Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی روز یکشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: با ثبت نام بجنورد به عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی، نخستین گام برای ثبت جهانی این شهر نیز برداشته شده است.

حبیب یزدان‌پناه افزود: از این پس باید با برندسازی و هویت بخشی این صنعت قدیمی،  و نیز تدوین مستنداتی مانند قدمت، اصالت،  طراحی به نقش آن در رونق اقتصاد محلی پرداخته و در واقع با کیفی سازی این رشته، در مسیر ثبت جهانی نام بجنورد حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی،  این دستبافته داری سال ۹۱ و در پنجمین جلسه شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و میراث ناملموس در فهرست آثار ملی قرار گرفت و در دیماه سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو ثبت شد که متعاقب آن پارسال نیز بجنورد به عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی شناخته شد.

وی اظهار داشت: بافت این نوع گلیم علاوه بر بجنورد در شهرستان های مانه و سملقان،  شیروان، فاروج و اسفراین نیز رواج دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه این گلیم پشمی بسیار ظریف است، گفت: بعد از بجنورد اهالی مانه و سملقان به عنوان فعال‌ترین بافندگان این کالای هنری در بین شهرستان‌های خراسان شمالی شناخته می شوند.

یزدان پناه با بیان اینکه مواردی نظیر صادرات، ترویج و توسعه صنایع دستی، حوزه میراث فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری، میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی شاخص‌هایی هستند که برای انتخاب شهرهای ملی صنایع دستی در نظرگرفته می شود، افزود: هم اینک پنج هزار نفر در خراسان شمالی که بیشترین آنها در بجنورد سکونت دارند، در بافت این نوع از گلیم فعالیت دارند و سالانه حدود ۱۵۰ هزار مترمربع سفره کردی تولید می‌کنند.  

گلیم سفره کردی که روزگاری به خاطر نقوش زیبای حیوانات حلال گوشت، میوه‌های مختلف و غلات، به عنوان سفره غذای ساکنان خراسان شمالی مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه کاربردی جز زیرانداز ندارد.

این دستبافته داری یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصربه‌فرد زنان کرد عشایر شمال خراسان است.

نقش‌های بافته شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب و رسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومی کردهای این دیار را دارد.  

نمادها در سفره کردی همگی بیانگر کرامت قومی و احترام به طبیعت است.

این نمادها بیشتر نشان‌دهنده‌ نوع زندگی و نظام اجتماعی و فرهنگی کردهای این دیار است.

نگاره و نقوش سفره کردی در واقع نقش‌های کهنی هستند که در نوع خود بی‌نظیرند و نقش‌های بافته‌شده در این هنر بیشتر حیوان و انسان است،

در خراسان شمالی ۶۱ رشته صنایع دستی دیده می شود و فعالان این رشته ها ۲۱ هزار نفر برآورد شده اند.

برچسب‌ها بجنورد اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی صنایع دستی خراسان شمالی میراث فرهنگی یونسکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد صنایع دستی خراسان شمالی میراث فرهنگی یونسکو بجنورد صنایع دستی خراسان شمالی میراث فرهنگی یونسکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۵۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی شهریاری عصر شنبه در آئین افتتاح افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که در محل بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: شانزده هزار تخت بیمارستانی افتتاح شده در دولت سیزدهم متعلق به دولت قبل بوده است.

وی در ادامه افزود: بیمارستان هزار تخت خوابی شهدای تجریش نیز جز همان طرح‌های آماده افتتاح و در مرحله نصب تجهیزات بود که در دولت سیزدهم این مهم به سرانجام رسید.

منتخب مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دولت سیزدهم غوغا نشده است و در همه دولت‌ها به مردم خدمت شده است.

شهریاری گفت‌: برخورداری خراسان شمالی از تخت بیمارستانی از متوسط کشوری بسیار پایین است و مردم در روستاها نیز از بسیاری از خدمات محروم هستند.

وی بیان کرد: جایابی بیمارستان مادر و کودک در خراسان شمالی اشتباه است و با توجه به دسترسی پایین مردم باید در این تصمیم تجدیدنظر شود.

منتخب مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بحران پزشکی در کشور با توجه به میزان مهاجرت غیرقابل تصور نیست.

کد خبر 6090459

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • آسفالت ۴۰۰هزار مترمربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • مددجویان کمیته امداد خراسان‌شمالی ۲۶۰۰ مترمربع فرش بافتند
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود