Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@22:51:16 GMT

پیش‌بینی آب و هوا در 5 دقیقه

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۲۹۹۲۱

پیش‌بینی آب و هوا در 5 دقیقه

گوگل با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مدلی نوین از پیش‌بینی وضعیت هوا ابداع کرده است. این مدل در ۵ تا ۱۰ دقیقه وضعیت آب وهوایی ۶ ساعت بعد را پیش‌بینی می‌کند.

گوگل قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی وضعیت آب وهوا را دقیق‌تر پیش‌بینی کند.
این شرکت در یک پست وبلاگی از طراحی مدل جدیدی برای پیش‌بینی آب و هوا خبر داده که nowcasting نام گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدل در آزمایش‌های اولیه موفقیت‌آمیز عمل کرد و توانست به‌طور صحیح الگوهای آب و هوایی را خیلی سریع پیش‌بینی کند.
طبق گزارش‌ها این روش می‌تواند طی ۵ تا ۱۰ دقیقه وضعیت آب و هوایی ۶ ساعت آینده را پیش‌بینی کند. بنابراین به‌نظر می‌رسد این سیستم حتی با وجود آنکه در مراحل اولیه توسعه است، از مدل‌های فعلی پیش‌بینی آب و هوا سریع‌تر عمل می‌کند.

هرچند برخی مدل‌های پیش‌بینی معمول انبوهی از اطلاعات تولید می‌کنند اما این فرآیند چند ساعت طول می‌کشد.
گوگل درباره این سیستم می‌نویسد: یکی از مزیت‌های ماشین یادگیری آن است که با توجه به مدل‌های آموزش دیده فعلی، ارزان است و سرعت ارائه آنها نیز بسیار بالا است.
همچنین مقایسه صحت پیش‌بینی این مدل با ۳ مدل فعلی (با استفاده از اطلاعات تاریخچه آب وهوایی بین ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹) نشان داد عملکرد آن به اندازه مدل‌های دیگر خوب است./مهر

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۹۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناپایداری‌های جوی در بوشهر افزایش می‌یابد

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: با توجه به بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، سامانه بارشی که در چند روز گذشته در استان فعال بود، به‌تدریج در حال خروج از استان است، اما همچنان در ساعت‌هایی از امروز بعد از ظهر رشد ابر در ارتفاعات و مناطق شرقی استان و بارش پراکنده باران در این مناطق دور از انتظار نیست.

طلیعه محمدی از ورود سامانه بارشی جدیدی به استان در اواسط هفته خبر داد و افزود: برای روز دوشنبه و سه‌شنبه، افزایش ناپایداری‌ها در مناطق شمالی و مرکزی استان و بارش پراکنده باران، گاهی رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

وی جهت وزش باد را تا ظهر فردا متغیر، بیشتر شمال غربی تا شمال شرقی با سرعت ۸ تا ۳۰، گاهی تا ۳۸ کیلومتر در ساعت و ارتفاع موج دریا را ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر پیش‌بینی کرد.

به گفته این کارشناس هواشناسی استان بوشهر، فردا در بندر بوشهر زمان مد اول دریا ساعت ۰۵:۳۰ دقیقه بامداد، جزر اول ساعت ۱۱:۲۰، مد دوم ساعت ۱۷:۰۵ و جزر دوم ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه خواهد بود.

دیگر خبرها

  • فوت یک بیرجندی بر اثر سقوط در چاه فاضلاب
  • وضعیت عجیب ستاره بارسا: ژاوی با او صحبت هم نمی‌کند!
  • پیام توییتری وزیر سابق آموزش و پرورش به وزیر فعلی آموزش و پرورش : این صندلی ارزشش را ندارد...
  • پیش‌بینی هوای ۳۰ روز آینده با هوش مصنوعی!
  • توضیحی برای وضعیت افتضاح بارسا پیدا نمی‌کنم
  • حاجی‌پور: فوتبال ‌خوزستان‌ تاوان بی‌تدبیری را می‌دهد
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اوقات شرعی فردا یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • ناپایداری‌های جوی در بوشهر افزایش می‌یابد