Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@13:11:32 GMT

روحِ زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۵۸۹۰۶

روحِ زمانه

همه فن حریف بود. هم در موسیقی دستی بر ساز داشت و هم در ویلن استاد بود و هم آنکه بازیگری در تئاتر را تجربه کرده بود. او جز آنکه عکاسی چیره‌دست بود اما آنچه او را در میان همقطاران و هم‌نسلان خود بارز می‌سازد، گرافیک است. «بهزاد گلپایگانی» استاد مسلم تایپوگرافی است. این را می‌توان در کتاب‌هایی که جلدشان را طراحی کرده است، رصد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در این روند و بویژه در دهه پنجاه، آغازگر تایپوگرافی نوین فارسی بود. کاری که او کرد چنان بدیع بود که خیلی‌ها را برآشفت اما او کار خود را کرد و جاده‌ای ساخت که بعدها خیلی‌ها ادامه‌دهنده‌اش شدند. او در همین دهه بود که همکاری با انتشارات فرانکلین - بویژه کتاب‌های جیبی - را آغاز کرد و نتیجه آن، جلدهایی شدند منحصر‌به‌فرد. نمونه این طراحی را می‌توان در جلد کتاب‌هایی چون وداع با اسلحه اثر ارنست همینگوی با ترجمه نجف دریابندری، گریز از آزادی نوشته اریش فروم با برگردان عزت‌الله فولادوند، خاک‌آشنا تألیف اسماعیل فصیح، باغ وحش انسانی اثر دزموند موریس با برگردان پرویز پیر، هفت چهره از شاعران معاصر ایتالیا ترجمه نادر نادرپور، درس‌هایی از تاریخ اثر ویل و آرسیل دورانت برگردان احمد بطحایی و در غرب خبری نیست نوشته اریش ماریا رِمارک با برگردان سیروس تاجبخش سراغ گرفت.
گلپایگانی ‌نظامی‌زاده بود اما روحیه‌اش تفارقی عجیب با نظامی‌گری داشت. به هنرستان هنرهای زیبای پسران رفت و این را مدیون رفیق سالیانش، عباس مشهدی‌زاده بود که او را توصیه به آن کرد. وقتی وارد آنجا شد، چهار سال از کودتای 28 مرداد گذشته بود و او هم نوزده سال داشت. آنچه سمت‌و‌سو به آن گرفت، نقاشی بود. برای تحصیل دانشگاهی، دانشکده هنرهای تزئینی مقصدش شد. اما گویی روح جست‌وجوگرش را همین هم کفایت نمی‌کرد. پس در سال 1342 عزم فرانسه کرد و چندی را هم در مدرسه هنرهای زیبای پاریس گذرانید. حضور شش ساله او در اینجا به آنچه باید درباره طراحی پارچه می‌آموخت گذشت. وقتی در سال ۱۳۴۸ به وطن بازگشت، چندان میلی به همکاری با گالری‌ها نداشت و خود را برحذر داشت از آنچه میان هنرمند و گالری‌دار می‌گذشت. او اما پیش از عزیمت به پاریس، در «سیاوش در تخت جمشید» به کارگردانی فریدون رهنما از سینمای آوانگارد آن سال‌ها بود که تازه بالیدن گرفته بود. در میان خلق آثار حجمی، آنچه بیش از همه سبب‌ساز شهرت او - در جایگاه یکی از نخستین‌های مکتب سقاخانه - میان اهل هنر شد و کارهای او را خاص گردانید، شمار بسیاری تابلو با چوب، فلز و مقوا با موضوع «هـ» بود. آثاری که یکی از دوستانش – حسین زنده‌رودی – چون متهمش ساخت که به تقلید از آثار او پدید آمده‌اند، گرفتار آتش خودخواسته‌ای شدند و چیزی جز از خاکستر از آن همه باقی نماند. آثاری که البته پیشتر و در سال 1354 طی نمایشگاهی با عنوان «سپید بر سپید» در انجمن فرهنگی ایران و فرانسه به نمایش گذاشته بود.  آثاری که حتی پرویز تناولی هم «هیچ» خود را تأثیرپذیرفته از او می‌داند. او که آثارش را به امانت به دوستی سپرده بود، وقتی اموال آن شخص در اوانِ پس از انقلاب مصادره شد، تابلوهای او هم به یغما رفت و هرچه کرد نتوانست آنها را بازیابد. در همین اثنا سکته مغزی او را چهار سال و نیم به کنج‌ و کناری افکند تا سرانجام در 28 آذر 1364 وقتی کمتر کسی از او خبری داشت، دار فانی را وداع گفت.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۸۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه در مراسم تحلیف «پوتین» گذشت+ فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، با اکثریت آراء پیروز شد، امروز سه‌شنبه با ادای سوگند در مراسم تحلیف در کاخ کرملین، به طور رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

تاریخچه آیین برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری که امروز در کرملین برگزار شد، به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد. این سنت در سال ۲۰۲۴ نیز با حضور شماری از مقامات برجسته روسیه، قضات و اعضای پارلمان این کشور ادامه یافت. براساس اعلام دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر به این مراسم دعوت شده بودند.

پوتین که در انتخابات ماه مارس با کسب ۸۷.۲۸ درصد آراء، قاطعانه به پیروزی رسید، ساعاتی پیش با ادای سوگند، به طور رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری‌اش را شروع کرد.

کد خبر 6099597

دیگر خبرها

  • وقتی عکس قیچی برگردان ناموفقت را به عنوان ضربه موفق در پروفایلت قرار می‌دهی! / فیلم
  • آنچه در مراسم تحلیف «پوتین» گذشت+ فیلم
  • گل قیچی برگردان دیدنی آقایی پور به سپاهان (سپاهان - استقلال خوزستان)
  • گل قیچی برگردان زیبای شجاع خلیل زاده مقابل فولاد (فولاد - تراکتور)
  • گل اول تراکتور به فولاد + فیلم
  • رهبر انقلاب: آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، راه را نشان خواهد داد
  • خسروپناه: استاد زمانی معلم واقعی است که عالم زمانه باشد
  • مقام فرانسوی انفعال دولت را در برابر نسل کشی در غزه محکوم کرد
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • مأموریت سخت ژاوی به دکو: ژاوی سیمونز را به بارسلونا برگردان!