Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن هاشمی رییس شورا در مراسم سومین سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی و یاد بود شهید قاسم سلیمانی که در شهر ری برگزار شد ضمن تسلیت برای اتفاقات تاسف بار اخیر افزود: دیماه بعد از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی تبدیل به ماهی تلخ برای ایران شده است و دیماه جاری که چند فاجعه پی درپی شهادت سردار سلیمانی، فاجعه تشییع جنازه در کرمان و قربانی شدن بیش از 60 نفر، حادثه بازگشت اتوبوس و مرگ تلخ 20 هموطن و سانحه شلیک سهوی به هواپیمای مسافربری و درگذشت دردناک 170 نفر را شاهد بودیم که همه این حوادث را به هموطنان تسلیت می گوییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ایران در شرایط ویژه ای به سر می برد که شاید بتوانیم بگوییم طی چهل سال گذشته از انقلاب سابقه ندارد افزود: البته در این دوران ما بحران های زیادی را پشت سرگذاشتیم، بحران تثبیت و تجزیه طلبی در سال 1358، بحران اختلافات داخلی و آغاز جنگ در سال 1259، بحران ترور و عدم کفایت سیاسی رییس جمهور در سال 1360، بحران ناکامی های جنگ و پذیرش آتش بس در سال 1367، رحلت امام در سال 1368، تیر سال 1378، حوادث سال 1388 هریک چالشی بزرگ برای یک سیستم نوپا و نهال زودرس انقلاب محسوب می شد اما تفاوت شرایط فعلی با این بحرانها، در همزاد و همزمان بودن، چالش های مختلف و متعدد است.

محسن هاشمی به برشمردن بحرانهای موجود در کشور پرداخت و افزود: امروز کشور ما با پدیده بحرانهای همزاد مواجه شده است، بحران اقتصادی که در همزمانی تورم، رکود، تحریم و بیکاری نمود دارد، بحران اجتماعی که در حاشیه نشینی و افزایش ناهنجاریها به اوج رسیده است، بحران سیاسی که در عدم تمایل به مشارکت در انتخابات و نارضایتی از جریانات سیاسی رسمی دیده می شود و بحران فرهنگی که در شکاف نسلی و بروز فرهنگ متفاوت ومتضاد با فرهنگ رسمی در بخشهای گسترده ای از جامعه دیده می شود.

وی با تاکید بر اینکه هریک از این 4 بحران برای به چالش کشاندن کشور کافی است ادامه داد: همزمانی آنها بی سابقه است، برای عبور ایران از این بحرانهای همزاد نیازمند همیاری و وفاق همه نیروها، نخبگان وجریانات داخل کشور و معتقد به قانون اساسی هستیم.

محسن هاشمی که در مراسم گرامی داشت آیت الله هاشمی سخن می گفت، افزود: نباید با بروز یک اعتراض نسبت به راه حل های اصولی و زیربنایی غافل شویم و نباید با عدم انجام یک اعتراض، صورت مساله را پاک کنیم، انتخابات پیش رو یک آزمون مقبولیت برای حاکمیت است و از هرعاملی که ممکن است موجب ناامیدی مردم از بهبود وضعیت شود، باید جلوگیری کرد.

وی در ادامه با طرح این پرسش که حال سوال اینجاست راه حل برون رفت از این بحرانها چیست؟ افزود: ما واکنشهای متفاوت ومتعددی را در جامعه مشاهده می کنیم، برخی جریانات سیاسی راه حل را در رادکالیزه کردن فضا و افزایش تندروی و پررنگ کردن شعارهای انقلابی می دانند، بخشی از نخبگان راه حل را در سازش با آمریکا و دست کشیدن از اصول انقلاب و عقب نشینی از خطوط قرمز در داخل و خارج از کشور معرفی می کنند و بسیاری نیز با ناامیدی منفعلانه عمل می کنند به نحوی که در تازه ترین نظرسنجی علمی، 51 درصد از جامعه آماری معتقد بودند وضعیت کشور در آینده بدتر می شود، 19 درصد معتقد بودند بهتر نمی شود و فقط 20 درصد به بهتر شدن شرایط کشور امید داشتند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با یادآوری اینکه در آستانه سومین سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار داریم ، این پرسش را مطرح کرد که اگر آیت الله هاشمی رفسنجانی امروز بودند، چه راه حلی برای عبور از این چالش ها داشتند؟

محسن هاشمی راه رسیدن به این پاسخ را رجوع به سیره ایشان دانست و افزود: باید به سیره ایشان مراجعه کنیم و ببنیم ایشان در موارد مشابه چگونه عمل کرده اند، ما می توانیم یک محور مشترک را در همه تصمیمات و اقدامات آیت الله هاشمی رفسنجانی مشاهده کنیم و آن "عقلانیت مبتنی بر واقعگرایی وعملگرایی" است.

وی ادامه داد: بطور نمونه ایشان در مقاطع مختلفی با بحران اقتصادی مشابه امروز یعنی افزایش قیمت ارز مواجه شدند، هم در زمان جنگ بعنوان رییس مجلس و فرمانده جنگ و هم در دوران سازندگی بعنوان رییس جمهور، در دولت دوم سازندگی بدلیل کاهش شدید درامد نفتی کشور ناشی از سقوط قیمت نفت، کشور با کمبود ارز مواجه شد، بدهی های خارجی سررسید و معوق شد، قیمت ارز افزایش یافت و متعاقب آن تورم ایجاد شد و تقریبا همین شرایطی که امروز در جامعه شاهد هستیم، اتفاق افتاد.

هاشمی افزود: اما واکنش رییس جمهور چه بود؟، ایشان با واقعگرایی و عملگرایی چند اقدام همزمان را آغاز کردند که مسئولین فعلی کشور نیز می توانند از آن الگو بگیرند:

اول با مدیریت منابع ارزی و تنظیم تقاضا، نرخ ارز را کنترل کرده و نوسانات شدید آن را گرفتند.

دوم با رایزنی و دیپلماسی با شیوخ عرب بعنوان تولید کننده های اصلی نفت، سعی کردند که قیمت نفت را احیا کنند و سوم با ایجاد رونق در تولید و اتکا به داخل، تاثیر عوامل خارجی را کاهش دهند که تقریبا در هرسه جبهه موفق بودند و تورم 49 درصدی در سال 1374 به حدود نصف در سال 1375 کاهش پیدا کرد و اقتصاد کشور رشد و رونق را در پایان دولت سازندگی تجربه کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تشریح شیوه آیت الله فقید هاشمی رفسنجانی در برخورد با شرایط بحرانی کشور در زمان ریاست جمهوریشان گفت: موضوع مقابله با تحریمها و تهدیدات خارجی نیز ایشان همیشه سعی می کردند با عملگرایی از ایجاد اجماع و اتحاد در جهان علیه ایران جلوگیری کنند، دور جدید روابط ایران و عربستان با یک تواضع آیت الله هاشمی با ملک عبدالله ولیعهد عربستان آغاز وبه دستاوردهای بزرگی که انتقال میزبانی اجلاس سران کشورهای اسلامی به تهران، یکی از آنها بود، اتفاق افتاد یا ایشان همیشه سعی می کردند بین وزن شرق و غرب در دیپلماسی جمهوری اسلامی توازن ایجاد کنند به نحوی که به هیچ قدرتی اجازه بهره کشی و استفاده خاص از منابع کشور داده نشود.

وی افزود: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز ایشان بدلیل هوش و ذهن بازی که داشتند، بلافاصله متوجه بروز شکافهای فرهنگی و نسلی در جامعه شدند و مواجه خود را از تقابل با تغییرات به تعامل با آنها تغییر دادند و نتیجه آن این بود که آن روز با وجود تنوع فرهنگی شاهد تضاد و تنازع اقشار جامعه شبیه امروز نبودیم.

امروز هم راه حل خروج ما از این بحرانهای همزاد عقلانیت مبتنی بر واقع گرایی و عملگرایی است، موضوعی که باید مسئولان کشور عمیقا متوجه شوند که با افراط ، تفریط و اختلاف، نه تنها گرهی از کلاف سردرگم مشکلات مردم گشوده نمی شود بلکه این گره کورتر نیز خواهد شد.

 

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۷۲۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد

به گزارش خبرنگار مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، امروز در نشست خبری در محل ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) اظهار کرد: روز ملی خلیج فارس را تبریک می‌گویم؛ خلیج فارس بخشی از هویت انکارناپذیر و تاریخی ما است؛ ایران همواره منادی تحکیم دوستی‌ها میان برادران منطقه و حوزه خلیج فارس بوده است.

وی افزود: دولت‌های منطقه این توانمندی را دارند که با همکاری مشترک، گام‌های لازم برای توسعه پایدار و شکوفایی در منطقه را بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری نمایشگاه اکسپو، گفت: برگزاری این نمایشگاه با مشارکت گسترده تجار و بازرگانان کشورهای مختلف، نشان‌دهنده آن است که ایران در کنار عزم و اراده جدی برای توسعه سیاسی و ایفای نقش موثر و هم‌افزا برای تحکیم ثبات و امنیت در منطقه، به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع مشترک با همه دولت‌ها هم اهتمام ویژه دارد.

کنعانی ادامه داد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با همکاری نزدیک وزارت امور خارجه، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت از هفت ماه پیش کلید خورد. مقامات عالی ۲۴ کشور در سطوح مختلف و ۲هزار تاجر منتخب و برگزیده، در این نمایشگاه حضور یافتند؛ همچنین نمایندگان تجاری بیش از ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه حضور دارند.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه از ۷ گروه تجاری، شیلات، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، صنعت ساختمان، فنی و .. تشکیل شده است.

در حال تکمیل...

کد خبر 6091864 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • پاسخ پرقدرت حزب الله به رژیم صهیونیستی و بحران در اتاق جنگ اسرائیل
  • تهران یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است
  • سیدعباس هاشمی‌منش رییس فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای رزمی شد
  • ارتش در حوادث و بحران‌ها میدان دار است
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود
  • شهید مطهری صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود
  • کاظمی قمی: داعش خراسان، تهدید مشترک برون پایه برای منطقه است
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد