Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع مسؤول عراقی نوشت: وزارت خزانه داری آمریکا به مقامات در بغداد اطلاع داده که احتمال دارد دسترسی به هر حسابی در بانک فدرال رزرو نیویورک (بانک مرکزی آمریکا) را از دست بدهند؛ بانکی که درآمد‌های حاصل از فروش نفت عراق در آنجا سپرده‌گذاری شده و می‌تواند تهدیدی برای وارد کردن ضربه‌ای دردناک به اقتصاد شکننده عراق باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مقامات عراقی اشاره کرد که هشدار درباره حساب مذکور در تماس تلفنی وزارت خارجه آمریکا در روز چهارشنبه با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر موقت عراق مطرح شده؛ تماسی که طی آن دو طرف درباره پرونده‌های دیگر از جمله شراکت نظامی، مالی و سیاسی بین واشنگتن و بغداد مذاکره کردند.

به نظر می‌رسد تهدید به تحریم عراق که بعد از مصوبه پارلمان عراق در واکنش به ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشد شعبی در حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد در سوم ژانویه مطرح شد در حال علنی شدن است.

پارلمان عراق در مصوبه‌ای نخست‌وزیر را به اخراج حدود ۵۳۰۰ سرباز آمریکایی ملزم کرد. در واکنش به این مصوبه پارلمان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به اعمال تحریم عراق در صورت اصرار بغداد برای خروج نیرو‌های آمریکایی تهدید کرد.

عراق مانند دیگر کشور‌ها در قالب حساب‌های دولتی در بانک مرکزی آمریکا در نیویورک سپرده گذاری کرده که بخش مهم اداره امور مالی کشور و از جمله درآمد‌های فروش نفت محسوب می‌شوند و ممکن است دسترسی به این سپرده‌ها و استفاده عراق از درآمدهایش با مشکل و محدودیت روبه‌رو شود؛ مساله‌ای که بحران پولی درسیستم مالی را منجر می‌شود و از منابع مهم اقتصادی می‌کاهد.

آمریکا پیشتر نیز دسترسی بغداد به حساب مذکور را به مدت چند هفته به بهانه‌های واهی نظیر وجود شبهاتی درباره اینکه بخشی از پول‌ها برای تامین نیاز‌های ایران و تامین مالی داعش در نظر گرفته می‌شوند، ممنوع کرد.

روزنامه اشاره می‌کند این تدبیر در آن زمان خسارات هنگفتی به سیستم مالی عراق وارد کرد.

به نوشته این روزنامه، پیامد‌های اقتصادی و مالی احتمالی اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق تبدیل به مشکلی بزرگ برای مقامات عراقی شده و آن‌ها سعی در حل مشکل بدون واکنشی شدید از جانب آمریکا دارند.

طبق نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، در روز‌های اخیر مقامات عراقی رویکرد دوستانه‌ای را در قبال واشنگتن به رغم اصرار‌ها برای اخراج نیرو‌های آمریکایی در پیش گرفته‌اند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: خروج آمریکا از عراق عراق و آمریکا نظامیان آمریکایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۷۴۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا

گسترش اعتراضات دانشجویی علیه نسل‌کشی در غزه در کشورهای مختلف بویژه آمریکا، هراس وزرای اسرائیلی را برانگیخته است و خواستار اقدام فوری برای مهار آن هستند.

به گزارش مشرق، «وجدان جهانی.. شعله های یک قیام جهانی» را برانگیخت». این بخشی از تحلیل روزنامه ترکیه‌ای «دوگرو هابر» از تظاهرات‌های دانشجویی در سراسر دنیا بویژه آمریکا علیه نسل‌کشی در غزه است.

این روزنامه در ادامه با تاکید بر اینکه بیداری مردمی نظام تحت هدایت آمریکا و اسرائیل را سرنگون می‌کند، نوشت که خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان با حمایت مقامات، «چهره واقعی کشورهای غربی» و حامیان آنها را آشکار کرد. به راستی «آزادی بیان و دموکراسی که تقدیس می‌شد کجا رفته است؟».

روزنامه ینی شفق ترکیه نیز در یادداشتی با تیتر «از خودتان خجالت خواهید کشید»، به گسترش نفرت در جهان نسبت به صهیونیسم و فروپاشی جایگاه و اعتبار «اسرائیل» پرداخت و نوشت که این امر پس از آن اتفاق افتاد که نوار غزه چهره واقعی قاتلان جنایتکار بین‌المللی را نشان داد.

در چنین فضای رسانه‌ای، رسانه‌های اسرائیلی نیز این روزها به صورت گسترده در حال پوشش «ناامیدی» وزرای اسرائیلی از وضعیت دیپلماسی عمومی رژیم صهیونیستی در پی تظاهرات‌های گسترده در اعتراض به نسل‌کشی در غزه در دانشگاه‌های آمریکایی و بین‌المللی هستند.

این رسانه‌ها امروز گزارش دادند که در نشست روز گذشته کابینه، وزرا ضمن ابراز ناامیدی از دیپلماسی عمومی اسرائیل در قبال اعتراضات گسترده دانشجویی در سراسر جهان بویژه آمریکا علیه تل‌آویو، راهکارهایی نظیر انتشار ویدئوهایی از عملیات هفتم اکتبر حماس را پیشنهاد دادند. ویدئوهایی که در صحت بسیاری از آنها در همان‌ روزهای نخست جنگ تردید به وجود آمده بود.

وزیر اقتصاد رژیم اسرائیل در نشست روز گذشته اذعان کرد که « افکار عمومی آمریکا یک تهدید وجودی برای اسرائیل است».

این ابراز هراس و نگرانی در وزرای اسرائیلی پس از گسترش تظاهرات‌های دانشجویی علیه نسل‌کشی در غزه با هدف پایان دادن به این جنگ و توقفر کمک‌های مالی و نظامی به اسرائیل به وجود آمده است. تظاهرات‌هایی که در بیش از ۷۹ دانشگاه و کالج آمریکایی برپا شد و به دیگر کشورهای غربی و عربی از جمله کانادا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، لبنان و ...نیز رسید.

به نوشته وبگاه شبکه المیادین، به نظر می‌رسد که غزه در زیر سوال بردن روایت اسرائیل از جنگ، موفق بوده است و این همان چیزی است که اسرائیلی‌ها را دیوانه می‌کند و آنها را به سوی متوسل شدن به جعل حقایق، پخش ادعاها و تحریف تمامی صداهایی که جنایات آنها را محکوم می‌کنند، تحت عنوان «یهودی‌ستیزی» سوق می‌دهد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • وال استریت ژورنال: اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره توافق آتش‌بس یک هفته مهلت داده است
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • جابجایی جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس
  • حمایت مالی مخفیانه هواوی از تحقیقات آمریکایی
  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد
  • هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • رونمایی از پهپاد چینی در بغداد؛ رقابت پکن و واشنگتن در منطقه
  • وال‌استریت ژورنال: آتش‌ بس در غزه دو مرحله دارد
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد