Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه گفت: مدیران استان خراسان‌جنوبی قانون را سخت‌تر از قانون‌گذار اجرا می‌کنند که رسانه‌ها و جریان مطالبه‌گری در خراسان‌جنوبی باید در این مورد مطالبه کنند چرا چنین فضا و روحیه‌ای وجود دارد؟

خبرگزاری فارس-بیرجند؛ دکتر «روح‌الله ایزدخواه» همزاد انقلاب اسلامی و متولد حوالی بهمن‌ماه ۵۷ است که در سال‌های اخیر به عنوان رئیس اندیشگاه پیشرفت منطقه‌ای فناوران و به پشتوانه سال‌ها پژوهش و طراحی راهبردهای اقتصادی در سازمان‌ها و مراکز گوناگون در قامت مدیر و مشاور مدیران ارشد به میان مردم مناطق محروم سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی آمده تا برای پیشرفت و توسعه اقتصادی این دو استان و رهایی آن از رنج مهجوری و محرومیت، بین مردم و پیشرفت و ساز و کار اقتصادی ارتباط برقرار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی دارای کارشناسی مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی بوده و به عنوان مدرس دانشگاه دارای تألیفاتی از جمله کتاب «از سیاست اقتصادی تا سیاست صنعتی»، «سیاست فناوری و تشویق بازار» و مقالات علمی و پژوهشی متعدد می‌باشد.

دکتر «روح‌الله ایزدخواه» مهمان ما در خبرگزاری فارس بود و در مورد موضوعات مختلفی از جمله توسعه شتابان میانبر خراسان‌جنوبی، نگاه فرصت‌محور به عقب‌ماندگی استان، توسعه دانشگاهی متناسب با بوم منطقه، معطل نگه داشتن منابع، محافظه‌کاری مدیران خراسان‌جنوبی، جوان‌گرایی و غیره به صحبت پرداخت که در ادامه بخش اول(+)  بخش دوم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

فارس: آیا می‌توان «سند آمایش» خراسان‌جنوبی را به عنوان یک سند توسعه و گام اول آن برای ایجاد افق مشترک در بین نخبگان استان برای توسعه دانست؟

 ایزدخواه: گام اول در توسعه، تخصیص اعتبارات و گرفتن پروژه‌های ملی نیست، گام اول را این می‌دانم که به لحاظ فکری افق‌سازی کنیم و نخبگان علمی، اجرایی، فرهنگی و اجتماعی به یک هم‌افقی برسند.

تجربه سندنویسی تنها یک موضوع شکست خورده است و سندنویسی یعنی اجماع در بخش‌های مختلف و سیاست و استراتژی که این اتفاق روی کاغذ متبلور نمی‌شود و در ایجاد اجماع و عزم برای حرکت متبلور می‌شود.

سؤال اینجاست که آیا اکنون غیر از معدود مسؤولینی که عمیق فکر می‌کنند همه به جمع‌بندی راهبردی 10 ساله رسیده‌اند؟ مثل تیم فوتبال بلد هستند که به هم پاس بدهند؟ برای توسعه استان همه توجیه هستند و عزمشان جزم است؟

یکی از مزیت‌های استان پرورش «شتر» است

برای مثال یکی از مزیت‌های استان پرورش «شتر» است که در کشور رتبه دارد، در حالی که کشور در صنعت شتر عقب‌مانده است، اینکه خراسان‌جنوبی می‌تواند در این راستا شروع‌کننده حرکت ملی بوده و تبدیل به هاب منطقه‌ای شتر شود هوشمندانه است، اما از این مهم آیا بیشتر از بیان در چهار خبر و رسانه‌ها استفاده شده است؟ آیا جوانان سیگنال را برای دریافت اصل موضوع گرفته‌اند؟ و آیا شاخه‌های مختلف این حرفه بیان شده است؟

تحول نرم‌افزاری در خراسان‌جنوبی ایجاد نشده است

زمانی که عزم جزم نشود پس از شروع کار با اندک مشکلی، متوقف خواهد شد، بنابراین تحول نرم‌افزاری در استان ایجاد نشده که بتوانیم بگوییم انسجام در چشم‌اندازسازی و برنامه‌ریزی داریم.

