Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@00:31:22 GMT

این گیاه برای قلب مفید است

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۸۷۵۴۷

این گیاه برای قلب مفید است

مارچوبه گیاهی علفی و چندساله است که ارتفاع آن حداکثر به 120 سانتی متر می رسد. شاخه های آن تقریبا چوبی و صاف است و روی ساقه های نازک و استوانه ای آن خطوط طولی ظریفی وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  مارچوبه (Garden asparagus) با نام علمی Asparagus officinalis ، گیاهی زیباست که گاه آن را به عنوان گیاه زینتی پرورش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگ های این گیاه فلس مانند است و از کنار آنها دسته ای شاخه ای باریک و دراز بیرون می آید. گل ها سبز مایل به زرد هستند که در فصل بهار و اوایل تابستان ظاهر می شوند. میوه این گیاه قرمز خوشرنگ و دارای دانه های فراوان است.

خواص مارچوبه

مارچوبه به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند فولات و ویتامین های گروه B می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کند زیرا می تواند میزان هموسیستئین خون را کنترل کند. افزودن این سبزی به غذا یعنی جذب بیشتر ویتامین E. این ویتامین نیز حاوی قدرت آنتی اکسیدانی بالایی بوده و برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی لازم و ضروری است. فولات اساسا برای سلامت سیستم قلب و عروق لازم و ضروری است و کمبود فولات باعث ایجاد خطر حمله قلبی و بیماری های قلبی و عروقی می شود.

پراکندگی

مارچوبه به دو صورت خودرو و پرورش یافته در نقاط مختلف جهان، از جمله ایران، وجود دارد که مهم ترین مناطق رشد و تکثیر آن در ایران استان های آذربایجان، اصفهان، کرمانشاه، تهران و نواحی جنوبی ایران (از جمله شیراز) است.

ترکیبات مهم

ریشه مارچوبه حاوی اینولین و حداقل هشت فروکتوراولیگوساکارید است. ترکیبات دیگر آن بتاسیتوسترول و استروئید گلوکزیدها هستند. دانه های مارچوبه حاوی مقادیر زیادی پلی ساکاریدهای حاوی گلوکز، مانوز و گالاکتوز است. تحقیقات دیگر نشان داده اند. بعضی از گونه های مارچوبه ضد ویروس هستند. ساقه مارچوبه مانند سبزیجات خوراکی قابل مصرف است و دانه، ریشه و عصاره آن دارای خواص درمانی به خصوص ادرارآور است. دانه مارچوبه در ساخت داروهای مدر، ملین، درمان کننده التهابات عصبی، روماتیسم، تسکین درد دندان، تحریک رشد مو و بالاخره داروها درمان سرطان مصرف می شود. دانه مارچوبه همچنین جایگزینی برای قهوه است. در طب چینی نیز دانه مارچوبه برای درمان بیماری های انگلی به کار می رود و گفته شده عصاره آن در جلوگیری از بارداری موثر است. در فرآورده های خانگی از ساقه و عصاره مارچوبه برای درمان زخم های آکنه و پاک کردن صورت استفاده جلدی می شود. قسمت مورد استفاده دارویی آن قاعده ساقه و ریزوم آن است. ریزوم ها فلس مانند، دارای ریشه های فراوان، بدون بو و مزه و به رنگ خاکستری هستند.

مهم ترین اثرات گزارش شده

ضد باکتری، ضد پیری، ضد سرطان، ضد التهاب، ضد لوسمی، ضد اکسیدان، ضد روماتیسم، ضد ویروس، مسکن قلب، مقوی قلب، ضد بارداری، ملین، مسهل، ضدسم(سم زدا)، ادرارآور، محافظ کبد، کاهش دهنده پرفشاری خون، محرک ایمنی بدن، کشنده نماتود، مسکن، اسپرم کش و حل کننده سنگ ها.

موارد احتیاط

افرادی که التهاب یا نارسایی کلیه دارند، باید در مصرف مارچوبه احتیاط کنند. واکنش های حساسیتی نسبت به مارچوبه بسیار نادر است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بیماری های قلبی بیماری های قلبی عروقی سرطان قلب مو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۷۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت

آفتاب‌‌نیوز :

ترخون دارای سابقه طولانی در استفاده به عنوان ادویه و در طب سنتی هندوستان برای درمان دیابت استفاده شده است.

قسمت مورد استفاده: برگ ترکیبات: ترکیبات موجود در این گیاه شامل کومارین ها، فلاونوئیدها، اسید‌های چرب، متیل اوژنول و استرگول هستند.

متابولیت‌های ثانویه فعال اسانس های، کومارین ها، فلاونوئید‌ها و اسید‌های فنول کربنیک هستند.

مطالعات آزمایشگاهی: مطالعات آزمایشگاهی، اثرات بالقوه ضد التهابی، محافظت کننده کبدی و کاهنده خون را نشان می‌دهد.

مطالعات بالینی: یک کارآزمایی بالینی عصاره ترخون ۱۰۰۰ میلی گرم دو بار در روز (۲۰۰۰ میلی گرم)؛ سطح گلوکز، انسولین، لیپوپروتئین، کراتینین، اسید اوریک و آنزیم ترانس آمیناز خون را کاهش داد.

میزان مصرف: نوع خشک آن تا ۲ قاشق غذا خوری و تازه آن در حد مصرف غذایی طریقه مصرف:به صورت سبزی تازه و خشک مصرف می‌شود که نوع تازه‌ی آن را در حد مصرف غذایی استفاده می‌کنند. ولی نوع خشک آن به صورت دم کرده و تا ۲ قاشق غذاخوری و ۳ بار در روز بلا مانع است.

علیرغم نگرانی در مورد اثرات سمی دو عنصر اصلی آن estragole و methyyleugenol هیچ سمیت حاد یا فعالیت‌های موتاژنیک در دوز‌های مربوط به مصرف انسان گزارش نشده است. عصاره آبی ترخون شامل مقدار بسیار کم estragole و methyyleugenol است و بنابراین خطر بسیار محدود دارد.

عوارض و تداخلات دارویی: به صورت خشک عوارض جانبی ندارد، ولی به صورت تازه در اسانس آن دو ترکیب سمی نام متیل اوژنول واسترگول وجود دارد که در صورت مصرف بیش از حد (اضافه از حد مواد غذایی) می‌تواند عوارض ایجاد کند.

مصرف در حاملگی و شیردهی: گزارشی از عوارض جانبی به صورت مواد غذایی گزارش نشده است. ولی به عنوان داروی گیاهی ایمنی آن هنوز تایید نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی با داشتن سبک زندگی سالم
  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا
  • بیماری های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام های بهداشتی دنیا
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی مستلزم رعایت سبک زندگی سالم است
  • پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند