Web Analytics Made Easy - Statcounter

«عابد اکبری» صبح چهارشنبه در همایش "پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی" اظهار داشت: در چند روز اخیر درباره ابعاد مختلف شخصیتی سردار شهید سلیمانی صحبت شده است. اما این نشست با هدف مطالعه تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی ترور این شهید بزرگوار طراحی شده است. بازیگران مختلف در این عرصه تاثیر گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی با اشاره به بیانیه اخیر کشورهای اروپایی درباره مکانیسم ماشه افزود: اروپا پیش از این خود را به عنوان قدرت موازنه‌ای میان ایران و آمریکا معرفی کرده است و امروز مسئول است در برابر این ادعا پاسخگو باشد اما گویا هنوز نتوانسته است راهبرد دقیق سیاسی نظامی و اقتصادی مناسبی را تعریف کند.  

وی گفت: فرانسه، بریتانیا و آلمان برای کشیدن ماشه تحریم‌های نهایی علیه ایران بیانیه مشترکی صادر کردند و مدعی شدند این اقدام به معنی پیوستن آنها به جبهه ترامپ برای فشار حداکثری علیه ایران و در واکنش به انتقام سخت ایران علیه آمریکا و سوزاندن لاشه برجام هم نیست.

اکبری خاطرنشان کرد: آنچه هر انسانی به عینه می‌بیند رویکرد عملی اروپا تسلیم در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا با نادیده گرفتن تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران است که اقدام متقابل تهران را در کاهش تعهدات برجامی خود، همزمان با ناتوانی نظام بین‌الملل در مقابله با قوانین فرامرزی آمریکایی برانگیخت.  

این کارشناس بین‌الملل یادآور شد: اروپا نپذیرفته که تحولاتی در نظام بین‌الملل در جریان است و بازی دو طرفه‌اش یعنی تظاهر به جانبداری از ایران و همگرایی با آمریکا نمی‌تواند صلح و ثبات را حفظ کند. اروپا هنوز به این باور نرسیده‌اند که برای حفظ امنیت و ثبات خود ناگزیر است بین ایران و آمریکا دست به انتخاب بزند و باید قبول کند. دنیا نمی‌تواند با اقدامات یکجانبه آمریکا اداره شود.  

وی تاکید کرد: یکجانبه گرایی فراقانونی، امروز برجام و فردا هر نظم و قانونی را به هم می‌زند. اروپا باید انتخاب کند مایل است در آتش هرج و مرج بحرانی که به زودی مرزهای غرب آسیا را به مقصد پایتخت‌های اروپا ترک خواهند کرد، بسوزد یا انتخاب کند براساس جغرافیای خود، درست مثل ایران با در نظر گرفتن بحران‌هایی که به دلیل ماهیت ژئوپلتیک جدید جهانی، چارچوب‌های امنیتی، منطقه‌ای و بین‌المللی را ایجاب می‌کنند حق دفاع از منافع خود را حفظ کند.  

مدیر عامل موسسه ابرار معاصر  ثبات ایران آخرین سنگر دانست و گفت: حفظ اروپا از بحران‌هایی نظیر جابجایی اجباری انسانی، تروریسم و رشد بنیادگرایی است، این به آن معناست که ایران هم حق حفاظت از خود در چارچوبی منطقه‌ای را دارد.  

اکبری افزود: ایران نخستین کشور جهان بود که خطر بنیادگرایی اسلامی را درک و در مراکز پژوهشی کالبد شکافی کرد. ایران با شناخت این تهدید صلح و امنیت بین‌المللی در مبارزه با داعش و اسلاف آن همواره در خط مقدم‌ بوده است.  

وی عنوان کرد: آنچه امروز ایران از اروپا انتظار دارد پاسخگویی عملگرایانه آنها در قبال تعهدات بین‌المللی در چارچوب برجام است.  

دبیر علمی این همایش اضافه کرد: در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه چه به عنوان یک اقدام نمادین برای کاهش فشار ترامپ بر اروپا و چه برای افزایش فشارها بر ایران، ایران آن را اقدامی خصمانه علیه منافع ملی و صلح و امنیت بین‌المللی تلقی خواهد کرد.

سپهبد قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس و تنی چند از همرزمان پس از عمری مجاهدت بامداد جمعه -سیزدهم دی‌ماه- در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند به همین منظور همایش پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی به همت مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران و با همکاری پژوهشکده امنیت ملی دانشگاه دفاع ملی، امروز - چهارشنبه- در مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه و تعاون با محورهای تحلیل ترور شهید قاسم سلیمانی در چهارچوب حقوق بین‌الملل، نقش رژیم صهیونیستی در افزایش تنش در منطقه، آینده حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا، نقش گفتمان مقاومت در ثبات بخشی و انسجام اسلامی برگزار شد.

برچسب‌ها برجام بریتانیا فرانسه داعش آلمان ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام بریتانیا فرانسه داعش آلمان ترامپ برجام بریتانیا فرانسه داعش آلمان ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۳۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!

نگار علی- تنها چند ماه تا دو ساله شدن فیلترینگ در ایران فاصله است. البته فیلترینگ در ابعادی گسترده که از واتساپ گرفته تا اینستاگرام و گوگل‌پلی را گردن زد؛ پیش از آن نیز بودند پلتفرم‌هایی که در بازه‌های زمانی قبل‌تر فیلتر شده بودند، از میان آن‌ها می‌توان به توییتر، تلگرام و یوتیوب اشاره کرد، گویا موتور فیلترینگ در ایران به سرعت تولید پلتفرم‌های جدید، در حال کار است و یکی پس از دیگری به سینه آن‌ها دست رد می‌زند.

کوچ اجباری کاربران ایرانی

کاربران ایرانی همواره به‌اجبار در حال کوچ بودند؛ کوچ از لاین به وایبر، از وایبر به تلگرام، از تلگرام به واتساپ و حالا از واتساپ به پلتفرم‌های بومی. گفتنی است که در برهه‌ای از زمان و پس از فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام در ایران کاربران ایرانی به سمت اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام طلایی، هاتگرام و ویسپی نیز کوچ کردند که باعث شد برای مثال تلگرام طلایی بیش از ۳۰ میلیون کاربر را در مدت کوتاهی جذب کند.

آنچه از این کوچ اجباری نصیب کاربران شده است اما از دست دادن کسب‌وکار خود با هر فیلترینگ بوده است؛ در مهرماه سال ۱۴۰۱ بلافاصله پس از گذشت یک ماه از فیلترینگ، گزارشی از شرکت پادرو که در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین فعالیت می‌کند، منتشر شد؛ در این گزارش آمده بود که در کشور یک‌میلیون شغل مستقیم و معاش ۹ میلیون نفر از کسب‌وکارهای موجود در اینستاگرام متأثر می‌شود که هم‌زمان با فیلترینگ در شهریور، ۸۵ تا صد درصد از فروش فروشگاه‌ها افت کرد».

از طرف دیگر انجمن تجارت الکترونیک ایران نیز در دومین گزارش خود به فیلترینگ به‌عنوان مانعی برای توسعه کسب‌وکار کارآفرینان ایرانی اشاره کرد؛ در این گزارش آمده است که نیمی از فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی به مهاجرت فکر می‌کنند و بدون فیلترشکن، استفاده از اینترنت برای ایرانی‌ها ممکن نیست و این سیاست اشتباه حتی هزینه سنگینی بر روی دوش اپراتورها برای ارائه اینترنت گذاشته است.

با وجود آنکه این سیاست اشتباه تاکنون کاربران ایرانی، فعالان حوزه کسب‌وکار و پیکره کم‌جان اقتصاد ایران را مورد هدف قرار داده اما همچنان پرقدرت در حال اجرا است. خبرآنلاین در گفت‌وگویی که با کامبیز نوروزی، حقوقدان، داشته است، به بررسی ابعاد حقوقی فیلترینگ پرداخته است:

فیلترینگ در نظام حقوقی ایران غیرقانونی است

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «قوانین ما در این بخش ناقص است اما از نظر حقوقی این موضوع غیرقابل‌بررسی نیست؛ چه از نظر حقوقی و چه از نظر فقهی، اصل بر آزادی است. در فقه اصلی وجود دارد به نام اصل اباحه، به این معنا که هر آن چیزی که ممنوع نشده باشد، مجاز است. کسب‌وکارهای مشروع و قانونی مجاز هستند و کسب‌وکارهایی که موضوع کار آن‌ها مشروع و قانونی نیست، مانند خریدوفروش مواد مخدر، خریدوفروش اسلحه گرم و یا تجارت سکس طبق قوانین ایران مجاز نیستند، چراکه کالا و خدمات غیرقانونی است.»

او در ادامه گفت: «افرادی که کسب‌وکاری را با خدمات و کالاهای مجاز راه می‌اندازند، هیچ ممنوعیت قانونی برای فعالیت ندارند؛ درنتیجه صاحبان کسب‌وکار درصورتی‌که این کسب‌وکارها در محیط آنلاین اداره می‌شوند، حق دارند که به فعالیت خود ادامه دهند؛ ممانعت در روند کار این کسب‌وکارها از طرق مختلف مانند فیلترینگ، تضییع حق این افراد است، به‌خصوص که فیلترینگ در نظام حقوقی ایران غیرقانونی است و تمام اقداماتی که تا به امروز برای فیلترینگ انجام گرفته است نیز، غیرقانونی است و هیچ قانونی وجود ندارد که اجازه فیلترینگ را صادر کرده باشد.»

شورای عالی فضای مجازی و کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه هیچ‌یک پایه‌های قانونی ندارند

این حقوقدان در ادامه گفت: « تنها چیزی که می‌تواند اختیاری را به دولت و نهادهای حاکمیتی بدهد، قانون است. هیچ‌چیزی غیر از قانون اجازه نمی‌دهد، حقوق مشروع ملت سلب شود. در حوزه اینترنت نیز به همین شکل است؛ در مسئله اینترنت بسیاری از رفتارهایی که اتفاق می‌افتد، غیرقانونی است. شورای عالی فضای مجازی و یا کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه هیچ‌یک پایه‌های قانونی ندارند اما محیط اینترنت را با محدودیت‌های گسترده‌ای مواجه کردند.»

طرحی برای تبعیض ناروا در فضای آنلاین

درحالی‌که فیلترینگ در ابعاد گسترده، روزی قشر عظیمی از مردم را هدف قرار داده است اما هم‌زمان طرح اینترنت طبقاتی و تخصیص اینترنت آزاد به اقشار خاصی از جامعه در حال جریان است؛ نوروزی در ادامه در واکنش به این موضوع گفت: «این اقدام تبعیض ناروا است؛ عده‌ای بدون فیلترینگ به شکل نامحدود به اینترنت دسترسی داشته باشند و اکثریت مردم محروم از حق اساسی باشند، یک تبعیض ناروا است که از این قبیل تبعیض‌ها کم نداریم و یک نوع رانت است که به دلیل نزدیکی به قدرت به عده‌ای داده شده است و اکثریت مردم از آن حق محروم هستند و تبعیض ناروا نیز همواره نامشروع است.»

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900787

دیگر خبرها

  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • برگزاری کارگاه فنی و تخصصی کاربری سامانه تیر الکترونیک e_TIR در تهران
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • کیومرث صابری؛ چگونه «گل‌آقا» و بعد «گل‌آقای ملت ایران» شد؟/ "بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق"؛ ناراستی که راست تلقی شد!/ نمادی که می توانست نهاد شود اما نشد
  • کیومرث صابری؛ چگونه «گل‌آقا» و بعد «گل‌آقای ملت ایران» شد؟/ "بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق"؛ ناراستی که راست تلقی شد!
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • رئیس کمیسیون اروپا: حمله اسرائیل به رفح کاملا غیرقابل قبول است
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • هر اقدامی علیه ایران با بزرگترین پاسخ روبرو می‌شود
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