Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در حال حاضر سکته مغزی یکی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر و دومین دلیل ابتلا به ناتوانی‌های مغزی است.

برخی پزشکان معتقدند حدود ۳۰ درصد از افرادی که در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند زیر ۵۰ سال دارند و این رقم ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی است. کاهش چشمگیر سن شروع سکته مغزی در کشور هشداردهنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


آنان می‌گویند اگر درمان سکته حاد مغزی در چهار ساعت اولیه صورت گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی بهبود کامل خواهند یافت و از این رو راه‌اندازی مراکز جامع ویژه درمان سکته‌های مغزی اهمیت زیادی دارد. 
اکنون اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های مغزی به صورت شبانه‌روزی در ۵۵ بیمارستان کشور و در ۲۵ شهر کشور در طرح تحول سلامت انجام می‌شود. 

رئیس انجمن پیشگیری از سکته مغزی ایران در این زمینه می‌گوید: بی‌تحرکی، تغذیه ناسالم و زندگی پرتنش و پراسترس خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. اگر درمان سکته حاد مغزی در چهار ساعت اولیه انجام گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی بهبود کامل خواهند یافت.

بابک زمانی با بیان این‌که به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی که به سکته‌های مغزی مبتلا می‌شوند بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران با درمان مناسب می‌توانند زندگی مستقل داشته باشند، ادامه می‌دهد: بیماران سکته مغزی از زمان شروع علائم تا شروع درمان نباید بیش از سه تا چهار ساعت را برای درمان دارویی و حداکثر ۶ ساعت را در موارد درمان آنژیوگرافی از دست بدهند.

وی سکته مغزی را در دنیا دومین علت مرگ و اولین علت ازکارافتادگی می‌داند و می‌افزاید: اما در کشورهای پیشرفته اکنون سومین علت مرگ است که با پیر شدن جوامع در آینده نه‌چندان دور در آن کشورها نیز دومین علت مرگ خواهد شد. سکته مغزی مرگ ناگهانی بافت مغز است و می‌تواند باعث از دست رفتن عملکرد مغز شود.

رئیس انجمن پیشگیری از سکته مغزی ایران بیان می‌کند: بیش از نیمی از افرادی که سکته مغزی کرده‌اند توانایی‌های خود را بازمی‌یابند و شایع‌ترین عواملی که سبب بروز سکته‌های مغزی می‌شوند شامل فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی به ویژه اختلالات ریتم قلب، کلسترول خون بالا و تنگی عروق گردنی است. 

زمانی می‌گوید: علائم سکته مغزی به ‌صورت فلج عمومی بدن است، اما مهم‌ترین علامت این اختلال، اختلال بینایی گذرا در یک یا هر دو چشم، اختلال در راه رفتن، درد و سوزش در یک طرف بدن است و این بیماری معمولاً با بی‌حسی صورت و دست و پا، ضعف خفیف و اختلال تکلم همراه است و فرد مبتلا باید در کمتر از سه ساعت به بیمارستان دارای خدمات تخصصی مغز و اعصاب برسد.

وی توضیح می‌دهد: با افزایش سن به علت پیری رگ‌های مغز، خطر سکته مغزی بسیار بیشتر از دوره جوانی می‌شود. عوامل موثر در افزایش ریسک سکته مغزی با بالا رفتن سن شامل فشار و چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ارثی، سیگار، چاقی و غیره می‌شود.

رئیس انجمن پیشگیری از سکته مغزی با بیان این‌که کم‌تحرکی، مصرف بی‌رویه نمک و چربی، چاقی، استعمال دخانیات و در مجموع رژیم نامناسب غذایی عاملی برای حرکت به سمت سکته‌های مغزی ایرانیان است، می‌افزاید: تشخیص و درمان به موقع شانس بهبود کامل را در صورت بروز سکته مغزی بالا می‌برد، اما برای این کار حتماً باید علائم سکته مغزی را به درستی بشناسیم.

وی خاطرنشان می‌کند: افراد سیگاری ۲ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته هستند. سیگار کشیدن فشار خون را افزایش می‌دهد و سبب تسریع گرفتگی عروق می‌شود.

زمانی می‌گوید: افرادی که اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند با خطر ابتلا به کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت و سکته مغزی روبه‌رو هستند. نداشتن فعالیت و اضافه‌وزن خطر بروز سکته‌ مغزی و سایر بیماری‌های مرتبط را بالا می‌برد.

کد خبر 477201 برچسب‌ها سلامت بیماری - سکته مغزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت بیماری سکته مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۷۰۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان شد

 محمدکاظم مومنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: طبق ابلاغ وزارت بهداشت تمامی بیمارستان‌های دولتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان موظف هستند پذیرش، بستری، اعمال جراحی، اقدامات تشخیص و درمانی، دارو و ترخیص کودکان زیر ۷ سال که دارای بیمه هستند را به صورت رایگان انجام دهند.

وی ادامه داد: خدمات دارویی قابل ارائه به کودکان زیر ۷ سال که به صورت سرپایی در بیمارستان‌ها انجام شود رایگان نیست.

وی افزود: رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال گامی بلند جهت حمایت از آینده سازان مملکت و خانواده‌های آنان است.

 مومنی گفت: کودک تا ۷ سالگی در معرض خطر انواع بیماری‌ها قرار دارد که ممکن است برخی از این بیماری‌ها را تا آخر عمر به همراه داشته باشد بر همین اساس باید درمان در دوران کودکی آغاز شود و به پیشگیری از بروز بیماری‌ها کمک شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هزینه درمان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان رایگان شد
  • کاهش چشمگیر میزان تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی/ تهران حدود ۲ هزار بیمار تالاسمی دارد
  • جوان مرگ مغزی بجنوردی جان چهار بیمار را نجات داد
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان شد
  • ۲ عمل اهدای عضو در مشهد نجات بخش جان پنج بیمار شد
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • نجات جان ۵ بیمار با اهدای عضو جوان بجنوردی
  • انتقال هوایی بیمار سکته قلبی از داران به بیمارستان چمران اصفهان