Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی ایزدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی مازندران و قرار گیری بناهای میراثی استان در معرض این شرایط مرمت بناهای میراثی مازندران امری مستمر و پر هزینه است.

وی با بیان اینکه برای مرمت بناهای تاریخی و میراثی استان مازندران در سال ۹۸ حدود ۵۰ میلیارد ریال بودجه استانی و ملی تعیین شده است ، افزود: تاکنون حدود ۱۵ میلیارد ریال از اعتبارات سال ۹۸ جذب و در حدود ۲۰ طرح مرمتی جذب و هزینه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: پیش بینی می‌کنیم تا پیش از پایان سال جاری باقی اعتبارت به اداره کل میراث فرهنگی ابلاغ و تحویل شود.

به گفته ایزدی در حال حاضر حدود ۶۰ پروژه مرمتی در استان مازندران تعریف شده است که همگی مربوط به بناهای تاریخی هستند.

وی با بیان اینکه نیاز اعتبار مازندران برای مرمت بناهای تاریخی و میراثی بیش از اعتبارات تعیین شده است ، افزود: سالانه اگر بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت به میراث فرهنگی مازندران بدهند کم است.

معاون میراث فرهنگی بار دیگر به علت هزینه بالای مرمت در مازندران اشاره کرد و گفت: اغلب بناهای تاریخی مازندران از مصالح ضعیف ساخته شدند که با قرارگیری در معرض بارش و سرما به صورت مستمر باید مرمت شوند.  

اعتبار ۲۵ میلیاردی سیل برای مرمت بناهای میراثی

ایزدی همچنین با اشاره به خسارت حدود ۸۰ میلیارد ریالی سیل نوروزی امسال به بناهای تاریخی ، گفت: بخشی از این بناها با اعتبارت میراث فرهنگی مرمت شد.

وی به تخصیصی اعتبار ۲۵ میلیارد ریالی از محل اعتبارات خسارت سیل اشاره کرد و گفت: این اعتبار در حال تخصیص و ابلاغ است و مراحل پایانی خود را طی می کند.

بنا بر گزارش میراث فرهنگی مازندران سال گذشته ۴۰ پروژه مرمت بناهای تاریخی استان با اعتبار بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال انجام شد که اغلب آنها تکمیل شدند.

استان مازندران دارای بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شناسایی شده تاریخی است که از این تعداد تاکنون ۷۵۰ اثر تاریخی، ۵۰ اثر معنوی، ۲۵ اثر طبیعی و ۲ اثر جهانی به ثبت رسیده است و بقیه در فهرست تشکیل پرونده و فرایند قانونی ثبت قرار دارد .

برچسب‌ها مازندران مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی مازندران مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۷۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: این اقدام به منظور رفاه حال مالکان ابنیه تاریخی بر اساس مصوبه جامع احیای بنا‌های تاریخی صورت گرفته است چرا که بازگشت سرمایه در کاربری‌های با زیرساخت گردشگری طولانی‌تر از کاربری‌های تجاری یا مسکونی در بنا‌های تاریخی است.

سیدعلیرضا علوی افزود:ابنیه تاریخی که در مناطق بازار، یک، ۱۱ و ۲۰ بنا شده‌اند ارزشمند هستند و در اولویت احیا قرار دارند.

این عضو شورای شهر یادآور شد: بر اساس طرح جامع احیای بنا‌های تاریخی، مرمت و نوسازی خانه‌های قدیمی تاریخی که به ثبت میراث فرهنگی رسیده باشند نیاز به پرداخت عوارض ندارند و مالکان آنها لازم نیست بهای کسر پارکینگ بپردازند.

علوی تاکید کرد: علاوه بر این، مالکان بنا‌های تاریخی اجازه دارند در ملک خود بدون اخذ عوارض و کسر پارکینگ تا ۲۰ درصد بنای پشتیبان بسازند.

دیگر خبرها

  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی