Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: ۷ میلیارد ریال در سالجاری برای احیای ۵ اثر و بنای تاریخی شهرستان ورزقان تخصیص یافت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، «مرتضی آبدار» در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در این راستا  عملیات مرمت و احیای آثار تاریخی گنبد الله الله (کبود)،  علویق و لیلاب،  کاروانسرای برازین و ایری از سوی معاونت میراث فرهنگی اداره کل استان طی سال جاری در دست اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: بنای تاریخی گوی گنبد یا "گنبد الله الله" از جمله قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهرستان ورزقان است که قدمت آن به دوره ایلخانان مغول تا صفویه باز می‌گردد و ترکیب آجر کاشی فیروزه‌ای در متن بنا سبب شده است به کبود گنبد شهرت پیدا کند.

آبدار اضافه کرد: وجود کلمات الله و محمد با آجر کاشی فیروزه‌ای در این بنای بسیار زیبا تزیین شده است که نام مقدس الله آن را به گنبد "الله الله" نیز مشهور کرده است.

وی ادامه داد: مرمت این بنا در قالب اقداماتی نظیر مرمت نمای گنبد، محوطه‌سازی گنبد، مرمت قسمت‌های وابسته به تزئینات معماری، مرمت پایه‌های آجری  و استحکام‌بخشی بنا هم اکنون تداوم دارد.

آبدار به اهمیت ساماندهی مقبره شیخ حسین علویق و مقبره لیلاب اشاره و اضافه کرد: مقبره شیخ حسین علویق مربوط به سده‌های میانه دوره‌های تاریخی پس از اسلام و در شهرستان ورزقان بخش مرکزی،  دهستان ازومدل جنوبی در روستای علویق واقع شده است که در ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ با شماره ۱۹۳۳۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گفته وی در عملیات ساماندهی این مقبره اقداماتی از جمله بازسازی دیوارها و طاق‌های سنگی، کف سازی داخل مقبره، بازسازی دیوارها و طاق‌های سنگی و سردر  انجام گرفته است.

آبدار به وجود ۲ کاروانسرای برازین و ایری در شهرستان ورزقان که مربوط به دوره‌های تاریخی تیموری و صفوی هستند،  اشاره کرد و گفت: احیای این ۲ کاروانسرا در تیر ماه امسال در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قرار گرفت و دیوار سنگی، طاق‌ها و دیگر بخش‌های این دو ابنیه تاریخی مرمت شد.

وی با بیان اینکه مرمت و ساماندهی بناها با رویکرد بازآفرینی بناهای تاریخی صورت می‌گیرد، افزود: ورزقان با ظرفیت‌های مختلف گردشگری اعم از آثار تاریخی، جنگل‌های سرسبز و خوش آب‌ و هوا به‌ عنوان منطقه‌ای بااهمیت راهبردی در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که از این‌ رو احیای میراث فرهنگی آن از اهمیت والایی برخوردار است.

آبدار ادامه داد: باید توجه داشت این آثار تاریخی یادگاری از تمدن‌های گذشته هستند و حفظ و نگهداری از آن‌ها وظیفه نسل حاضر است.

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی کانون های فرهنگی هنری مساجد فهما طرح ملی فهما سقوط هواپیمای اوکراینی رویداد ملی فهما سامانه بچه های مسجد دهه فجر ورزقان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۹۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: با توجه به پیشینه تاریخی بروجرد، باید باید برای حفظ ابنیه و آثار تاریخی آن و همچنین حفظ آثار فرهنگی در شهرستان اقدامات ضروری انجام شود.

عطا حسن‌پور در جریان سفر به شهرستان بروجرد و دیدار با امام جمعه و فرماندار این شهرستان گفت: پس از نشست و بررسی‌های انجام شده مقرر شد تا ساماندهی، ایمن‌سازی، تامین امنیت و نصب دوربین‌های مدار بسته مخزن بروجرد عملیاتی و سپس مخزن ایمن شهرستان راه‌اندازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: پس از راه‌اندازی مخزن ایمن، اموال فرهنگی مردم شناسی مربوط به دوران معاصر به بروجرد بازگشته و در محل خود قرار می‌گیرد.

حسن‌پور گفت: همچنین با اقدامات انجام شده امین اموال فرهنگی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح معرفی شده که پس از تایید و طی کردن آموزش‌های لازم در محل مستقر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در ادامه سفر به شهرستان بروجرد، ضمن بازدید از بنای تاریخی مسجد امام خمینی (ره)، بیان کرد: این بنای تاریخی با مشکلات و آسیب‌هایی همراه است که مقرر شد با هماهنگی و همکاری اداره اوقاف و امور خیریه، جهت رفع خطر و مرمت آن اقدام شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی