Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@20:48:39 GMT

لزوم نهادینه کردن فرهنگ بهره وری در جامعه

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۴۱۸۰۷

لزوم نهادینه کردن فرهنگ بهره وری در جامعه

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا اربابی ظهر پنجشنبه در پنجاه و چهارمین نشست تخصصی توسعه در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با تأکید بر اینکه مفهوم بهره وری ابتدا باید در نگاه و باورهای ذهنی ما ایجاد شود، اظهار کرد: نهادینه شدن این موضوع سبب می‌شود تا نتایج آن در رفتار سازمانی و اجتماعی بروز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با بیان اینکه در همه برنامه‌های توسعه‌ای به بهره وری به عنوان یک اصل اساسی در توسعه کشور تأکید می‌کنند، افزود: متأسفانه به واسطه همه این تأکیدات هنوز از همه ظرفیت‌های در این حوزه استفاده نشده است.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: توسعه یافتگی از طریق ایجاد ظرفیت‌های جدید و همچنین ارتقای بهره وری دو روشی است که می‌توانیم برای توسعه کشور از آن بهره مند شویم.

وی با اشاره به عدم شکل گیری باورهای ذهنی در زمینه بهره وری و همچنین عدم طراحی فرآیندها کاری بر اساس این مفهوم در ساختار سازمانی، تصریح کرد: بهره وری در زمینه نیروی انسانی، سرمایه و ساختار مدیریتی سبب ارتقای بهره وری در تمامی عوامل تولید می‌شود.

اربابی با بیان اینکه توسعه یافتگی نتیجه ارتقای کیفیت زندگی مبتنی بر افزایش تولید ناخالص داخلی است، بیان کرد: یکی از شاخص‌های مهم بهره وری شایسته سالاری است یعنی از افراد کاردان در سطوح مختلف مدیریت بهره گیری شود.

وی با تأکید بر اینکه توجه به بهره وری سبب می‌شود فعالیت‌های هر فرد، سازمان و کشور اثربخش و کارآمد باشد، اظهار کرد: بهره وری بدان معنا است که کار درست را درست انجام دهیم.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه عوامل مختلفی اعم از فردی، سازمانی، ملی و بین المللی بر بهره وری مؤثر است، افزود: داشتن نگرش درست، دانش و مهارت زمینه افزایش بهره وری فردی را افزایش می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ سازمان باید مبتنی بر بهره وری، اثربخشی و کارایی باشد، گفت: استفاده از فناوری در قالب سامانه‌های اداری و سازمانی به افزایش بهره وری کمک می‌کند متأسفانه یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر بهره وری نظام آموزشی است.

اربابی با بیان اینکه متأسفانه در کتب درسی به مفاهیم بهره وری پرداخته نشده است، ادامه داد: وجود شکاف بین دانشگاه و صنعت سبب شده تا فارغ التحصیلان در مشاغلی غیر مرتبط با رشته تحصیلی و مهارت خود مشغول به کار شوند.

وی بر لزوم توجه بیشتر به نهادینه کردن فرهنگ بهره وری در سطح جامعه تأکید کرد و گفت: تعیین شاخص‌های بهره وری و اندازه گیری آنها، تجزیه و تحلیل شاخص‌ها، شناسایی عوامل ارتقای بهره وری، تعیین راهکارها و برنامه ریزی بهبود بهره وری و اجرای راهکارهای بهبود بهره وری الزامی است.

کد خبر 4827360

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان مدیریت و برنامه ریزی بهره وری استان گیلان قاسم سلیمانی سردار سلیمانی بارش برف سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بوشهر شهرکرد ایلام تعطیلی مدارس گرگان قزوین سیل سیستان و بلوچستان مراسم تشییع سپاه پاسداران شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۱۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: استان ایلام از پیشینه غنی بالایی در حوزه فرهنگ برخوردار است، لذا سرانه پایین مطالعه در استان به هیچ وجه شایسته این پیشینه قوی فرهنگی نخواهد بود و باید تدبیری اساسی برای آن اندیشید.

ایلام از پیشینه تاریخی و فرهنگی کهنی برخوردار است، به گونه‌ای که ایلامیان در گذشته اهمیت به سزایی برای کتاب و آثار مکتوب و همچنین حفظ و نگهداری آنان قائل بوده‌اند. وجود شاعران و نویسندگان نامدار ایلامی همچون غلام رضا خان ارکوازی شاعر و عارف کرد ایلامی که به خاطر سرودن مناجات نامه و اشعار دیگر در بین مردم ایران شهرت دارد، خود گواهی بر این موضوع است.

با این حال امروزه پایین بودن سرانه مطالعه در استان ایلام یکی از مشکلاتی است که مدت‌ها است دامن گیر استان ایلام شده، به نحوی که کارشناسان معتقدند سرانه پایین مطالعه در ایلام و فقر فرهنگی به هیچ وجه شایسته پیشینه غنی فرهنگی ما نیست.

همه میدانیم با توجه با سابقه استان در حوزه فرهنگ و عنوان اولین‌ها در بخش‌های مختلف بخصوص در حوزه چاپ و نشر، پایین بودن سرانه مطالعه اتفاق خوبی نیست و یقیناً پیامدها و معضلات بسیاری قبیل عدم توسعه فرهنگی، وابستگی بیش از حد به فضای مجازی و افزایش آسیب‌های اجتماعی به همراه خواهد داشت.

اهمیت مطالعه از نظر کارشناسان

منصوره فتحی کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کتاب یکی از ارزشمندترین میراث‌های انسان به شمار می‌رود که نقش مهمی را در بیداری آحاد جامعه دارد و نقش بی‌بدیلی در انتقال دانش‌ها ایفا می‌کند.

وی افزود: اهمیت کتاب و کتابخوانی و لزوم اهمیت دادن به مطالعه بر هیچکس پوشیده نیست و هر انسانی خواسته یا ناخواسته در زندگی خود با این بخش از فرهنگ جامعه، سر و کار دارد.

فتحی با بیان اینکه امروزه، بسیاری از انسان‌ها به دلیل زندگی ماشینی و دغدغه‌های فکری و اقتصادی از این قطار فرهنگی باز مانده‌اند، تصریح کرد: کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی که نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای فرهنگ عمومی دارد، متأسفانه مدت‌هاست در سبد خانوارهای ایلامی جای چندان مطلوبی ندارد.

راهکارهای افزایش سرانه مطالعه در استان

این کارشناس تصریح کرد: برای ارتقای سطح کمی و کیفی و افزایش سرانه مطالعه در استان لازم است تحقیق و پژوهش در کتابخانه ها از دوره ابتدایی به دانش آموزان آموخته شود، زیرا این فرهنگ را باید از دوران خردسالی به کودکان آموخت.

وی اضافه کرد: ضمن آنکه رسانه‌های ملی بویژه صدا و سیما تأثیر بسیاری بر فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند، باید از طریق این رسانه کتاب‌های جدید را به مردم و علاقه مندان معرفی و یا آنها را نقد و بررسی کرد.

مرضیه فتحی در ادامه بیان کرد: اهدای کتاب به اقشار مختلف جامعه، بروزرسانی کتابخانه ها، کنترل قیمت کتاب، افزایش محتوای کمی و کیفی کتب از دیگر اقدامات لازم جهت توسعه آمار مطالعه در استان محسوب می‌شود.

نقش کتاب در جامعه

سمیه حیدری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کتاب، یکی از ابزارهای تفکر، رشد و پیشرفت انسانی به شمار می‌رود، در واقع کتاب زبان گویای تمدن بشری با بازگو کردن راز و رمز پیشرفت جوامع انسانی در دوره‌های مختلف، نقش بی‌بدیلی را در ارتقای توسعه فرهنگی هر کشوری می‌تواند ایفا کند.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم به نیاز خود به دانستن و فهمیدن پاسخ دهیم باید روزانه ساعت مشخصی را به مطالعه و کتابخوانی اختصاص دهیم و مطالعه باید بخش مهمی از برنامه زندگی ما تشکیل دهد.

توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان

حیدری ادامه داد: ۳۴ باب کتابخانه در سطح شهر و ۱۵ باب کتابخانه در سطح روستاها در حال فعالیت هستند که کودکان و نوجوانان فعال و علاقه‌مند با توجه به شرایط اجتماعی محیط در این کتابخانه‌ها مشغول مطالعه و دریافت خدمات فرهنگی هستند.

این مسئول اضافه کرد: در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان اقداماتی نظیر راه اندازی کتابخانه سیار، رفع مشکلات ساختاری کتابخانه‌ها و مسائل اقتصادی و معیشتی کتابداران در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ایلام در پایان گفت: با هدف توسعه و ترویج کتابخوانی و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های فرهنگی به منظور بسترسازی ارتقا سطح مطالعه مفید، تفاهم‌نامه همکاری میان ادارات کتابخانه‌های عمومی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام انعقاد گردیده است.

گسترش فرهنگ کتابخوانی بین اقشار مختلف جامعه امری ضروری است و باید نهادهای فرهنگی برای توسعه آن در شهرستان تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

کد خبر 6087149

دیگر خبرها

  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پرونده‌های مرتبط با حجاب
  • لزوم تحلیل استراتژیک مسئله حجاب و عفاف برای مقابله با بدحجابی/استاد قانون‌گریز راه به‌جایی نمی‌برد
  • ضرورت آموزش فرهنگ داوطلبی به مردم
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است