Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یکصد و بیست و هفتمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی دیگر از مسئولان در دبیرخانه این شورا برگزار شد.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور درخصوص نتیجه این جلسه گفت: جلسه یکصدو بیست و هفتم از شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با یاد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و علی شریعتمداری از اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی که در عرصه فرهنگ و آموزش و پروش از صاحبنظران کشور بود، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جریان این جلسه، مصوباتی درخصوص گزارش زیست فناوری ارائه شده در جلسات پیشین، بیان شد که نیاز است به تصویب سران قوا و اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

مکلف کردن شورای انقلاب فرهنگی برای تدوین و تصویب سند زیست فناوری

کبگانیان افزود: سه مصوبه نهایی شده بود که تاثیر بسیاری در تقویت و تسریع رشد حوزه زیست فناوری و بیوتکنولوژی در کشور دارد. می‌توان گفت در میان این سه محور، مکلف کردن شورای انقلاب فرهنگی برای تدوین و تصویب سند زیست فناوری یکی از موضوعات مهم بود چرا که ما مصوبه تشکیل ستاد زیست فناوری را داریم، اما سند آن هنوز نهایی نشده است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور آسیب شناسی و شناخت عوامل راهبردی برای پیشرفت علم و فناوری را محور بعدی مورد بحث در جلسه عنوان کرد و گفت: تعداد زیادی جلسه در دبیرخانه و چند جلسه هم در ستاد نقشه جامع علمی کشور در این باره برگزار شده است. این عوانل شامل تقریبا ده محور است که دربرگیرنده نظرات صاحبنظران و روسای دانشگاه‌ها و اعضای شورای انقلاب فرهنگی در جلسات متعدد است که لازم بود به صورت مدیریتی، تبدیل به مصوبه شوند. یکی از محور‌هایی که تصویب شد که ان شالله به مرحله نهایی و ابلاغ توسط ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهیم رساند، این بود که ماموریت تمام زیرنظام‌های آموزش عالی مشخص شود. این چیزی است که بر سایر بخش‌های آموزشی تاثیر خواهد داشت.

او تاکید کرد: دانشگاه‌های برتر باید ماموریت خاصی داشته باشند. البته همه دانشگاه‌ها هنگام تصویب ماموریت داشته‌اند، اما ماموریت‌ها ابتدایی بوده، و تدقیق و تفکیک نشده است. این امر بهانه‌ای شد تا ماموریت گرایی زیرنظام‌ها را وزارت علوم و وزارت بهداشت، پیشنهاد دهند که قرار شد تا ۶ ماه آینده نتیجه آن اعلام شود؛ رتبه بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی از دیگر مباحث مهمی است که در حال حاضر به صورت پراکنده در حال انجام است. اما این رتبه بندی باید ملی و هماهنگ باشد. قرار شد این سه دستگاه پیشنهادات خود را ارائه دهند تا در ستاد نقشه جامع به تصویب برسد.

فرصت سه ماهه ستاد برای تدوین و تصویب سیاست‌های بخش سنجش و پذیرش 

کبگانیان افزود: محور مهم دیگر، بخش سنجش و پذیرش بود که در این خصوص ستاد اجرای نفشه جامع کشور سه ماه فرصت دارد تا سیاست‌های این بخش را مدون و مصوب کند که بعد از آن برنامه‌های این موضوع باید توسط وزارت علوم، بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد و حتی وزارت آموزش و پرورش که همه از اعضای شورای سنجش کشور هستند نهایی شود که این فرصت، از زمان ابلاغ آغاز می‌شود.

