Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@18:47:36 GMT

طرح پایش بیماری‌ ویروسی آبزیان در کردستان اجرا شد

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۳۷۶۷

طرح پایش بیماری‌ ویروسی آبزیان در کردستان اجرا شد

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اداره کل دامپزشکی استان کردستان، مجتبی ورمقانی اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح یک هزار و ۶۷ نوبت بازدید از مزارع و استخرهای پرورشی ماهی قزلای فعال در این استان توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شده است.

وی افزود: در این طرح مزارع و استخرهای پرورشی ماهی قزآلای استان از نظر آلودگی به بیماری‌های نکروز عفونی بافت خون‌ساز IHN، سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی VHS و نکروز عفونی بافت پانکراس IPN پایش و مراقبت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه در اجرای این طرح مزارع آبزی پروری از لحاظ آلودگی احتمالی به بیماری‌ها بررسی می‌شود، ادامه داد: در راستای حذف مزارع آلوده احتمالی از چرخه تولید و تکثیر و ارتقای وضعیت امنیت زیستی در صنعت آبزی پروری این اداره کل به جمع‌آوری ۳۶ نمونه از مزارع آبزیان استان و ارسال آن به آزمایشگاه اقدام کرده است.

ورمقانی یادآور شد: اجرای این طرح با مراقبت فعال و بازدید بالینی تمام مزارع سردآبی استان همراه بوده و مرحله دوم این طرح نیز از هفته گذشته آغاز شده است.

وی با اشاره به به طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی بر واردات دو میلیون و ۶۴۰ هزار تخم چشم زده بچه ماهی قزل آلا نظارت داشته‌ایم، بیان کرد: تخم چشم زده ماهی قزل آلا از کشور فرانسه پس از طی مراحل قرنطینه‌ای به مزارع تکثیر و پرورش این استان وارد می‌شود.

کد خبر 4824291

منبع: مهر

کلیدواژه: دامپزشکی کردستان آبزیان قاسم سلیمانی سردار سلیمانی بارش برف بوشهر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ایلام شهادت شهرکرد سپاه پاسداران خطبه های نماز جمعه تعطیلی مدارس شیراز گرگان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۳۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد

رحیم الهیاری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ایلام اظهار کرد: مبارزه شیمایی در سطح حدود ۲۱۲ هزار هکتار از مزارع استان علیه علف‌های هرز، ۹۴ هزار هکتار علیه آفات و ۵۷ هزار هکتار علیه بیماری‌ها از جمله زنگ زرد انجام شده است.

وی افزود: این میزان عملیات مبارزه با آفات در سطح مزارع استان، با تلاش مستمر شبکه‌های مراقبت و اطلاع رسانی به موقع به طُرق مختلف از جمله استفاده از ظرفیت فضای مجازی، نصب بنر، ارسال پیامک انبوه، صدور اطلاعیه، بروشور و پوستر‌های آموزشی - ترویجی با هدف ترغیب کشاورزان به انجام به موقع مبارزه شیمیایی با عوامل خسارت‌زا در اراضی زراعی انجام شد.

الهیاری ادامه داد: در سال زراعی جاری، برای کاهش خسارت ناشی از عوامل خسارت‌زای محصولات زراعی بخصوص گندم، ۲۶ گروه، در قالب شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی، متشکل از کارشناسان حفظ نباتات و حوزه تولیدات گیاهی شهرستان‌ها و مدیریت حفظ نباتات استان، مزارع را پایش و به محض مشاهده عوامل خسارت‌زا شامل آفات، بیماری و علف‌های هرز، با اطلاع‌رسانی گسترده به کشاورزان، مانع از بروز خسارت به این قشر زحمتکش و آسیب پذیر می‌شوند.

وی اضافه کرد: با وجود بارندگی‌های فراوان زمستان و بهار و مهیا شدن شرایط برای بروز و اپیدمی بیماری‌های قارچی مخصوصاً زنگ زرد در مزارع غلات، با مشارکت کشاورزان و اجرای توصیه‌های فنی کارشناسان حفظ نباتات استان، بیماری خطرناک زنگ زرد و سایر بیماری‌های قارچی به شکل مطلوب و رضایت بخشی کنترل شده و از بروز خسارت به کشاورزان و کاهش تولید جلوگیری به عمل آمد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان ایلام یادآور شد: با توجه به اینکه استان ایلام و شهرستان دهلران به عنوان پنجره ورودی زنگ زرد به کشور شناخته می‌شود، اما کنترل به موقع این بیماری مانع از توسعه زنگ زرد شد.

به گفته وی پیش بینی می‌شود باتوجه به عملیات‌های به موقعی نظیر پایش، مراقبت و مبارزه در گندم‌زار‌های استان، نه تنها کاهش عملکرد در مزارع گندم رخ ندهد بلکه عملکرد مساوی و حتی بیشتر از سال گذشته در استان داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه