Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:03:43 GMT

پرورش ماهی کسب و کاری سودآور و مغفول در گچساران

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۵۵۱۰

پرورش ماهی کسب و کاری سودآور و مغفول در گچساران

بر اساس آمارهای موجود هم اکنون ۲۵۱ مزرعه پرورش ماهی دراستان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که سالیانه ۱۸ هزار تن محصول تولید و زمینه ایجاد پنج هزار فرصت شغلی را فراهم کرده است اما سهم شهرستان گچساران از این فرصت کم نظیر تولید و اشتغال بسیار اندک است.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به‌طوری که حدود ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.

تأمین امنیت غذایی، پیشگیری از صید بی رویه، اشتغال پایدار، توسعه صادرات غیرنفتی، ارزآوری و استفاده ارزان اقتصادی از آب مزایایی است که اهمیت رونق پرورش ماهی را نشان می دهد.

کارشناسان حوزه شیلات می گویند:پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی فرصتی برای استفاده بهینه از تاسیسات کشاورزی است.

آنان می گویند: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب میزان استفاده از کود شیمیایی در کشت را کاهش می‌دهد که این امر سبب پایین آوردن هزینه‌های کشاورزی و آلودگی های زیست‌محیطی می‌شود.

کارشناسان می گویند:با توجه به ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری توسط سازمان حمایت از گونه‌های در حال انقراض cittes (سایتس) برای اینکه بتوانیم فشار بر ذخایر دریا را کاهش بدهیم و برند جهانی خاویار ایرانی را حفظ کنیم چاره ای جز پرورش ماهیان خاویاری نداریم.

این صاحب نظران معتقدند:اقلیم استان‌های جنوبی از جمله مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد و گچساران نسبت به استان‌های شمالی کشور به گونه‌ای است که تولید ماهیان خاویاری را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد.

اکنون ظرفیت اسمی تولید مزارع پرورش ماهی دارای پروانه کشور ۶ هزار و ۵۰۰ تن گوشت و ۱۰۰ تن خاویار پرورشی است.

ماهیان خاویاری به ۲۷ گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند.
خاویار ماهیان خاویاری از گران ترین غذاهای موجود در جهان است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید:شهرستان گچساران ظرفیت های خوبی در زمینه پرورش ماهیان گرم آبی و ماهی در قفس دارد.

حمزه جانبازی افزود: هم اکنون چهار واحد تولیدی در حال بهره برداری پرورش ماهی در گچساران فعالیت دارد که با توجه به ظرفیت های موجود اندک است.

وی بیان کرد: سرمایه گذارانی که قصد راه اندازی طرح های پرورش ماهی در گچساران را دارند با پرداخت تسهیلات بانکی برای احداث، سرمایه در گردش جهت خرید غذا و بچه ماهی و تامین تجهیزات حمایت می شوند.

جانبازی عنوان کرد: چهار سرمایه گذار برای ایجاد طرح های پرورش ماهی اعلام آمادگی کرده اند.

وی بیان کرد: کارشناسان برای بازدید از مکان های پیشنهادی و میزان دبی آب به مناطق پیش بینی شده اعزام و در صورت تایید به آنان مجوز احداث اعطا خواهد شد

جانبازی تصریح کرد: ۲۱۶  مزرعه فعال و ۳۵ مزرعه غیرفعال پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سالیانه ۱۸هزار تن ماهی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شودابراز داشت: این استان یکی از قطب های ماهیان سردآبی در کشور محسوب می شود.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: ۲ سایت پرورش ماهی گرمابی با ظرفیت ۳۰و  ۵۰ تنی از نوع کپور و خاویار در این شهرستان وجود دارد.

سید عبدالوهاب پورالحسینی افزود:۴۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی از نوع  کپور و خاویار در استخرهای پرورش ماهی این شهرستان رهاسازی شده است.

وی بیان کرد:این میزان ماهی آبی با وزن بالای ۵۰ گرم از سوی بهره برداران رهاسازی شده که در عید امسال وارد بازار مصرف خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: هدف از این رهاسازی، افزایش تولید گوشت سفید، افزایش مصرف سرانه ماهی، اشتغال‌زایی، بارورکردن آب کشاورزی از موادمغذی و استفاده بهینه و دومنظوره از استخرهای موجود است.

وی عنوان کرد: همچنین ۲ باب استخر ماهی سه هزار تنی کپور و ۲ هزار تنی ماهی قزل آلا در منطقه خان احمد و پشت کوه باشت وجود دارد.

وی اظهار داشت: شهرستان گچساران قابلیت تولید ماهی های گرمابی به ویژه ماهی کپور، ماهی های خاویاری، میگو و زینتی را دارد.

 پورالحسینی تصریح کرد: عواملی از قبیل آموزش‌های فنی و موثر در ارتقای مهارت آبزی پروری، ترویج موفق مکانیزاسیون بویژه دستگاه‌های هواده و نقش آنها در کاهش تلفات و افزایش تراکم در واحد سطح ازاولویت های جهاد کشاورزی برای ترویج تولید این محصول با ارزش است.

وی افزایش تولیدات و سود قابل توجه بویژه نظر به کوتاه بودن دوره پرورش این گونه و تاثیر بسیار مطلوب پساب پرورش ماهی در افزایش محصولات زراعی از دیگر مزایای پرورش ماهی است.

یکهزارو۴۴۷ تن گوشت سفید سال گذشته در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.

سالانه ۱۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در گچساران تولید و روانه بازار مصرف می شود.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

برچسب‌ها پرورش ماهی رونق تولید کهگیلویه وبویراحمد گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پرورش ماهی رونق تولید کهگیلویه وبویراحمد گچساران پرورش ماهی رونق تولید کهگیلویه وبویراحمد گچساران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۵۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد

به گزارش خبرنگار مهر، نصرت الله حیدر پور ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری است و در حال حاضر ۱۳ رقم گندم نان و دوروم، ۱۲ رقم جو، دو رقم عدس، دو رقم نخود، یک رقم کلزا، یک رقم خلر، یک رقم ماش علوفه‌ای در طبقات مختلف بذری تکثیر کرده است.

وی بیان داشت: بذر پرورشی دو و سه برای تکثیر گسترده به ۱۷ استان کشور منتقل می‌شود.

حیدر پور با بیان اینکه پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و سایت ملی دیم گچساران ۱۴۰ هکتار مساحت دارد، گفت: این سایت، سایت اصلی به نژادی بوده و ارقام مختلف گیاهان زراعی همچون گندم نان، گندم دوروم، جو، عدس و نخود، گیاهان روغنی، علوفه و … را برای کاشت در دیمزارهای گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور معرفی و تکثیرمی کند.

وی افزود: ۱۵ لاین در حال معرفی در این پردیس وجود دارد که پس از طی مراحل مربوط به عنوان ارقام جدید معرفی می‌شوند و این ارقام ویژگی نیاز آبی کمتر در مقایسه با ارقام آبی و تحمل بیشتر به شرایط تنش گرمایی انتهای فصل را دارند.

حیدر ور تصریح کرد: این ارقام با یک تا سه آبیاری تکمیلی می‌توانند عملکردی برابر و گاهی بیشتر از ارقام آبی داشته باشند.

وی افزود: به دلیل استقبال کشاورزان در دیمزارها و حتی در اراضی آبی شده ارقام معرفی شده این پردیس سطح نفوذ بالایی داشته و این پردیس به عنوان یکی از سایت‌های اصلی تولید بذور هیبرید ذرت در جنوب کشور است و هرساله بخش قابل توجهی از نیاز بذری ذرت کاران در جنوب کشور از بذر تولید شده از این پردیس تأمین می‌شود.

کد خبر 6089977

دیگر خبرها

  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان