Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:46:20 GMT

تونس، الهام بخش جنبش‌های ملی عربی در دهه اخیر

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۱۷۲۶۷

تونس، الهام بخش جنبش‌های ملی عربی در دهه اخیر

به گزارش پژوهشگر ایرنا، بیست و هفتم آذرماه 1389 اقدام به خودسوزی «محمد بوعزیزی» جوان بیست‌وهفت ساله دستفروش در بازار شهر «سیدی بوزید» تونس، طومار حکومت 23 ساله «زین‌العابدین بن‌علی» رییس‌جمهوری این کشور را درهم پیچید و جرقه جنبش های مردمی در منطقه را زد.

از آن رخداد که به عنوان نقطه آغاز انقلاب یاسمین تونس شناخته می شود، 9 سال می گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن زمان اعتراض‌های مردمی سراسر کشور بویژه استان‌های محروم و شهر تونس- پایتخت- را دربرگرفت که واکنشی به وضع آنان از نظر اقتصادی بود و زمینه اولیه خودسوزی بوعزیزی را نیز سبب شد. این جوان تحصیلکرده به علت بیکاری به سبزی فروشی در بازار سیدی بوزید رو آورده بود، امری که همچنان گریبانگیر بسیاری از جوانان و نیروهای بالقوه کار در تونس است.

اعتراض‌های مردم تونس کمتر از یک ماه طول کشید.

بن‌علی پس از کشته شدن نزدیک به 80 نفر به دست نیروهای نظامی، ابتدا وزیر کشور را برکنار کرد و پس از آنکه ارتش، بی‌طرفی خود را اعلام کرد دستور داد نیروهای امنیتی و پلیس از سلاح استفاده نکنند.

وی چندی بعد در بیست و چهارم دی ماه 1389 (چهاردهم ژانویه 2011) پس از اعلام سقوط دولت، به همراه خانواده خود از کشور خارج شد که مخالفان وی، آن را فرار دیکتاتور و ثمره انقلاب دانستند.

زین‌العابدین بن‌علی، از کودتای سفید تا انقلاب یاسمن

بن علی هفتم نوامبر ۱۹۸۷ دوران بیست و سه ساله حکومت خود را در حالی آغاز کرد که به عنوان یکی از افسران تونسی، پیش از آن سال ها سفارت، ‌وزارت و پست های دولتی و امنیتی مانند ریاست سازمان امنیت را تجربه کرده بود. وی اکتبر 1987 در دولت «حبیب بورقیبه» بود که وظایف نخست وزیری را بر عهده گرفت و یک ماه بعد در یک کودتای سفید جانشین فردی شد که از سال 1957- زمان استقلال این کشور پس از ۷۵ سال استعمار فرانسه- در کاخ کارتاژ به صندلی ریاست تکیه زده بود.

هفتم نوامبر 1987 میلادی (1366 خورشیدی) پس از آنکه هفت پزشک اعلام کردند بورقبیه به دلیل بیماری زوال عقل توان ادامه ریاست جمهوری را ندارد، بن‌علی طبق ماده 56 قانون اساسی نخست وزیر به قدرت رسید. بورقبیه در سال 2000 میلادی درگذشت.

بن‌علی در نخستین سخنرانی خود به تونسی‌ها گفت «از این پس، بی‌عدالتی نخواهد بود»، و در نخستین گام به مجازات شماری از دانشجویان پایان داد که به سبب شرکت در اعتراض‌های ماه‌های گذشته، برای گذران دوران خدمت سربازی به مناطق بیابانی جنوب فرستاده شده بودند. فعالیت بخش های صنفی و رسانه ها نیز آغاز شد اما 2 سال بعد، زمستان سرکوب با دستگیری 600 رهبر دانشجویی سر رسید و بسیاری از احزاب مخالف به نوبت طعم ممنوعیت فعالیت را چشیدند.

نارضایتی‌ها از بن‌علی پس از 23 سال آنچنان بود که خودسوزی جوان دستفروش در سیدی بوزید آتش انقلاب این کشور را شعله‌ور کرد و 27 روز بعد، دولت را به کناره‌گیری واداشت.

وی پس از کناره‌گیری همراه خانواده خود تونس را ترک کرد و عازم فرانسه و ایتالیا شد، اما این کشورها با فرود هواپیمای حامل وی مخالفت کردند. هواپیمای بن‌علی سرانجام به فرودگاه جده در عربستان سعودی رسید جایی که بیست و هشتم شهریورماه 1398 پس از یک دوره بیماری، نقطه پایان زندگی هشتادوسه ساله وی بود.

البته بن‌علی در بیانیه‌ای که از سوی وی در تیرماه 1390 منتشر شد، فرار از کشور را تکذیب کرده و نوشته بود پس از فرود در جده به خلبان دستور داد منتظر وی شود تا با او به تونس برگردد، اما هواپیما برخلاف دستور آشکار، بدون وی به تونس بازگشت.

دادگاه تونس در ژانویه 2011 میلادی (زمستان 1389)، بن‌علی را به اتهام فساد مالی به شکنجه و 35 سال زندان غیابی محکوم و حکم بازداشت بین‌المللی وی و برخی اعضای خانواده‌اش از جمله همسرش- لیلا طرابلسی- را در ارتباط با معاملات ملکی غیرقانونی و انتقال دارایی مردم تونس به خارج از کشور، صادر کرد. یک ماه بعد دولت موقت تونس در درخواستی رسمی، از دولت سعودی خواست زین‌العابدین بن‌علی را تحویل دهد، امری که با مخالفت ریاض روبرو شد.

یک سال بعد دادگاه نظامی تونس وی را به اتهام تحریک به قتل و غارت اموال عمومی، به حبس ابد محکوم کرد.

مقام‌های سوئیسی پس از فرار زین‌العابدین بن‌علی اعلام کردند حساب‌های شخصی او با موجودی نقدی ۵۴ میلیون فرانک (حدود ۴۴ میلیون یورو) بسته شد، امری که بن‌علی تکذیب می کرد.

تونس پس از انقلاب  یاسمن

فرار بن‌علی در چهاردهم ژانویه 2011 میلادی، تونس را وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود کرد. پس از برگزاری انتخابات مجلس موسسان، دولت موقت تشکیل شد تا به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس پس از نهایی شدن قانون اساسی جدید، قدرت را از دولت موقت به رییس جمهوری منتخب مردم منتقل کند.

تونس از زمان سقوط بن‌علی سه رئیس‌جمهوری را به خود دید: فواد المبزع (به مدت ۱۱ ماه در سال ۲۰۱۱)، منصف المرزوقی (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴) و باجی قائد السبسی (۲۰۱۴ تا زمان مرگ در ۲۰۱۹). السبسی که سوم مردادماه 1398 به سبب بیماری درگذشت، با ابتکار عمل سیاسی خود ثبات را به کشوری بازگرداند که از زمان استقلال (1957) تا پیش از انقلاب خود (2011)، فقط 2 دولت به خود دیده بود.

در پی فوت السبسی دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری شهریورماه 1398 با نامزدی 26 تن از جمله 2 زن برگزار شد که به دور دوم کشید و طی آن، «قیس سعید» با احراز ۷۶ درصد آرا به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب شد.

وی که نامزد مستقل، حقوقدان و یک شخصیت دانشگاهی به شمار می‌رود در پی برگزاری مناظره‌های گوناگون سیاسی با شعارهایی مانند «توزیع حاکمیت میان همه جریان‌های سیاسی» زمام امور کشوری مسلمان با 11 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت و بیش از 164 هزار کیلومتر مربع را بر عهده گرفته است.

به باور کارشناسان، یکی از مهمترین گام‌های وی مبارزه با دشواری‌های اقتصادی است که به علت اجرای اصلاحات اقتصادی مورد نظر صندوق بین‌المللی پول در چند سال اخیر پررنگ‌تر شد.

جوانان تونس از زمان انقلاب دنبال مطالباتی مانند «اشتغال، عدالت اجتماعی و رفع تبعیض» بوده‌اند. براساس گزارش مرکز آمار تونس میانگین بیکاری در سال 2016 به 15.5 درصد بالغ شد، در حالی که این نسبت در سال 2011 حدود 15.2 بود.

با وجود همه دشواری‌ها و مشکلات امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، تونس موج تغییرات گسترده‌ای را در جهان عرب ایجاد کرد و با وجود شکست برخی خیزش‌های مردمی در کشورهای منطقه، خود به نمونه‌ای از امکان پیاده‌سازی خواست مردم تبدیل شد و همچنان به آرامی در حال پیشبرد آن است.

از سوی دیگر، تونس از دیدگاه پیاده‌سازی اصول دموکراتیک، کامل‌ترین نمونه میان همتایان خویش به شمار می رود. انقلاب یاسمن تونس را به سبب دامنه محدود روزهای اعتراض، حجم اندک خسارت‌ها در همسنجی با دیگر انقلاب‌ها، استقرار سریع نهادهای انقلابی و دولت موقت، پایه گذاری قانون اساسی جدید و برگزاری 2 دوره انتخابات ریاست جمهوری گل سرسبد تحولات دهه اخیر در کشورهای عربی می‌دانند.

اینک باید منتظر ماند تا کم کم نتایج اقدام‌های سعید برای مردم و البته صاحبنظران و دولت‌های دیگر که رخدادهای تونس را زیر نظر گرفته‌اند، ملموس‌تر شود.

برچسب‌ها تونس قاره آفریقا بیداری اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تونس قاره آفریقا بیداری اسلامی تونس قاره آفریقا بیداری اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۷۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش دانشجویی در آمریکا مورد حمایت دانشجویان شهرکرد قرار گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر پیرعلی بعداز ظهر امروز یک شنبه در تجمع دانشگاهیان دانشگاه شهرکرد در اعلام حمایت و همبستگی با آزادی خواهان حامی مردم غزه در جهان، اظهار کرد: اتفاقات اخیر در دانشگاه آمریکا در سطح دنیا امر بسیار مبارکی می‌باشد که منجر به یک جریان انقلاب دانشجویی شود و ارکان نظام سلطه آمریکا را به لرزه در می‌آورد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دهه ۶۰ بیان داشت: راه قدس از کربلا می‌گذرد، اولین پله آزادی کربلا بود که سفر اربعین اتفاق بزرگ و تمدن سازی بود به دنبال آن راه قدس در پیش است.

رئیس دانشگاه شهرکرد به تأکیدات سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند: آمریکا شیطان بزرگ است، اشاره و یادآور شد: آمریکا به دانشجویان دانشگاه‌های خود رحم نمی‌کند و دانشجویان را به طرز فجیع بازداشت می‌کند.

وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی که سال ۵۷ در کشور شکل گرفته، پیام انقلاب اسلامی می‌باشد و گفتمان نظام اسلامی است.

پیرعلی خاطر نشان کرد: کشورهای اروپایی، آمریکایی و دولت‌های آنها اغتشاشی در ایران شکل می‌گیرد مداخله می‌کنند، ایران به هیچ وجه این کاررا نمی‌کند، ما بیشتر عقبه فکری برای دانشجویان هستیم و پیام مقام معظم رهبری در سال ۹۳، گفتمان انقلاب اسلامی اکنون توسط دانشجویان در آمریکا شنیده شده است.

وی با اشاره به وتو ۳ مرتبه‌ای آمریکا در متوقف نمودن کشتار و نسل کشی مردم غزه در سازمان ملل اشاره و گفت: آمریکا میدانی وارد گود کشتار مردم مظلوم در غزه شده است.

پیرعلی افزود: اسرائیل ابزاری برای استکبار می‌باشد تا نقشه‌های آمریکا را در منطقه پیاده کند و دیگر کاربرد اصلی خود را از دست داده است.

وی با اشاره به جنبش دانشجویی در آمریکا اذعان داشت: این جنبش مورد حمایت دانشجویان دانشگاه شهرکرد و کشور می‌باشد و ما حمایت معنوی خود را اعلام می‌کنیم.

رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: از سال ۵۷ بیشتر روز قدس و آرمان‌های انقلاب، آرمان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را دنبال کردیم.

وی درباره عملیات وعده صادق بیان داشت: حمله موشکی تحمیل اراده جمهوری اسلامی بر صهیونیست بود؛ فضا
به نفع جبهه مسلمین تغییر کرده و اولین بار است که هیمنه رژیم صهیونسیتی شکسته شده، ملت‌ها پشتوانه قوی نظامی را احساس می‌کنند.

پیرعلی در پایان کلام اظهار کرد: با حمایت معنوی و تمدن سازی که در محوریت اسلام شکل گرفته در سراسر جهان و با حضور دانشجویان عدالت خواه در کشورهای آمریکا، اروپا و… رویداد بسیار مهمی رقم بخورد و شر جرثومه فساد صهیونیستی و آمریکا از سر بلاد اسلامی و مسلمان کوتاه شود.

کد خبر 6091241

دیگر خبرها

  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • جنبش دانشجویی در آمریکا مورد حمایت دانشجویان شهرکرد قرار گرفت
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس
  • ریشه حمایت دانشجویان آمریکایی از غزه
  • وعده صادق الهام‌بخش بودن خون شهیدان مقاومت را در به میدان آمدن دانشجویان ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا می‌بینیم
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است