 

سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر محور اصلی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی

او درباره محور آخر مورد بحث در جلسه که محور اصلی هم محسوب می‌شود، گفت: محور اصلی این جلسه که در نشست‌های قبلی مطرح شده، اما تکمیل نشده بود، سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر بود. همه محور‌ها در جلسات گذشته عنوان شده بود. در این باره بند مخصوص به راهبرد‌ها بسیار مفصل بود چرا که اقدامات و توانایی‌های هر استان، چه توانایی‌های اقتصادی و چه زیرساخت‌های عمرانی، فرهنگی و منابع انسانی متفاوت است. این استان به دلیل وجود سواحل طولانی، امکانات دریایی و مخازن نفت و گاز حائز اهمیت است.  این راهبرد‌ها جای خود را داشته  و در نوبت ارائه قرار داشت. در فرصت یک هفته‌ای که در اختیار اعضا قرار گرفته بود، محور‌های ساده‌ای از سوی برخی پیشنهاد شد و تعدادی هم پیشنهادات خوبی داشتند که در جلسه امروز، همه آن‌ها جمع بندی و نهایی شد. دو مورد از پیشنهادات ارائه شده بررسی و قرار شد طی چند روز آینده وارد صنعت شود.

بیشتر بخوانید: تشکیل کارگروه تدوین پیش‌نویس مدل کنسرسیوم ملی خودروی الکتریکی

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور درباره نحوه اجرای این مصوبه اظهار کرد: یک شورای سیاست گذاری برای هر سند در هر استانی طراحی شده است. نماینده ولی فقیه به عنوان ناظر و مشاور سیاست گذاری به شورای عالی، استاندار و مسئولین استان و بخش خصوصی و فرهنگی آن استان هم در آن ستاد حضور دارند. ستاد مورد نظر در استان مسئولیت اجرای مصوبات را بر عهده دارد. نظارت بر اجرای آن هم بر عهده ماست.

کبگانیان درباره بودجه اختصاص یافته به شورا‌ها هم تصریح کرد: ما ده استان را با سازمان مدیریت هماهنگ کرده‌ایم، همه آن‌ها ردیف بودجه دارند، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری هم همراهی می‌کنند. همه این گردش کار‌ها انجام شده است. شورای عتف هم در این زمینه کمک بسیار خوبی کرده‌اند و نه استان دیگر هم در حال انجام است که به دنبال ارائه توسط دبیر شورای عتف، روند اجرای آن هم تسریع خواهد شد. در این جلسه از اعضا خواسته شد استان‌هایی که نیاز بیشتری دارند به ویژه نماینده، ولی فقیه و استاندار و دانشگاه مادر پیشنهادات خود را ارائه دهند تا بتوانیم آن‌ها را الویت بندی کنیم. این الگویی برای سایر استانهاست.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۹۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جزئیات جدید از لایحه حجاب و عفاف | اصرار بر بی‌حجابی برخورد قضایی دارد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره نحوه برخورد با افراد بی‌حجاب طبق لایحه عفاف و حجاب گفت: در لایحه عفاف و حجاب که اگر مورد تایید نهایی شورای نگهبان قرار بگیرد مرحله اول را در قالب یک تذکر پیامکی با یک جریمه معلق قرار دادیم و در مرحله بعد اگر طرف اصرار بر کشف حجاب داشت جریمه قطعی خواهد شد و در مرحله سوم پروسه قضایی را تعریف کردیم.

وی اظهار کرد: ماده ۶۳۸ قانون فعلی بی‌حجابی را جرم‌انگاری کرده است و جرم هم علی‌القاعده جرم مشهود است و نیروهای انتظامی طبق آن عمل می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: اگر لایحه به مجلس بیاید وضعیت از نظر کیفیت برخورد تعدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام نقدعلی اظهار کرد: تشکیل ستاد حجاب از تکالیف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و سال‌های سال است که تشکیل ستاد حجاب تکلیف شده است و مطابق آن پیش می‌روند.

وی گفت: کارکرد ستاد حجاب این است که دستگاه‌ها را جمع می‌کند و تکالیف اجرایی و عملیاتی کردن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تدوین می‌کند.

کد خبر 849315 برچسب‌ها خبر ویژه زنان - حجاب

دیگر خبرها

  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • اعلام جزئیات جدید از لایحه حجاب و عفاف | اصرار بر بی‌حجابی برخورد قضایی دارد
  • رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»
  • اصرار بر بی‌حجابی برخورد قضایی دارد؟