Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@06:48:27 GMT

منشا پنجمین انفجار رادیویی سریع کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۲۸۷۶۲

منشا پنجمین انفجار رادیویی سریع کشف شد

اخترشناسان اخیرا برای پنجمین بار منشا سیگنال‌های رادیویی تکرارشونده را که ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند، کشف کردند.

به گزارش ایسنا، اخیرا گروهی از ستاره‌شناسان بین‌المللی، برای پنجمین بار منشاء انفجار رادیویی سریع تکرارشونده (FRB) را کشف کردند. بنابر گفته اخترشناسان این انفجار تازه کشف شده حدود  ۵۰۰ میلیون سال نوری از سیاره ما فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اخترشناسی رادیویی، یک انفجار رادیویی سریع (FRB) یک پالس رادیویی گذرای ناشی از برخی فرایندهای اخترفیزیکی با انرژی بالا است که هنوز درک نشده است. در حالی که منبع آن‌ها بسیار پرانرژی است، قدرت سیگنالی که از آنها به زمین می‌رسد، ۱۰۰۰ برابر کمتر از تلفن همراه در ماه توصیف شده است. اولین انفجار رادیویی سریع توسط "دانکن لوریمر"(Duncan Lorimer) و شاگردش "دیوید نارکویچ"(David Narkevic) در سال ۲۰۰۷ هنگام بررسی پالس‌ها کشف شد و به همین دلیل معمولاً از آن به عنوان "انفجار لوریمر"(Lorimer Burst) نیز یاد می‌شود.

به هر انفجار رادیویی سریع یک نام یا شماره داده می شود. نام انفجار رادیویی سریع تازه کشف شده نیز " FRB 180916" است. انفجارهای رادیویی سریع می‌توانند به اندازه ۵۰۰ میلیون خورشید انرژی آزاد کنند و یکی از اسرارآمیزترین پدیده‌های جهان محسوب می‌شوند. به طور معمول، ریشه‌ها و علل وقوع آنها قابل کشف نیست.

انفجارهای رادیویی سریع با چنان سرعتی اتفاق می‌افتند که بیشتر تلسکوپ‌ها قادر به شناسایی و کشف منشا آنها نیستند.

"بنیتو مارکوته" ( Benito Marcote)، از مؤسسه کنسرسیوم زیرساختهای تحقیقاتی اروپا VLBI و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: این نزدیکترین انفجار رادیویی سریع به زمین است که تاکنون شناسایی شده است.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Nature "منتشر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کهکشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۸۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد

مقامات نظارتی آمریکا بانک «ریپابلیک فِرست» (Republic First Bancorp) را تعطیل کردند و به شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) سپردند.

به گزارش فارس، «ریپابلیک فرست» مستقر در فیلادلفیا که مذاکرات تامین مالی با گروهی از سرمایه‌گذاران را رها کرده بود، توسط دپارتمان بانکداری و اوراق بهادار پنسیلوانیا توقیف شد.

شرکت بیمه سپرده فدرال روز جمعه اعلام کرد، بانک «فولتون»، واحدی از شرکت مالی فولتون برای حمایت از سپرده‌گذاران، تمامی سپرده‌های به عهده می‌گیرد و تمامی دارایی‌های این بانک را می‌خرد.

«ریپابلیک فرِست» که به «ریپابلیک» معروف است، تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ در مجموع حدود ۶ میلیارد دلار دارایی و ۴ میلیارد دلار سپرده داشت. شرکت بیمه سپرده فدرال هزینه این ورشکستگی را برای صندوق خود ۶۶۷ میلیون دلار برآورد کرده است.

بانک فولتون در بیانیه‌ای اعلام کرد، «ریپابلیک»، به جز سپرده‌ها، دیون و سایر بدهی‌هایی به ارزش تقریبا ۱.۳ میلیارد دلار هم داشته است.

تمامی ۳۲ شعبه بانک «ریپابلیک» در نیوجرسی، پنسیلوانیا و نیویورک از روز شنبه یا دوشنبه به عنوان شعبه‌های بانک «فولتون» بازگشایی خواهد شد.

قیمت سهام بانک «ریپابلیک»، از کمی بیش از ۲ دلار در ابتدای سال به حدود یک سنت در روز جمعه کاهش یافته است و ارزش بازار آن کمتر از ۲ میلیون دلار شد.

این بانک پنجمین بانک آمریکایی‌ست که ورشکسته می‌شود. سال گذشته ۳ بانک آمریکایی «سیلیکون ولی»، «سیگنیچر» (Signature Bank) در ماه مارس ۲۰۲۳ و «فِرست ریپابلیک» (First Republic Bank) در ماه می‌ورشکست شدند.

تعطیلی بانک «سیگنیچر» چند روز بعد از دستور تعطیلی بانک «سیلیکون ولی» اتفاق افتاد. یک هفته پیش از آن هم بانک سیلورگِیت (Silvergate Bank) اعلام کرده بود به طور داوطلبانه بانک خود را منحل می‌کند.

خبر سقوط بانک «ریپابلیک»، درکنار ۴ ورشکستگی بانکی دیگر در آمریکا در سال (۲۰۲۳)، سال سختی را برای صنعت بانکداری این کشور به دنبال خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • معرفی پنجمین سرمربی فصل تیم پرحاشیه!
  • یمن میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • انفجار نیمکت مقابل پرسپولیس، قبل از پنالتی!(عکس)
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • برگزاری بیست و پنجمین مسابقات کشوری کشتی باچوخه در گرماب
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد