Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@20:38:25 GMT

فارس من| شاهرود؛ شاهراه صادرات مواد معدنی

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۱۷۳۴

فارس من| شاهرود؛ شاهراه صادرات مواد معدنی

شاهرود را گرچه می‌توان شاهراه صادرات مواد معدنی دانست؛ اما مسؤولان استان سمنان باید تلاش کنند تا این موهبت الهی زمینه‌ساز اشتغال جوانان این شهرستان شود.

خبرگزاری فارس- گروه اقتصادی: گرچه شهرستان شاهرود با انبوهی از معادن به شاهراه صادرات مواد معدنی در استان سمنان تبدیل شده است که بر اساس آمارهای موجود، نرخ بیکاری در این شهرستان بالاتر از سایر نقاط استان سمنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود معادن متعدد در شاهرود بستر مناسبی برای اشتغال‌زایی جوانان جویای کار است و مسؤولان استان سمنان باید تلاش کنند تا این موهبت الهی زمینه‌ساز اشتغال جوانان این شهرستان شود.

برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس نیز عقیده دارند که شرق استان سمنان به‌خصوص شاهرود از عدم وجود صنعت و نبود کار رنج می‌برد و خیلی از جوانان به دیگر مناطق مهاجرت کرده‌اند.

آنها از مسؤولان استان سمنان تقاضا کرده‌اند که با سرمایه‌گذاران صحبت شود و ذخایر شهرستانشان صرف پیشرفت و آبادانی خود شرق استان شود.

آنها با ثبت سوژه‌ای با عنوان «لزوم ایجاد کارخانه آلومینا در شرق استان و جلوگیری از ارسال ذخایر بوکسیت به دیگر مناطق» درسامانه «فارس من» خواستار توجه به اشتغال در شاهرود شده‌اند.

معدن؛ محور ایجاد اشتغال در شاهرود

گل‌چهره محمدمحمدی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار شهرستان شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان اظهار کرد: ۴۰ نوع ماده معدنی در شاهرود وجود دارد که از معادن مختلف استخراج می‌شود و تعدادی از آن در بخش طرود و سایر بخش‌های شهرستان شاهرود قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه ۱۱۳ واحد صنعتی در شهرک صنعتی شهرستان شاهرود فعال هستند، تصریح کرد: تعدادی از واحدهای صنعتی هم خارج از محدوده شهرک فعالیت دارند.

۴۰ نوع ماده معدنی در شاهرود وجود دارد که از معادن استخراج می‌شود 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه بر اساس شاخص بیمه اجباری، کارآفرینی یعنی صاحبان کارخانه و کارگاه و واحدهای تولیدی به‌اجبار باید کارگران و نیروهای تحت امرشان را بیمه اجباری کنند، اضافه کرد: این به معنای کسانی که خود اختیاری بیمه می‌شوند، نیست.

محمدمحمدی با بیان اینکه افزایش درصد بیمه اجباری کارآفرینی را در شاهرود شاهد بوده‌ایم، تصریح کرد: ریزش بیمه در این قسمت نداشتیم.

وی با تأکید بر اینکه قسمت دوم کار مربوط به بیمه بیکاری است، اضافه کرد: کسانی که از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به هر دلیلی بیرون و سراغ بیمه بیکاری می‌روند، با شرایطی مشمول بیمه بیکاری می‌شوند.

ریزش شغل نداشتیم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار شهرستان شاهرود افزود: اگر به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنید، در اسفند ۹۷ در این مورد کاهش داشتیم و روند بیمه بیکاری کاهش و بیمه اجباری کارفرمایی افزایش داشته است.

محمدمحمدی با اشاره به اینکه به‌طور میانگین ماهانه ۵۵ نفر بازنشسته در حوزه بیمه اجباری داریم، تصریح کرد: زمانی که ۵۵ نفر هر ماه بازنشسته می‌شوند، اگر جای این‌ها نیرو گرفته نشود، باید عدد نخست ریزش داشته باشد.

وی با بیان اینکه با توجه به آمار بازنشسته‌های بیمه تأمین اجتماعی، بیمه بیکاری ما کاهش داشته است، اضافه کرد: طی سه ماه از سال ۹۸ کاهش بیمه بیکاری در شاهرود عالی بوده است و روند چشمگیری در این رابطه تا الآن داریم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه بیمه اجباری کارفرمایی نمودار صعودی داشته است، اظهار کرد: اشتغال شاهرود در صنعت، معدن و تجارت و در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بخش کارگری پایدار است.

معدن مس بیدستان؛ در آستانه افتتاح

اکبر رعیتی، دهیار روستای بیدستان شاهرود هم به فارس گفت: معدن جدید مس در منطقه بیدستان در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

وی ادامه داد: یک معدن سرب در بیدستان فعال است؛ سنگ استخراج‌شده از این معدن را به کارخانه چشمه سپید انتقال می‌دهند و کارخانه‌ای در شمال روستا ایجاد شده است.

دهیار روستای بیدستان شاهرود با تأکید بر اینکه این معدن در اشتغال‌زایی بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: ۴۰ نفر از بومیان روستای بیدستان در این کارخانه اشتغال دارند.

فعالیت 4 معدن فعال در طرود

امرالله اصغری، نایب رئیس سابق شورای اسلامی روستای طرود نیز به فارس گفت: چهار معدن فعال در روستای طرود داریم که در حوزه استخراج فعالیت دارند.

وی با تأکید بر اینکه ۹۰ درصد معادن طرود استخراج مس دارند، تصریح کرد: ۱۰ درصد از معادن طرود سرب و روی استخراج می‌کنند.

اشتغال شاهرود در صنعت، معدن و تجارت و در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بخش کارگری پایدار است

نایب رئیس سابق شورای اسلامی روستای طرود با اشاره به اینکه این معادن موجی از اشتغال‌زایی برای ما به همراه داشته است، اضافه کرد: این معادن باعث رونق منطقه می‌شود.

اصغری با بیان اینکه اول صبح سرویس‌های کارگران معادن صف می‌بندند، تصریح کرد: اشتغال‌زایی خوبی برای روستاییان طرود انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه مهاجرت معکوس از شاهرود را هم داریم، اظهار کرد: کارگر بیکار در طرود به خاطر فعالیت این معادن پیدا نمی‌شود.

انتهای پیام/۷۵۰۳۵/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: شاهرود استان سمنان معادن مواد معدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۱۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرماندار شهرستان اهر در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی با تشریح وضعیت آبی شهرستان در سال جاری گفت: مطابق پیش بینی‌ها و گزارشات واصله امسال نیز تنش آبی خواهیم داشت و باید در این خصوص تدابیر لازم اتخاد شود و شایسته است شهروندان و کشاورزان در صرفه جویی و مدیریت مصرف بهیته آب اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

ابوالفضل غنی زاده با بیان اینکه ۲۰۸ هزار کیلومتر مربع مساحت شهرستان اهر است، افزود: یک چهارم مساحت شهرستان، ذخایر معدنی بوده و تعداد ۲۸ مورد پهنه معدنی ثبت شده که در مرحله اکتشاف و بهره برداری هستند و در صورت فعال شدن این معادن، به شدت ناترازی آب خواهیم داشت که باید از الان برای آن چاره اندیشید.

وی با بیان اینکه که در سطح جهانی ارزش افزوده‌ای که از آب برداشت می‌شود ۴ دلار است، گفت: این موضوع در ایران زیر ۷۵ سنت است و باید در این خصوص راهکار‌های مناسبی در تغییر الگوی کشت و سوق دادن کشاورزان برای تولید با ارزش افزوده و بهره وری بالا ارائه گردد.

غنی زاده همچنین عنوان کرد: متأسفانه شاهد بودیم که باغداران، سیب‌هایی که در سردخانه انبار کرده بودند را به عنوان سیب بادریز فروختند که جهاد کشاورزی باید نسبت به این موضوع ورود کند تا امسال شاهد ورود خسارت به باغداران نباشیم.

رئیس شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان اهر با اشاره به تغییرات آب و هوایی و ترسیم وضعیت آبی منطقه گفت: تغییر الگوی کشت و مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی، اصلی‌ترین راه حفاظت از منابع آبی خواهد بود که باید در این خصوص کشاورزان بصورت اقنایی و علمی توجیه شوند.

فرماندار اهر از دبیر و اعضای این شورا خواست تا همایشی با عنوان آب، محیط زیست و امنیت غذایی، بصورت سراسری در شهرستان برگزار شده و از ایده، طرح و مقالات علمی برتر ارائه شده به این همایش در راستای مدیریت مصرف آب استفاده شود.

دیگر خبرها

  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • صادرات بیش از ۵ میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان
  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • ثبت صادرات ۶ میلیارد دلاری در خوزستان
  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد