Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریبا خطابخش مدیرپایگاه میراث جهانی میدان امام خمینی (ره) اصفهان با اشاره به اینکه برف روز گذشته در قسمت‌های گنبد شیخ لطف الله که مرمت نشده است نشست، اظهار داشت: زمانی می‌توان درباره مسجد شیخ لطف الله نظر کارشناسی داد که تمام ترک‌های گنبد مرمت شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: نخستین ترک گنبد مسجد شیخ لطف الله به صورت اصولی مرمت شده است و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی و دفتر امور پایگاه ها‌ی کل کشور در سفر به اصفهان و بازدید از گنبد، مرمت آن را تایید کردند. بارش برف بر روی کاشی‌هایی که دچار آسیب شده و در معرض ریزش هستند نشست و طبیعی است که برف بر روی سطح صاف مرمت شده ننشیند.

مدیرپایگاه میراث جهانی میدان امام خمینی (ره) اصفهان گفت: اکثر کاشی‌ها ترک مرمت شده، از دوران پهلوی حفظ شده اند و گچ به صورت کُشته کار شده تا مانع نفوذ رطوبت شود؛ این درحالی است که در بخش‌های دیگر به علت از بین رفتن بندها، رطوبت ناشی از برف و باران به کاشی‌ها و لایه‌های زیرین گنبد آسیب وارد کرده است.


او علت جمع کردن داربست مسجد شیخ لطف الله را نبود اعتبار اعلام کرد و ابراز داشت: در سال مالی امسال تاکنون هیچ گونه اعتباری به مجموعه میدان امام خمینی (ره) تخصیص داده نشده است؛ این در حالی است که مرمت هر ترک از گنبد مسجد شیخ لطف الله حداقل شش ماه زمان می‌برد و دایر بودن داربست‌ها هزینه بر است.

خطابخش با اعلام اینکه سعی شده در تمام هزینه‌ها صرفه جویی شود گفت: با توجه به اینکه در فصل سرما امکان مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله فراهم نیست پس از ایام عید کارگاه مرمتی فعال می‌شود تا با آسیب شناسی، اسکن و لیزر‌های انجام شده و امید به تخصیص اعتبار، مرمت ترک دوم انجام شود.

اوافزود: اگرچه میدان امام خمینی (ره) به ثبت جهانی یونسکو رسیده است، اما یونسکو بنا به شرایطی حمایت مالی از مجموعه‌های تاریخی می‌کند که این مجموعه حائز آن شرایط نیست و علی رغم اینکه این مجموعه درآمدساز است، اما از ابتدای سال مالی تاکنون تخصیص اعتبار نداشته است.

مدیرپایگاه میراث جهانی میدان امام خمینی (ره) با بیان اینکه استادکار‌های کاربلد میراث فرهنگی بسیار معدود هستند، تاکید کرد: چهره‌هایی که به عنوان مرمت گر و استادکار شناخته می‌شوند محدود هستند و بسیاری از آن‌ها از میان ما رفته اند و جایگزینی ندارند، همین باعث می‌شود که مرمت یک هزار و ۸۰۰ بنای به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی در استان اصفهان دلنگرانی ایجاد کند.

منبع:مهر

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسجد شیخ لطف الله اصفهان مرمت گنبد تخصیص اعتبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۴۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن میدان امام علی به سمت چهار راه بابا قاسم

رییس پلیس راهور شهرستان اصفهان گفت: مسیر منتهی به چهارراه بابا قاسم به سمت میدان قدس به دلیل ترکیدگی لوله آب تا اطلاع ثانونی مسدود است.


سرهنگ احمد رضا هیرمند افزود: براین اساس هم اکنون در مسیر جنوب به شمال خیابان میدان قدس به سمت چهارراه بابا قاسم محدودیت ترافیکی اعمال شده است.


او  از رانندگان خواست برای تردد ار مسیر‌های جایگزین استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • مسدود شدن میدان امام علی به سمت چهار راه بابا قاسم
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق