Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@21:23:23 GMT

واکنش مدعی‌العموم به قطع درختان الموت قزوین

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۶۵۸۵۸

واکنش مدعی‌العموم به قطع درختان الموت قزوین

ایسنا/قزوین دادستان عمومی و انقلاب قزوین از ورود مدعی‌العموم به موضوع قطع بی‌رویه و بدون مجوز درختان در منطقه الموت قزوین و بررسی این موضوع در نشست فوق‌العاده شورای حفظ حقوق بیت‌المال خبر داد.

محمد قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین، در تشریح این خبر گفت: یکی از معضلاتی که در بازدید دو روزه رئیس‌کل دادگستری استان از دو بخش الموت شرقی و غربی قزوین از سوی مسئولان و اهالی این منطقه مطرح شد، قطع بی‌رویه درختان مثمر، غیر مثمر و جنگلی بود که این موضوع برای منطقه گردشگری و توریستی الموت بسیار نگران‌کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس اعلام مسئولان منطقه و مشاهدات محلی، روزانه حدود ۱۰۰ تن چوب از باغات منطقه الموت قطع و به چند خریدار چوب در الموت و قزوین فروخته می‌شود که به‌محض اطلاع، دستور پلمب مراکز خرید چوب را تا اطلاع ثانوی و توقیف خودروهای حامل چوب قطع شده صادر گردید.

بنا بر اعلام روابط عمومی دادگستری استان، دادستان قزوین با بیان اینکه انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی از جمله سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست در این خصوص به وظایف قانونی خود عمل کنند، هشدار داد: قطع هرگونه درخت باید با توجه به دلایل قانونی ازجمله عدم صرفه اقتصادی، سن زیاد و خشک شدن، صورت گیرد که این امر نیازمند کارشناسی و اخذ مجوز قطع از سوی سازمان جهادکشاورزی در باغات و اخذ تعهد جهت جایگزینی نهال می‌باشد و قطع درختان بدون اخذ مجوزات قانونی ممنوع است.

وی  در ادامه بیان کرد: قطع درختان جنگلی در منابع طبیعی توسط افراد محلی ممنوع بوده و دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست باید در این خصوص نظارت دقیق‌تری داشته باشند و در صورت مشاهده مراتب را با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی کنند تا با متخلفان برخورد شود.

این مقام قضایی استان گفت: شوراهای اسلامی و دهیاران نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند و از وظایف قانونی خود غافل شوند و چنانچه به دلیل کوتاهی آنان خسارتی به منابع طبیعی، محیط زیست و بیت‌المال وارد شود، باید پاسخگو باشند.

وی تأکید کرد: مراکز خرید چوب نیز باید نسبت به اخذ مجوز جهت خرید چوب اقدام کنند و در صورت ادامه فعالیت به‌صورت فاقد پروانه، از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود و خودروهای حمل چوب نیز در صورت حمل غیرمجاز چوب توقیف می‌شوند.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: قطع بی‌رویه درختان باغی و جنگلی اثرات مخربی بر محیط زیست وارد می‌کند و در فصل بارش نزولات آسمانی امکان وقوع سیل وجود دارد که همه دستگاه‌ها و مردم باید نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشند تا به دلیل منافع اقتصادی افرادی فرصت‌طلب، شاهد حوادث تلخ در منطقه نباشیم.

دادستان مرکز استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: موضوع قطع بی‌رویه درختان مثمر، غیر مثمر و جنگلی در جلسه‌ای فوق‌العاده در اولین نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان قزوین با حضور دستگاه‌های متولی مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا این موضوع در چهارچوب قانون انجام گیرد و موجب تضییع حقوق آیندگان نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قطع درختان الموت قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۵۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،موسی جسور افزود: متخلفین برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

جسور با اشاره کاهش تخلف قطع درختان که از عمده‌ترین تخلفات محیط زیستی منطقه بود، گفت: با پیگیری‌ها و انجام گشت‌های مکرر، متخلفین قطع درختان در منطقه حفاظت شده نوروزلو شناسائی، دستگیر و تحویل مقامات قضائی شده اند و با تلاش شبانه روزی یگان حفاظت شهرستان، تخلف چوب بری در منطقه حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است.

وی در پایان یادآور شد: قسمتی از منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو با وسعت ۱۱۵۰ هکتار در شهرستان میاندوآب واقع شده و از مناطق چهارگانه با ارزش تنوع زیستی بالا در استان به شمار می‌رود و برابر ضوابط قانونی هرگونه قطع درختان و برداشت مصالح رودخانه‌ای در این محدوده ممنوع بوده و مامورین یگان حفاظت محیط زیست با متخلفین بصورت قاطع و قانونی برخورد می‌کنند.

دیگر خبرها

  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • چرا برخی درختان در محدوده باغ‌موزه قصر قطع شده‌اند؟
  • واکنش شهرداری نسبت به قطع درختان کنار باغ موزه قصر | آفت چوب خوار درختان را پوک کرده بود
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی