Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه ــ یک آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی ضمن هشدار نسبت به فعالیت رسانه‌های خارجی در خصوص افکار عمومی جامعه ما و اینکه در کنار یک خبر حقیقی، 10 خبر غلط و دارای سوگیری را به خورد افکار عمومی می‌دهند و مردم را دچار دودلی و افسردگی عصبی و روحی می‌کنند، افزود: غم‌های زیبایی بر کشور حاکم شده اما اگر تداوم یابد آسیب‌زا خواهدبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی کشورمان در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به تشریح شرایط اجتماعی کنونی ایران پرداخت و در پاسخ به این سؤال که جامعه ایران اکنون در چه درنگ تاریخی از منظر اجتماعی قرار دارد؟ گفت: جامعه ما از نظر رفتاری یک جامعه احساسی ـ هیجانی است و گاهی بر اثر حوادث مختلف دچار تموج هیجانی می‌شویم. گاهی این هیجان‌ها متأثرکننده و گاهی شادی‌انگیز است که البته شادی از هیجان‌های ناراحت‌کننده کمتر است. اکنون در یک مقطع زمانی تأسف‌بار قرار داریم که از هر طرف امواج غم، غصه و مرگ و میر به طرف جامعه ما سرازیر شده است.

وی با اشاره به اینکه چنین اتفاق‌هایی در سایر کشورها هم رخ می‌دهد، گفت: اما رخ‌ دادن این وقایع در یک مقطع زمانی کوتاه و پشت سرهم جامعه را در یک فضای غم‌آلود، رکود، رخوت احساسی و فکری قرار داده و روحیه‌ای ناامیدی و افسردگی را بر جامعه حاکم کرده است.

این رفتارشناس ضمن هشدار نسبت به کاهش امید به آینده در میان مردم، گفت: در چنین فضایی مردم نسبت به اتفاقات حساسیت‌های بیشتری پیدا می‌کنند و به دنبال خبرهای واقعی می‌گردند و گاهی مجبور هستند رسانه‌های داخلی، خارجی، معاند و مجازی را بررسی کنند تا از میان اخبار آنها مطلبی را بفهمند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

جامعه ما در یک شرایط حیرت و حرمان احساسی گیر کرده است

وی در پاسخ به این سؤال که بزرگ‌ترین آسیبی که در حال حاضر مردم ایران را تهدید می‌کند، چیست؟ گفت: اکثریت جامعه ایران را افرادی دانا تشکیل می‌دهند. حتی برخی از افراد سطح تحصیلات آکادمیک ندارند اما به درک بالایی از شرایط جامعه رسیده‌اند. متأسفانه جامعه ما در یک شرایط حیرت و حرمان احساسی گیر کرده است و کسی هم به کمک مردم نمی‌آید. اینکه فقط همه تسلیت بگوییم کافی نیست اکنون زمانی است که باید صاحب‌نظران رفتاری، مددکاری، روانشناسی، جامعه‌شناسی و ... دور هم جمع شوند و برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: مصیبتی رخ داده و عزایی حادث شده اما از این پس چه باید کرد؟ اگر برنامه‌ای برای حل این مسئله نداشته باشیم و نخبگان علوم انسانی برای آینده برنامه‌ریزی نکنند، دیگرانی که منتظر هستند جامعه ما را در حال حیرت پیدا کنند و چیزهایی را که می‌خواهند را به خورد جامعه بدهند از این فرصت استفاده خواهند کرد، همچنان که می‌بینیم خیلی‌ها در حال سوء استفاده از این شرایط هستند.  

ابهری ضمن هشدار نسبت به اینکه رسانه‌های خارجی در کنار یک خبر حقیقی و درست 10 خبر غلط و دارای سوگیری را به خورد افکار عمومی می‌دهند و در شرایط موجود مسائلی را پیش می‌کشند که تطابق زمانی، علمی و عاطفی با شرایط کنونی ندارد، گفت: بنابراین مردم ما دچار دودلی و افسردگی عصبی و روحی شده‌اند و اگر از این وضعیت نجات پیدا نکنند مشکلات روحی و عصبی آنها پررنگ‌تر می‌شود، خانواده‌ها مورد تهدید قرار می‌گیرند و جوانان و نوجوانان ما ممکن است آسیب‌های بیشتری از این مسائل ببینند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

غم‌های زیبا را تداوم ندهیم

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان جامعه را از شرایط غم و اندوه خارج کرد؟ گفت: ما یک غم پسندیده داریم و یک غم ناپسند. غم‌هایی که اکنون در جامعه است غم‌های پسندیده است. نخبگان ما کشته شد‌ه‌اند، یکی از چهره‌های بی‌نظیر ایران سپهبد سلیمانی شهید شده و ...، اینها غم‌های زیبایی هستند اما اگر این غم‌ها را تداوم بدهیم موجب می‌شود فضای غم‌آلود ادامه پیدا کند و غم همواره ماندگاریش بیشتر از شادی است و تأثیر مخرب آن عمیق‌تر است.  

ابهری به تأثیراتی که غم و اندوه در عملکرد افراد می‌گذارد نیز اشاره کرد و گفت: غم موجب می‌شود فرد بازدهی کاری، امید به آینده، توجه به خانواده و ... خود را از دست بدهد. باید اکنون رسانه‌های ما و در رأس آنها صدا و سیما و نخبگان علوم اجتماعی و انسانی برنامه‌ریزی کنند و به سرعت جامعه را از این وضعیت نجات بدهند.

هشدار نسبت به حاکم شدن روحیه بی‌تفاوتی در جامعه

وی ادامه داد: اگر در این برهه بمانیم، عواقب ناخوشایندی برای ما خواهدداشت که کم‌ترین آن کاهش شادمانی و نشاط اجتماعی و به دنبال آن مرگ‌های غیرقابل پیش‌بینی از جمله مرگ‌هایی در سنین پایین در اثر سکته و ... است. مشکلات به وجود آمده در خانواده‌ها نیز باعث ریزش عاطفی در جامعه می‌شود و در نهایت فاصله‌ها بین افراد بیشتر شده روحیه بی‌تفاوتی در جامعه حکم‌فرما می‌شود.

در حضور شبکه‌های اجتماعی هیچ توجیهی برای سانسور وجود ندارد

ابهری در پاسخ به این سؤال که وضعیت رسانه‌های داخلی در شرایط کنونی چگونه است و چه باید بکنند؟ گفت: رسانه‌ها قیف عبور اخبار و مسائل از حاکمیت به مردم و برعکس هستند. رسانه‌های ما بر اساس یک سنت ناپسند همواره چند فاز عقب‌تر از مردم هستند. در حضور شبکه‌های اجتماعی دیگر امروز هیچ توجیهی برای سانسور وجود ندارد. دیگر با وجود فضای مجازی هیچ‌گونه مخفی‌کاری قابل قبول نیست. رسانه‌های ما علاوه بر خطوط قرمز سیاسی و امنیتی که دولت‌ها تعیین می‌کنند و البته این خطوط در همه کشورها وجود دارد، خودشان هم دچار خودسانسوری شده‌اند و خودشان هم خطوط قرمزی بر خطوط قرمز موجود افزوده‌اند.

وی اضافه کرد: با این شرایط وقتی که می‌توانند اخبار مورد نظر خودشان را از رسانه‌های بیگانه در اسرع وقت بگیرند مردم چه نیازی دارند به سراغ رسانه‌های رسمی کشور بروند؟ با تداوم شرایط حاکم، رسانه‌های ما جایگاه، اعتبار و اندیشکده فکری جامعه را از دست می‌دهند و رسانه‌های بیگانه به خصوص معاند جایگزین آنها می‌شوند و همین رسانه‌های معاند هستند که یک خبر راست را در کنار 10 داستان دروغ به خورد جامعه می‌دهند و هدایت جامعه را در دست می‌گیرند.

وی با ابراز تأسف از اینکه اکنون شبکه‌های معاند و بیگانه هدایت فکری جامعه ما را به دست گرفته‌اند و به راحتی می‌توانند در گوشه‌ای از شهرها تظاهرات راه بیندازند، گفت: رسانه‌های داخلی ما در این رقابت تاریخی تنگاتنگ، هم کند حرکت می‌کنند و هم عقب مانده‌اند. باید فکری به حال رسانه‌ها کرد تا ارزش و اعتبار گذشته خود را به دست بیاورند و دوباره مردم به رسانه‌های داخلی بیشتر اعتماد کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بیشتر وقت ما به جر و بحث سیاسی می‌گذرد

این آسیب شناس اجتماعی در تشریح وضعیتی که در آینده پیش روخواهیم داشت، گفت: در آینده‌پژوهی: آینده محتمل، آینده قطعی و آینده مطلوب مطرح است. در آینده قطعی ما، با توجه به مسائل اقتصادی که رخ داده و جنگ ظالمانه اقتصادی که بر علیه ما در جریان است، فشارهای اقتصادی بیشتر خواهد شد؛ مردم ما تا اینجا ایستادگی فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده‌اند، اما آنچه که مردم را ناراحت می‌کند، عدم رفتار صادقانه مسئولان است. عده‌ای در رسانه‌ها علناً به مردم دروغ می‌گویند. اگر وضعیت اینگونه تداوم داشته باشد، آینده ما خیلی خوشایند نیست. متأسفانه در مقابل حوادث آماده نیستیم و برنامه‌ای برای پیشگیری و کنترل آسیب‌ها نداریم و بیشتر وقت ما به جر و بحث سیاسی می‌گذرد.

مرگ طبقه متوسط ایران

وی هشدار داد: اکنون دیگر طبقه متوسط نداریم و جامعه به گروه غنی و نیازمند تبدیل شده که این برای یک جامعه خطرناک است و ممکن است بی‌سامانی‌های سیاسی و اجتماعی به وجود بیاورد. جامعه ما دچار زندگی موزاییکی شده و ما در کنار هستیم در حالی که ارتباطی با هم نداریم؛ بی‌سامانی اجتماعی در چنین حالتی رخ می دهد. اکنون ورزشکاران ما در حال مهاجرت هستند و باید مسئولان به مردم جواب دهند چرا چنین مسئله‌ای رخ داد اما مسئولان خودشان را جوابگو نمی‌دانند و این مسئول و جوابگو نبودن باعث شده جامعه دچار تزلزل سیاسی شود که این تزلزل اگر بدین صورت تداوم یابد عوارض ناخوشایندی خواهدداشت.

ابهری در پایان گفت: مردم به احترام مقام معظم رهبری و ارزش‌های دینی خیلی از سختی‌ها را تحمل می‌کنند ولی دولتی‌ها نباید از این وضعیت سوء استفاده کنند. متأسفانه مردم در مضیغه هستند و ما هنوز نتوانسته‌ایم موانع فرهنگی رشد را از میان برداریم.

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اجتماعی جامعه ایران وضعیت جامعه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۴۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های رسانه - ۱۳ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مستند «زندگی با فلسفه» امروز ساعت ۱۹:۰۰ از شبکه چهار سیما پخش و فردا ساعت ۱۲:۳۰ بازپخش می‌شود.
این مستند درباره زندگی، و سلوک علمی و فرهنگی «انشاءالله رحمتی» استاد فلسفه و مترجم آثار حکمی و عرفانی، به خصوص آثار هانری کُربن و سید حسین نصر است.
نخستین قسمت از فصل دوم برنامه کافه نقد امشب ساعت ۲۱ به بررسی برنامه پدرخوانده اختصاص دارد.

پدرخوانده به کارگردانی سعید ابوطالب، یک بازی دورهمی با نقش مخفی بر پایه استدلال و استنتاج است که تا کنون دو فصل آن از سکوی صوت و تصویر فیلم نت پخش شده است.
مجموعه تلویزیونی شهباز جمعه تا سه‌شنبه هر هفته، ساعت ۲۱:۳۰ با کیفیت ۴K از در شبکه فراتر پخش و روز بعد ساعت‌های ۱۱:۰۰ و ۱۶:۳۰ تکرار می‌شود.
این مجموعه پلیسی درباره فعالیت یک گروه سایبری است که تلاش می‌کنند یک مجرم بین المللی را دستگیر کنند.
مجموعه تلویزیونی «دوباره زندگی» هر روز ساعت ۱۷ از شبکه سلامت پخش و ساعت ۲۴ روز بعد بازپخش می‌شود.
این مجموعه داستان افرادی است که برای مبارزه با تروریسم یک آزمایشگاه ویروس شناسی تأسیس می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • از «نیکا» تا «یسنا»
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز
  • جغرافیای لایک‌ها و دیس لایک‌ها
  • هشدار! به خط قرمز نزدیک می‌شوید
  • اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در گچساران
  • خبر‌های رسانه - ۱۳ اردیبهشت
  • صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی برای امروز