Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه «گاردین» در یادداشتی به قلم «مارتین ریوِرز» خبرنگار حوزه هوانوردی و کارشناس مسائل سیاسی غرب آسیا، به بررسی حادثه هواپیمای اوکراینی در ایران پرداخته و نوشت مقصر این حادثه فقط کسی که آن را ساقط کرد نیست بلکه کسانی هستند که مانع پرواز آن نشدند.

در ابتدای این یادداشت، با اشاره به ساقط شدن هواپیمای MH۱۷ مسافربری خطوط هوایی مالزی در سال ۲۰۱۴ توسط شبه‌نظامیان اوکراینی در شرق این کشور و کشته شدن تمام ۲۹۸ سرنشین آن، آمده است: «تراژدی هفته قبل، شکست تحقیرآمیز دولت‌های غربی، سازمان‌های اطلاعاتی و گروه‌های صنعت هوایی در محافظت از مسافران را نشان داد، آنهم بعد از اینکه قولی که در پی حادثه MH۱۷ دادند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده گاردین درباره قصور سازمان بین‌المللی هوایی (ایکائو) در این حادثه نوشت: «خطوط هوایی فعال در منطقه، کاملا مطلع بودند که مسیر‌های پرواز آن‌ها از منطقه درگیری بالقوه عبور می‌کند. با این حال، هیچ توصیه و دستورالعملی از ایکائو، که مسئول ایمنی و رعایت [اصول ایمنی]جهانی هستند، دریافت نکردند».

ریورز ادامه داد: «برخی خطوط هوایی در خاورمیانه پرواز‌های خود به بغداد را پیش از موشک‌باران تعلیق کردند. برخی خطوط هوایی آسیایی و اروپایی نیز پروازهایشان را از حریم هوایی ایران دور کردند. در زمان کوتاهی بعد از حمله، آمریکا خطوط هوایی خود را از [پرواز به]منطقه منع کرد. اما بسیاری دیگر طبق برنامه ادامه دادند».

این یادداشت ضمن اشاره به آماده بودن پدافند هوایی ایران برای مقابله با حمله آمریکا، تصریح کرد: «چرا باید ریسک [پرواز]را بپذیریم؟ این سوال واضحی بود که باید [خطوط هوایی اوکراین]از خود می‌پرسید. اما در همان زمان، بخش عملیات این خطوط هوایی، به جای این سوال پرسید، چرا باید پرواز را لغو کنیم!»

گاردین با بیان اینکه هیچ طرفی هم به خطوط هوایی اوکراین هشدار نداده بود که پروازش را تعلیق کند، افزود: «نه دولت اوکراین، نه دولت ایران، نه دولت آمریکا، نه سازمان امنیت هوایی اتحادیه اروپا، نه انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی و نه حتی ایکائو [در این باره هشدار ندادند]».

ریورز در کنار مقصر دانستن ایران در این حادثه، توضیح داد: «اما هیچ کسی نباید شگفت‌زده شود که سربازان در وضعیت‌های به‌شدت ملتهب که پتانسیل تبدیل شدن به جنگ را دارد، اشتباه کنند. مقصر [سقوط]پرواز ۷۵۲ فقط متوجه کسانی که هواپیما را ساقط کردند نیست، بلکه متوجه کسانی که آن را در مسیر خطر و آسیب قرار دادند نیز هست».

روز شنبه، ستادکل نیرو‌های مسلح ایران در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، با صدور اطلاعیه‌ای، این حادثه را ناشی از خطای انسانی دانست و اطمینان داد بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح معرفی نماید.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: هواپیمای اوکراین حادثه هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۵۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد

پایگاه خبری «خلیج آنلاین» با اعلام این خبر اضافه کرد: روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام اماراتی نوشت که کشورش محدودیت هایی را برای عملیات جنگنده های آمریکا علیه اهدافی در عراق و یمن اعمال کرد.

این مقام اماراتی که به نام وی اشاره ای نشده است، خاطرنشان کرد که این تصمیم ناشی از ایده دفاع از خود اتخاذ شده است.

این مقام اماراتی اظهار داشت که از حملات جنگنده های آمریکایی مستقر در پایگاه الظفره به عراق و یمن جلوگیری شد زیرا پس از حمله شبه‌نظامیان در این کشورها در آغاز سال ۲۰۲۲، آمریکا برای اتخاذ اقدامات برای دفاع از امارات به کُندی عمل کرد.

در همین حال، مقامات آمریکایی گفتند که این موضع امارات، فرماندهان آمریکایی را بر آن داشت تا هواپیماهای بیشتری را به پایگاه هوایی «العدید» در قطر ارسال کنند.

وال استریت ژورنال نوشت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، انتقال جنگنده‌های جت، پهپادهای مسلح و سایر هواپیماها را به قطر آغاز کرد و در مورد تمرکز نیروها برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده برای حملات هوایی از پایگاه هوایی در امارات که واشنگتن از مدت‌ها پیش از آن استفاده می‌کرد، تجدید نظر کرده است.

این روزنامه آمریکایی تصریح کرد که این اقدام، نشاندهنده تنش بین واشنگتن و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که نیروهای آمریکایی در آنها پایگاه نظامی دارند.

به نوشته وال استریت ژورنال، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیم آن دارند که جنگی که ۸ ماه است در غزه ادامه دارد، گسترده و به یک درگیری منطقه ای کشیده شوند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات ابوظبی اضافه کرد که امارات متحده عربی به طور فزاینده ای نسبت به احتمال اینکه این کشور از سوی نیروهای مقاومت در منطقه به عنوان کمک کننده آمریکا در انجام عملیات نظامی محسوب شود و هدف نیروهای مقاومت در منطقه قرار گیرد، نگران است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه اشاره کرد که آمریکا در روزهای اخیر با قطری ها برای آوردن جنگنده ها، هواپیماهای شناسایی و پهپادهای مسلح اضافی به پایگاه العدید هماهنگ شده است.

مقامات آمریکایی اظهار داشتند که واشنگتن افزون بر انتقال عملیات به قطر، در حال بررسی حملاتی از سوی جیبوتی در شرق آفریقا است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، پایگاه هوایی العدید در قطر افزون بر اینکه مرکز فرماندهی منطقه‌ای نیروی هوایی ایالات متحده است یکی از بزرگترین مراکز جنگنده های نیروی هوایی آمریکایی نیز به حساب می‌آید.

پایگاه العدید به عنوان بزرگترین پایگاه های آمریکایی در منطقه به حساب می آید و حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکایی را در خود جای داده است.

قطر یکی از متحدان اصلی آمریکا در خارج از ناتو محسوب می شود و به حل و فصل بسیاری از پرونده های پیچیده واشنگتن از جمله پرونده افغانستان کمک کرده است.

دوحه در حال حاضر نیز نقش برجسته ای در تلاش های میانجی گری بین حماس و رژیم اسرائیل ایفا می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟
  • گزارش گاردین از سربازان فراری اوکراین؛ «نمی‌خواهیم بمیریم»
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • دعوای زنان هواپیمای کویتی را وادار به فرود اضطراری کرد
  • آلمان سامانه پدافند هوایی اوکراین را تقویت می‌کند
  • آغاز فروش هواپیمای برقی عمود پرواز ارزان تر از هلی کوپتر
  • اولین خلبان بازرگانی ایرانی؛ کاپیتان داریوش تیمسار
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» ماه آینده انجام می‌شود