Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنی چند از نمایندگان و رهبران اقلیت‌های مذهبی در ایران با بیان‌اینکه پیروان ادیان دیگر در ایران از آزادی کامل برخوردارند، به شهادت حاج قاسم سلیمانی اشاره کرده و او را فردی دانستند که مدافع حقوق اقلیت‌ها بود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست تخصصی «حقوق اقلیت های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران؛ الگوی تحقق عدالت اجتماعی»، صبح امروز (سه شنبه، 24 دی ماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر پایه این گزارش در این نشست تخصصی اسقف اعظم «سرکیس داویدیان» که سخنان او به زبان ارمنی توسط مترجم برای حاضران ترجمه می شد، در مورد حقوق اقلیت های مذهبی به ارایه بحث پرداخت.

 

رهبر ارامنه کاتولیک ایران در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو میلادی گفت: امروز ما به عنوان اقلیت های مذهبی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب بیان شده است،  تلاش می کنیم تا آرمان های متعالی و درخشان آینده کشور را در چارچوب پیشرفت و رونق اقتصادی به تحقق برسانیم.

 


وی افزود: ما اغلب در ملاقات های کاری احترام و عشق و برادری متقابل را به همراه همکاری و اقدامات خیرخواهانه در امور لحاظ کرده و در این جهت برای کشور گام برداشته ایم. ما متعهد به این موارد و تعهدات در روابط برادرانه هستیم، ما موظف به زندگی و عشق و احترام متقابل با یکدیگر هستیم.

 

اسقف اعظم داویدیان اظهار کرد: در گذشته جمهوری اسلامی، لحظات خطرناکی را به واسطه جنگ پشت سر گذاشت و جوانان ارمنی از هیچ تلاشی در برهه های مختلف فروگذاری نکردند، چراکه ارزش های اخلاقی و آرمان های دینی به ما می گوید که شهادت بزرگترین ارزش است و اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد فرزندان این ملت به دفاع از کشور خواهند پرداخت.

 

رهبر ارامنه کاتولیک ایران با اشاره به شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ضمن محکوم کردن این اقدام ددمنشانه، گفت: ما ضمن محکوم کردن این جنایت و عرض تسلیت خدمت مقام معظم رهبری و مردم ایران بابت این مساله، همچنین مراتب تسلیت و همدردی را به دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی خدمت رهبری و مسئولان کشور مردم اعلام می کنیم و از خداوند برقراری صلح و آرامش در نقاط مختلف جهان را خواهانیم، به واسطه سال نو ارمنی نیز آرزوی روزهای پربرکت و پربار را برای آحاد ملت داریم.

 

همچنین، در بخش دیگری از این نشست، «اردشیر خورشیدیان» نیز طی سخنانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری گفت: نگاه معظم له به مثابه نقشه راه برای نظام جمهوری اسلامی و تبیین چشم انداز روشن در کشور است.

 

رئیس انجمن موبدان تهران ادامه داد: خداوند یکتا هر چه آفرید بر آن قوانینی حکم کرد. خداوند به گونه ای فطری به انسان خرد بخشید و انسان تنها موجودی است که بر پایه علوم عقلی این قوانین را کشف کرد و مردم را به سوی راستی و نیکی و جهان را به سوی آبادی رهنمون شد.

 

 

وی تاکید کرد: پیامبران از سوی خداوند به مقام نبوت رسیدند تا انسان را به خداپرستی و خدمت به خلق دعوت کنند، ما پیروان ادیان توحیدی ایمان داریم که خداوند یکتا ربّ العالمین است و خدای قوم و نژاد ویژه ای نیست و به همه مخلوقات عشق می ورزد. 

 

موبد خورشیدیان افزود: امام خمینی(ره) در بدو ورود فرمود همه ما ملت واحده هستیم. این سخن باید سرلوحه قانون گذاران قرار بگیرد چه اینکه در تدوین قانون اساسی مورد توجه قرار گرفت و همه ادیان الهی از حقوق انسانی برابر برخوردار شدند به گونه ای که در احوال شخصیه تابع قوانین مذهبی خود هستند.

 

رئیس انجمن موبدان تهران با بیان اینکه حقوق بشر حق خدادادی و سرشتی همه انسان ها در جهان است، افزود: اگر ما نیز به ترتیبی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مطرح کرده اند، حقوق خود را بر پایه حقوق خدادادی انسان پایه گذاری نکنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که الگوی تحقق عدالت اجتماعی محقق شود.

 

همچنین در بخش دیگری از این نشست «سیامک مره صدق» با اشاره به حوادث هفته‌ گذشته در کشور، گفت: هفته شادی را پشت سر نگذاشتیم، اگرچه که انعکاس شهادت سردار سلیمانی و نقشی که این شهادت در عمق وحدت ملی ایجاد کرد بسیار قابل توجه بود.

 

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه انسان خارج از مرزها آن هم برای افرادی خارج از دین خود، جان فشانی کند نشانگر روح الهی است که در وجود خود دارد. سردار سلیمانی به شکل سیستماتیک با داعش جنگید و کمک هایی که او به آشوری ها و ارمنی ها کرد بسیار قابل تامل است. داعش ایزدی‌ ها و مسیحی‌ان را تهدید کرده بود و قاسم سلیمانی تنها کسی بود که در جهان با آنها می‌ جنگید، اروپایی‌ ها باید خجالت بکشند که تنها کسی که از مسیحیان شرقی دفاع کرد، یک مسلمان بود و من در نشستی در بروکسل این مساله را مطرح کردم که تنها کسی که از مسیحیت شرقی دفاع کرد، سلیمانی بود.

 

 

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و زعامت مقام معظم رهبری، رویکردها نسبت به اقلیت های مذهبی روز به روز مثبت تر شده است، تصریح کرد: اولین فتوای آیت‌الله خامنه ای در مورد اقلیت ها فتوایی در رابطه با پاک بودن اهل کتاب بود. ما بارها شاهد بودیم که ایشان رویکرد مثبتی به اقلیت ها داشتند و همواره در مشکلات مختلفی که داشتیم با مراجعه به دفتر معظمله جواب مثبت و همراهی و همکاری را دریافت کردیم.

 

مره صدق با بیان اینکه همراهی دین و سیاست می تواند ریشه حل مشکلات در جهان امروز باشد، افزود: در قانون مشروطه اشکالاتی وجود داشت از جمله اینکه از اقلیت های مذهبی به عنوان «اقلیت های مقیم ایران» نام برده شده بود که این تعبیر هویت و ملیت یک کشور داشتن را به ذهن متبادر نمی کرد و القای شهروند درجه دوم بودن را داشت. حتی در دوره قاجاریه مسایل مربوط به اقلیت های مذهبی را به وزارت خارجه ارجاع می دادند اما بعد از انقلاب اسلامی مساله شهروندی اقلیت ها کاملا مورد توجه واقع شد.

 

وی ادامه داد: اما گام بزرگی دیگری که اتفاق افتاد قبول احوال شخصیه و مسایل داخلی اقلیت ها در قانو بود، ما تنها کشور اسلامی هستیم که به طور کامل احوال شخصیه اقلیت ها در آن اجرا می شود، لذا اقلیت ها همواره در جامعه شیعه زندگی بهتری نسبت به جوامع اسلامی دیگر داشتند و یک رویکرد آن قطعا تاریخ و رویکرد دیگر به دلیل نگرش خاندان عصمت و طهارت به این مساله است.

 

مره صدق افزود: هیچ نظامی در دنیا نمی تواند ادعا کند که 100 درصد کامل است، خوشبختانه، امروز مشکلاتی که منشا آن در قانون اساس با پیگیری های انجام شده رو به بهبود است. یکی دیگر از اتفاقات قابل توجه برابر شدن دین اقلیت های مذهبی با مسلمانان با فتوای مقام معظم رهبری بود که در قانون عملی شد. اما مساله دیگر یعنی شهادت دادن در دادگاه ها نیز باید پیگیری و به تدریج حل شود، اما آنچه که مشخص است روال رو به بهبودی را شاهد هستیم، البته هر چه کشور آرامش بیشتری پیدا کند فرصت بیشتری برای حل مسائل داخلی به وجود می آید.

 

وی گفت: اقلیت‌ های دینی همواره وظایف شهروندی خود را انجام داده اند، به عنوان مثال کلیمیان و ارمنی‌ ها در جریان جنگ تحمیلی شهدای فراوانی داشتند. 

 

در ادامه این نشست «کارن خانلری» با اشاره به شهادت سردار سلیمانی گفت: او با منش بی بدیل خود امنیت را برای منطقه تامین کرد و آنها را حول محور مقاومت گرد هم آورد، سردار سلیمانی با شهادت خود تحکیم و انسجام ملی را به همراه آورد و در واقع شهادت او نیز منشا خیر بود، از هر قطره خون آن شهید هزاران رهرو برای ادامه دادن راهش تکوین می یابد.

 

نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران کشوری است که در آن 2500 سال قبل منشور کوروش تدوین و بر اساس آن به پیروان ادیان مختلف آزادی نیایش داده شد. ایران کشوری است که منش امام علی (ع) و دیگر امامان شیعه را به خوبی در آن فراگرفته اند و در مملکت داری به آن وفا داشتند.

 

 

وی ادامه داد: اقلیت های دینی ایران بر اساس اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نه تنها در احوال شخصیه آزاد هستند که نماینده های مستقل خود را در کشور دارند و این نمایندگان نیز مسئولیت های برابری دارند و در کمیسیون های مختلف به انجام وظیفه خود مشغول هستند، مسیحیان ایران به آشوری و ارمنی تقسیم می شوند، کسانی که از سال های دور به ایران مهاجرت کردند .


خانلری گفت: اکنون حدود ۱۰۰ هزار ارمنی داریم و ۲۵۰ کلیسا و ۳ حوزه خلیفه گری و مدرسه و روزنامه و انجمن های مختلف داریم، ارمنی‌ ها در عرصه‌ های مختلف ایران از جمله  گستره های علمی، هنری، فرهنگی حضور دارند. 

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: از جلوه های همزیستی و تعامل میان دینی می توان به حفظ نیایشگاه های ارمنیان و اقلیت ها اشاره داشت، همچنین بسیاری از خیابان ‌های ایران به نام شهدای آشوری و ارمنی است و جامعه ارمنی در ایران علاوه بر آزادی ‌های مختلف از آزادی های سیاسی برخوردار هستند. 

 

خانلری افزود: البته شرایط ایده آل همزیستی میان ادیان و اقوام در یک نظام واحد وابسته به وجود قانون و امید به راهکارهای تقنینی برای حل مشکلات است و با انعکاس صرف حقایق زندگی این اقلیت‌ ها، هجمه‌ های دشمنان در این مسئله خنثی شده و الگوی همزیستی نیز به دیگر کشورها ارائه می شود.

 

همچنین خاخام «یونس حمامی لاله زار» مرجع دینی کلیمیان ایران گفت: از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که با وجودی که اکثریت جامعه دین دیگری دارند اما سایر اقلیت ها آزادی داشته و به مناسک خود می پردازند. این مهم در دوران انقلاب اتفاق افتاد و پس از آن نیز پیشرفت داشته است. 

 

 

در ادامه «آلبرت کوچویی» نیز طی سخنانی گفت:  آنچه که در چهل سال گذشته بر این جامعه گذشت و آنچه که انتظار می رود در چهل ساله دوم انقلاب شاهد باشیم آن است که دیگر نیازها و نارسایی ها را نبینیم.

 

 

رئیس انجمن آشوریان تهران با اشاره به سابقه تاریخی آشوری ها گفت: نخستین زبان، خط، چرخ، موسیقی، ساخت شهرها و پیکرهای عظیم متعلق به آشوریان بوده است. خواست جامعه آشوری در چهل سال دوم انقلاب تقویت انجمن های فرهنگی و اجتماعی آنان است. همچنین تقویت و پشتیبانی فرهنگی، آموزشی و خدمت رسانی به جامعه ایران و تقویت و تکیه بر چندصدایی.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد انتقام سخت شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی سردار شهید قاسم سلیمانی طرح ملی فهما فهما مسجد اقلیت های مذهبی حاج قاسم سلیمانی ادیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۲۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اسلامی تاکید کرد: تعطیلی شنبه به نزدیکی به اقتصاد دنیا و افزایش سرانه درآمد کمک می‌کند و از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد.

حجت‌السلام سید سلمان ذاکرعضو کمیسیون اجتماعی مجلس اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت : در جلسه ای که  با حضور کارشناسان و اتاق بازرگانی تهران، مزایا و معایب تعطیلی شنبه و جمعه به طور کامل بررسی شد.

وی افزود: هدف از این لایحه، افزایش نشاط مردم، پیشگیری از آسیب‌های خانوادگی، و رونق اقتصادی است.

ذاکر اظهارداشت : تعطیلی شنبه به نزدیکی به اقتصاد دنیا و افزایش سرانه درآمد کمک می‌کند و از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد.

وی افزود: کمیسیون اجتماعی  به زودی با استعلام مجدد از مراجع عظام و دفتر مقام معظم رهبری، نظر نهایی را خواهد گرفت.

ذاکر اظهارداشت : نظر نهایی پس از بررسی نظرات کارشناسی، مردم و مراجع عظام اعلام خواهد شد و نظر مردم از طریق نظرسنجی‌ها جمع‌آوری خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اسلامی تاکید کرد : اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • لگدمال شدن آزادی در کشور‌های مدعی حقوق بشر
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • کنعانی: آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • خون شهدای مدافع حرم موجب نابودی رژیم صهیونیستی می‌شود
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است