Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@01:24:32 GMT

حمایت‌های واقعی، ترورهای مجازی

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۷۲۶۸

حمایت‌های واقعی، ترورهای مجازی

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله مهر_فاطمه میرزاجعفری: به دنبال شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران و چند تن از همرزمانش در یک اقدام تروریستی شاهد واکنش گسترده‌ای از طیف‌ها و اقشار مختلف مردمی بوده‌ایم.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در یک بدرقه بی سابقه در آرامگاه ابدی خود آرام گرفته‌اند و همگان فارغ از هر طیف سیاسی و نگرشی با اتحاد و وحدتی مثال زدنی در کنار هم قرار گرفتند اتحادی که با یک خواسته مشترک و آن هم انتقام سخت از عاملان این اقدام تروریستی همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست وقتی که شوک شنیدن این خبر جای خود را به بغض و اندوه داد فضای مجازی مثل همیشه که در هر اتفاقی پای ثابت دست به دست شدن مطالب متفاوت است نیز از واکنش افراد نسبت به شهادت حاج قاسم سلیمانی دور نماند و اینستاگرام شاهد پیام‌های تسلیت و پست‌هایی با مضمون انتقام سخت شد. کاربران بسیاری از مردم گرفته تا چهره‌های شناخته شده، اهالی فرهنگ و هنر همه در برابر این خبر واکنش نشان دادند اما این اقدامات در حالی انجام گرفت که شبکه اجتماعی اینستاگرام پس از افزایش تعداد پست‌های کاربران ایرانی در این شبکه که در میان آنها بسیاری از افراد مشهور، مقامات و هنرمندان نیز دیده می‌شدند در اقدامی مغرضانه اقدام به حذف پست‌ها و حتی بستن صفحات افراد کند تا مأموریت خود برای باقی نگذاشتن هیچ نام و نشانه‌ای از این مرد بزرگ تکمیل کنند. اما عشق به سردار و یارانش همچنان در این فضا باقی ماند به نحوی که هشتگ سردار سلیمانی به ترند اول شبکه‌های اجتماعی توئیتر فارسی زبانان تبدیل شد.


۲۱ هزار پست اینستاگرامی با هشتگ انتقام سخت
علی رغم تمام تلاش‌های مغرضانه از سوی مدعیان آزادی بیان یاهو نیوز در گزارشی انتشار گسترده تصاویر سردار شهید قاسم سلیمانی را تبلیغات هماهنگ شده توصیف کرده و افزود: بیش از ۲۱ هزار پست اینستاگرامی با هشتگ انتقام سخت یا Hardrevenge روز جمعه در اینستاگرام منتشر شده است همچنین ۷۰۰۰ حساب کاربری در توئیتر هم مطالب زیادی را تنها در این زمینه منتشر کرده‌اند.


عملکرد اینستاگرام در جهت تحریم‌های آمریکا
شبکه اجتماعی فیس بوک نیز به عنوان مالک پلتفرم اینستاگرام در پی حذف پست‌های مربوط به شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و حذف مطالبی در خصوص شهادت این سردار گفته است حاج قاسم سلیمانی و نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تحریمی آمریکا هستند و ما موظف هستیم قوانین تحریمی آمریکا نسبت به ایران را رعایت کرده و به آنها متعهد باشیم.

حذف مطالبی با محتوای این گونه موضوعات از سوی اینستاگرام با سابقه قبلی است و از فروردین ماه امسال با اعلام تحریم‌های آمریکا نسبت به ایران اینستاگرام اقدام به حذف و مسدود کردن صفحات تعدادی از فرماندهان سپاه کرد و حتی صفحاتی همچون صفحه دفتر رهبر معظم انقلاب و یا رئیس قوه قضائیه را نیز از دسترس خارج کرده بود.

اینستاگرام در حالی اقدام به این کار می‌کند که داعیه دار آزادی بیان است و همیشه کشورهای دیگر از جمله ایران را به دلیل نبود آزادی بیان محکوم می‌کند، این شبکه مجازی در حالی انتشار پست‌هایی در خصوص سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش را برای خود خطر اعلام می‌کند که پیشتیبانانش از اصلی ترین مخاطرات دنیا هستند.

ایجاد محدودیت از سوی مدعیان آزادی بیان
در این روزها اینستاگرام نه تنها اقدام به مسدود کردن صفحات افراد مشهوری از جمله سید مجید بنی فاطمه با حدود یک میلیون دنبال کننده، امیر عباسی با ۲۵۰ هزار دنبال کننده و حسین طاهری با حدود ۳۰۰ هزار نفر دنبال کننده کرده است؛ بلکه صفحه خبرگزاری ایلنا را نیز از دسترس خارج کرده است. در این میان افراد دیگری از جمله مهدی همت، پسر شهید حاج ابراهیم همت، فضه سادات حسینی، حجت السلام احسان بی آزار تهرانی و یاسر جبرائیلی کرده است.

این تنها بخش کوچکی از اقدامات مغرضانه اینستاگرام و متولیانش است و تنها به بستن صفحات افراد مشهور خلاصه نمی‌شود، بلکه بسیاری از صفحات کاربران به اصطلاح عادی جامعه نیز که از این اندوه قلبشان به درد آمد و برای التیام اندوه خود اقدام به انتشار پست‌هایی با هشتگ های مربوط به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کردند نیز صفحاتشان ابتدا از دسترس خارج شد و پس از آن حذف شد.

اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی به نوعی همه را مجبور به سکوتی اجباری کردند سکوتی که بی شک به نفع آنان است؛ البته در این میان کاربران ایرانی هم بیکار ننشسته‌اند و بلافاصله پس از حذف پست‌هایشان اقدام به انتشار پست بعدی کرده و یا صفحات جدیدی را پس از حذف صفحات خود ایجاد کرده‌اند و اقدام به انتشار پست‌ها و هشتگ هایی با نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کردند.


ایجاد محدودیت در آزادی بیان از سوی مدعیان آزادی، آن هم زمانی که دولت محل استقرار سرورهای توئیتر و اینستاگرام دلیل قانونی و ضروری مثل لزوم حفظ امنیت ملی ندارند بدون شک اقدامی برخلاف مصادیق حقوق بشری و مغایر احترام به استقلال کشورها از نظر حقوق بین الملل است.

سانسور مطالب مربوط به سردار سلیمانی در اینستاگرام کاملاً نقض آشکار گردش اطلاعات است و نشان می‌دهد که این فرآیند در جهان همراه با آزادی نیست و بسیار تحت تسلط قدرت‌های جهانی است.

کد خبر 4824359

منبع: مهر

کلیدواژه: آزادی بیان اینستاگرام فضای مجازی قاسم سلیمانی صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه قاسم سلیمانی مطبوعات ایران صفحه اول روزنامه های اقتصادی صفحه اول روزنامه های ورزشی ایران اینفوگرافیک انتقام سخت موشکی دونالد ترامپ فضای مجازی ایالات متحده آمریکا هکرها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۷۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 

رییس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و دستگیری فردی که با جعل هویت یک خواننده محبوب اقدام به راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرامی کرده بود و از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می کرد، خبر داد.

به گزارش مشرق، سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: یکی از خواننده های مطرح در کشور به پلیس فتا مراجعه و عنوان کرد یک صفحه جعلی با نام و تصاویر وی در شبکه های اجتماعی ساخته شده و اقدام به دریافت وجه و کلاهبرداری از شهروندان می کند.

این مقام انتظامی بیان کرد: کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ تحقیقات خود را آغاز کردند و در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد یک صفحه اینستاگرامی با بیش از ۴۰۰ هزار نفر دنبال کننده با سوءاستفاده از جایگاه اجتماعی و محبوبیت شاکی با جعل هویت وی با استفاده از تصاویر آرشیوی و ترفند کمک به افراد بی بضاعت از کاربران کلاهبرداری می کند.

وی افزود: کارآگاهان سایبری پلیس فتا پایتخت با بهره گیری از روش های علمی مجرم را در فضای مجازی شناسایی و با به دست آمدن اطلاعات هویتی وی پس از تشریفات قضایی متهم در یکی از مناطق شمال تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: مجرم در تحقیقات به‌عمل‌آمده به ساخت صفحه جعلی با نام و مشخصات شاکی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و دریافت وجه از بیش از ۳۰ نفر از شهروندان اعتراف و ابراز پشیمانی کرد، وی همچنین انگیزه خود را کسب مال نامشروع و مطرح شدن در فضای مجازی عنوان کرد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: به طور معمول افراد سودجو با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی و هویت‌های مجازی جعلی که با جذابیت‌های ظاهری اغواکننده آراسته شده اقدام به فریب قربانیان خود کرده و از جملات زیبا و فریبنده برای رسیدن به نیت شوم خود استفاده می‌کنند لذا هموطنان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی می توانند موضوع را از طریق مرکز فوریتها سایبری به شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ یا نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • سازنده صفحه جعلی از یک خواننده معروف در اینستاگرام دستگیر شد
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • مخالفت حاج‌قاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی
  • شناسایی ۱۲هزار صفحه فروش سلاح در فضای مجازی
  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • نقض قوانین از طریق دوستیابی مجازی با هوش مصنوعی
  • عکس| اقدام عجیب کاپیتان پرسپولیس در اینستاگرام/ عالیشاه همسرش را سانسور کرد
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • مجوزهای الکترونیک به نفع فعالان اقتصادی واقعی است