Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: در همین وقایع اخیر مشخص شد سلبریتی‌ها هیچ نسبتی با آیین، قهرمانان، مناسبات و فرهنگ این ملت ندارند و از جمهوری اسلامی به‌عنوان بستری برای مطرح شدن و بالا رفتن خودشان استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اختتامیه دهمین دوره جشنواره فیلم عمار امشب در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد، در این مراسم ابتدا مستند برگزیده «امتحان» پخش شد و بعد از آن از کتاب «آقای کاف میم» خاطرات حسن کمالیان، عکاس دفاع مقدس رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: از زمان آغاز این جشنواره در 13 سال پیش، مشتاق بودیم که هرچه زودتر آثار آن را در فضای عمومی جامعه ببینیم.

وحید جلیلی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کم‌کم شاهد ثمره این تلاش‌ها هستیم، اظهار کرد: به‌دلیل اینکه این سرفصل در حوزه فرهنگی انقلاب اسلامی وجود نداشت، بچه‌ها مجبور بودند تجربه و آزمون خطا کنند تا به یک محصول مطلوب و آبرومند برسند.

وی متذکر شد: اکنون حدود 12 هزار ساعت خاطرات ضبط شده و به ترتیب در مسیر تدوین و انتشار قرار می‌گیرد.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به مغفول ماندن حوزه فرهنگی انقلاب اسلامی در سینما و آثار فرهنگی بیان کرد: در جلسه‌ای که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، پس از ارائه گزارشات فرمودند شما باید 100 برابر شوید و این نشان می‌دهد این کارها در حوزه فرهنگی بسیار کم است.

جلیلی اظهار کرد: در حوزه سیاسی انقلاب اسلامی کارها و آثار خوبی تولید شده است و افراد با رویکردهای گوناگون به این زمینه پرداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران فرهنگی‌ترین انقلاب و مردمی‌ترین انقلاب جهان است، متذکر شد: انقلاب ما متکی به‌کار فرهنگی و تربیتی به‌خصوص در بنیاد خانواده است و اصولا انقلاب ما از درون خانواده‌ها جوشیده، اما متأسفانه به پشتوانه فرهنگی انقلاب اسلامی خیلی کم پرداخته شده است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تشریح کرد: امام از نخستین سخنرانی خودش در بهشت زهرا نگاه فرهنگی خود و انقلاب را فریاد زد، زمانی که فرمود ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم، یک جریان فرهنگی را در هسته انقلاب به‌وجود آورد.

وی با اشاره به تلاش‌های جبهه فرهنگی تاکید کرد: اینگونه نبود که شب بخوابیم و صبح بیدار شویم و ببینیم مجاهدین خلق شکست خوردند، بنی صدر را آب برده است، کارها و زحمات زیادی به‌عنوان مثال در همین مشهد انجام شد.

جلیلی با گلایه از بی‌مهری نسبت به انعکاس فعالیت‌های جبهه فرهنگی در زمان انقلاب بیان کرد: ما ده‌ها هزار معلم نهضت سوادآموزی داشتیم که در دور افتاده‌ترین روستاها تدریس می‌کردند، فقط به‌خاطر یک جمله امام که گفتند ایران باید سراسر مدرسه شود.

مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار تصریح کرد: در همین وقایع اخیر مشخص شد سلبریتی‌ها هیچ نسبتی با آیین، قهرمانان، مناسبات و فرهنگ این ملت ندارند، بر صدر صدا و سیما تکیه می‌زنند، از جمهوری اسلامی به‌عنوان بستری برای مطرح شدن و بالا رفتن خودشان استفاده می‌کنند و ده‌ها میلیارد تومان بودجه فرهنگی در اختیارشان قرار می‌گیرد که چیزهایی که در ذهن منحرفشان است را به ملت القا کنند.

وی با اشاره به کمبود آثار فرهنگی در زمینه جهاد سازندگی و تبلیغات دفاع مقدس، اظهار کرد: یک سریال در حوزه جهاد سازندگی ندیدیم، در حالی که این حوزه‌ها به لحاظ سینمایی و هنری هم بسیار دراماتیک و جذاب هستند.

جلیلی عنوان کرد: حتی ما اگر حزب اللهی نباشیم، عِرق دینی و ملی هم نداشته باشیم و فقط به لحاظ هنری به مسئله نگاه کنیم، باز هم حوزه فرهنگی انقلاب شایسته چنین بی‌توجهی و بی‌اعتنایی نیست.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به حضور الویر استون در ایران یادآور شد: آن کارگردان مشهور آمریکایی به هنرمندان حاضر در جلسه گفت، من در تعجبم که شما چنین انقلابی کردید، اما به زبان سینما آن را روایت نکردید.

