Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@03:15:22 GMT

تغییرات صدور چک از سال آینده

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۳۹۹۷

تغییرات صدور چک از سال آینده

از ابتدای تیرماه سال ۹۹ کارسازی همه تراکنش های بین بانکی و درون بانکی و همچنین پرداخت وجه چک‌های عادی و رمزدار صادر شده در سال ۹۹ مستلزم اظهار توسط پرداخت کننده و دریافت کننده است تا مشخص شود چک تسویه را چه کسی بابت چه موضوعی صادر و به حساب چه کسی می رود

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ در هفته جاری از تصمیمات جدید برای ایجاد شفافیت در تراکنش های بانکی خبر داد و در اینباره توضیح داد: بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظف شدند حداکثر تا پایان خرداد سال ۹۹ همه حساب های بانکی فاقد شناسنامه هویت الکترونیک بانکی (شهاب) مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی، ایرانی و خارجی را مسدود و از ارائه خدمت و پرداخت سود خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بانک مرکزی موظف شد ضمن نظارت بر عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی تا تاریخ مشخص شده ارائه هرگونه خدمات را در سامانه‌های تسویه و پرداخت که اشکال مختلف دارد، این حساب ها را متوقف کند. بانک مرکزی همچنین موظف شد بسترهای لازم را برای تکمیل اطلاعات هویتی مشتریان بانکی و اخذ تاییدیه صحت اطلاعات از مراجع ذیربط و اختصاص شناسنامه اطلاعات هویت الکترونیک را فراهم کند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرکت های خدمات پرداخت، بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلف شدند تا پایان مرداد سال ۹۹ از ادامه فعالیت پرخطر و غیرمجاز حساب های بانکی و پایانه های فروش خودداری و آنها را ساماندهی کنند. این اقدام در راستای کمک به شفافیت است. همچنین از ابتدای تیرماه سال ۹۹ کارسازی همه تراکنش های بین بانکی و درون بانکی به استثنای تراکنش‌های مبتنی بر کارت و پرداخت وجه چک‌های عادی و رمزدار صادر شده در سال ۹۹ مستلزم اظهار توسط پرداخت کننده و دریافت کننده است تا مشخص شود چک تسویه را چه کسی بابت چه موضوعی صادر و به حساب چه کسی می رود. ​​​​​​

تغییرات صدور چک از سال آینده

یاسر مرادی در گفتگو با ایبِنا در اینباره توضیح داد: همانطور که در اخبار آمده، کمیسیون تلفیق درباره بودجه ۱۳۹۹ تصویب کرده تا برای افزایش شفافیت تراکنش های بانکی، بانک ها و کلیه موسسات اعتباری غیر بانکی مکلف هستند تا پایان خردادماه ۱۳۹۹ تمام حساب های بانکی فاقد شناسایی هویت الکترونیک بانکی (شهاب)، مسدود شود و هیچگونه خدمات بانکی و پرداخت سود به این حساب ها نداشته باشند.

وی افزود: در این خصوص پیش از این بانک مرکزی بخشنامه‌ها و تاکیداتی داشت و شبکه بانکی نیز به این موضوع ورود کرده بود اما کماکان شاهد بودیم که برخی بانک‌ها برای حساب‌های بانکی برخی از مشتریان فاقد شناسه شهاب، خدمات بانکی را ارائه می‌کردند که در مصوبه کمیسیون تلفیق درمورد بودجه ۹۹ این موضوع به صورت صریح و شفاف مطرح شد و این ممنوعیت برای کل شبکه بانکی صراحتا مورد تاکید قرار گرفته است.

این کارشناس ارشد حقوق بانکی ادامه داد: همچنین از سوم خردادماه ۱۳۹۹ بر اساس بخشنامه بانک مرکزی بدون اخذ شماره پیگیری از سامانه سیاح، افتتاح حساب هم امکان پذیر نخواهد بود و بر اساس قانون بودجه نیز در صورت تصویب این مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، ادامه فعالیت چنین حساب‌هایی و پرداخت سود به آنها ممنوع خواهد شد.

به گفته مرادی، در بخش دیگری از این مصوبه کمیسیون تلفیق،  بانک مرکزی موظف شده ضمن نظارت بر عملکرد بانک‌ها تا تاریخ مشخص شده ارائه هرگونه خدمات را در سامانه‌های تسویه و پرداخت که اشکال مختلف دارد، این حساب ها را متوقف کند. بانک مرکزی همچنین موظف شده بسترهای لازم را برای تکمیل اطلاعات هویتی مشتریان بانکی و اخذ تاییدیه صحت اطلاعات از مراجع ذیربط و اختصاص شناسنامه اطلاعات هویت الکترونیک را فراهم کند؛ امری که تا پیش از این در شبکه بانکی وجود نداشت.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در مجموع به نظرم قانون گذار در بودجه سال آینده در نظرد دارد با مکانیزهای در نظر گرفته شده راه ها و اشکال مختلف برای پولشویی و فرارهای مالیاتی، حساب های اجاره ای و ... وجود نداشته باشد، گفت: امر جدید دیگری که توسط قانون گذار تعریف شده این است که شرکت های خدمات پرداخت، بانک ها و موسسات غیر اعتباری مکلف هستند از ادامه فعالیت های پُرخطر بانکی خودداری کنند. البته این فعالیت های پُرخطر مشخص نشده و باید در آیین نامه های مرتبط این موضوع تعریف شود و واژه پُرابهامی است.

این کارشناس ارشد حقوق بانکی افزود: از ابتدای تیرماه سال ۹۹ کارسازی همه تراکنش های بین بانکی و درون بانکی و همچنین پرداخت وجه چک‌های عادی و رمزدار صادر شده در سال ۹۹ مستلزم اظهار توسط پرداخت کننده و دریافت کننده است تا مشخص شود چک تسویه را چه کسی بابت چه موضوعی صادر و به حساب چه کسی می رود؛ تنها استثنایی که این امر دارد تراکنش های مبتنی بر کارت است که مستلزم اظهار و اعلام دریافت کننده به صورت شفاف نیست؛ که البته آن هم دارای سقفی محدود است.

مرادی در پایان تاکید کرد: پیش از این و از آذرماه ۹۷ براساس مصوبه سران قوا صدور چک های تضمینی در وجه حامل ممنوع شده بود و همچنین بر اساس تبصره ماده ۲۱ مکرر قانون چک، از ۲۱ آذر ۹۹ صدور و انتقال چک های عادی در وجه حامل نیز ممنوع شده بود اما براساس این مصوبه کمیسیون تلفیق به نظر می رسد علاوه بر موارد قانونی یاد شده، محدودیت جدیدی نیز در نظر گرفته شده تا پرداخت وجه چک‌های عادی و رمزدار در سال ۹۹ مستلزم اظهار توسط پرداخت کننده و دریافت کننده باشد.

 ایبِنا

برچسب ها: تراکنش بانکی ، چک ، فرار مالیاتی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تراکنش بانکی چک فرار مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۳۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترفند جدید کلاهبرداری/ یک سوال جواب بده صدمیلیون برنده شو

رییس پلیس فتا پایتخت از کشف پرونده کلاهبرداری تلفنی با موضوع برنده شدن در یک مسابقه تلفنی خبر داد.

به گزارش مهر، سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از کشف پرونده کلاهبرداری تلفنی با موضوع برنده شدن در یک مسابقه تلفنی خبر داد و گفت: مجرمین با این شگرد بیش از پنج میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده بودند که شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در تشریح این خبر اظهار داشت" یکی از شهروندان به این پلیس مراجعه و مدعی شد شخصی با وی تماس گرفته و ضمن معرفی خود به عنوان مجری مسابقه بزرگ تلفنی اظهار داشته فقط با پاسخ به یک سوال می‌تواند برنده‌ی صد میلیون تومان شود که شاکی نیز وسوسه شده و با کلاهبرداران همراهی کرده و در ادامه با دریافت اطلاعات بانکی وی از او کلاهبرداری کرده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مجرمین با استفاده از ترفندهای زیرکانه مالباخته را متقاعد کرده که جهت دریافت جایزه خود کدهای مختلفی را که از پشت تلفن به وی اعلام می‌کرده است در مرورگر تلفن همراه خود وارد و اعلام کند، شاکی با یک غفلت ساده در نهایت متوجه سرقت تمامی موجودی حساب‌های بانکی خود می‌شود.
سرهنگ معظمی گودرزی ادامه داد: موضوع در دستور کار متخصصان پلیس فتا پایتخت قرار گرفت و پس از اقدامات تخصصی و تحقیقات سایبری متهمین شناسایی و پس از تشریفات قضائی هر ۴ عضو اصلی این باند دستگیر و به پلیس فتا منتقل شدند.

وی با اشاره به گسترده بودن ابعاد کلاهبرداری این مجرمین افزود: ممکن است شیوه‌های کلاهبرداری این افراد مجرم متفاوت باشد اما در نهایت به یک شیوه عمل می‌کنند و با اعلام برنده شدن مخاطبان، با ترفندهای ماهرانه تمام اطلاعات حساب بانکی افراد را دریافت کرده و با استفاده از آن اقدام به برداشت از حساب افراد می‌کنند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: همان گونه که به دفعات توسط پلیس هشدار داده شده است به هیچ عنوان جهت دریافت جایزه نیازی به حضور در پای دستگاه عابربانک و یا دادن اطلاعات محرمانه حساب بانکی از جمله اینترنت بانک و همراه بانک نیست و تماس‌هایی که این موارد را از شهروندان درخواست می‌کنند قطعاً کلاهبرداری است، همچنین هیچ سازمان دولتی اعم از صدا و سیما و اپراتورهای تلفن همراه، شرکت مخابرات، سازمان حج و زیارت و … با استفاده از خطوط شخصی و از بستر شبکه‌های اجتماعی با هیچکس تماس نمی‌گیرند و و صرف استفاده از لوگو و یا نشان این سازمان‌ها بر روی پروفایل شخص تماس گیرنده در شبکه‌های اجتماعی دلیلی بر صحت و تأیید منشأ این تماس‌ها نمی‌باشد همچنین شهروندان می‌توانند هرگونه موارد مشکوک را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ و یا سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir اطلاع رسانی کنند.

کد خبر 6097969

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هشدار پلیس درباره ترفند جدید کلاهبرداران تلفنی!
  • ترفند جدید کلاهبرداری/ یک سوال جواب بده صدمیلیون برنده شو
  • خالی کردن حساب با سوال ۱۰۰ میلیونی!
  • جواب بده ۱۰۰ میلیون برنده شو؛ کلاهبرداری جدید
  • خالی کردن حساب با پرسیدن فقط یک سوال
  • یک سوال جواب بده صدمیلیون برنده شو
  • هشدار پلیس فتای سمنان درباره فروشنده های دوره گرد
  • جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود
  • جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود/ هشدار به یارانه‌بگیران متقاضی وام
  • هر فردی می‌تواند حساب بانکی خود را وقف کند