Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@14:11:28 GMT

احداث 570 گلخانه در مازندران

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۸۱۳۳۱

احداث 570 گلخانه در مازندران

خبرگزاری آریا- از ابتدای امسال تاکنون حدود 50 هکتار به توسعه گلخانه‌های استان که شامل گل و گیاهان زینتی، سبزی و صیفی و محصولات کشاورزی است، اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگارآریادفترمازندران درساری،به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، استان مازندران به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و اقلیم مطلوبی که دارد از جمله استان‌هایی است که توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را به عنوان یک راهکار مناسب مطرح کرده و در راستای رسیدن به این هدف مهم گام‌های جدی برداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کشت‌های گلخانه‌ای یکی از شیوه‌های به روز دنیا و راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه جویی آب و راهی برای تولید محصولات باکیفیت و کاهش ضایعات در بخش کشاورزی است که با افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای می توان به افزایش صادرات محصولات کشاورزی امیدوار بود.

به همین منظور آخرین وضعیت کشت‌های گلخانه‌ای محصولات کشاورزی مازندران را از زبان مجری طرح توسعه گلخانه‌‌های سازمان جهاد کشاورزی مازندران جویا شدیم که از نگاه مخاطبان می‌گذرد. 

شبنم غفاری در این رابطه اظهار کرد: احداث واحدهای گلخانه‌ای در مقیاس‌های مختلف، جدای از اینکه مزایایی در افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع آب دارد، می تواند زمینه‎‌ای برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح، ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر برای بهره‌برداران باشد.

وی ادامه داد: مزایای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را می‌توان گامی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعریف کرد چراکه با استفاده از این شیوه نوین کشاورزی و با تکیه بر منابع و ظرفیت‌های داخلی می‌توان بطور مستقیم و غیرمستقیم برای کشاورزان و علاقمندان این بخش ایجاد اشتغال و درآمد کرد.

 مجری طرح طرح توسعه گلخانه‌‌های جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: با برنامه‌ریزی توسعه گلخانه‌ها و بهره‌برداری از مجتمع‌های گلخانه ای در آینده نزدیک، سطح کشت‌های گلخانه‌ای به 400 هکتار خواهد رسید.

 غفاری با بیان اینکه کشت‌های گلخانه‌ای ضمن افزایش راندمان تولید، صرفه جویی زیادی را در مصرف بهینه آب به دنبال دارد، گفت: کشت‌های گلخانه‌ای علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و ایجاد اشتغال و درآمد سبب خواهد شد محصولاتی با کیفیت بالا در استان و کشور تولید و به فروش برسد که نشان از قابلیت و ارزش آن محصول دارد.   

وی اضافه کرد: فعالیت‌ها در زمینه کشت‌های گلخانه‌ای باید به نحوی باشد که متقاضیان این بخش بتوانند محصولات صادرات محور تولید کنند.

 مجری طرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محیط‌های گلخانه‌ای بسته است و این امر سبب کاهش تبخیر و تعرق در محیط می‌شود و از طرفی میزان سرانه محصول تولید شده به نسبت مصرف آب رشد چند برابری را به دنبال دارد، توسعه گلخانه‌ها می‌تواند نماد پیوند بین 4 عامل محدودیت آب، خاک، انرژی و تولید غذا باشد و صرفه جویی در آب از مقوله‌های مهم در کشت‌های گلخانه‌ای است که نیاز کمتری به آب دارد و میزان مصرف آب را کاهش می دهد.

 وی آماری از کشت‌های گلخانه‌ای در مازندران ارایه کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 50 هکتار به توسعه گلخانه‌های استان که شامل گل و گیاهان زینتی، سبزی و صیفی و محصولات کشاورزی است، اختصاص پیدا کرده است.

 مجری طرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال 414 گلخانه به مساحت 144 هزار و 542 مترمربع به صورت خوداجرایی در سطوح کوچک و خانه‌سراهای روستایی در استان اجرا شده است، گفت: 156 گلخانه نیز به مساحت 340 هزار و 174 مترمربع با تسهیلات بانکی احداث شده است.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: احداث 570 گلخانه مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۱۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، نخستین نشاء ارگانیک برنج، امروز در ایستگاه مرکز تحقیقات برنج نکا انجام شد. در این روش از هیچ گونه سم و نهاده‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود.


رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مازندران در حاشیه این مراسم گفت: نشا ارگانیک در مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران در ایستگاه تحقیقات زراعی بایع کلا نکا در سطح ۱۰ هکتار صبح امروز برای هفتمین سال متوالی انجام شد.


دکتر محمودی افزود: در راستای سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تولید محصول سالم و ارگانیک، طرح ملی تولید برنج ارگانیک از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و به فاصله حداقل ۱۰۰۰ متر از سایر مزارع شالیزاری در ایستگاه تحقیقات زراعی بایع کلا، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندان، با کشت برنج طارم هاشمی اجرا شد.


وی خاطر نشان کرد: مهمترین وجه تمایز سیستم کشاورزی تولید برنج ارگانیک با سیستم شالیکاری مرسوم در نحوه مدیریت تغذیه و مدیریت کنترل عوامل خسارتزای زنده گیاهی است. کنترل عوامل بیماریزا با تولید نشا‌های سالم) روش‌های زراعی، ضدعفونی بذر و محلولپاشی خزانه با قارچ‌های کنترلگر زیستی و استفاده از عامل کنترلگر زیستی باکتریایی در زمین اصلی انجام شد.


رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مازندران افزود: برای کنترل آفات، مدیریت تلفیقی شامل شخم عمیق مزرعه بعد از برداشت محصول، حذف علف‌های هرز اطراف مزرعه، نشا به موقع در نیمه اردیبهشت، نصب تله فرمونی در طول دوره رشدی برنج، رهاسازی زنبور تریکوگراما و محلول پاشی با کنترلگر لازم است.

دیگر خبرها

  • برنامه‌های بخش کشاورزی بر اساس اطلس موجود تعریف شود
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • احداث باغ در پایاب چاه‌های قزوین، ممنوع