Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، وحید یاوری امروز، چهارشنبه ۲۵ دی ماه در نشست تخصصی «بازطراحی ساختار کلان دولت» در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی گفت: در گذشته نیز چند بار تلاش شده بود تا با تصویب قوانینی مانند کوچک‌سازی دولت و امثال آنها، ساختار نابسامان دولت را ساماندهی کنند اما در این دو دهه که همواره اصلاح ساختار دولت مورد تأکید بود، وقتی به گذشته رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که صرفاً چند سند و قانون به جا مانده است و هیچ مطالعه‌ای از نحوه اجرای این فعالیت‌ها و آسیب‌شناسی آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکپارچه نبودن دولت را از دیگر آسیب‌های آن دانست و افزود: سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور اخیراً اعلام کرده بود که «برای تولید گوشت، ۴۰ مجوز و برای واردات آن ۴ مجوز لازم است»؛ برای گرفتن همین ۴۰ مجوز نیز دو سال زمان نیاز است و هر بار هر دستگاه با دستگاه دیگر در تعارض است که سبب می‌شود سرمایه‌گذار قید سرمایه‌گذاری را بزند؛ اینها همه از یکپارچه نبودن دولت نشأت می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: این ناهماهنگی نظام دولتی و یکپارچه نبودن آن سبب شده تا از توسعه بازبمانیم در صورتی که اگر دولت یکپارچه باشد، همه مجوزها در یک پورتال ارائه می‌شود و سرمایه‌گذار می‌تواند یکجا از همه ۴۰ دستگاه مجوز بگیرد؛ در نتیجه سرمایه‌گذاری افزایش یافته و توسعه حاصل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی، ضعف دیگر نظام اداری ما را صوری‌گرایی و فُرم‌گرا بودن مدیران دولتی دانست و یادآور شد: صوری‌گرایی به این معنا است که مدیران ارشد دولتی صرفاً به دنبال نمایش دادن حضور خود هستند و حضور آنها تأثیری در رأس آن دستگاه ندارد. چنین اتفاقی توأم با سیاسی‌کاری مدیران است درحالی‌که بروکراسی را باید در محیط اداری آن تحلیل کنیم ولی به سیاسی‌کاری می‌افتیم.

یاوری به ضعف نظارتی دولت هم اشاره کرد و گفت: زمانی که دولت از وزیر خود پاسخگو نباشد، وی نیز از زیرمجموعه‌های خود مطالبه‌ای نخواهد داشت. یکی از مقامات ارشد دولتی می‌گفت «گزارش عملکردهای سنگینی از دستگاه‌های مختلف به دولت می‌آید». وقتی این گزارش‌ها را مطالعه می‌کنیم، مشخص نیست نقش وزیر مربوطه در آن دستگاه که زیرمجموعه آن وزارتخانه است، چیست؟ اگر به جای این فرد، فرد دیگری وزیر بود یا با سرپرست اداره می‌شد، باز هم همین گزارش عملکرد به هیئت دولت می‌آمد؛ اینها نشأت گرفته از ساختار نظارتی در دولت است.

وی تصریح کرد: مرکز شورای اسلامی نیز به جای تقویت بُعد نظارتی خود، به تقویت بُعد تقنینی و قانونگذاری رو آورده که در نتیجه با انبوه قوانین غیرقابل اجرا مواجه شده‌ایم. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نتوانسته است ساختار درستی برای نظارت بر سیاست‌های کلان نظام طراحی کند.

کد خبر 4826199 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: اقتصاد کلان قانون گذاری توسعه قاسم سلیمانی بانک مرکزی ایران قیمت دلار سقوط هواپیما قیمت نفت بازار سهام بورس سیل سیستان و بلوچستان قیمت سکه بهار آزادی سازمان بورس و اوراق بهادار بورس تهران وزارت جهاد کشاورزی قیمت یورو قیمت طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۵۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجباری نبودن لباس فرم برای دانش آموزان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمد جمالی آرند در نخستین کارگروه تولید، ساماندهی، نظارت و توزیع لباس فرم دانش آموزان استان درسال تحصیلی جدید با بیان اینکه چنانچه لباس فرم امسال دانش آموزی مرتب و قابل استفاده مجدد در سال تحصیلی جدید باشد افزود: در این صورت اجباری برای خرید و تهیه لباس فرم جدید نیست.
وی اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر تهیه و توزیع پوشاک دانش آموزان، هیچ مدیر مدرسه‌ای مجاز نیست با تولید کننده و یا فرد خیاط برای تولید و تهیه لباس فرم دانش آموزان انعقاد قرارد بکند و به اجبار دانش آموز و یا اولیاء آن را به خیاط مورد نظر خود معرفی کند.

دیگر خبرها

  • آیفون تاشو و مک بوک جدید در راه بازار
  • شهرک صنعتی زرند بازگشایی شد
  • اجباری نبودن لباس فرم برای دانش آموزان
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • تأخیر در صدور پروانه ساختمانی موجب مشکلات مالی و نارضایتی مردم می‌شود
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • کشف ۱۰ تن آرد فاقد مجوز در کنگاور