نمونه این مسئله شهر«قمصر» کاشان است که یک روستا بوده که اکنون با یک محصول تبدیل به قطب موفق در توسعه درون‌زا شده است، دلیل آن نیز این است که از دهیار سابق تا شهردار و همه می‌دانند قرار است به کجا برسند و برایشان محرز است.

فارس: مهم‌ترین عامل این توسعه درون‌زا در خراسان‌جنوبی را چه می‌دانید؟

 ایزدخواه: توسعه درون‌زا از اجماع بین فعالین شروع می‌شود نه از منابع و تزریق پروژه، توسعه به معنای پروژه زیاد نیست، علاوه بر این توسعه سخت‌افزاری و نقطه‌ای بدون استمرار هم نامش توسعه نیست.

نتیجه این عدم اجماع در خراسان‌جنوبی این است که نزدیک به 90 درصد کارخانجات شهرک صنعتی بیرجند فعال نیست، کارآفرین و کارگر هدر می‌رود، و علی‌رغم اینکه ممکن است وام تخصیص یابد، اما در نهایت کارخانه ‌می‌خوابد، کارآفرین بدهکار و به ضد کارآفرین و شهرک صنعتی به قبرستانی از کارخانجات تبدیل ‌می‌شود.

عدم وجود افق مشخص بین مسؤولین و مدیران خراسان‌جنوبی

بنابراین عدم توسعه درونی خراسان‌جنوبی، عدم وجود افق مشخص بین مسؤولین و مدیران است و منطقه دچار عدم انسجام فکری و چشم‌اندازی در حوزه توسعه است.

فارس: در کنار این مسئله یعنی وجود افق مشخص بین مسؤولین و مدیران خراسان‌جنوبی، میزان آشنایی و تسلط آن‌ها به صورت مسائل استان و راهکارهای حل آن را تا چه حد می‌دانید؟

 ایزدخواه: به لحاظ تیپ‌شناسی مسؤولان استان خراسان‌جنوبی و همچنین مدیران بیرجندی، در سلامت کار از مدیران زبانزد بوده و به استان‌های دیگر که می‌روند خوش‌نام هستند، همچنین در استان فساد اداری آنطور که گفته می‌شود کم است و این نقطه قوتی است که مردم سالم و مدیران پاکدستی داریم.

نقطه ضعف مدیران خراسان‌جنوبی محافظه‌کاری آن‌ها است

نقطه ضعف بارز مدیران خراسان‌جنوبی محافظه‌کاری آن‌ها در صحنه عمل است که متاسفانه جرأت تصمیم‌گیری‌های منجر به توسعه و تحول ندارند و شاید دلیل آن نیز این است که خراسان‌جنوبی تنها 15 سال است که استان شده و مدیران منصوب‌شده تصمیم‌گیری‌های پرسابقه‌ای نداشتند.

همچنین می‌توان دلیل دیگر آن را نیز این دانست که جریان توسعه در خراسان‌جنوبی به شاهراه توسعه در کشور وصل نشده و خودش را در بطن جریان توسعه کشور قرار نداده که به دلیل این عدم اشراف مدیران محافظه‌کار هستند.

گسست بین حرکت توسعه در خراسان‌جنوبی و کشور 

مدیران خراسان‌جنوبی اگر ببینند در تهران در صنایع خطرپذیر روزانه چه اتفاقاتی می‌افتد و شدت نفوذ فناوری در بخش کشاورزی مناطق دیگر چقدر زیاد شده طور دیگری تصمیم گرفته و عمل می‌کردند، به همین دلیل چون خراسان‌جنوبی در جریان عمومی توسعه نیست اینگونه شده که این عذر بدتر از گناه است که چرا مدیران، دانشگاه‌ها، برنامه‌ریزان و فعالان اجتماعی استان گسست بین حرکت توسعه در استان و کشور را پر نمی‌کنند.

فارس: دلیل مهم این گسست بین حرکت توسعه در خراسان‌جنوبی و کشور را چه می‌دانید؟

 ایزدخواه: یکی از دلایل این اتفاق این است که از نخبگانی که از استان رفتند مدد نمی‌گیریم و اتاق‌های فکر توسعه به نحوی که یک پا در استان و یک پا در مرکز باشد شکل نمی‌گیرد، برای مثال یزدی‌های مقیم تهران و یا اصفهان حضور خوبی در مرکز دارند و گسستی وجود ندارد چراکه به چشم یک فراری به نخبه نگاه نمی‌شود که یکی از تبعات این اتفاق عدم اشراف و عدم ریل‌گذاری مسؤولین خراسان‌جنوبی برای قرار گرفتن در جریان عمومی توسعه کشور است.

چرا این استان از جریان توسعه چابهار علی‌رغم مجاور بودن استفاده نمی‌کنند؟ چه تعداد سرمایه‌گذار رفته‌اند و توانمندی‌های ما به آنجا صادر شده است؟ نهایتاً چند مدیر بیرجندی در آنجا مدیر هستند.

فارس: بوروکراسی اداری موجود در خراسان‌جنوبی را تا چه میزان بر عدم توسعه استان مؤثر می‌دانید؟

 ایزدخواه: در دستگاه بوروکراسی اداری استان تصمیم بزرگ نمی‌بینیم گرچه فکر می‌کنم بوروکراسی استان لجباز نبوده و مانع نیست و ما کمتر زیرآب‌زنی‌های سیاسی را داریم، چراکه بیشتر از عدم تحرک بیشتر ضربه می‌خوریم تا زیرآب‌زنی‌ها.

مدیران استان قانون را سخت‌تر از قانون‌گذار اجرا می‌کنند

مدیران استان قانون را سخت‌تر از قانون‌گذار اجرا می‌کنند که رسانه‌ها و جریان مطالبه‌گری در خراسان‌جنوبی باید در این مورد مطالبه کنند چرا چنین فضا و روحیه‌ای وجود دارد؟

مسئله اول نیز در خراسان‌جنوبی اشتغال و تبدیل انباشت سرمایه به سرمایه مولد است اما متأسفانه قانونی که برای نواحی مرزی آسان شده اینجا با سختگیری مواجه است، به همین دلیل با برنامه‌های مختلف باید این مسئله را به مطالبه گرفت که چرا استانی در ابتدای مسیر توسعه مشهور به سختگیری در اجرا باشد.

فارس: دلیل وجود این سختگیری‌ها از سوی مسؤولین استانی را چه می‌دانید؟

 ایزدخواه: یکی از دلایل این مسئله این است که مسؤولین با مردم زندگی نکرده و با آن‌ها زیست نمی‌کنند و به همین دلیل از فرهنگ غلطی که در بین مردم ایجاد کرده‌اند، درک ندارند.

در مقابل این مسئله دانشگاه می‌تواند فضای اداری و نرم‌افزار بروکراسی را شکسته و تسهیل کند، چراکه دانشگاه محل تجمع نخبگان بوده و می‌تواند مطالبه و برای سیاستگذاری تولید دانش کند تا بین مجری و مردم همگرایی ایجاد کند.

فساد اداری در بدنه مدیران خراسان‌جنوبی بسیار کم است

با تمام این مسائل در بدنه مدیران خراسان‌جنوبی فساد اداری خیلی کم بوده و مدیران جوان آن انسان‌های کاری و اهل اجرای قانون هستند، گرچه در فضای استان‌های کوچک اغلب مدیران سالم و اهل اجرای قانون هستند اما با هم  تعامل اجتماعی نداشته و حتی بین دستگاه‌ها نیز این مسئله وجود ندارد.

سؤال اینجا است که چطور اداره یک استان هماهنگی و تعامل زیاد بین دستگاه‌ها نمی‌خواهد؟ مگر می‌شود بین نخبگان و فعالین استان همکاری نباشد؟ در استان‌های فعال در این بحث انسجام زیادی وجود داشته و خود را در بروکراسی‌های موجود زندانی نکرده‌اند.

فارس: از دیدگاه شما راهکارهای نگهداشت جمعیت در مناطق روستایی و مرزی استان درچارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چیست؟

 ایزدخواه: جریان مهاجرپذیر استان ظرف کمتر از دو سال می‌تواند به عکس خود تبدیل شود و برگشت به روستا شکل گیرد.

در وهله اول امروز زندگی در کلان‌شهرها سخت شده و بهشت برینی که مهاجرت‌ها با هدف رسیدن به آن انجام می‌شد خودبه‌خود از بین رفته و سختی زندگی در کلان‌شهرها بدتر شده است، برای مثال کسی که در روستا خانه 300 متری داشته باید به یک خانه 40 متری در یک محله پرآسیب حاشیه شهر برود که قطعاً ژن اصالت او نمی‌گذارد و مانع می‌شود.

انگیزه مهاجرت ناشی از شکاف طبقات منتفی شده است

دوم اینکه فضای اقتصادی کشور به سمت فضای مردمی شدن حرکت کرده زیرا همین که استخدام‌ها تمام شد و استاد و معلم در هر جای کشور یک حقوق می‌گیرند باعث می‌شود انگیزه مهاجرت ناشی از شکاف طبقات خودبه‌خود منتفی شود، همین مسئله باعث شده موج کارآفرینی و استفاده از ظرفیت‌های استفاده نشده به کار بیفتد و با استفاده از دانش‌بنیان در یک روستا نیز بتوان پول‌دار شد.

فارس: نسخه‌‌های غلط اقتصادی که عمدتاً دولت‌های غرب‌گرا مجری آن بودند چقدر در عدم توسعه و توازن امکانات در استان‌هایی مثل خراسان‌جنوبی نقش داشته است؟

 ایزدخواه: کشور ما بعد از 30 سال افراط در غرب‌زدگی که بعد از جنگ رخ داد و منشأ آن نیز تکنوکرات‌ها بودند که ریل توسعه را از روی ناآگاهی و یا تجاهل چیدند اکنون به دلیل آگاهی و مطالبات بیشتر و زنده شدن قشر جوان آرمان‌گرا شده و غرب‌زدگی رنگ و لعابی ندارد، چراکه مردم امروز می‌دانند رفاه مصرف‌زدگی نیست.

ساختارهای غلط فرهنگی، عامل ایجاد مصرف‌گرایی

پس از جنگ تحمیلی فرمان امام(ره) برای بازسازی کشور داده شد، اما متأسفانه بالعکس عمل شده و فضا به سمتی پیش رفت که حداکثر مصرف در دولت سازندگی شکل گرفته و فرهنگ عامه مردم به دلیل حاکمیت ساختارهای غلط فرهنگی به این سمت رفت، اما به مدد جان گرفتن جریان مطالبه و جریان روشنگری فرهنگی اکنون به این سمت می‌رویم که مردم می‌دانند مصرف حداکثری رفاه نیست.

اقدامات دولت احمدی‌نژاد اجرای نسخه‌ دولت‌های قبلی بود

تکنوکرات‌ها با سیاست‌های غلط اقتصادی خود 90 درصد سرمایه‌ها را در سوله‌ها دفن کرده و حاشیه‌نشینی ایجاد کردند، این مدیران بی‌سوادترین مدیران کشور هستند.

دولت اصلاحات هم پس از دولت سازندگی رسماً اعلام کرد در اقتصاد برنامه نداریم، بخش اعظم از اقدامات دولت احمدی‌نژاد نیز اجرای نسخه‌های دولت‌های قبلی بود.

با این سیاست‌های غلط اقتصادی خودکفایی را تعطیل کرده و توسعه صادرات را پیش گرفتند، اما سؤال اینجاست که برای مثال چقدر از زرشک تولید کشور را صادر کردیم؟ خرمای بلوچستان را چقدر توانسته‌ایم صادر کنیم؟ امروز این سیاست‌های غلط به جایی رسیده که در برخی مناطق کشور، چهار برابر صادرات واردات داریم.

فارس: نقش جوانان و نخبگان کشور در مقابله با این مدل‌های منسوخ اقتصادی چیست؟

 ایزدخواه: امروز یک بیداری در قشر فعال اجتماعی رخ داده که این قشر نیز اغلب جوان و تحصیلکرده بوده و به عنوان پرورش‌یافتگان انقلاب از روی تشخیص موضع می‌گیرند نه از روی تعصب، فرمان حکمرانی در دستشان نیست اما در بین مردم، رسانه‌ها، دانشگاه‌‌ها و هنر، خدمات‌رسانی اجتماعی، اقتصاد مقاومتی و جنبش‌های گوناگون حضور دارند.

رهبر معظم انقلاب در توضیح جریان گام دوم فرمودند ما به جریانات حلقه میانی نیاز داریم که منظور از این عبارت، جریاناتی بود که بتوانند بین مردم و حاکمیت نقش ایفا کرده و در تغییر ریل آن سوزن‌بانی کنند تا کشور به درستی از گام اول به گام دوم برسد.

جوانان ساختارهای زنگ‌زده بوروکراسی را متحول می‌کند

امروز قشر جوان آماده‌به‌کار، تحصیل‌کرده و مردم‌گرا که در چارچوب‌های تنگ سیاسی و جریان‌ها نمی‌گنجند و در چارچوب تعصب‌ها نیستند با مردم زیست می‌کنند که این ظرفیت اجتماعی ساختارهای زنگ‌زده بوروکراسی را متحول می‌کند.

مأموریت این طبقه گرفتن صندلی‌های مجلس و میزهای دولت نبوده و فراتر از آن است، مأموریتی که جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی ناشی از استعمار یا فرهنگی است که بیش از 300 سال انگلیسی‌ها رسوخ دادند و همچنین جبران عقب‌داشتگی‌های 30 ساله کشور توسط تکنوکرات‌ها بعد از جنگ است.

فارس: صحبت پایانی شما با خوانندگان این گفت‌وگو چیست؟

 ایزدخواه:  امروز جوانان سرمایه اجتماعی انباشته‌شده هستند که اگر در میدان حکمرانی و در بطن مردم آمده و حکمرانی مردمی ایجاد کند، فتح‌الفتوح است که با این اتفاق واقعاً می‌توانیم میانبر زده و مشکلات اجتماعی و فرهنگی را با سرعت زیاد حل کنیم، بنابراین اگر جوانی احساس تکلیف کرد باید به وسط میدان بیاید و مردم نیز اقبال دارند.

در جنبش نرم‌افزاری و تغییر ساختاری تحول امکان‌پذیر است اما سبک زندگی این حلقه‌های میانی برای ایجاد این تحول باید انقلابی‌تر، مردمی‌تر و با سرعت حرکت زیاد باشد.

انتهای پیام/3403/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: انقلاب اسلامی توسعه خراسان جنوبی توسعه خراسان جنوبی گام دوم انقلاب جوانگرایی صادرات و واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۹۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۱۱۰۰ مسکن ویژه محرومان به همت بسیج سازندگی در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در مراسم بهره برداری از ۲ هزار و ۹۵۰ طرح بسیج سازندگی خراسان رضوی گفت: این طرح های محرومیت زدایی پارسال با همکاری ۶ هزار گروه جهادی در سطح استان خراسان رضوی اجرا شد.

وی گفت: سال گذشته بسیج سازندگی ۲ هزار و ۶۸۰  پنل‌ خورشیدی خانگی را به سرانجام رساند که در خراسان رضوی هم تعداد خوبی اجرا شد و ۳۰ مورد در منطقه بردسکن انجام شده است که به بهره برداری رسید.

سردار محمد زهرایی افزود: اجرای طرح پنل‌های خورشیدی برای حمایت از روستاییان در اولویت بسیج سازندگی کشور است. 

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم گفت: طرح ملی جهش تولید با مشارکت مردم را بسیج طی یک ماه آینده به دولت و مجلس ارائه می‌کند که طرح‌های اشتغال زایی و تولیدی است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی یادآور شد: در سال گذشته ۳۴ هزار جهیزیه با کمک‌های مردمی، تامین و توزیع شد و بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی توسط بسیج سازندگی در سراسر کشور به اجرا در آمد.

وی گفت: بسیج سازندگی پارسال ۱۲۳ هزار مورد اشتغال‌زایی انجام داد؛ و ۳۰ هزار فرصت شغلی را همین صندوق‌های قرض‌الحسنه ایجاد کرده‌اند و در سال گذشته با احیای واحد‌های صنعتی، از نابودی ۲۷ هزار فرصت شغلی جلوگیری شد.

آبرسانی به ۱۷۰۰ روستای محروم کشور در دولت سیزدهم
رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور ابراز داشت: اجرای طرح جامع محرومیت‌زدایی به صورت مردم‌پایه از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شده که در آن چند بخش شامل آبرسانی به روستاها، آبخیزداری و ایجاد راه روستایی در اولویت قرار گرفته است و در این زمینه آبرسانی هزار و ۷۰۰ روستا انجام شد.

سردار زهرایی ادامه داد: در طرح «از آبخیز تا جالیز» با صرف هزینه ۹ هزار میلیارد ریال ۶۹۰ پروژه این طرح در روستا‌های کشور اجرا شد.

وی بیان داشت: با اینکه این سازمان فقط هشت درصد از سهمیه قیر کشور را در اختیار دارد، اما برای آسفالت راه روستایی در بسیاری از نقاط کشور آماده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار توزیع شده در کشور، ۶۰ هزار میلیارد تومان به صورت متمرکز توزیع شده که سهم بسیج سازندگی از این میزان سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است، ۴۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبارات نیز در اختیار استانداران است.

به گفته وی، سازمان بسیج سازندگی پارسال ۲ هزار و ۶۸۰ نیروگاه پنج کیلوواتی را در قالب طرح «جهاد روشنایی» برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی نصب کرد.

دیگر خبرها

  • پاسخگویی به مطالبات مردم، در دستور کار مدیران خراسان جنوبی
  • رفع مشکلات مردم، تکلیف مدیران در دولت سیزدهم است
  • دو طرح بزرگ مدیریت بحران در نهبندان اجرا می‌شود
  • دو طرح بزرگ مدیریت بحران در نهبندان اجرا می شود
  • محرومیت ۱۰ ساله هوادار خاطی سپاهان از حضور در ورزشگاه‌ها
  • حکم ۱۰ ساله کمیته انضباطی برای هوادار جنجالی سپاهان
  • بند قانون جوانی جمعیت به دلیل کمبود ماما اجرا نمی شود
  • نجات دختر ۱۴ ساله روستای چرمه سرایان با تلاش امدادگران
  • دختر ۱۴ ساله گرفتار در حوض انبار با کمک امداد گران نجات یافت
  • بهره برداری از ۱۱۰۰ مسکن ویژه محرومان به همت بسیج سازندگی در خراسان رضوی