وی ادامه داد: به محض گفتن این حرف حاضران در جلسه به او گفتند، ساکت شو! ما آمده‌ایم از هنر بشنویم و تو چرا از سیاست صحبت می‌کنی؟!

جلیلی ضمن گلایه از انفعال مدیران فرهنگی بیان کرد: در جلسه‌ای خدمت شهید حاج قاسم سلیمانی رسیدیم و بچه‌ها گلایه می‌کردند که سپاه قدس محدودیت‌هایی برای ثبت فیلم و عکس در سوریه برای ما می‌گذارد، حاج قاسم در آن جلسه گفتند «شما برای شهید احمد کاظمی چند مستند ساخته‌اید؟»

مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار گفت: زمان بیداری اسلامی در کشور مصر، بعد از خروج حسنی مبارک به ما گفتند یک فیلم از انقلاب اسلامی خودتان بدهید تا انقلاب شما را به مردم مصر معرفی کنیم، باور کنید که یک فیلم نتوانستیم پیدا کنیم.

وی با هشدار اینکه اگر ما کار نکنیم دشمن فعالیت می‌کند، بیان کرد: کار به‌جایی رسیده است که دیگر رضاخان، آن موجود خونخوار و وحشی که در همین مشهد جنایات بسیاری انجام داد را عده‌ای امروزه بزک می‌کنند و می‌گویند: «رضا خان، روحت شاد!»

جلیلی بیان کرد: حوزه فرهنگی انقلاب اسلامی جای کار بسیار دارد، امیدواریم هنرمندان این حوزه را بیشتر بشناسند و بدانند که آثارشان مخاطب جهانی و منطقه‌ای دارد.

کسی به‌دنبال پیشکسوتان نیست

عکاس و مستندساز دفاع مقدس نیز در این اختتامیه گفت: ما تا زمانی که سرباز بودیم و انجام وظیفه می‌کردیم، مطرح بودیم و به ما توجه می‌شد، اما برای من عجیب است، از زمانی که لباس سربازی را از تن در آوردیم و باز نشسته شدیم با این همه تجربیاتی که کسب کردیم، کنار گذاشته شدیم.

حسن کمالیان ادامه داد: ما در زمان جنگ تلاش کردیم بعد از مدت مدیدی گروه‌های بسیج را در صداوسیمای آن زمان تشکیل دادیم تا بتوانند محتوای دفاع مقدس را نشر دهند، چرا که در آن زمان فضای مجازی نبود و بهترین رسانه آنتن تلویزیون بود.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز پای کار هستیم، اظهار کرد: ما سربازیم و هر موقع دستور دهید حاضریم فعالیت کنیم اما حقیقت این است که کسی دیگر از ما همکاری نمی‌خواهد و کسی به‌دنبال پیشکسوتان نیست.

مستندساز دفاع مقدس نیز در ادامه گفت: یکی از ارکان جنگ بخش فرهنگی جنگ بود که آن برعهده تبلیغات سپاه بود.

هاشم جلالی ادامه داد: اولین گام تبلیغات ایجاد فضای جذاب برای دعوت مردم به‌منظور حضور در جبهه و همینطور آماده کردن نیروها برای شب‌های عملیات بود، همچنین انعکاس عملیات و عملکرد رزمنده‌ها و تجلیل از شهدا به‌صورت مکرر در جنگ و بعد از جنگ ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به اهمیت عکس‌برداری در زمان جنگ افزود: امروزه ما هر روز شاهد عکس‌ها و اسناد دوستانی هستیم که با مجاهدت آن‌ها را در آن روزهای بحرانی جنگ تهیه کردند، یکی از واحدهای مهم همین واحد عکس و مستندسازی بود که آقای کمالیان بسیار باانگیزه و فعال در این حوزه بودند.

این مستندساز دفاع مقدس اظهار کرد: آقای کمالیان انتهای سال ۶۶ در عملیات والفجر ۱۰ در شهر حلبچه که یکی از وقایع و فجایع بزرگ تاریخی توسط رژیم صدام صورت گرفته بود، عکسبرداری کردند.

جلالی با اشاره به انگیزه صدام برای بمباران شیمیایی حلبچه که یک نوع انتقام از مردمی که به استقبال رزمنده‌ها آمده بودند، بیان کرد: صحنه‌های عجیبی در آن عملیات دیدیم و امثال آقای کمالیان آنجا حضور پیدا کردند و عکسبرداری کردند که در نهایت مستند تلویزیونی نیز تهیه و در آن زمان پخش شد‌.

وی متذکر شد: به‌عنوان مثال یکی از صحنه‌های بسیار دردناک آن عملیات این بود که مردم روستا به دور جنازه شهید جمع شده بودند و در حال تشییع بودند که ناگهان بمباران شیمیایی انجام می‌شود و همه افراد در همان حال روی زمین می‌افتند و شهید می‌شوند، یا مثلا صحنه دیگری که یادم می‌آید یک مادر در حال فرار به‌همراه فرزندانش در همان جا روی زمین افتاده بود.

این مستندساز دفاع مقدس تصریح کرد: در آن روزها آقای کمالیان و دوستانشان تلاش‌های بسیاری کردند، سلاحشان دوربینشان بود و شکارچی صحنه‌های نابی بودند.

جلالی عنوان کرد: امروز اگر در جنگ بخواهیم بر مطلبی استناد کنیم، همین عکس‌ها و تصاویر به کمک ما می‌آیند که بتوانیم جنایت استکبار جهانی را برای نسل جوان بازگو کنیم.

 

در ادامه معاون فرهنگی سپاه خراسان در زمان دفاع مقدس نیز با بیان اینکه پیشنهاد من این است که بیانیه گام دوم انقلاب را جدی بگیرید، با اشاره به سخنان رهبری درباره امید به آینده گفت: رهبری می‌فرمایند امید به آینده نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد در راه خداست، از بزرگترین وقایع انقلاب، دفاع مقدس بود که باید برای نسل امروز بازگو شود.

حجت‌الاسلام محمدحسین محرابی افزود: آقای کمالیان هیچ چیز جز انگیزه، اراده و ایمان نداشتند، هرجا می‌رفتند به در بسته می‌خوردند، اما امید و اراده خود را از دست نمی‌دادند.

وی با اشاره به شرایط سخت کار در زمان جنگ اظهار کرد: مدیرکل صدا و سیمای خراسان در آن زمان می‌گفت که بچه‌های ما در اداره نه به اسلام اعتقاد دارند و نه امام را قبول دارند، چه کنیم که جز اینها نیروی دیگری نداریم و باید با همه این‌ها کار را جلو ببریم اما اکنون نیروی جوان انقلابی در هر حوزه‌ای وجود دارد.

معاون فرهنگی سپاه خراسان در زمان دفاع مقدس با اشاره به سخنان رهبری برای مقابله با تبلیغات دشمن بیان کرد: توصیه من این است که در جهاد اکبر تلاش کنید، برای مقابله با فضای تبلیغاتی دشمن نیاز به جبهه‌سازی و همکاری بیش از پیش دارید.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از هنرمندان مستندساز، خانواده شهدا و مدیریت سینماهای هویزه و سیمرغ مشهد تجلیل شد.

انتهای پیام/ 70051

منبع: فارس

کلیدواژه: وحید جلیلی عکاس دفاع مقدس مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۳۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب: آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، راه را نشان خواهد داد

آفتاب‌‌نیوز :

دیدار مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام کشورمان، امروز - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه و در آستانه برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی با رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی (ره) آغاز شد.

گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار اظهار داشتند: حج امسال، حج برائت است. آنچه که امروز در غزه اتفاق می‌افتد شاخص عظیمی است که در تاریخ می‌ماند و راه را نشان خواهد داد.

اخبار و تصاویر تکمیلی این دیدار متعاقبا منتشر می‌شود..

دیگر خبرها

  • انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • رهبر انقلاب: آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، راه را نشان خواهد داد
  • روزنامه نزدیک به سپاه: زنان با کنار رفتن ترس و پلیس دوباره کشف حجاب می‌کنند!
  • روزنامه نزدیک به سپاه: زنان با کنار رفتن ترس و و پلیس دوباره کشف حجاب می‌کنند!
  • موضع تازه و متفاوت یک روزنامه درباره گشت ارشاد
  • هزار و ۶۰۰ نفر از خراسان جنوبی به حج می روند
  • روزنامه اصولگرا: دختری که از ترس پلیس و به اجبار حجاب می زند، در اولین فرصت، کشف حجاب می کند
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است