Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@21:16:35 GMT

شیوع 2 برابری کبد چرب در کشور

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۶۲۰۴۲

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سید موید علویان با اشاره به اینکه اکنون حدود ۴۰ درصد ایرانی ها مبتلا به کبد چرب هستند، افزود: افراد چاق، مبتلایان به دیابت، افراد کم تحرک، مصرف‌کنندگان سیگار و قلیان و افراد پراسترس، بیشتر از سایرین در معرض کبد چرب قرار دارند.

وی با اشاره به کبد چرب مانند برخی از بیماری‌ها علامتی ندارد، گفت: افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند با انجام آزمایش خون و سونوگرافی می‌توانند از ابتلا به بیماری آگاه شده و اقدامات درمانی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علویان افزود: هرچند برخی افراد از نظر ژنتیکی استعداد ابتلا به بیماری کبد چرب را دارند، اما داشتن سبک زندگی صحیح شامل تحرک بدنی کافی، داشتن وزن مناسب، تغذیه مناسب و متعادل و حذف مصرف شکر و قند، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

باورهای غلط در مورد کبد چرب

وی به برخی باورهای غلط در مورد کبد چرب اشاره کرد و گفت: یکی از باورهای غلط نخوردن صبحانه برای مبتلا نشدن به کبد چرب است که این باور اشتباه بوده و صبحانه نخوردن، خود یکی از علل کبد چرب است.

علویان ادامه داد: برخی افراد کبد چرب را ناشی از مصرف زیاد چربی‌ها می‌دانند که این باور هم اشتباه بوده و عمده‌ترین عامل ابتلا به این بیماری مصرف زیاد شکر، قند و شیرینی است که باید از مصرف آن جلوگیری کرد.

وی، یکی دیگر از باورهای غلط را ارتباط بین بیماری‌های پوستی و کبد چرب اعلام کرد و گفت: مردم مطلع باشند کبد چرب ارتباطی با بیماری‌های پوستی از جمله کک و مک، ندارد.

کبد چرب درمان دارویی ندارد

وی با اشاره به اینکه کبد چرب درمان دارویی ندارد، گفت: داشتن سبک زندگی سالم نقش اصلی در پیشگیری و درمان کبد چرب را دارد، مردم باید شیوه زندگی خود را تغییر دهند تا دچار این بیماری نشوند.

علویان به نقش ورزش و تغذیه سالم در پیشگیری و درمان، کبد چرب اشاره کرد و گفت: افرادی که در هفته ۳ بار و هر دفعه بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش می‌کنند هم دچار کبد چرب نمی‌شوند و هم خوابشان تنظیم می‌شود.

خودمراقبتی، جایگزین خود درمانی شود

وی با اشاره به اینکه مردم باید خود مراقبتی را جایگزین خود درمانی کنند، گفت: خود درمانی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای مردم داشته باشد و باید از آن باید پرهیز شود.

علویان ادامه داد: مردم باید با کارکرد سیستم بدن و بیماری‌ها آشنا باشند و بدانند که راه‌حل صحیح پیشگیری از بیماری‌ها چیست؟ خود مراقبتی توصیه همه پزشکان است اما در صورت ابتلا به بیماری باید به پزشک متخصص مراجعه و از خود درمانی پرهیز کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کبد کبد چرب سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۲۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ ماده غذایی ضروری برای مردان

به گزارش خبرآنلاین، مردان در مقایسه با زنان در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان پروستات و سکته مغزی قرار دارند؛ که این موارد از علل اصلی مرگ و میر در میان مردان به شمار می‌آید. مصرف چهار ماده غذایی زیر برای مردان بسیار مفید است؛ این موارد حاوی مواد مغذی خاصی هستند که به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های رایج برای آقایان، مانند برخی سرطان‌های مردانه، کمک می‌کنند.

۱) کلم بروکلی

این گیاه سبزرنگ سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های C، K و A و فیبر است و محتوای بالای سولفورافان در کلم بروکلی، پتانسیل مبارزه با سرطان را دارد و مصرف آن در مردان بسیار حائز اهمیت است.

۲) گوجه فرنگی

لیکوپن، یکی از آنتی اکسیدان‎های موجود در گوجه فرنگی، با محافظت در برابر سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی عروقی، به سلامت مردان کمک می‌کند.

۳) ماست

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، مردانی که به طور مداوم محصولات لبنی تخمیرشده (مثلاً ماست و پنیر) مصرف می‌کردند، در معرض خطر کمتری برای بیماری عروق کرونر قرار دارند.

۴) آجیل

مصرف آجیل به سلامت قلب و کاهش عوارض ناشی از افزایش سن در مردان کمک می‌کند. آجیل‌ها مملو از پروتئین، فیبر و چربی‌های ضروری هستند که همین ویژگی آنها را به یک میان‌وعده بسیار مغذی تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مردان بالای ۴۰ سال این خوراکی‌ها را نخورند

منبع: eatthis

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900511

دیگر خبرها

  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • مسمومیت ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ وحشی/ رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال