Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال‌های اخیر چهار واحد صنعتی پرورش قارچ خوراکی در استان زنجان فعال بود. اما بالا بودن نهاده‌ها باعث شد تا دو واحد صنعتی از چرخه تولید خارج شوند و تنها دو واحد صنعتی دیگر با ۶۰ واحد خانگی پرورش قارچ ادامه فعالیت داشته باشند. ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، بدون شک تولید قارچ از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است زیرا کشت آن جنبه بیولوژیکی دارد یعنی می‌توان از یک بستر با مساحت اندک چندین برابر سایر محصولات کشاورزی برداشت کرد ضمن آنکه بخش مهمی از تولیدات را می‌توان به صادرات اختصاص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوشت در کشور در طی سالیان گذشته به عنوان یکی از اصلی‌ترین موادغذایی مردم مورد مصرف قرار گرفته و روند رو به رشدی داشته است در حالی که موادی همچون قارچ و سویا به راحتی می‌توانند جایگزین گوشت شوند و بخشی از نیاز بدن به پروتئین را تامین نماید.

قیمت هر کیلوگرم قارچ تا 8 هزار تومان کاهش یافت/ هشدار درباره خرید از کنار خیابان5 نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در بروجرد دچار مسمومیت شدندپاییز زنجان با قارچ‌های سمی آمد + تصاویر

اهمیت غذایی و اقتصادی مصرف قارچ از یک سو و ضرورت یافتن راه‌حل‌های مناسب برای بهبود تولید، توزیع و مصرف آن باعث شده پرورش این محصول با پیامدهای مثبتی مواجه و در نهایت افزایش تولید را به همراه داشته باشد از سویی دیگر افزایش جمعیت کشورها دانشمندان را به فکر یافتن منابع جدید تغذیه انسان‌ها وا داشت و این فکر باعث شد تا مواد خوراکی تازه‌ای جایگزین مواد همیشگی شود تا به این ترتیب از مصرف آن کاسته و بین عرضه و تقاضا تعادل منطقی به وجود آید.

یکی از غذاهایی که در عصر حاضر به روش صنعتی و سنتی تولید می‌شود و تا حدودی توانسته جای گوشت را بگیرد انواع قارچ خوراکی است که در دنیا تولید و مصرف زیادی دارد که از نظر بهداشتی و اقتصادی نیز دارای فوایدی است.

در استان زنجان نیز در سال‌های گذشته چندین واحد صنعتی و سنتی در حال تولید و پرورش قارچ خوراکی هستند که علاوه بر اینکه نیاز استان به این محصول را تامین می‌کند و در مواردی به استان‌های همجوار نیز ارسال می‌شود.

منوچهر کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از زنجان، با بیان اینکه حدود 60 واحد فعال خانگی پرورش قارچ خوراکی در سطح استان وجود دارد، اظهارداشت: ممکن است در طی ماه‌های متفاوت 50 یا 70 واحد خانگی فعالیت داشته باشند زیرا دوره پرورش قارچ دو ماه است و برخی از واحدها ممکن است در طی دو ماه فعالیتی نداشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش‌ترین میزان تولید قارچ خوراکی در شهرستان ابهر توسط واحد صنعتی پرورش قارچ انجام می‌گیرد، تصریح کرد: هزینه تولید در این نوع صنعت بسیار بالا است که همین عامل موجب شد تا در طی سال‌های گذشته تعدادی از واحدهای صنعتی استان غیر فعال شود.

کارشناس مسئول نهال و گیاهان دارویی جهاد‌کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو واحد صنعتی پرورش قارچ در سطح استان در شهرستان‌های ابهر و و روستای کهریز خرمدره فعال است، اما دو واحد صنعتی که یک واحد در ایجرود و یک واحد در روستای دوتپه خدابنده بود، تعطیل شده است که به تولید بوقلمون و فرآورده‌‌های گوشتی تغییر کاربردی داده شده‌اند.

به گفته وی، 162 نفر در سطح استان در این صنعت اشتغال دارند به طوری که 87 نفر دارای تحصیلات زیر دیپلم، 63 نفر دیپلم و فوق‌دیپلم و 12 نفر با تحصیلات لیسانس مشغول این فعالیت بوده و دارای درآمد هستند.

کریمی با اشاره به اینکه یک شرکت در سطح استان وجود دارد که بسته‌بندی قارچ را انجام می‌دهد، افزود: این شرکت علاوه بر بسته‌بندی محصول تولیدی خود شرکت، اقدام به جمع‌آوری قارچ از واحدهای خانگی می‌کند و با بسته‌بندی موجب ارزش افزوده این محصول برای تولیدکنندگان شده و در نهایت در اختیار بازارهای هدف قرار می‌دهد.

کارشناس مسئول نهال و گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان زنجان از بالا بودن نهاده‌های اولیه پرورش قارچ خوراکی گله‌مند بود و گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها موجب می‌شود تا واحدهای پرورش قارچ غیرفعال شده و این صنعت با مشکل مواجه شود.

انتهای پیام/1011/ز

R7557/P/S6,59/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۵۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باز شدن پای محصولات صنعتی قزوین به بازار‌های بین المللی

محسن رستمی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قزوین در حاشیه بازدید از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ گفت: استان قزوین در حوزه صادرات محصولات صنعتی همواره روند رو به رشدی را سپری کرده و به لحاظ توانمندی در عرصه‌های تولیدی توانسته جنبه بین المللی پیدا کند.

وی به حضور هشت واحد تولیدی از استان قزوین در ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه واحد‌های تولیدی ارم چهلستون، آپادانا، زرین روی کاسپین، پارسا پلیمر شریف، سهیل گاز تهران، پویا چسب، خوشگوار و ویتانا حضور داشتند.

رستمی اضافه کرد: نمایش ظرفیت‌های صادراتی بنگاه‌های ایرانی در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای رونق تولید و تحقق شعار سال در صورت بهره‌برداری درست از صنایع را فراهم خواهد ساخت.

این مسئول بیان کرد: در داخل استان قزوین و با برنامه ریزی صورت گرفته از همه ظرفیت‌ها برای تحقق جهش تولید استفاده شده که باید باید تلاش کنیم تا از ظرفیت‌های خارجی نیز در این مسیر بهره‌مند شویم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قزوین گفت: سه هزار و ۷۴۰ واحد صنعتی در استان مستقر بوده که رقمی معادل ۳۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری درون آنها صورت گرفته و این استان را به قطب صنعتی کشور تبدیل کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد
  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • باز شدن پای محصولات صنعتی قزوین به بازار‌های بین المللی
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان ایجاد می‌شود
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان آماده راه‌اندازی است
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند