Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پیش بینی به موقع و دقیق هواشناسی توانست به مسئولین ستاد مدیریت بحران کمک کند تا حجم خسارت‌های انسانی به شدت کاهش یابد.

محسن حیدری در گفت وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: ویژگی های توپوگرافی و ژئومورفیک استان به گونه است که حتی بارش 10 تا 20 میلی متر نیز منجر به سیلاب و آبگرفتگی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع بارها و بارها در سال های اخیر تکرار شده است و از این به بعد نیز تکرار می شود.

وی ادامه داد: بنابراین در سامانه های فوق سنگین باید توجه داشت که مدیریت ویژه ای بر روی ذخایر منابع آبی اتخاذ کرد تا خدایی نکرده با سرریز شدن سدها بر حجم مشکلات افزوده نشود. البته این اتفاق تا حدودی افتاد و مدیریت آب بر روی یکی دو سد از سوی آب منطقه ای اجرا شد اما کافی نبود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: به نظر می رسد پیش بینی های هواشناسی در زمینه سدها زیاد جدی گرفته نشد چراکه اگر جدی گرفته می شد پیش بینی بارش تجمعی بیش از 100 میلی متر در حوضه آبریز سدهای استان به معنی حجم روان آب بالا است و خطر طغیان رودخانه ها و بالا آمدن سدها را حتمی می کند.

وی با بیان اینکه در جلسات مختلف مدیریت بحران و دیسکاشن های هواشناسی بارها و بارها نسبت به بالاآمدن آب سدها و سریز شدن آن هشدار داده شد، افزود: متأسفانه آب منطقه ای استان این هشدارها را جدی نگرفت و آنطور که باید سطح آب این سد ها را مدیریت نکرد. همین موضوع سبب شد تا در اثر بارش ها حداقل چهار سد سریز کند.

 

پیش بینی بارش حوضه آبریز سدهای استان دقیق بود

حیدری با تأکید بر اینکه پیش بینی بارش های حوضه آبریز سدها دقیق بود، گفت: برای مثال پیش بینی ما برای بارش های نیکشهر بین 70 تا 120 میلی متر بود که در دو ایستگاه بارانسنجی حوضه آبریز سدهای «خیرآباد» و «زیردان» یعنی ایستگاه های «نیکشهر» و «ساربوک» که در نزدیک ترین نقطه به سدها قرار داشتند، به ترتیب 105 و 109 میلی متر باران ثبت شد.

این مسئول ادامه داد: ایستگاه هواشناسی نیکشهر در فاصله حدود 6 کیلومتری از سد خیرآباد و ایستگاه بارانسنجی ساربوک در فاصله حدود 26 کیلومتری سد زیردان واقع است.

وی با بیان اینکه گفته می شود علاوه بر سر ریز شدن سدهای زیردان و خیرآباد، سدهای «پیش» و «شی کلک» نیز سریز شده است، افزود: از ایستگاه بارانسنجی «پیشین» در نزدیکی سد پیشین نیز 81.3 میلی متر باران گزارش شده که دقیقاً در رنج پیش بینی شده بوده است.

حیدری با بیان اینکه بارش های ثبت شده در حومه سدهای استان دقیقاً همان مقادیری بوده که ما انتظار داشته و در اخطاریه هواشناسی نسبت به آن هشدار داده ایم، گفت: در آخرین اخطاریه هواشناسی میزان بارش ها در شهرستان نیکشهر، قصرقند و چابهار بین 70 تا 120 میلی متر پیش بینی شده بود. البته طی چند جلسه با مدیرکل مدیریت بحران بر بارش های بیش از 150 میلی متر در نیکشهر تأکید شد چون در مدل های پیش یابی برای بخش هایی از این شهرستان این بارش ها دیده می شد.

 

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حوضه سد ماشکید علیا در مهرستان نیز پیش بینی بارش دقیق بود. آنچه ما برای شهرستان مهرستان پیش بینی کرده بودیم بارش هایی بین 60 تا 90 میلی متر بود که به حمد الله میزان بارش در نزدیک ترین ایستگاه بارانسنجی سد ماشکید یعنی «مولتان» 70 میلی متر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه مولتان در فاصله حدود هشت کیلومتری از سد قرار دارد، ادامه داد: از ایستگاه های «چاهوک» و«آشار» از توابع مهرستان نیز به ترتیب 64 و 87 میلی متر باران گزارش شد که دقیقاً مشخص می کند پیش بینی های ما هم به لحاظ مکانی و هم به لحاظ کمی دقیق بوده است.

این مسئول به میزان بارش ها در ایستگاه بارانسنجی فنوج اشاره کرد و گفت: به طور کلی از دو ایستگاه بارندگی بیش از 200 میلی متر گزارش داشته ایم. یکی از این ایستگاه ها در شهرستان فنوج بود که 225 میلی متر باران در آن ثبت شد و ما قبلاً در اخطاریه جوی به صراحت تأکید کرده بودیم که بارش های این منطقه بیش از 150 میلی متر خواهد بود.

کمبود نیرو سبب شده تا فقط 5 ایستگاه هواشناسی شبانه روزی باشد

حیدری در ادامه به کمبود شدید امکانات و نیروی انسانی در هواشناسی استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 60 درصد پست های سازمانی هواشناسی استان خالی و به لحاظ زیرساختی با کمبود های جدی مواجه است.

وی ادامه داد: این استان با وجود اینکه پهناورترین استان کشور است اما رادار هواشناسی ندارد و برای رسیدن به حداقل های زیرساختی نیازمند تأسیس حدود 60 ایستگاه جدید است.

انتهای پیام/3139

منبع: فارس

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان مدیریت بحران هواشناسی مدیریت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۳۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با ۶۲ میلی متر



به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،بر اساس الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، بیشترین بارش‌ها در ۲۴ سالت گذشته حاجی آباد زیرکوه با ۶۲ میلی متر، آبیز ۳۹، معدن پرذوده ۲۹، بیهود ۲۵، فتح اباد خصری و نوغاب حاجی ایاد ۲۲ و همین طور ایستگاه خروبا ۲۱ میلی متر بارش ثبت کردند.

لطفی افزود: همچنین در ایستگاه های چاه طلب ۱۷ میلی متر، چاه داشی ۱۶میلی متر، چاه داشی، عباس آباد میم  ۱۶ میلی متر، چیروک ۱۵ میلی متر، دوست آباد ۱۴و سه دهم میلی متر، کلاته سورگ و کریمو ۱۴ میلی متر، جفت رود ۱۳ و زنوغان ۱۳ میلی متر بارندگی ثبت شده است. 

وی گفت: آرین شهربا ۱۲ و نه دهم میلی متر، بیشه، سرند فردوس و معصوم آباد  ۱۱ میلی متر، آیسک ۱۰و ۸ دهم میلی متر، قدمگاه ۱۰و نیم میلی متر، پی کوه ۱۰ ونیم میلیمتر نیز  ثبت شده است. 

دیگر خبرها

  • بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران
  • ارتفاع بارش در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید
  • ارتفاع بارش در زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید
  • مسیر فرعی مهرستان - ایرانشهر براثر بارندگی بسته شد
  • احتمال سیلابی‌شدن مناطق مختلف در سیستان و بلوچستان
  • ایستگاه زمان صوفی ۵۵ میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی
  • حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • بسته شدن مسیر فرعی مهرستان به ایرانشهر
  • ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با ۶۲ میلی متر
  • ارتفاع بارش در کوشه از توابع شهرستان تفتان به ۴۰ میلی متر رسید