Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@15:09:07 GMT

اگر گوش درد دارید از این خوراکی‌ها مصرف کنید

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۹۰۴۰

اگر گوش درد دارید از این خوراکی‌ها مصرف کنید

 علائم بیماری به شرایط خاص هر بیمار بستگی دارد. التهاب گوش‌میانی شایع‌ترین علت درد گوش است، که ممکن است با کاهش شنوایی و تب همراه باشد. بیماری Meniere معمولا باعث سرگیجه، ناشنوایی و زنگ زدن گوش می‌شود.

درمان‌های رایج

برای گوش درد از دارو‌های ضد درد استفاده می‌شود ضمن اینکه علت زمینه‌ای بیماری نیز باید درمان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مواد غذایی که باید پرهیز شوند

شکر، عسل، شربت و مواد غذایی شیرین با ناراحتی‌های گوش مرتبط هستند. زیرا این مواد غذایی باعث تولید مقدار زیادی انسولین می‌شوند که به دنبال آن نیز قند خون سریعا کاهش می‌یابد. این امر نیز باعث ترشح آدرنالین و انقباض عروق خونی می‌گردد.

در آزمایش‌هایی که بر روی مبتلایان به Meniere انجام شد، سطوح بالای انسولین در آنان مشاهده گردید. تقریبا در تمام مبتلایان به دنبال کاهش دریافت کربوهیدرات و مصرف رژیم پر پروتئین، سرگیجه بیماران کنترل شد و در بسیاری از موارد حتی بهبودی در شنوایی این بیماران حاصل شد. پوره سیب‌زمینی، نان سفید و نان تست، باعث افزایش نسبتا سریع قند خون می‌شوند، بنابراین به افرادی که مبتلا به سندرم Meniere هستند توصیه می‌شود در مصرف این قبیل مواد غذایی میانه‌روی نموده و بیشتر از منابع کربوهیدراتی که به آهستگی جذب می‌شوند و یا به اصطلاح نمایه گلیسمی پایینی دارند استفاده نمایند. تمشک، خرما، آلو و شیرین بیان حاوی ماده شبه آسپرینی به نام سالیسیلات هستند. ممکن است مبتلایان به وزوز گوش به این مواد حساس باشند.

مواد غذایی مفید

ماهی روغنی، تخم پرندگان، شیر، گوشت، ماست، علف دریایی حاوی ید هستند. کمبود خفیف تا متوسط ید با کاهش قدرت شنوایی مرتبط است. در چین قدرت شنوایی کودکانی که در نواحی شایع کمبود ید زندگی می‌کردند به دنبال مصرف نمک یددار، بطور قابل توجهی بهبود یافت.

جگر، شیر کامل، تخم پرندگان، ماهی روغنی مانند خال‌مخالی و آزاد، حاوی ویتامین A. هستند. غلظت ویتامین A. در حلزون و مجرای حلزونی گوش داخلی بسیار زیاد است و عملکرد صحیح گوش داخلی به ویتامین A. بستگی دارد. از اینرو کمبود ویتامین A. می‌تواند با اختلالات گوش داخلی مرتبط باشد. هویج، کدو، فلفل، سبزی‌های برگی سبز و میوه‌های زرد مانند انبه و زردآلو تامین کننده بتاکاروتن هستندکه در بدن به ویتامین A. تبدیل می‌شود.

ماهی روغنی، تخم پرندگان، غلات صبحانه غنی شده، کره و مارگارین تامین‌کننده ویتامین D. هستند. سطوح بسیار پایین ویتامین D. در مبتلایان به اتواسکلروزیس (اسفنجی شدن گوش) دیده می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث کری گوش شود.

کمبود آهن می‌تواند با از دست رفتن قابلیت شنوایی مرتبط باشد. دریافت کم آهن از مشکلات رژیم‌های گیاهخواری خصوصا در زنان است. منابع آن عبارتند از:

گوشت قرمز، ماهی، سبزی‌های برگی سبز رنگ و غلات صبحانه غنی شده با آهن. غلات کامل، گوشت قرمز و غذا‌های دریایی حاوی عنصر روی هستند. غلظت عنصر روی در نواحی حسی گوش داخلی بالاست. وز وز کردن و یا زنگ زدن گوش می‌تواند با سطح پایین روی مرتبط باشد.

سایر اقدامات

مکمل سولفات روی باعث بهبود علائم وزوز و زنگ گوش در برخی افراد می‌شود.

تغذیه با شیر مادر در چهار ماه اول زندگی، شیرخواران را در برابر التهاب گوش‌میانی حداقل تا یک سالگی محافظت می‌کند. هرچه طول مدت تغذیه کودک با شیر مادر بیشتر باشد امکان ابتلا به عفونت گوش داخلی کمتر می‌شود.

آدامس‌های بدون قند و حاوی زایلتول می‌توانند خطر التهاب گوش‌میانی را کاهش دهند. زایلتول مانع رشد باکتری پنوموکوک می‌گردد و به نظر می‌آید که احتمال چسبندگی این باکتری را به شیپور استاش کاهش دهند.

شربت زایلتول به کاهش عفونت گوش‌میانی کمک می‌کند و می‌تواند برای نوزادان و کودکان زیر ۵ سال که جویدن آدامس برای آنان توصیه نمی‌شود، مفید باشد.       منبع:زندگی آنلاین

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گوش درد تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۹۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی

دکتر فرزام بیدارپور گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۰ نفر در استان، به علت خوردن قارچ سمی فصلی در شهرستان های بیجار، سقز و مریوان دچار مسمومیت شده اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: به علت بارندگی در فصل بهار قارچ‌های خودروی زیادی در طبیعت رشد می‌کنند که خیلی از آنها سمی هستند.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از هرگونه مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی درخواست می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع‌آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری کنند.

بیدار پور با بیان اینکه، قارچ‌های سمی بسیار شبیه قارچ‌های خوراکی هستند و به‌ظاهر تفاوتی با آنها نداشته و معمولا غیرقابل شناسایی هستند، بیان کرد: تنها راه حل برای تشخیص سمی نبودن قارچ‌ها تشخیص آزمایشگاهی است.

دکتر بیدارپور تصریح کرد: سم قارچ خوراکی فاقد پادزهر بوده و تنها می‌توان با مصرف نکردن از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال به‌صورت تأخیری و بین ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هر چه سریع‌تر بیمار باید به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید