Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی با موضوع «حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی تحقق عدالت اجتماعی» صبح امروز با حضور نمایندگان ادیان توحیدی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

اسقف اعظم سرکیس داویدیان، رهبر ارامنه کاتولیک ایران در این نشست گفت: چند روز قبل مسیحیان جهان با به جا آوردن مراسم تولد عیسی مسیح این موضوع را گرامی داشتند که من این مناسبت را به همه تبریک می گویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز ما به عنوان اقلیت امیدواریم با شروع گام دوم انقلاب که توسط رهبر انقلاب اسلامی مطرح شده، آرمان‌ها را به تحقق برسانیم.

وی ادامه داد: در نشست‌ها و دیدارها با دوستان خود در ادیان دیگر ما همواره به دوستی و همکاری در راستای اهداف خیرخواهانه و شادی و عشق گام برداشته ایم و اینها تعهدات ماست و ما موظف به زندگی در عشق و احترام متقابل می‌باشیم. مسئولین کشور نیز با مسرت به این رفتار می‌نگرند.

وی افزود: در برهه‌های مهم و خطراتی که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کرد، جوانان غیور ارمنی از هیچ تلاشی فروگذار نکردند زیرا ارزش‌های اخلاقی به ما می‌گوید شهادت بزرگترین ارزش هاست. اگر اتفاقی بیفتد فرزندان این ملت حاضر به دفاع خواهند بود.

اسقف اعظم سرکیس داویدیان گفت: ما شهادت قاسم سلیمانی را به شدت محکوم کرده و خدمت مقام معظم رهبری و مردم تسلیت می گویم. همچنین مراتب همدردی و تسلیت خود را بخاطر سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی اظهار می‌داریم و برقراری صلح و آرامش در اقصی نقاط جهان را از خدا خواهانیم. به واسطه سال نو ارمنی برای کشور ایران، روزهای پربرکت و نعمت روزافزون آرزومند هستم.

موبد اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان تهران نیز در این نشست گفت: خداوند یکتا هرچه آفریده بر آن قوانینی نهاده است. علم به انسان توان پیش بینی و پیش گیری می‌دهد. انسان این علوم را بر اساس اخلاق انسانی کشف کرده و به سوی پیشرفت رهنمون می‌شود.

وی ادامه داد: ما پیروان ادیان توحیدی ایمان داریم که خداوند رب العالمین است و خدای قوم و نژاد ویژه ای نیست. انسان باید با خرد و وجدان خود این دو را پیشه خود سازد و آنها را در کارهای مختلف به کار گیرد. بنیان گذار انقلاب اسلامی فرمودند که همه ما ملت واحده هستیم و این مسئله سرلوحه تدوین کنندگان قانون اساسی قرار گرفت که همه ادیان از حقوق انسانی برابر برخوردار هستند.

وی افزود: حقوق بشر حق خدادادی همه انسان‌ها در جهان است. باید حقوق شرعی، عرفی و مدنی خود را بر پایه حقوق خدادادی بشر، تدوین کنیم. مقام معظم رهبری نیز بر حقوق اقلیت‌ها تاکید دارند. گام دوم به مثابه نقشه راه جمهوری اسلامی است و آینده کشور را تضمین می‌کند، ما با همه اقوام گوناگون امیدواریم بتوانیم بر اساس آن پیشرفت را تحقق بخشیم.

خاخام یونس حمامی لاله زار، مرجع دینی کلیمیان ایران) گفت: فاجعه شهادت سردار مقاومت حاج قاسم سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی را تسلیت می گویم که اگر چه فاجعه بزرگی است اما موجب همبستگی ملت ایران شد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت دینی و حق باور، اقلیت‌های دینی را به رسمیت می‌شناسد. ما مراسم و مناسک مذهبی خود را طبق سنت خود برگزار می‌کنیم و این آزادی را داریم. ما طبق چارچوب قانون به مناسک و مراسم خود می‌پردازیم.

وی افزود: اکثر محدودیت‌های که وجود داشت با درایت بنیان گذار انقلاب و رهبر انقلاب حل شده است. بسیاری از محدودیت‌ها از جمله مسائل استخدامی و… حل شده است. مسائلی مانند ارث و قصاص هنوز هم وجود دارد که نیاز به همفکری علمای دینی دارد که حقوق اقلیت‌ها در این مسائل هم رعایت شود.

لاله زار گفت: کلیمیان هم گام با سایر افراد ملت در میدان مبارزه و همراهی بوده اند. یهودیت با صهیونیسم کاملاً جداست و نباید این دو را یکی گرفت. این مسئله مورد تاکید بنیان گذار انقلاب هم بوده است و صداوسیما باید به این مسئله توجه کند.

کارن خانلری، نماینده ارامنه و شمال تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با منش خود امنیت را در منطقه برای همه اقوام و ادیان تأمین کرده و آنها را در محور مقاومت گرد آورد. سلیمانی با شهادت خود تحکیم و تعمیق انسجام ملی را به همراه آورد و شهادت ایشان هم منشأ خیر بود. از هر قطره خون آن شهید هزاران رهرو برای ادامه دادن راه او تکوین می‌یابد.

وی ادامه داد: ایران کشوری است که منشور کوروش از ۲۵۰۰ سال پیش در آن وجود داشته است. در قرآن به اشتراک ادیان توحیدی و پیامبران ارج نهاده شده است. امامان شیعی به عدالت شهره اند و کشور در حکمرانی به آن سیره وفادار بوده است.

وی افزود: اقلیت‌های دینی ایران بر اساس اصول قانون اساسی نه تنها در احوال شخصی خود آزاد بوده اند بلکه نمایندگان مجزایی در مجلس دارند. مسیحیان ایران به آشوری و ارمنی تقسیم می‌شوند که از سال‌های دور به ایران مهاجرت کرده اند. اکنون حدود ۱۰۰ هزار ارمنی داریم و ۲۵۰ کلیسا و ۳ حوزه خلیفه گری و مدرسه و روزنامه و… داریم. ارمنی‌ها در عرصه‌های مختلف ایران از جمله علمی، هنری، فرهنگی و… حضور دارند.

خانلری گفت: حفظ و نگهداری نیایش گاه‌های ادیان مختلف در ایران یکی دیگر از نمونه‌های توجه ایران به ادیان است. بسیاری از خیابان‌های ایران به نام شهدای آشوری و ارمنی است. جامعه ارمنی در ایران علاوه بر آزادی‌های مختلف از آزادی‌های سیاسی نیز برخوردارند.

وی اظهار داشت: شرایط ایده آل همزیستی میان ادیان و اقوام در یک نظام واحد وابسته به وجود قانون و امید به راهکارهای تقنینی برای حل مشکلات است. مشارکت بالای جامعه ارمنی در انتخابات نشان دهنده همین امید است. با انعکاس صرف حقایق زندگی این اقلیت‌ها، هجمه‌های دشمنان در این مسئله خنثی خواهد شد و الگوی همزیستی نیز به دیگر کشورها ارائه خواهد شد.

سیامک مره صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی) گفت: انعکاسی که شهادت سردار سلیمانی در کشور ایجاد کرد و وحدتی که ایجاد کرد، شاید بتواند تا حدی ضرر و زیان شهادت ایشان را جبران کند. اینکه فردی در خارج از کشور خودش برای افرادی که دین دیگری دارد، جانفشانی کند نشانه روح بلند او دارد. داعش ایزدی‌ها و مسیحی‌ها را تهدید کرده بود و قاسم سلیمانی تنها کسی بود که در جهان با آنها می‌جنگید. اروپایی‌ها باید خجالت بکشند که تنها کسی که از مسیحیان شرقی دفاع کرد، یک مسلمان بود.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب ما دیده ایم که رویکرد مثبتی که به اقلیت‌های دینی وجود داشته روز به روز بیشتر می‌شود. رهبر انقلاب فتوایی در مورد پاک بودن اهل کتاب دادند که رویکرد مثبت ایشان را نشان می‌دهد. ما مسائل خود را به دفتر ایشان انعکاس می‌دادیم و جواب مثبت می‌گرفتیم. در جلساتی که نمایندگان اقلیت‌های دینی با ایشان داشتند هم این نگاه مثبت مشهود بود و ایشان توقع دارند این اقلیت‌ها واقعیت‌های جمهوری اسلامی را همانطور که هست انعکاس دهند.

وی افزود: در قانون اساسی کنونی یک نکته نسبت به مشروطه مثبت شده است. در قانون اساسی مشروطه از اقلیت‌ها به صورت «اقلیت های مقیم ایران» نام برده می‌شد، که نوعی شهروند درجه دوم بودن را القا می‌کرد. بعد از انقلاب در قانونی اساسی ما از اقلیت‌ها به عنوان ایرانیان مسیحی و کلیمی و… مطرح شده که مسئله شهروندی کاملاً در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: یک نکته مثبت دیگر این است که مسائل داخلی اقلیت‌ها نیز بر اساس قانون خودشان مدیریت می‌شود. لذا اقلیت‌ها در جامعه شیعه زندگی بهتری نسبت به جوامع دیگر اسلامی داشته اند. مشکلاتی که در اجرای قوانین در مورد حقوق اقلیت‌ها وجود دارد در حال حل شده است.

مره صدق گفت: برابر شدن دیه اقلیت‌های مذهبی با دیگران از فتوای مقام معظم رهبری بود که در قانون عملی شد ولی مسائل دیگری مانند شهادت دادن در دادگاه‌ها وجود دارد که باید پیگیری شود و به تدریج حل شود.
روال ملی به سمت بهبود شرایط است و روند به سمت بهبودی است. هر چه کشور آرامش بیشتری پیدا کند فرصت بیشتری برای حل مسائل داخلی وجود خواهد داشت. اقلیت‌های دینی همیشه وظایف شهروندی خود را انجام داده اند. به عنوان مثال کلیمیان و ارمنی‌ها در جریان جنگ تحمیلی شهدای زیادی داشته اند. ما هم حقوق شهروندی می‌خواهیم و هم وظایف شهروندی خود را انجام می‌دهیم.

وی اظهار داشت: امید ما این است که از شر دشمنان خارجی راحت شویم و کاری کنیم که دشمن از فکر دسیسه و توطئه دست بردارد. امیدواریم ثمره خون شهدای انقلاب و حاج قاسم سلیمانی این باشد که مقاومت در سطح جهان به پیروزی برسد و شاهد این باشیم که حکومت‌های ظلم و جور پایان بگیرد.

در پایان این نشست آلبرت کوچویی، رئیس انجمن آشوریان تهران گفت: با انقلاب اسلامی خودکامگی‌ها فرو ریخت و زنگ بیداری برای جامعه زنده به صدا درآمد. آنچه خواست جامعه آشوری است تقویت بخشی انجمن‌های علمی و فرهنگی است بی آنکه دستمایه یک تفکر و یک صدا باشد.

کد خبر 4825339 عباس بنشاسته

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب اقلیت های دینی گام دوم انقلاب قاسم سلیمانی قاسم سلیمانی سردار سلیمانی کنفرانس بین المللی شهادت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیام تسلیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی کتاب فعالیت های قرآنی نشست علمی قرآن ایام فاطمیه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تروریسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۹۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام

  این عملیات غرورآفرین که در بحبوحه جنگ غزه و همزمان با جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی علیه فلسطینیان رخ داد، با استقبال ملت‌های جهان و خصوصا مسلمانان رو‌به‌رو شده است. دراین‌خصوص به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس، گفت‌وگویی با دکتر خالد شوکت، وزیر و سخنگوی سابق دولت تونس انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.
عملیات اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اشغالگر در واکنش به اقدام این رژیم در حمله به حریم دیپلماتیک کشورمان در دمشق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
قطعا این عملیات، در بطن خود دارای نوعی ارزش راهبردی بوده و منجر به تغییر قواعد بازی در منطقه به سود جبهه مقاومت خواهد شد. یک پروژه امپریالیستی در جهان وجود دارد که مطابق آن، شاهد حمایت گروه‌های اوانجلیستی و حتی مسیحیان پروتستان از جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه هستیم. آنها خشن‌ترین، غیرقانونی‌ترین و تهاجمی‌ترین نسخه یهودیت (صهیونیسم) را پذیرفته و حتی خود را وابسته‌ای به این رژیم در بسیاری از موارد تلقی کرده‌اند. انسان‌های آگاه باید از خود بپرسند که پشت پرده این پروژه که امروز شاهد تبلور آن در برخی دولت‌ها (دولت‌های غربی) هستیم، چیست؟ همچنین شاهد شکل‌گیری گروه‌هایی مانند القاعده و داعش هستیم. گروه‌هایی که حتی یک تیر به سوی رژیم‌صهیونیستی و اراضی اشغالی شلیک نکرده و در مقابل، مسلمانان بیگناه را به خاک و خون کشیدند. این صحنه‌ای بسیار پیچیده است. در چنین شرایطی اقدام جمهوری اسلامی ایران، منجر به عزت ملت‌های مسلمان شد. 

رویکرد رسانه‌های غربی و دولتمردان آمریکایی و اروپایی، نسبت به عملیات وعده صادق را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟
به طور کلی غرب با ماهیت و موجودیت ایران اسلامی و قدرت رو به رشد آن در منطقه و جهان مشکل ذاتی دارد. زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، مسأله آزادی فلسطین در صدر خواسته‌های برون‌مرزی این انقلاب مورد توجه قرار گرفت. حتی شاهد بسته‌شدن سفارت رژیم اشغالگر در تهران و تحویل آن به ساف (سازمان آزادیبخش فلسطین) بودیم. اگر ایران نیز به مانند برخی کشورهای عربی، سکوت و سازش با رژیم صهیونیستی را درپیش می‌گرفت، امروز فلسطین اوضاعی به مراتب بدتر از آنچه مشاهده می‌کنیم داشت. به‌راستی اگر رژیم شاه سابق ایران پابرجا بود، امروز شاهد اقتدار ایران در برابر این حجم از تهدیدات و جنایات رژیم اشغالگر قدس بودیم؟ قطعا این‌گونه نبود. 

تقابل و منازعه دو گفتمان سازش و مقاومت را در برهه حساس کنونی از حیات منطقه و جهان اسلام چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اکنون گفتمان مقاومت چه جایگاهی در این معادله دارد؟
جایگاه گفتمان و مسلک مقاومت را امروز در صحنه مشاهده می‌کنیم؛ جایی که دشمن صهیونیستی و حامیان آن در برابر اضلاع جبهه مقاومت و فراتر از آن، گفتماتی که بر این اساس در جهان شکل گرفته، مستاصل شده‌اند. پایتخت‌های غربی، خصوصا آنهایی که شعار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را سر می‌دهند، باید به خود بیایند. آنها نباید نماد صداهای تفرقه‌انگیز در جهان اسلام باشند. آموزه‌های دینی ما تسلیم در برابر دشمن، آن هم دشمنی مانند رژیم اشغالگر را برنمی‌تابد. بازگشت به این رویکرد اصیل که تبلور آن را در گفتمان مقاومت مشاهده می‌کنیم، تنها راهکارواقعی حل مسأله فلسطین است.دربرخی کشورهای عربی، هوا و هوس بر عقیده و گفتمان واقعی اسلام غلبه پیدا کرده است. این روند باید متوقف شود. امروز ما مقاومت پویا و موثر در برابر دشمنان را در فلسطین، لبنان، عراق و یمن نیزمشاهده می‌کنیم. این همان راه و روش صحیح در مواجهه با دشمنی است که اساسا نامشروع بوده و زبانی جز زور نمی‌فهمد. در صورتی که امت اسلامی واحد شکل گیرد، قطعا قدرت جمعی جهان اسلام جایی برای اشغالگران صهیونیست و موجودیت آن باقی نخواهد گذاشت.بدون دلیل نیست که دشمنان پروژه‌های مخفی و آشکار فرهنگی را برای دوری از گفتمان مقاومت و درمقابل، روی آوردن به سازش با دشمن صهیونیستی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند. اما حوادث اخیر نشان داد که گفتمان مقاومت تا چه اندازه‌ای قاطعیت و اصالت دارد. قطعا نتیجه این منازعه(چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده)، به سود جریان حق وبه ضررجریان باطل خواهد بود.جریان باطل امروزهمان رژیم صهیونیستی و حامیان آن هستند.

دیگر خبرها

  • قدرت امروز ایران به دلیل روحیه استکبارستیزی و مقاومت ملت ایران است
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام
  • عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام
  • پاسداران سرباز ولایت و انقلاب اسلامی هستند
  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است