن مقدار زیادی روغن و نمک اضافه می کنند و اینگونه می شود که غذای هوس برانگیزی پیش رویتان دارید که تمام عوامل اعتیاد آور را در خود دارد. جدا از تمام خطرات سیب زمینی که مربوط به کالری و چربی های اشباع شده زیاد و نمک بالای آن است، بیشتر سیب زمینی های سرخ کرده موجود در بازار دارای ماده آکریل آمید است که ماده ای سرطان زا محسوب می شود.

13-پیتزا

تحقیقات نشان می دهد، رتبه ی اول فهرست غذاهای اعتیاد آور، به پیتزا تعلق دارد. علت این مسأله آن است که وقتی پیتزا می خورید، قند خون تان خیلی زود بالا می رود و وقتی افت می کند، دوباره احساس گرسنگی می کنید و پیتزای بیشتری می خواهید.

گردآوری شده از:

listverse.com

rd

برترین ها

 

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: رژیم غذایی اعتیاد آور خوراکی خوشمزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۴۴۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس اورژانس آذربایجان شرقی با تاکید بر خودداری از مصرف هرگونه قارچ خودرو در طبیعت، چگونگی مواجه با مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی را تشریح کرد.

اصغر جعفری روحی در گفت‌وگو با خبرنگاران  با اشاره به مهیا شدن شرایط رشد قارچ‌های خودرو در فصل بهار، اظهار کرد: ابتدای هر سال با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبه‌رو می‌شویم.

وی افزود: مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی تاکنون منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هموطنان و به خصوص ساکنان و گردشگران در مناطق کوهستانی و مرتعی شده است.

جعفری روحی  با اشاره به لزوم اطلاع رسانی در خصوص عدم خوراکی بودن قارچ‌های خودرو، ادامه داد: مردم باید از مصرف قارچ‌های خودرو به خصوص قارچ‌های جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری کرده و جهت حفظ سلامتی خود و خانواده تنها قارچ‌های را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز هستند خریداری و مصرف کنند.

رئیس اورژانس استان خاطرنشان کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی آن تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است و نباید به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه کرد.

وی با بیان اینکه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان‌دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست، اظهار کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش آن، معیار علمی و صحیح برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.

وی افزود: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرایندهای آماده سازی غذا مانند منجمد کردن، کنسرو کردن، کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

جعفری روحی ادامه داد: در خصوص نحوه مواجهه با مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی، لازم است به هنگام بروز علائم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال یا علایم‌ عصبی به صورت زودرس(در عرض دو ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های وحشی و خودرو) باید بیمار را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل کرد و در مواردی که علائم گوارشی یا عصبی به صورت تاخیری با فاصله بیش از شش ساعت از مصرف قارچ خودرو رخ دهد نیز نشان از سمیت بیشتر قارچ بوده که این نوع قارچ‌ها در سال‌های اخیر منجر به نارسایی حاد کبد و مرگ تعدادی از هموطنان شده است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال سریع بعد از شروع علایم بیمار مسموم به یک مرکز درمانی و ارائه شرح حال کامل از مصرف قارچ امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد، گفت: هرگونه تاخیر در مراجعه بیمار سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود؛ هم‌چنین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو باید هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کرد.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است تا نمونه باقیمانده قارچ مصرف شده توسط فرد را نیز برای شناسایی کادر پزشکی به بیمارستان برده و تحویل کادر متخصص داد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !
  • خوراکی‌هایی که بهتر است با معده خالی خورده نشوند
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند