Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@03:56:08 GMT

شهید سلیمانی نگاه توحیدی و تمدنی به مقاومت داشت

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۳۶۶۰۴

شهید سلیمانی نگاه توحیدی و تمدنی به مقاومت داشت

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی با بیان اینکه مقاومت با نگاه کلان توحیدی و تمدنی می‌تواند ما را به مقصودمان در زمینه تداوم انقلاب اسلامی برساند، تصریح کرد: شهید سلیمانی با شهادت خود به قهرمان امت تبدیل شد و رویکرد این شهید به مقاومت، فراراهبردی بود که راهبردهای گوناگون در عرصه‌های مختلف از آن تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه چهارشنبه، 25 دی‌ماه، در هم‌اندیشی «سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابوالمهدی المهندس؛ مقاومت و تداوم انقلاب اسلامی» در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به جریان مقاومت اصیل تعلق داشتند.

لکزایی با بیان اینکه باید مشخص شود که کدام نگاه به مقاومت می‌تواند تداوم‌بخش انقلاب اسلامی باشد، ادامه داد: مقاومت با نگاه کلان توحیدی و تمدنی می‌تواند ما را به مقصودمان در زمینه تداوم انقلاب اسلامی برساند، شهید قاسم سلیمانی هم به دنبال چنین نگاهی بود.

وی افزود: شهید سلیمانی با شهادت خود به قهرمان امت تبدیل شد و رویکرد این شهید به مقاومت، فرا راهبردی بود که راهبردهای گوناگون در عرصه‌های مختلف از آن تولید می‌شود.

لک‌زایی، تمدن نوین اسلامی را نیازمند نظامات مختلف دانست و تصریح کرد: برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی باید مقاومت در عرصه‌های مختلف از جمله علمی، معرفتی و دانشی داشته باشیم، باید در زمینه‌های گوناگون همچون علوم انسانی، علوم نظامی، هنر و معماری روی پای خودمان بایستیم.

وی ادامه داد: الهیات مقاومت در کنار دانش مقاومت باید عرضه شود، همچنین مقاومت اخلاقی، تربیتی و معنوی دارای اهمیت زیاد است، مقاومت و استقامت با هر اخلاقی سازگار نیست.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که ارائه فرهنگ مقاومت ضروری است، افزود: باید تمام راهبردها براساس عنصر مقاومت و تمدن‌سازی سازماندهی شوند.

لک‌زایی، اقتصاد مقاومتی را ضروری دانست و تصریح کرد: به مدیریت مقاومتی احتیاج داریم، مقاومت در سبک زندگی هم مهم است، تا زمانی که الگوی خودمان را برای سبک زندگی ارائه نکنیم، مشکل خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امروز ادبیات رایج در عرصه الگوی حکمرانی عمدتا ادبیات غیربومی است، مقاومت در زمینه دولت‌سازی منجر به دولت مقاوم می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: شهید سردار سلیمانی یک نظامی صرف نبود و او از لحاظ اخلاقی نیز الگو به شمار می رفت، این شهید جاذبه فراوانی داشت و به دنبال انسجام در سطح امت بود، شهید سلیمانی ارتباطات گسترده‌ای با گروه‌های مختلف داشت.

لکزایی در پایان داشتن نگاه فراراهبردی و کلان به مقاومت را ضروری دانست و تصریح کرد: باید متعلقات مربوط به مقاومت را در عرصه‌های گوناگون دنبال کنیم.

تضعیف هژمونی آمریکا

همچنین علی اکبری‌معلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه نشست، تضعیف هژمونی آمریکا در منطقه را جزو موفقیت‌های سردار سلیمانی دانست و تصریح کرد: فعالیت‌های این شهید و هم رزمانش به تضعیف نظام سلطه منجر شد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های سردار شهید قاسم سلیمانی موجب تقویت جریان مقاومت در منطقه شد که یک فرصت برای انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، همچنین وحدت بین جریان‌های انقلابی در داخل ایران و سطح منطقه نیز از دیگر اقدامات شهید سلیمانی بود.

تأسی به ولایت

رجبعلی اسفندیار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگر نشست با اشاره به بهره‌گیری سردار سلیمانی از قدرت نرم اظهار کرد: این شهید علاوه بر اینکه به عنوان یک رزمنده در جبهه‌ها حضور داشت، با تأسی به ولایت و رهبر معظم انقلاب از قدرت نرم بهره‌مند بود و با پایبندی به مبانی اسلام از جمله اصل توحید محوری بر وحدت تاکید داشت.

بنابر این گزارش، تبدیل شهید سلیمانی به قهرمان امت اسلامی و رویکرد فراراهبردی او، قائم به شخص نبودن جبهه مقاومت به یک فرد، رابطه میان مقاومت و اهداف انقلاب اسلامی، تضعیف قدرت آمریکا در منطقه، شهادت‌طلبی شهید سلیمانی و بهره‌گیری محور مقاومت از قدرت نرم از جمله مباحث مطرح شده از سوی شرکت‌کنندگان در نشست بود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا مقاومت لکزایی ابومهدی المهندس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۶۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| واکنش شهید سردار سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت

فیلم| واکنش شهید سردار سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت

دیگر خبرها

  • «ما ملت شهادتیم» از شهید زاهدی تا سردار سلیمانی
  • دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق
  • پایتخت مقاومت اسلامی معطر به عطر شهدای گمنام شد
  • نگاه استاد مطهری به آینده جمهوری اسلامی به روایت افروغ
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فیلم| واکنش شهید سردار سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت
  • برگزاری همایش اندیشه تمدنی در اندیشه امام علی (ع)