Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از ترور شهید سردار قاسم سیمانی، فرمانده سپاه قدس توسط پهپاد آمریکایی که از پایگاه‌های نظامی مستقر در عراق هدایت شدند، سپاه پاسداران به صورت شبانه در اقدامی تلافی‌جویانه، 2 پایگاه نظامی آمریکا در عراق را مورد حمله موشکی قرار داد تا وعده انتقام سخت را عملیاتی کند.

 

ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا و انتقام مقابله‌جویانه ایران به افزایش تنش‌ میان 2 کشور در منطقه دامن زد و همین تحرکات باعث واکنش منفی بازار بورس و افت شدید شاخص‌های آن و افزایش قیمت نفت جهانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 مقوله‌ای که به سرعت نسبت به کوچک‌ترین نوسان و ناامنی شرایط واکنش منفی نشان می‌دهند و باعث جهش قیمت یکی و کاهش ارزش دیگری می‌شوند.

 

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به افزایش تنش‌های اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در منطقه که به افزایش قیمت نفت انجامیده گفت: افزایش تنش‌ها در خاورمیانه باعث به هم ریختن امنیت بازار و افزایش بهای نفت و کاهش شاخص بورس می‌شود که به صلاح هیچ کسی نیست.

 

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس ادامه داد: در صورتی که تنش میان ایران و آمریکا تشدید و منطقه چالش‌برانگیز شود، اولین متاثرهای ناشی از این اتفاق، بازار نفت و بورس هستند. در شرایط ناامنی قیمت نفت افزایش می‌یابد و شاخص بورس افت می‌کند. همان‌طور که در روزهای اخیر این اتفاق افتاد و بهای نفت افزایش یافت و بورس افت زیادی پیدا کرد.

 

سرمایه‌گذاران بورس پس از افت شاخص‌ها، خواستار تعطیلی بورس شدند 

 

خادمی توضیح داد: منطقه ما به سمت تنش‌زایی می‌رود و بازار نفت و بورس متاثر از کوچک‌ترین تحرکات است. این 2 بازار از جمله بازارهایی هستند که به شرایط امن نیاز دارند و کوچک‌ترین ناامنی بر آنها تاثیر می‌گذارد؛ به این معنی که تحرکات اخیر امنیت بورس را به هم ریخته و باعث افت و ریزش شاخص بورس شده است؛ سرمایه‌گذاران دیگر حاضر به سرمایه‌گذاری در این بازار نیستند و حتی پیشنهاد تعطیلی بورس را داده‌اند.

 

او اضافه کرد: همچنین افزایش این تنش‌ها در منطقه باعث افزایش بهای نفت شده است و باز هم این نوسان ادامه دارد، مگر اینکه وضعیت سیاسی خاورمیانه به سمت صلح برود که البته فعلاً ممکن نیست.

 

 نمی‌شود 40 سال استخوان لای زخم بگذاریم

 

خادمی تاکید کرد: در صورت کوتاه آمدن ایران در برابر آمریکا، در وضعیت ضعف قرار می‌گیریم، بنابراین باید موضع‌مان را در این شرایط مشخص کنیم. نمی‌شود 40 سال استخوان لای زخم بگذاریم و ضرر کنیم و نیروها و منابع‌مان را از دست بدهیم.

 

این نماینده اصولگرای عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: فرزندان مسئولان نباید به آمریکا بروند و در رفاه زندگی کنند و از طرفی مردم ما در این شرایط هر روز فقیر و فقیرتر شوند. زمان آن رسیده که همگی تکلیف‌مان را روشن کنیم.

 

نباید هم مرگ بر آمریکا بگوییم هم فرزندان‌مان را به آمریکا بفرستیم

 

خادمی در همین راستا عنوان کرد: نباید هم مرگ بر آمریکا بگوییم هم فرزندان‌مان را به آمریکا بفرستیم. در صورتی که بخواهیم علیه آمریکا اقدامی صورت دهیم، دست این آقایان مسئول نمی‌تواند روی ماشه برود، چون فرزندان‌شان درآمریکا زندگی می‌کنند.

 

نماینده ایذه و باغملک در مجلس پیشنهاد داد: چاره‌ای نداریم و باید تکلیف‌مان را با آمریکا روشن کنیم. همان‌طور که عراق خواست با ما بجنگد و وارد جنگ شد و ما هم جنگیدیم تا تعیین تکلیف شد، باید با آمریکا هم تکلیف‌مان را یک بار برای همیشه روشن کنیم. نمی‌شود یک بار وارد برجام بشود، یک بار از برجام یک‌طرفه خارج شود و ما را بزند. جای تعجب و سوال است که مسئولان چقدر به فکر منافع کشور هستند!

 

 آمریکا منطقه را برای ما ناامن کرده است پس باید مقابله به مثل کنیم

 

خادمی افزود: همان‌طور که آمریکا منطقه را برای مسئولانی که به فکر مردم هستند ناامن کرده است (البته این تنگنا برای مسئولانی که فرزندان‌شان در آمریکا زندگی می‌کنند وجود ندارد)، ما هم باید منطقه خاورمیانه را برای آنها ناامن کنیم.

 

این نماینده عضو فراکسیون اصولگرای ولایی تاکید کرد: نباید هلیکوپتر و پهپاد آمریکایی از قطر بلند شود و شهید سردار سلیمانی را ترور کند، ولی ما سکوت کنیم. به نظرم ما هم باید مقابله به مثل کنیم و پایگاه‌هایش را در کویت، عربستان، عراق و قطر و هر جای دیگر منطقه بزنیم.

 

خادمی گفت: ما نباید اجازه بدهیم یک مسئول اداری آمریکایی پایش را به خاورمیانه بگذارد. نباید اجازه بدهیم پایشان به عراق و پاکستان برسد. در خاورمیانه وضعیت را برای ما ناامن کرده‌اند؛ اگر ما هم برای آمریکایی‌ها خاورمیانه را ناامن کنیم، در آن صورت کوتاه می‌آیند و با ما وارد مذاکره واقعی می‌شوند.

 

جنگ هزینه دارد ولی رفتار 40 سال گذشته آمریکا هم برای ما هزینه‌بر بوده است

 

این نماینده دور دهم مجلس اظهار کرد: درست است که جنگ هزینه دارد، ولی این رفتارهای آمریکا هم برای ما طی 40 سال گذشته هزینه‌بر بوده است. ما خواستار جنگ نظامی نیستیم، ولی وقتی آمریکایی‌ها دست به تحرکات ماجراجویانه می‌زنند، ما هم باید مقابله به مثل کنیم.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: بهای نفت همان‌طور که طی روزهای گذشته دیدیم، با افزایش تنش‌ها در منطقه بالا خواهد رفت و نوسان زیادی خواهد داشت.

 

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس صحبت‌های خود را این‌طور پایان داد: البته به دلیل اینکه صادرات نفتی ما پس از تحریم‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرده است، این افزایش قیمت روی افزایش درآمد و بودجه ما تاثیری ندارد، ولی اقتصاد دنیا را به هم می‌ریزد. آمریکا و چین هم به عنوان مصرف‌کنندگان جدی نفت که آن را به فراورده‌های باارزش تبدیل می‌کنند، متضرر واقعی افزایش بهای نفت در بازار جهانی هستند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۶۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱‌.۷۲ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۶۸ درصدی در پله ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۶۱ درصدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۳ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت حمل و نقل با افزایش ۴.۴ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت انتشار و چاپ در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت استخراج نفت به جز کشف هم با افت ۱۰.۷۷ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۵ هزار و ۶۸ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۹۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۵۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۲ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲ هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد. 

فراهم شدن مجالی برای رشد سهام بازار محور در کوتاه مدت 

در ادامه هم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوایل هفته کاری با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شاهد شروع متعادلی بودیم، اما در جدال عرضه و تقاضا، فروشندگان برنده بودند و دوباره یک هفته‌ اصلاحی و خسته کننده را سپری کردیم. فقط شاهد نوساناتی در محدوه‌های حمایتی سهام بودیم، تعداد محدود، سهام بازیگر محور هم مجالی برای نوسان و رشد کوتاه مدتی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی در کنار افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و عدم تعدیل نرخ دلار نیما از بعد درآمدی را دچار مشکل می‌کند و حاشیه سود‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از افت تولید، با افزایش نرخ‌های منطقی در صنایع برای پوشش رشد هزینه‌ها موافقت می‌شود.

او افزود: انتشار اوراق سنگین توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره، ابهام سقف معافیت مالیاتی و ... خریدار را یک قدم عقب‌تر در انتظار نگه می دارد. هر بار با نزدیک شدن به محدوده‌ حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم منتهی تا زمانی که این دور باطل ادامه دارد حرف خاصی برای گفتن نمی‌ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • ریزش ۵ هزار واحدی شاخص بورس
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • افزایش ۴۲۶ واحدی شاخص کل بورس
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • خانواده‌های سربازانی که در غزه می‌جنگند خواستار حمله نکردن به رفح شدند