Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@23:35:07 GMT

«سوییت فرانسوی» دوباره گشوده شد

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۳۹۱۹۱

«سوییت فرانسوی» دوباره گشوده شد

به گزارش خبرنگار مهر، ایرن نمیروفسکی، نویسنده رمان سوئیت فرانسوی، نخستین بار، پس از انقلاب روسیه، هنگامی که حکومت شوروی برای سر پدرش جایزه تعیین کرد، مجبور به جلای وطن شد. پس از چند سال سرگردانی در فنلاند و سوئد در پاریس اقامت‌گزید. ایرن پیش از ان‌که در ١٩٢٩ دست‌نویس رمان (داوید گولدر) را برای برنار گراسه بفرستد، با تسلطی که به هفت زبان داشت، و با تجربیاتی پرمایه و دل‌بستگی شدید به ادبیات، اثار فراوانی منتشرکرده‌بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوکه سال‌ها به ناحق مورد بی‌توجهی قرارگرفته‌بود، پس از چاپ این اثر (سوئیت فرانسوی) نویسنده الهام‌بخش شد و پل موران، دریو لاروشال و ژان کوکتو زبان به ستایش گشودند. اما ده سال نپایید که این رؤیا تبدیل به کابوس شد. ایرن قربانی (اریایی شدن) انتشارات شد و دیگر حق چاپ اثارش را نداشت.شوهرش میشل نیز از ادامه کار محروم شد. سپس مهاجرت‌های پی‌درپی زندگی و نوشتن را از او گرفت. نخست در روستایی در موروان پناه جست، سپس به اشویتس تبعید شد و در ان‌جا به قتل رسید ….

مضمون کتاب، ایرن نمیروفسکی که او هم مانند شوهرش ستارۀ زرد بر لباسش دوخته‌است، دست به آفرینش اثری بلند پروازانه (سوئیت فرانسوی) می‌زند که فرصت آن را می‌یابد تا کلمۀ «پایان» را در آخر کتاب درج کند.

این اثر در چاپ دوم یک جلدی شده‌است.

ایرن نمیروفسکی طبق معمول یادداشت‌هایی دربارۀ اثری که آغازکرده‌است و تأملاتی که دربارۀ وضع موجود در فرانسه دارد به رشتۀ تحریر می‌کشد. فهرستی از نام شخصیت‌ها، خواه اصلی و خواه فرعی، تهیه می‌کند و به بررسی آن‌ها می‌پردازد تا مطمئن شود که شخصیت‌های داستانش را به درستی به کار گرفته است. آرزوی نوشتن کتابی هزار صفحه‌ای را در دل می‌پروراند که به شیوۀ سمفونی، اما در پنج بخش، ساخته شده باشد؛ متناسب با ضرباهنگ و کیفیت لحن. الگوی او برای این کار، سمفونی پنجم بتهوون است.

چاپ دوم سوئیت فرانسوی را خانم مهستی بحرینی ترجمه کرده و انتشارات نیلوفر آن را با قیمت ۶۵,۰۰۰ تومان و در ۴۹۲ صفحه (یک جلد) به بازار کتاب عرضه‌کرده‌است.

کد خبر 4827208 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات ترجمه سردار سلیمانی قاسم سلیمانی ترجمه میراث فرهنگی گردشگری سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دونالد ترامپ رایزنی فرهنگی ادبیات کتاب و کتابخوانی مرکز فرهنگی شهر کتاب تجدید چاپ نشر نو شهادت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۹۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوران کانته فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، لوران کانته کارگردان فرانسوی که سال ۲۰۰۸ با فیلم «کلاس» برنده نخل طلای جشنواره کن شد، درگذشت. او ۶۳ ساله بود و صبح پنجشنبه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«کلاس» فیلم موفق کانته که با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته فرانسوا بگودو ساخته شده و روایتی تقریباً زندگینامه‌ای از تجربه نویسنده به عنوان معلم در منطقه ۲۰ پاریس است، با بازی خود نویسنده ساخته شد. «کلاس» سال ۲۰۰۸ به اتفاق آرا نخل طلای کن را دریافت کرد و اولین فیلم فرانسوی شد که از سال ۱۹۸۷ تا آن زمان به این جایزه دست می‌یافت. این فیلم همچنین نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان هم شد.

کانته پس از تحصیل در انستیتو هنرهای سینمایی پاریس و کار در تلویزیون، نخستین فیلم بلندش را با عنوان «منابع انسانی» در سال ۱۹۹۹ ساخت. این فیلم درباره یک کارآموز مدیریت بود که در کارخانه پدرش شروع به کار می‌کرد، در جوایز سزار که معادل اسکار فرانسه است، برنده بهترین فیلم بلند شد. فیلم بعدی کانته «تایم اوت» در سال ۲۰۰۱ درباره مردی بود که با پنهان کردن حقیقت از خانواده‌اش طرد شد.

از دیگر آثار کانته می توان به «به سمت جنوب» (۲۰۰۵) درباره گردشگری در هاییتی، «۷ روز در هاوانا»، «فاکس فایر» (۲۰۱۲) اقتباسی از رمان جویس کارول اوتس به همین نام، کمدی درام «بازگشت به ایتاکا» (۲۰۱۴) و «کارگاه» (۲۰۱۷) یاد کرد. جدیدترین فیلم کانته «آرتور رمبو» بود که سال ۲۰۲۱ اکران شد و درباره نوجوانی بود که هویت آنلاینش فاش می‌شود.

کد خبر 6088914

دیگر خبرها

  • ورود پلیس ضدشورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس | فیلم
  • مقامات اوکراینی تسلیحات غرب را می‌دزدند
  • دانشجویان فرانسوی هم به میدان آمدند + فیلم
  • دانشجویان فرانسوی هم به میدان آمدند
  • اعتراض دانشجویان فرانسوی به نسل کشی در غزه
  • فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • « لوران کانته » فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • لوران کانته فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت
  • «لوران کانته» فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت