Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  فارس، شروع باران و طوفان در استرالیا از اواخر روز پنجشنبه، موجب مهار بخش گسترده‌ای از آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه این کشور شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بر اساس پیش‌بینی‌ها، بارش باران و طوفان در روزهای آینده نیز در ایالت‌های جنوبی این کشور که طی چند ماه اخیر شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده بودند، ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آتش‌سوزی‌ها که از شهریور ماه آغاز شد، موجب جان باختن ۲۹ نفر، کشته شدن میلیون‌ها حیوان و سوختن میلیون‌ها هکتار پوشش گیاهی و بیش از ۲۵۰۰ خانه شد. شدت آتش‌سوزی‌ها به حدی بود که جانورانی مانند «کوالا» و «والابی» و انواعی از گیاهان بومی استرالیا در لیست گونه‌های در خطر انقراض قرار گرفتند.

 آتش‌نشان‌ها در سه ایالت جنوبی «ویکتوریا»، «نیو سوث ولز» و «کوئینزلند» که بیشترین آسیب را از این آتش‌سوزی‌ها دیده‌اند، اعلام کردند بارش باران موجب خاموش شدن تمامی مناطقی که طعمه حریق شده‌اند نخواهد شد اما کار آن‌ها را بسیار آسان خواهد کرد.

علاوه بر آتش‌نشان‌ها، کشاورزان استرالیایی نیز که سه سال را در خشکسالی به سر برده بودند از وقوع این بارش‌ها ابراز خرسندی کردند.

با این حال شدت بارش‌ها به گونه‌ای است که خطر وقوع سیل و کنده شدن درختان را افزایش می‌دهد و این احتمال وجود دارد که با افزایش سطح آب‌های سطحی تمساح‌ها به مناطق مسکونی نزدیک شوند.

 ریزش‌های جوی از غلظت دودی که آسمان استرالیا را پوشانده بود کاسته است اما شهرهای سیدنی، ملبورن و کانبرا همچنان جزو صد شهر آلوده جهان قرار دارند.

وقوع این آتش‌سوزی‌ها، انگشت اتهام را به سوی «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا برده است که با سیاست‌های سهل‌انگارانه در قبال تغییرات اقلیمی و پیروی از دستورکار سرمایه‌داری آمریکا، باعث بروز این فاجعه شده است.

موریسون پس از آن‌که مورد اعتراض و انتقاد شدید شهروندان این کشور قرار گرفت در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی نیوز» به کم‌کاری دولت در قبال کنترل و مهار آتش‌سوزی‌های مهیب این کشور اعتراف کرد.

در استرالیا فصل‌های سال با نیمکره شمالی تفاوت دارند و اکنون در استرالیا اواسط تابستان است و از همین رو مقام‌های این کشور باید خود را برای مقابله با آتش‌سوزی‌های هم‌زمان با افزایش دما آماده می‌کردند.

گرمای هوا و آتش‌سوزی تابستانی در استرالیا امری متداول است، اما آتش‌سوزی‌های امسال زودتر از موعد معمول آغاز شده و افزایش شدید دما و بادهای گرم هم آن را تشدید کرد.

 

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۱۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب

مدیر کل هواشناسی استان تهران با اشاره به وضعیت بارش و دمای پایتخت گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته (۱۶ اردیبهشت) نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۱۹ میلیمتر کاهش بارش و ۲ درجه سلسیوس افزایش دما ثبت شده است.   مازیار غلامی در گفت و گو با ایسنا افزود: از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۲) تا روز گذشته ( ۱۶ اردیبهشت) در استان تهران به‌صورت پهنه‌ای ۱۴۷ میلیمتر باران باریده است این در حالیست که میانگین بلندمدت بارش ۲۳۷ میلی‌متر است بنابراین تهران ۸۹ میلی‌متر معادل با ۳۸ درصد نسبت به شرایط نرمال بارش کمتری دریافت کرده است.    وی اضافه کرد: استان تهران نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۱۰ درصد افزایش بارش داشته است البته ملاک بارش، میانگین بلندمدت است بنابراین بارندگی‌های اخیر نتوانسته کاهش بارش انباشته را جبران کند.   غلامی با اشاره به وضعیت دما در سال زراعی جاری تا روز گذشته گفت: طی این مدت همراه با کاهش بارش، افزایش دما در سطح استان داشته‌ایم، به‌گونه‌ای که دمای استان نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۹ درجه سلسیوس و نسبت به سال قبل ۱.۳ درجه سلسیوس بیشتر شده است. این وضعیت موجب افزایش تبخیر آب سطحی می‌شود و منابع آبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.   وی اضافه کرد: طبق جدیدترین پیش‌بینی‌های فصلی تقریباً تا اوایل خرداد ماه به‌طور متناوب در سطح استان بارندگی داریم که غالباً به‌صورت رگباری و پراکنده به‌ویژه در ساعات پایانی روز و طی شب خواهد بود. تا پایان هفته جاری نیز به تناوب رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.   غلامی تاکید کرد: بارش‌های بهاری نمی‌تواند کاهش بارندگی استان را جبران کند چراکه عمده بارش مربوط به پاییز و زمستان است از سوی دیگر متوسط دما طی دو ماه آینده ۱ تا ۱.۵ درجه سلسیوس بیش از وضعیت نرمال خواهد بود.   مدیر کل هواشناسی استان تهران درباره وضعیت بارش پایتخت در سال زراعی جاری گفت:  از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته در تهران نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۱۹ میلیمتر و نسبت به سال قبل ۵۰ میلیمتر کاهش بارش داشته‌ایم این در حالیست که  در سطح استان با افزایش بارش نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم.    به گفته غلامی، دمای پایتخت نسبت به بلندمدت ۲ درجه سلسیوس و نسبت به سال گذشته ۱.۵ درجه سلسیوس افزایش یافته است.   وی تاکید کرد: با توجه به کاهش بارش و افزایش دما، صرفه‌جویی در مصرف آب چه در بخش خانگی و چه در بخش تخصصی مانند صنایع و کشاورزی توصیه می‌شود علاوه بر آن لازم است مدیریت منابع و مصارف آب در دستور کار قرار گیرد.   مدیر کل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: زمانی که بارش پیش‌بینی می‌شود لزومی ندارد شهرداری نسبت به آبیاری فضای سبز یک روز قبل از بارندگی اقدام کند علاوه بر آن بخش کشاورزی می‌تواند با توجه به بارش‌ها یک نوبت از آبیاری را به تعویق بیندازد.   غلامی در پایان اظهارکرد: توجه به پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی به  کشاورزان و بخش‌های اجرایی که داده‌های هواشناسی روی عملکردشان تاثیر مستقیم دارد، توصیه می‌شود و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سامانه بارشی جدید در راه تهران است
  • مهار آتش سوزی انبار ضایعات کارخانه مدیران خودرو در بم
  • جزییات آتش‌سوزی مدیران خودرو اعلام شد
  • آتش‌سوزی کارخانه خودروسازی بم مهار شد
  • آب گرفتگی خیابان های همدان بر اثر بارش باران!
  • مهار آتش سوزی در فروشگاه پلاسکو در هسته مرکزی شهر اهواز+عکس
  • آتش سوزی گسترده در رفح در پی حملات ارتش رژیم صهیونیستی+ فیلم
  • میانگین بارش در خراسان شمالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است
  • دست‌کم ۷۸ نفر در وقوع سیل در برزیل جان باختند/ ۱۰۵ تن ناپدید شدند
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب